Actief voorwaarts, toch blijven drijven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:03

sinds 3 weken heb ik een nieuw paard. Met het nieuwe paard kreeg ik ook een nieuwe instructeur. De eerste keer dressuurles met haar had mijn instructeur het ook telkens over benen en hand als combinatie zien. (Handen breed en laag veel been, ze moest eerst in mijn hand "vallen" voordat we de goede houding van handen ect. op gingen zoeken) Dit deed ik ook altijd al, maar kennerlijk niet op de manier zoals hij het doet/deed.
Mijn paardje is nog een beetje vurig, logisch this allemaal nieuw voor haar. Dus ik moest haar van voren goed op contact houden en mijn benen aanleggen. Na verloop van tijd begon ze het heel goed te begrijpen en ik zelf ook. Mijn benen deden al het werk, wou ik stappen bleef mijn been aan haar lichaam, draven been eraan... drijven drijven drijven.. ik heb HEERLIJK gereden op haar! zo licht aan de hulpen! _/-\o_
Ik bedoel dus maar, misschien hadden ze hand en been nog niet genoeg in combinatie: teveel been te weining hand....
Onder been versta ik dus niet schoppen of wat dan ook, gewoon aanleggen en of duwen.

JolandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:03

als je paard voorwaarts loop moet je hem niet steeds meer been gaan geven.
alleen als hij weer terugvalt in tempo moet je dat doen.. vind ik
dan kom hij vanzelf wel met zijn hoofd naar beneden als hij zich ontspant

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:10

Ik rijd mijn paard via kuitdrukjes nageeflijk en via druk op de hak voorwaarts. Mijn voeten bewegen wel met lichtrijden
maar ik "drijf" mijn paard echt niet iedere pas (niet intens althans) Wil zo min mogelijk "been geven" tenzij het paard
in tempo terug komt. Het paard moet echter wel "aan de kuit" blijven. Maar zolang het mooi nageeflijk blijft heb ik ook
geen constante kuitdruk?

Maar je hebt gelijk, vroeger(was toen 11) heb ik ook geleerd om constant te blijven drijven (leek wel trappen bijna soms)
en op mijn teugels nageeflijk rijden (als in vasthouden, iedere pas kneepjes geven en soms zelfs bijna zagen..)heb het
mezelf afgeleerd omdat ik het storend vond en jury waardeerde het ook :')

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:45

Taktmatig drijven noemden ze dat vroegah :) Tegenwoordig leer ik juist de benen stil te houden.

De gemiddelde instructrice met alléén Orun verwacht ik echt niks meer van, teveel slechte gezien. De betere instructrices hebben gewoon andere opleidingen gedaan en hebben de Orun op een achternamiddag gehaald voor de verzekering.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:23

Heb nu GP instructrice die jureert boven Z EN zelf nog steeds start in hogere dressuur
en al langer lesgeeft dan een jaar of 2.

Werkt ook een hoop :) Kost wat, maar dan heb je ook wat. Alhoewel.. moet met mn
nieuwe paard ook weer op les voor ik teveel ga versloffen. Die heeft ze nog niet gezien :P