Hoe stappen jullie op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Re: Hoe stappen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:27

Zonder stoel/krukje: hupsend achter Sharonne aan. (wachten op de ruiter is niet haar sterkste kant....)

Of met stoel/krukje, dan blijft ze wel redelijk netjes wachten.

Ik stap buiten de bak op (voor stal eigenlijk) en meestal laat ik vriendlief de stoel weghalen :P

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:28

Thats_Me schreef:
Nu vaak met krukje. Is fijner voor m'n knie en fijner voor het paard.

Maar als ik zonder opstap is rug naar het hoofd toe, voet in de beugel en dan hop, hop, hop erop zegmaar :D
Dan rust ik even met m'n handen op de hals voordat ik echt ga zitten zodat je niet in het zadel ploft maar rustig gaat zitten.

i ik ook :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:29

Sabbientje schreef:
Zonder stoel/krukje: hupsend achter Sharonne aan. (wachten op de ruiter is niet haar sterkste kant....)

Of met stoel/krukje, dan blijft ze wel redelijk netjes wachten.

Ik stap buiten de bak op (voor stal eigenlijk) en meestal laat ik vriendlief de stoel weghalen :P

Girl power! :+ :')

zena81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:31

Met een krukje is makkelijker en beter voor je paard/pony zijn rug.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:08

altijd met een krukje. Is veel beter voor de rug van het paard. Als ik buiten ga rijden stap ik buiten het hek op via het muurtje van de buren.

Anness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:16

Tammy_ schreef:
ik stap op met m'n hoofd richting m'n paardje z'n hoofd, voet ook richting zijn hoofd in de beugel, op die manier prik ik niet met m'n teen in z'n buikje.
dan twee hupsen en dan hop omhoog, been erover, en zachtjes zitten :Y)

Idem. :j
En ik rij een paard van 1.80, daar stap ik op met een stoel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:17

Ik rij een pony van 1,44 dus vind een krukje niet zo nodig. :P

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:20

maakt niet uit hoe groot het paard is, ik heb geen krukje nodig. zelf niet bij een paard van 1.85 van mijn toemalige stage. ook sta ik zij aan zij met mijn paard tijdens het opstappen, zodat ik niet in de buik kan prikken.

meisjeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:54

moelly schreef:
Tammy_ schreef:
ik stap op met m'n hoofd richting m'n paardje z'n hoofd, voet ook richting zijn hoofd in de beugel, op die manier prik ik niet met m'n teen in z'n buikje.
dan twee hupsen en dan hop omhoog, been erover, en zachtjes zitten :Y)

*D

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:39

Ik ga niet moeilijk doen met opstappen! ;).
Krukje er naast en oppaaa waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :+

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:44

wat ik altijd doe, is dat mn zus aan de andere kant gaat staan en daar het zadel tegenhoud zodat het niet gaat schuiven.

idd is het beter met een krukje, maar denk er nooit aan..

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:05

Opstappen gaat gelukkig zonder krukje. Als er iemand bij is dan houdt die aan de andere kant het zadel vast en ik probeer zo zacht mogelijk te gaan zitten.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:24

Ik rijd eigenlijk alleen met bbp - het zadel van mijn bijrijdpaardje past mij niet, daar kan ik niet ontspannen inzitten en Paard reageert daar op.
Aangezien we toch vooral stappen en af en toe eens een rondje draven kan dat ook wel prima.
Alleen: Het opstappen...

Ik stap dus meestal met trapje op, al kan ik ook gewoon erop springen. Dat is meestal bovenlijf erover gooien, bijdraaien en je rechterbeen erover.
Maar dit lukt a) niet altijd (of in 1 keer, of niet - misschien iets psychologisch) en b) heb het gevoel dat ik het veuls te lomp doe.
Paardje vind het allemaal best, kijkt hoogstens even om met een bedenkelijke blik: "Waar ben je mee bezig?"
Maar het zou moeten kunnen....
Amalarab schreef:
Dit wil ik kunnen... Is er iemand die opspringles kan geven ofzo }:0 ?

xHAUNTED

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:14

Met een krukje/tuinstoel/knietje :D
beter voor mijn zadel en mijn pony haar rug!
En stiekem ben ik ook totaal niet lenig, dus zonder krukje hang ik 5min aan die arme pony te bengelen :')

zadel2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:16

Krukje, stoel, trapje voetje. En heel soms "gewoon"om wel het nog te kunnen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:21

Nies_ schreef:
Ik rij een pony van 1,44 dus vind een krukje niet zo nodig. :P

Die van mij was 1.42 maar deed het om de rug te sparen. Komt namelijk steeds aan de linkerkant een pittig gewicht ineens te hangen en dit heeft zeker effect op het paard en is ook niet bepaald prettig lijkt mij.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:25

Ik zet het paard op de deel in de schuur en klim dan op de hooizolder :+ waar ik vanaf spring.

Geintje. Bij alles boven de 1.60 pak ik een opstapje.

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:26

Degene waarmee je praatte had gelijk, dat is de officiele manier. Bij moet iemand anders het zadel tegenhouden, dan kom ik er -met enige moeite- :o op. Anders stap ik op met blok, dus met een ophoginkje, dan hoeft niemand het zadel tegen te houden. Voorderest doe ik het gewoon op dezelfde manier als jij ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:30

Kuggur schreef:
Quir schreef:

Omdat je als je andersom gaat staan, de kans groter is dat je een klap vangt van een achterbeen.

Dat argument heb ik nooit begrepen, ben je echt bang dat je paard je met zijn achterbeen voorwaarts maaiend trapt als je de achterhand tijdens het opstijgen uit het oog verliest?
Daarbij als je paard al dat soort valse neigingen heeft, denkt je dan dat je zo´n trap kunt vermijden door je zo te positioneren...?

Dat je het niet snapt of begrijpt, wil niet zeggen dat dat de oorsprong is van het zo opstappen.
Ik heb het mezelf zo aangeleerd, omdat ik veel op paarden rij die ik niet ken. Dus ik weet niet wat voor rare fratsen die paarden uit zouden kunnen halen.

Verder hoeft het niet eens gemeen te zijn. Als een paard een vlieg onder de buik weg slaat en je staat daar toevallig met je rug naar de achter hand toe. Wilt net opstappen en het been eindigt (per ongeluk) tegen jouw been/kont aan? Kan nog steeds goed pijn doen, paard heeft nergens opzet bij gebruikt. Als je andersom op stapt, dus met de rug naar het hoofd toe, kan dat niet gebeuren. Echter moet je dan opletten op happenden tanden, maargoed. Als het goed is heb je de teugels vast en kan je op die manier het hoofd controleren en "beheersen".

deni21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:32

Zo als ik het geleerd heb, met je rug naar het hoofd van het paard. Hoogte maakt niet zoveel uit.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:35

Krukje :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:36

hoofd naar de pony, op een krukje en dan voet in de beugel langs het lijf zodat mijn teen niet in de buik prikt en dan hups omhoog. Dit was overigens op het paard van een buurmeisje dat ik tijdelijk bijreed. Op mijn eigen pony stap ik als het even kan via het hek op. Mijn pony is overigens maar 136, maar ik vind het voor haar wel zo prettig om via het hek op te stappen.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:37

Gezien mijn paardje een ollebolle haf is met een nogal heenenweerschuivend zadel (ondanks meerdere bezoeken zadelpasser) probeer ik zoveel mogelijk op te stappen met een krukje. Nog zo fijn voor hem ook dan dat ik daar "hang" (je hangt hoe dan ook enkele tellen aan je paard).

Stap ik niet met stoel op, dan stap ik de ene keer links op, de andere keer rechts. Ik wil niet dat mn paard zo gebogen is naar één kant toe juist omdat dat "moet" :roll: Ik steek mn voet in de stijgbeugel op zo'n manier waar ik me zelf het makkelijkst bij voel ;)
Wel wordt op die momenten het zadel aan een andere kant wel vastgehouden, of zadel beland uiteindelijk onderaan zn buik....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:40

Altijd met de rug naar de kont, voet in de beugel, en hop, zachtjes in het zadel landen. Dat rug naar het hoofd moest idd voor het ruiterbewijs en heb toen al aangegeven dat ergens wat raar te vinden. Ook dat je je zweep aan de rechterkant moest houden. Want a. alles wat een paard doet begint in 't koppie (een paard dat rustig staat te soezelen zal echt niet de benen onder je achterste maaien, zelfs voor die lastige vlieg gaan de oren wel even scheef, doet ie dat wel is ie definitief gestoord en moet je er niet eens op willen), b. prik je zo niet onnodig in de buik (dus ook niet per ongeluk aansporen tot wandelen), c. hang je er niet meer aan dan strikt noodzakelijk, d. scheelt tijd omdat je niet hoeft te hupselen en e. dat zweepje aan de kant waar je opstijgt dan zie je tenminste waar dat ding uithangt. Kun je niet per ongeluk paard (of ongelukkige examinatoren _O- ) meppen. Die redenaties vonden ze tijdens de oefensessies erg zinnig, maar ja, 't moest nu eenmaal volgens de regels. Is dus ook de enige keer geweest dat ik volgens de regels opstapte. :P
Het liefst stijg ik op met een opstapje, helaas hebben we die niet dus is dat improviseren. Omdat mijn schatjes ook nog eens heel netjes naast bankjes, emmers, speciekuipen, stoelen en blokken blijven staan totdat ik mijn voet in de beugel zet, dan wordt er heel rustig twee stapjes opzij gezet, net ver genoeg zodat ik er niet meer op kan >;) (paardenhumor?!?) en dat langer volhouden dan dat ik zin heb om paard terug te zetten (geloof me, na een kwartier is het echt niet leuk meer) is het toch meestal ouderwetsch van de grond af opstijgen. Scheelt dat ze niet zo hoog zijn en dat ik afwisselend zowel links als rechts opstijg. Maar net welke kant het dichtstbij zit.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:24

Ik vind het het makkelijkste met een krukje, maar normaal stap ik gewoon hoppa linkervoet in de beugel, mijn hoofd richting het hoofd van het paard, zorgen dat mijn teen niet in de buik prikt en rustig opsteigen.