Paard neemt gevoel van ruiter over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Paard neemt gevoel van ruiter over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:53

Alleen kan hij niet onder jou vandaan stappen _O-

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:15

haha nee dat zou wel mooi zijn als dat kon! Of dat ie gewoon kon zeggen: Baasje het is vandaag genoeg geweest voor je, kom er maar af! Ga ik wel in de wei iets nuttigs doen :Y)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:41

jarrah schreef:
Pff nou die van mij wel hoor... lijkt een heel stabiel dier... maar toen de relatie met mijn ex voor mij geheel onverwachts ten einde kwam, ik helemaal uit mijn doen was, en dacht even rustig een stukje te wandelen met mijn paard, dacht ik even dat we levensmoe waren...
Ze is nooit bang, heb dr al bijna 7 jaar en zo mak als wat... maar ze vond alles ineens eng, ze sprong boven op fietsers van een blaadje wat aan kwam waaien.. het was notabene ook nog eens 30 graden op dat moment!
Ik ben er echt van overtuigd dat ze mijn onrust voelde en daardoor onzeker werd op de weg. Het is een gevoeliger dier dan we van tevoren inschatten denk ik :)

same here. Heb doodsangsten uitgestaan met een flippende Fries naast me.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:45

CleovG schreef:
Hm, misschien moet ik mijn mening toch wat aan gaan passen na jullie argumenten :)

Sinds zaterdag heb ik een nieuw paard, een groot deel volbloed dus vrij sensibel. Het viel me op dat hij vandaag nog al druk was en ik stapte dus eigenlijk al met het idee op dat hij wel vrij heet zou zijn. Maar ik wilde niet geloven dat hij heet werd van mijn reactie om wat ik dacht.

Hang die gevoeligheid niet op aan warm-of koudbloed zijn. Ik deed eens een NH cursus, het meest gevoelige dier daar was een koudbloed.
Ik vind het eigenlijk wel bijzonder dat je je dit afvraagt. Ga maar eens met een open 'zachte' blik rijden, dus gewoon kijken naar waar je toe wilt rijden en rijdt eens met je blik op de hals van je paard of ga eens euries zoeken op de grond, dat is al een wereld van verschil. Mijn doel is juist om zover te komen dat je voornamelijk op 'gedachten' rijdt.
Of nog een leuk idee, als je een keer de kans hebt doen dan eens een lesje Centered Riding :)

texter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:52

Mijn paard "spiegelt" mij echt. Ben een onzekere ruiter, heb een vrij nuchtere merrie, maar wel heel dominant. Op de grond ben ik de leider, maar met rijden totaal niet. Mijn schouders worden strak, "vergeet" op een normale manier te ademen en de ontspanning is ver te zoeken. Mijn paard reageert op alle beren die IK zie. Ik rijd altijd in een buitenbak en als het bijv. stevig waait dan denk ik al: hmmm daar kan ze weleens van gaan schrikken --> van deze gedachte alleen al verandert mijn hele houding en ademhaling, mijn complete lichaamshouding spreekt voor mijn paard boekdelen, want mijn paard vindt het idd dan allemaal spannend, want ík vind het spannend. Ga ik erop zitten met een houding van: wie doet mij wat, dan is er niets aan de hand. Een paard weerspiegelt absoluut de gemoedstoestand van zijn/haar ruiter.

Flynneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:12

Ik heb maanden zitten sukkelen met mijn paard (arabier/Pinto), enkel en alleen omdat ik nerveus/bang/zenuwachtig was. Hij voelde mijn stemming zo goed aan en ging zelf stuiteren omdat ik hem op de één of andere manier liet aanvoelen dat er wat aan de hand was.
Een lesgeefster heeft me toen kunnen tonen en me zelf laten aanvoelen dat als ik de rust en kalmte kan bewaren, er eigenlijk niks aan de hand is. En zo gaat het nu al maanden goed. :o
Mijn paardje voelt mijn stemming echt enorm goed aan. Misschien omdat je onbewust een andere houding aanmeemt, teugels toch wat korter neemt of wat dan ook. Ik weet niet wat het is, maar als ik kalm en rustig ben, gaat het super. Als ik me tijdens het rijden ergens zorgen over begin te maken (vb op wandeling als er een vrachtwagen aan komt ofzo), dan maak ik hem op de één of andere manier "wakker" voor het mogelijke gevaar en zijn we vertrokken. Trek ik me niks aan van die vrachtwagen, dan stapt hij ook gewoon rustig verder.
Anderzijds heb ik nog een tinker, daar kan je altijd opstappen, in welke gemoedstoestand je ook bent. Die is er gewoon niet gevoelig voor. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:14

Asyaa schreef:
Dit valt onder het mom 'een paard voelt dat je bang bent' :)
Geen telepathie, gewoon lichaamshouding.
Kijk maar naar de top sport, zij krijgen de mooiste bewegingen voor mekaar zonder soms ook maar iets zichtbaars te doen. In principe geld hetzelfde voor dit, maar dan net wat anders. Als er een plastic zeil ligt in het bos naast het pad, wat het paardje eng vind, nouja kan gebeuren. Weet jij dat echter, en word jij wat 'bang' dan ga je nét anders zitten. Jij zult het heel misschien niet kunnen voelen, en wij zullen het wellicht niet kunnen zien, maar het paard merkt het wel. Komt dan opeens zeil aanzetten schrikt het paard. Komt er bijvoorbeeld een trekker aan, en begin jij te twijfelen of het paardje gaat schrikken of niet, ga je weer op de zelfde manier anders zitten. Paard denkt verek, vorige keer toen dit gebeurde vrat dat zeil me bijna op, wat komt er nu uit de bosjes. Het zelfde gaat op voor handelingen in de bak, doe je het vaak dan koppelt paard onbewuste handelingen al aan de bewuste actie.

Tijd geleden zelfde soort topic, toen heb ik dit geschreven:
Asyaa schreef:
Paarden weerspiegelen niet jou gedachte, maar jou lichaam(staal) en manier van handelen. Als ik met een bigsmile op mn gezicht, luid frans bauer blerend door de stal loop (nouja, kweet niet of de paarden mijn imitatie van frans bauer op prijs stellen), of dat ik met de meest enorme wallen, hangende schouders, en droef gezicht op stal verschijn. De paarden reageren daarop, niet op waar ik over denk.

Nou zijn dit 2 uiterste, maar paarden nemen de meest subtiele veranderingen al waar: ben jij een angstig aangelegd iemand, die bij elke misstap zich al aanspant, dan reageren paarden op de spanning, niet op de gedachte 'eng'.

Zelfde als dat een klein meisje huilend, omdat ze net bijv. te horen heeft gekregen dat iemand is overleden, bij haar pony in stal gaat zitten, om steun te zoeken, dat het lijkt dat het paard haar troost. Het paard reageert hierzo niet op de gedachte 'er is iemand overleden', maar op de lichaamstaal die het meisje uitstraalt.

Uit ervaring kan ik je vertellen, voel ik me poedersuiker, dan gaat ook alles poep. Voel ik me goed dan werkt alles mee, en vlieg ik er door heen.
Je eigen gesteldheid heeft (onbewust) invloed op je lichaamshouding en handelen, en daardoor weer op de paarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:17

CleovG schreef:
Het kan dus heel goed zijn als ik gespannen ben omdat hij misschien iets geks zou gaan doen dat hij dan juist bakkabouters gaat zien en overal extra op let. Zeker omdat we elkaar nog niet goed kennen?

Dat is zelfs al bewezen met hartslagmeters.
Bij de trainingsmeeting op de Academy van dit jaar werd daarover gesproken in een workshop. Proefopstelling met mensen aan de kant, de ruiter was op de hoogte gesteld dat enkelen ineens een paraplu zouden gaan openklappen maar wist niet welke mensen dat zouden zijn. Paard hartslagmeter om, zodra er langs een van de mensen gereden werd steeg de hartslag van het paard net zo hoog als dat van de ruiter. En het paard wist nog niks van de paraplu's ;)

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:31

Dieren voelen dit absoluut aan! als ik rij en ik ben gespannen dan weet mijn pony het precies. Denk maar eens aan omweer sommige beesjes worden dan gelijk bang.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:25

Ik ben er van overtuigd van wel, al is het alleen al dat je verkrampt gaat zitten als je gespannen bent, dat voelt een paard echt wel.

In de periode dat ik burn out was kon ik met mijn merrie geen land bezeilen, zo druk en rennerig was ze.

Sinds ik me beter voel is ze stukken rustiger geworden!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:13

Hmm. Dus het paard reageert ook op je hartslag? En wat als je hartslag iets doet, wat niets met angst of stress of wat dan ook te maken heeft? Kan een paard dat dan verkeerd oppikken?
Ik heb soms momenten dat ik een (manege)paard iets laat doen wat ie anders niet zo gauw doet, zou t dan kunnen dat ze flippen van m'n onregelmatige hartslag? := Overigens kan datzelfde paard de keer daarop wel normaal doen hoor. Maar vroeg me dus af in hoeverre je hartslag de dader is, of het gevoel wat je er zelf bij hebt.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:58

Mijn tinker is erg relaxed als er iemand op zit die het allemaal niet zo spannend vindt. Maar als ik ergens denk van" oh oh, als hij maar niet dit of als hij maar niet zo gaat doen"dan merk ik eigenlijk al dat hij ook drukker wordt. Dus het heeft wel degelijk met je eigen gemoedstoestand te maken hoe het paard reageerd.

De allereerste keer dat ik er op ging zitten was ik super zenuwachtig. Hij is ook gelijk gaan rennen en hield dat een tijdje op de volte vol. Alle controle van mijn kant was zoek. Zet ik mijn dochter van 10 jaar erop, geheel ontspannen en met een grote glimlach, niks aan de hand !!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:03

Het ene paard zal er sterker op reageren dan de andere. Maar ze voelen het wel degelijk aan hoor.

Ik ben best wel een bange ruiter. Ik merk al vrij snel aan het paard of hij (of zij ;) ) mijn spanning overneemt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:04

Ha zeker wel. Als ik met een pokkehumeur bij flame kom rent ze als ik op 10 m afstand ben al keihard weg. :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:08

Sjol weet het, maar die doet dan gewoon ongeveer wat er gevraagd wordt,
maar zal niet de sterren van de hemel lopen ze neemt hoogstens een loopje met je op wel aardige manier.
Mijn nieuwe Tobago, weet het en dan heb je een probleem :+ , als je niet goed in je vel zit, let je niet goed op,
ben je net met alles te laat, resultaat, vliegend paard..

Dieren zijn niet gek, kunnen prima observeren, dus mens is anders dan anders, meteen gespot.
Of dat nou is pisnijdig, verdrietig, moe, ziek, blij, hyper of wat dan ook.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 08:27

Bzoem schreef:
Hmm. Dus het paard reageert ook op je hartslag? En wat als je hartslag iets doet, wat niets met angst of stress of wat dan ook te maken heeft? Kan een paard dat dan verkeerd oppikken?
Ik heb soms momenten dat ik een (manege)paard iets laat doen wat ie anders niet zo gauw doet, zou t dan kunnen dat ze flippen van m'n onregelmatige hartslag? := Overigens kan datzelfde paard de keer daarop wel normaal doen hoor. Maar vroeg me dus af in hoeverre je hartslag de dader is, of het gevoel wat je er zelf bij hebt.

Ik denk niet dat met dat onderzoekje aangetoond wordt dat het paard letterlijk op je hartslag reageerd, maar op angst/stress (en aan je hartslag kunnen ze dat meten).
Als je je gewoon inspant gaat je hartslag ten slotte ook omhoog :)

Dutches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:59

Ik denk ook wel dat je paard reageerd op je gevoelens want zoals er al meer staat als je gespannen bent gaat je paard vanzelf mee stuiteren.
Ben je zeker van je zaak dan verloopt het vaak vlekkeloos.
Dat is tenminste wat ik ervaren heb

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:23

Zeker voelen ze dat wel aan. Een paard is niet paranormaal begaafd ofzo maar heeft gewoon scherpe zintuigen, in het wild móet ie scherp zijn en tekenen van gevaar snel herkennen. Het ene paard is daar extremer in dan de ander. Mijn merrie is enorm braaf en gemakkelijk, maar pikt heel veel op van haar ruiter. Als ik om de een of andere reden heel iets gespannen ben ziet zij overal spoken en is het net een rietje, zo gespannen. Ben ik in een tralala relaxte bui, loopt zij met een hanglipje en de oren opzij...
Ergens is dat heel logisch toch, ik ben voor haar de leider, als ik al aanspan en op scherp sta dan moet het voor háár helemaal gevaarlijk zijn. Dús reageert ze daarop. Nu heb ik t met dit paard wel vrij extreem (heb haar ook al 6 jaar inmiddels, ze kent me te goed) maar in meer/mindere mate heb ik dat met alle paarden gehad.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:26

Ik val van de trap, paard loopt kreupel.
Ik lig met 40 graden koorts op bed, paard heeft verhoging en is sloom
Ik heb liefdesverdriet, paard rent met een lieve hinnik op me af

Jup! Ik geloof hier echt serieus heilig in!
Ik heb af en toe ook wel dingen die ik tegen haar zeg, en ze vervolgens doet.
Nee meid kijk even in je voerbak! Waarna ze meteen dr voerbak in duikt..
Het zijn van die kleine dingetjes, maar ik weet zeker dat er meer speelt tussen baas en paard dan we bewust van zijn :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:30

cleo ,ik verbaas me hier echt over,als ik in je lijstje zie wat jij allemaal al gereden hebt ,dat jij deze vraag stelt!! jij zou toch ruitergevoel mogen hebben en aan een paard kunnen voelen dat als je gehaast bent dat er geen rust in je rijden te krijgen is,of dat je als je je onzeker voelt je paard eerder schrikt? voor mij is hier geen twijfel over hoor ,ik leer dit ook aan al de mensen die ik les geef..ontspan als ruiter en het paard zal je volgen!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:00

Ik weet niet of iemand dit al gezegd heeft, maar is in feite een overlevingsinstinct van het paard, heel simpel gezegd, als jij gespannen bent, dan geef je aan dat er gevaar is.
Paard bezit een heel rijke lichaamstaal omdat hij binnen de kudde leeft. De dieren moeten om te overleven een zeer fijne lichaamstaal hebben en elkaar feiloos begrijpen. Je hebt vast wel eens beelden gezien van grazende paarden met in de verte kuierende roofdieren. Ze gaan heus niet op de vlucht voor een roofdier die geen honger heeft en niet van plan is te gaan jagen. Anderzijds moeten ze de verandering in gedrag direct kunnen opmerken om op tijd weg te komen als de roofdieren hun magen beginnen te knorren.
Ze zijn dus keigoed in het opmerken van EMOTIE'S, INTENTIE'S en MINIEME LICHAAMSBEWEGINGEN die bewust of onbewust plaatsvinden van zowel elkaar of andere wezens!
Daarom juist dat het van groot belang is dat wij ons daarvan bewust zijn. We moeten zo rustig en kalm mogelijk blijven zonder kordaatheid en leiderschap te verliezen.
Paarden weten verdomd goed hoe hun 'mens' zich voelt, je kan doen alsof je niet bang bent of alsof je niet gefrustreerd geraakt, je paard trapt daar echt niet in :D .
Het is daarom heel erg van belang dat je je negatieve emotie's de baas bent als je met paarden wilt werken, want anders geef je onbewust door aan het paard dat er gevaar is...ook al ben je er je niet van bewust dat je dit doet.
Ik vind het allemaal razend moeilijk, want ik ben ook zo'n pessimistische piekeraar soms, voor mij helpt werken met paarden enorm om dit meer onder controle te houden. Heb ik echt een off-day, dan ga zeker niet met ze werken.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:12

Mijn paardje pakt dit echt heel anders aan.
Al vanaf het begin. Ze raakt echt niet nerveus als ik het ben, ze raakt niet gespannen of druk als ik dat ben.

Ze is van zichzelf heel zelfbewust en gelijkmatig qua temperament en heel zen. Gelooft zeer diep in alleen zichzelf. Zonder arrogant te zijn.

Wat ze wel doet, is mij laten zien wat er mis is met mij. Als ik bijvoorbeeld een poosje niet mijn gedachten erbij heb, of ergens binnenin boos ben of één of andere rotsituatie, dan 'hoeft' ze me gewoon niet. Ze laat me niet binnen, laat me niet delen. Ze sluit zich voor me af en is liever zonder mij. Heel schattig, dat ze z goed weet dat er 'iets ' aan de hand is. Vaak voordat ik het weet.
Ze vertelt mij gewoon waar het aan schort, en weigert om zich daarin mee te laten sleuren of zelfs maar aandacht eraan te besteden.

Zelfde geldt als ik onredelijk boos op haar ben. Als het terecht is, niets aan de hand. Maar als ik bozer wordt dan gepast, staakt ze elke vorm van contact en/of medewerking. En dat deed ze al toen ze pas 2,5 is. Ze is nu bijna 6.
Heeeeeeel emotioneel volwassen en zelfverzekerd.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:17

knollentuin schreef:
cleo ,ik verbaas me hier echt over,als ik in je lijstje zie wat jij allemaal al gereden hebt ,dat jij deze vraag stelt!! jij zou toch ruitergevoel mogen hebben en aan een paard kunnen voelen dat als je gehaast bent dat er geen rust in je rijden te krijgen is,of dat je als je je onzeker voelt je paard eerder schrikt? voor mij is hier geen twijfel over hoor ,ik leer dit ook aan al de mensen die ik les geef..ontspan als ruiter en het paard zal je volgen!

Vroeger als klein meisje had ik een hele sensibele pony, maar toen dacht ik hier totaal niet over na natuurlijk. Hierna kreeg ik een pony die compleet bomproof was dus ik dacht er ook nooit over na. Tuurlijk wel dat als ik ontspan dat hij eerder los liet, maar niet over het schrikken etc. Hierna kreeg ik weer een bomproof en extreem rustig paard dus weer weinig aanleiding om hier over na te denken. En nu heb ik een vrij gevoelig paard die snel naar dingen kijkt etc, dus was het voor mij nu pas aanleiding om er echt over na te denken. Het gaat mij dus niet zozeer om de spanning en ontspanning in de beweging, want dat was voor mij niet zo nieuw, maar wel over het kijkerig worden etc, omdat ik daar nooit over na heb hoeven denken.

Het gaat trouwens super goed met ons als combinatie :)

JetvanEs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:06

Leuk al die reacties, en ik weet zeker dat dit echt waar is! Maar ik heb het ook andersom! Ik voel spanning van mijn pony en dat slaat dan ook over op mij zelf! Dus het kan ook 2 kanten op werken! *D

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:15

JetvanEs schreef:
Leuk al die reacties, en ik weet zeker dat dit echt waar is! Maar ik heb het ook andersom! Ik voel spanning van mijn pony en dat slaat dan ook over op mij zelf! Dus het kan ook 2 kanten op werken! *D

Hier precies hetzelfde!
Mijn merrie is echt een sensibeltje en mijn ruin naast een boefje gewoon nuchter.
Zelf lijk ik meer op mijn merrie, en wij voelen elkaar exact aan.
En gezien wij allebei sensibel zijn vormen wij dus qua rijden geen goede combinatie.
Maar qua gevoel van liefde is zij juist weer mijn allesie!
In nare periodes in mijn leven heeft ze mij op de been gehouden,heel wat tranen zijn over haar geen gekomen en dan was ze er echt voor me.....zo'n duidelijk gevoel is niet te omschrijven!
Ik kan voorbeelden genoeg geven, maar dan schrijf ik waarschijnlijk dit hele topic vol ;)