Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jarrah schreef:Pff nou die van mij wel hoor... lijkt een heel stabiel dier... maar toen de relatie met mijn ex voor mij geheel onverwachts ten einde kwam, ik helemaal uit mijn doen was, en dacht even rustig een stukje te wandelen met mijn paard, dacht ik even dat we levensmoe waren...
Ze is nooit bang, heb dr al bijna 7 jaar en zo mak als wat... maar ze vond alles ineens eng, ze sprong boven op fietsers van een blaadje wat aan kwam waaien.. het was notabene ook nog eens 30 graden op dat moment!
Ik ben er echt van overtuigd dat ze mijn onrust voelde en daardoor onzeker werd op de weg. Het is een gevoeliger dier dan we van tevoren inschatten denk ik
CleovG schreef:Hm, misschien moet ik mijn mening toch wat aan gaan passen na jullie argumenten
Sinds zaterdag heb ik een nieuw paard, een groot deel volbloed dus vrij sensibel. Het viel me op dat hij vandaag nog al druk was en ik stapte dus eigenlijk al met het idee op dat hij wel vrij heet zou zijn. Maar ik wilde niet geloven dat hij heet werd van mijn reactie om wat ik dacht.
Asyaa schreef:Dit valt onder het mom 'een paard voelt dat je bang bent'
Geen telepathie, gewoon lichaamshouding.
Kijk maar naar de top sport, zij krijgen de mooiste bewegingen voor mekaar zonder soms ook maar iets zichtbaars te doen. In principe geld hetzelfde voor dit, maar dan net wat anders. Als er een plastic zeil ligt in het bos naast het pad, wat het paardje eng vind, nouja kan gebeuren. Weet jij dat echter, en word jij wat 'bang' dan ga je nét anders zitten. Jij zult het heel misschien niet kunnen voelen, en wij zullen het wellicht niet kunnen zien, maar het paard merkt het wel. Komt dan opeens zeil aanzetten schrikt het paard. Komt er bijvoorbeeld een trekker aan, en begin jij te twijfelen of het paardje gaat schrikken of niet, ga je weer op de zelfde manier anders zitten. Paard denkt verek, vorige keer toen dit gebeurde vrat dat zeil me bijna op, wat komt er nu uit de bosjes. Het zelfde gaat op voor handelingen in de bak, doe je het vaak dan koppelt paard onbewuste handelingen al aan de bewuste actie.
Tijd geleden zelfde soort topic, toen heb ik dit geschreven:Asyaa schreef:Paarden weerspiegelen niet jou gedachte, maar jou lichaam(staal) en manier van handelen. Als ik met een bigsmile op mn gezicht, luid frans bauer blerend door de stal loop (nouja, kweet niet of de paarden mijn imitatie van frans bauer op prijs stellen), of dat ik met de meest enorme wallen, hangende schouders, en droef gezicht op stal verschijn. De paarden reageren daarop, niet op waar ik over denk.
Nou zijn dit 2 uiterste, maar paarden nemen de meest subtiele veranderingen al waar: ben jij een angstig aangelegd iemand, die bij elke misstap zich al aanspant, dan reageren paarden op de spanning, niet op de gedachte 'eng'.
Zelfde als dat een klein meisje huilend, omdat ze net bijv. te horen heeft gekregen dat iemand is overleden, bij haar pony in stal gaat zitten, om steun te zoeken, dat het lijkt dat het paard haar troost. Het paard reageert hierzo niet op de gedachte 'er is iemand overleden', maar op de lichaamstaal die het meisje uitstraalt.
CleovG schreef:Het kan dus heel goed zijn als ik gespannen ben omdat hij misschien iets geks zou gaan doen dat hij dan juist bakkabouters gaat zien en overal extra op let. Zeker omdat we elkaar nog niet goed kennen?

Overigens kan datzelfde paard de keer daarop wel normaal doen hoor. Maar vroeg me dus af in hoeverre je hartslag de dader is, of het gevoel wat je er zelf bij hebt.
) mijn spanning overneemt.
, als je niet goed in je vel zit, let je niet goed op, Bzoem schreef:Hmm. Dus het paard reageert ook op je hartslag? En wat als je hartslag iets doet, wat niets met angst of stress of wat dan ook te maken heeft? Kan een paard dat dan verkeerd oppikken?
Ik heb soms momenten dat ik een (manege)paard iets laat doen wat ie anders niet zo gauw doet, zou t dan kunnen dat ze flippen van m'n onregelmatige hartslag?Overigens kan datzelfde paard de keer daarop wel normaal doen hoor. Maar vroeg me dus af in hoeverre je hartslag de dader is, of het gevoel wat je er zelf bij hebt.
.knollentuin schreef:cleo ,ik verbaas me hier echt over,als ik in je lijstje zie wat jij allemaal al gereden hebt ,dat jij deze vraag stelt!! jij zou toch ruitergevoel mogen hebben en aan een paard kunnen voelen dat als je gehaast bent dat er geen rust in je rijden te krijgen is,of dat je als je je onzeker voelt je paard eerder schrikt? voor mij is hier geen twijfel over hoor ,ik leer dit ook aan al de mensen die ik les geef..ontspan als ruiter en het paard zal je volgen!
JetvanEs schreef:Leuk al die reacties, en ik weet zeker dat dit echt waar is! Maar ik heb het ook andersom! Ik voel spanning van mijn pony en dat slaat dan ook over op mij zelf! Dus het kan ook 2 kanten op werken!