Perfecte zit heb ik geen beeldmateriaal van gezien nog.
Als je je erin verdiept en op de details gaat letten valt op dat zelfs de beroemdheden steekjes laten vallen.
Het referentiepunt is een theoretisch concept wat uitgaat van het niet storen van de beweging en op efficiente manier sturing geven.
Methodes om de zit te verbeteren:
- zonder teugels rijden
- gymoefeningen te paard
- gymoefeningen op een matje
- gymoefeningen op een neppaard
Bovenstaande heeft me allemaal geholpen om van
deze zit naar
deze zit te geraken.
Heeft een paar jaar geduurd, het hele proces.
Wat het meest geholpen heeft lijkt me per persoon verschillend en is ook moeilijk te bepalen.
Ik heb aan meerdere dingen tegelijk gewerkt en heb het idee dat dat sneller gaat dat alleen maar 1 methode.
Wat slecht was aan mijn zit was dat ik zelf slecht evenwicht had en allerlei spieren verkrampte om te blijven zitten.
Het volgen van de beweging is een kwestie van vertrouwen en niet anticiperen. Dat is meer psychologisch van oorsprong.
Als je je niet druk maakt, is het eenvoudig de spieren los te laten en de beweging te volgen.
Mijn eigen zit is in de loop van de tijd veranderd, maar is nog niet onafhankelijk.
Soms hebben we goede momenten en dan begint het erop te lijken

Oefeningen zonder paard die mij geholpen hebben:
- 1x per week alexandertechniek
- elke dag ontspanningsoefeningen op matje
- elke dag pilatesoefeningen op matje
- paar keer per week evenwicht oefenen op plank-met-bol (soort lolobal)
- feldenkrais clinic
Wat betreft begeleiding heb ik baat bij centered riding rijles, yogales, alexandertechniek en feldenkrais.
Wat ik ook heb gedaan, maar wat me op gebied van paardrijden heeft belemmerd: cesar, mensendieck, chiropractor.
Verder heb ik pilates lessen in de sportschool geprobeerd, maar dat was te geforceerd en in een te hoog tempo voor mij.
Heel verhaal zo, sorry dat het zo lang is geworden.
Inknikken naar links had ik ook (zie 'voor' foto) en dat is al een stuk beter nu:
plaatje.
Nog genoeg werk te doen (binnenhand!), maar dat inknikken is al verbeterd.
Hiervoor heb ik mijn heupen moeten leren ontspannen en dat helpt ook met het volgen van de drafbeweging bij doorzitten bijvoorbeeld.