"Mijn armen doen zo pijn"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:00

saskiakefie schreef:
herkenbaar: of mensen die handschoentjes aan doen omdat ze anders blaren krijgen..

Dat hoeft niets te maken te hebben met hoe hard ze trekken. De één heeft gevoeligere handen dan de ander, het soort teugels maakt ook vaak nog verschil, en iemand die absoluut niet trekt kan nog steeds bijvoorbeeld de teugels niet netjes vast houden. Kortom, er zijn een heel aantal meer oorzaken dan "ruiter trekt aan paard".

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:08

Ik kom ook even binnenvallen... :o
Ik persoonlijk vind dit een beetje lastig onderwerp. Mijn grootste probleem is dat ik vaak mijn teugels te lang heb. (Ja, ik heb waslijntjes vaak)
Maar vaak vind ik dit persoonlijk fijner rijden, omdat er dan bijna geen druk of spanning op de teugels staat?
Heb ik ze korter, en dus meer druk op de teugels, trek ik dan?
Eigenlijk vind ik die druk en spanning niet heel fijn. Terwijl ik wel heel los en ontspannen ben in mijn schouders en armen.
Is het misschien iets wat moet wennen? :o Zo lang rijd ik ook al weer niet.
Maar ik krijg inmiddels wel een beetje spierballen! Yay! :D Maar dat kan ook komen van die zware zadels te tillen :P

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:13

Ik heb dit weleens in mijn schouders en bovenarmen. Mijn paard is over het algemeen juist heel licht op de hand, maar ik zet gewoon bepaalde spieren in mijn arm vast als ik zelf onbewust te gespannen raak. Nee dat is niet goed voor de aanleuning, maar ik trek dan niet te hard alleen veer niet meer goed mee (dus: licht contact, contact weg, licht contact, contact weg). Het is erg vervelend, want ik heb het ook af en toe buiten het paardrijden om.

Over blaren aan je handen; die heb ik ook weleens gehad. In de zomer zonder handschoenen droogt het zweet van mijn handen die huid heel erg uit waardoor ik snel blaren krijg met springteugels. Ook glijdt de teugel dan net iets meer (heel vervelend bij uitgedroogde, maar wel vochtige huid) door het zweet. En handschoenen (bijv. te groot) die niet goed zitten kan het ook door komen.

Ik denk trouwens wel dat je armspieren er van krijgt, omdat je je armen de hele tijd 'tilt' op een bepaalde manier. Mijn armspieren zijn echt van die plankjes; van de zijkant heel breed, maar kijk je van voren zijn ze juist weer heel erg smal. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:24

Skygirl schreef:
Ik denk trouwens wel dat je armspieren er van krijgt, omdat je je armen de hele tijd 'tilt' op een bepaalde manier. Mijn armspieren zijn echt van die plankjes; van de zijkant heel breed, maar kijk je van voren zijn ze juist weer heel erg smal. :')

Whaha, dat zijn de mijne ook volgens mij :+

__AM

Re: "Mijn armen doen zo pijn"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:28

Ik heb er toevallig laatst nog mee te maken gehad :j
Paard was erg hangerig, en ik vertelde m'n instructeur dat ik m'n armen voelde, en hij heeft daar meteen wat aangedaan :j moest naar voren rijden etc.
Denk alleen dat in mijn situatie iets anders ligt dan bij bepaalde andere mensen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:32

Vans schreef:
tessa_brian schreef:
Loopt er zo'n man voorbij, gaat staan kijken en zegt hij: ' kweek eens wat spierballen joh, kan je dat beest mischien normaal aan de teugel rijden' .

Ik had echt zoiets van: okeeeej? >;)

In plaats van dat ze zich gewoon met zichzelf blijven bemoeien. Met andere woorden: ''trek hem maar in de krul'' of vat ik die opmerking van die man nou verkeerd op?Ik heb ook 1x echt last gehad van me armen, moet ik toegeven. Spande ze ook veel te veel aan. Maar als je kracht moet gebruiken om je paard aan de teugel te krijgen, dan klopt er toch iets niet?
Sluit me verder totaal bij de startpost aan.

Nee vat je niet verkeerd op, dat bedoelde hij. Ik had echt zoiets van: okeej...als jij dat nou graag bij jou paarden doet prima, maar vertel mij niet wat ik moet doen...

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:38

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf veel met strakke teugels gereden heb met mijn pony, het kon ook wel los, maar door pure gewenning omdat ze altijd zo hard ging vaak de teugels toch te strak gehad. Nu heb ik dit afgeleerd dankzij de eigenaresse van het bijrijdpaard, zij is het in de gaten gaan houden en nu probeer ik van achter naar voren te rijden zonder veel druk, gewoon ontspannen aanleuning.

Nu merk ik ook dat dit erg fijn rijd, veel meer ontspannen en ook voel ik mijn schouders niet meer tijdens het rijden. Wanneer ik ze wel voel weet ik dat ik verkrampt zit, en niet aan het trekken ben.
Eigenlijk is rijden zo nog fijner geworden. Daarbij moet ik wel zeggen dat het begrip contact houden best lastig te begrijpen is wanneer je nog nooit een precies genoeg contact hebt gevoeld, misschien dat er mensen zijn die contact in verband brengen met trekken en daardoor teveel druk nemen.

Ik vind dat het naar is dat er vooral naar het plaatje wordt gekeken, maar dit is tegenwoordig blijkbaar erg belangrijk, iedereen wil ook de nieuwste telefoon omdat dat goed staat, en eigenlijk is een paard wat in de krul loopt nu de nieuwste mode, omdat het gewoon goed staat, dan maakt het niet meer uit of het paard over de rug is en op de achterhand.

En ja, het is voor mij nog steeds een aandachtspuntje om niet teveel druk te pakken, maar nu ik weet hoe het wel moet, merk ik heel snel wanneer het teveel is en kan ik loslaten. Nu gaat het met het paard fijner en heb ik nog meer plezier in het rijden. :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 21:35

Ann_moi, de eerste die het eerlijk toegeeft.
Maar ook toegeeft dat het van achter naar voren rijden toch eigenlijk veel fijner is, vind ik heel goed dat je dit hebt ingezien & het hebt veranderd +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:52

Sjolvir schreef:
Ayasha schreef:
Mwah ik probeer met zo licht mogelijke druk te rijden. Maar als missy besluit dat ze me heel graag een rondleiding in topsnelheid door de bak wil geven omdat er een zandkorrel niet ligt zoals gisteren, dan kan ze wel een fikse ophouding verwachten. :-) Paard braaf, ik braaf, paard stout, ik stouter! En ik moet zeggen dat die afspraak heel goed werkt bij ons want in 99.9% van den tijd hebben we dat allemaal niet meer nodig. Is ze gewoon lekker licht op de hand. Het enige nadeel als ze zo lekker ontspannen loopt en ze dus fijn los is van voren, ik wel eens de neiging heb om gewoon lekker weg te dromen en te genieten van hoe soepel ze is, en dat als ze dan schrikt, we inderdaad ineens aan de andere kant van de bak staan want die is zo razend snel _O- Als ze dan stilstaat zitk echt effe rond me te kijken van "wtf?..." :') En dan kunnen we dus weer gewoon verder met rijden alsof er niks gebeurt is...

Denk dat die af en toe kortsluiting krijgt. :')

Denk normaal ook alleen wtf, vandaag dacht ik alleen ook nog "piep" hekje!!!
Aangezien hij dus nu door bleef gaan, recht op de C afrende, daar half in de ankers ging
en naar rechts schoot. Bij C werd dus beslist dat ik eraf ging vallen, bij M was het een feit.

Zo stom, loopt ie zalig en ineens gaat ie af als een raket, kop in de lucht geen stuur geen rem, nada..

Zo gaat het met mijn madame dus ook :j Gewoon gas geven, niks meer horen of voelen en gaan!

Heb dat ooit met een jonkie gehad, die gaf me een stel rotbokken (steigeren en dan met vier benen omhoog) en dat ging nog maar ging er ook razendsnel vandoor en niet te stoppen.... Moest ie een bochtje nemen en toen voelde ik ineens mijn zadel scheefzakken. Ik singel dus ALTIJD aan voor ik op stap... Echt controleer altijd nog een keer na enz... En die dag dus blijkbaar niet... :x Toen dachtk van "jep ga ik dan" en heb ik nog zelf moeten beslissen waar... :') Gegeven moment was het zo van "ik kan kiezen, of nu in het zand of 2 passen later op een hekje" en ben dan maar voor het zand gegaan _O- Klote he als je voelt dat je gewoon geen keus meer hebt? :')

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:02

mijn rechterpols is gehandicapt, en mijn paardje is aan de linkerkant korter in zijn bespiering, dus ik zou hem niet eens in de krul KUNNEN trekken :') daarbij is dat lastiger zonder bit dan met :')
heb nu 1 dressuurles gehad van een nieuwe instructrice, en het eerste waar we mee bezig gaan is zijn linkerkant stukje bij beetje oprekken, voordat we iets vragen met meer buiging. Paard moet eerst de basis goed kunnen, voordat we verder gaan :) ben het volledig eens met haar manier van lesgeven.

toch merk ik wel dat als ik hem af en toe een paar tellen iets moet doorstellen (anders rekken die spieren nooit op) ik wel een beetje last krijg van mijn schouder, mede doordat ik dat dus niet met mijn pols kan opvangen. maar, als hij losser wordt zal dat vanzelf minder worden, omdat hij dan minder moeite heeft met buigen, en dus minder terug zal duwen.

ik gebruik altijd handschoenen, al ga ik longeren, mijn vingers kunnen niet tegen het schuren van touw/teugels.

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:10

Drunksheep schreef:
heel Bokt zal het wss met je eens zijn dus ik snap niet waarom je dit topic opent? niemand gaat hier toegeven dat dit zijn/haar manier van rijden is hoor! :=

Misschien dat sommige mensen dat toch in de gaten krijgen dat ze verkeerd bezig zijn..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:19

ai ik ben nu echt veel pijn in mijn armen........
Merrie was niet zwaar op de hand, gisteren wel.........

Maar toen ik gister voorover op het beton viel en dat probeerde op te vangen had ik dat misschien niet met mijn handpalmen moeten doen :D :+

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:28

Joscaa schreef:
Ann_moi, de eerste die het eerlijk toegeeft.
Maar ook toegeeft dat het van achter naar voren rijden toch eigenlijk veel fijner is, vind ik heel goed dat je dit hebt ingezien & het hebt veranderd +:)+

Maar weetje wat het is, ik deed het ook niet expres, ik wist niet beter eigenlijk, omdat zo lang ik al weet de pony te hard ging en dus moest vasthouden om niet plat door de bochten te gaan. Daarna merkte ik pas dat wanneer je licht contact houdt de pony ook rustiger wordt, maar daar gaat tijd over heen om dat door te hebben. Want eerst gaat de pony harder wanneer je teugel geeft, en dat wil je niet, dus pak je weer meer vast. Het is echt niet vashouden geweest om haar maar in de krul te trekken, maar meer door de snelheid en het gewicht van het hoofd wat op de voorhand rust.

Van achter naar voren rijden geeft dus dubbel voordeel, en een lichter hoofd en daarbij een goede aanleuning.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:35

Pfoe ik hoor het ook maar vaak genoeg, of dat ze eelt hebben op hun ringvinger (WATTE???)
Ik begrijp het best dat als het paard zich een keer sterk maakt op buitenrit dat je dan even iets zwaars in handen hebt. Maar hier krijg je toch geen eelt van :oo

Ik heb nog maar 2 keer blaren gehad, 1 keer van mijn pony (flipte hem op buitenrit met verschillende paarden) en 1 keer met paard, deze dacht even grappig te zijn :+

Pijn in mijn armen heb ik nog nooit gehad..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:43

ZusJacobs schreef:
Pfoe ik hoor het ook maar vaak genoeg, of dat ze eelt hebben op hun ringvinger (WATTE???)
Ik begrijp het best dat als het paard zich een keer sterk maakt op buitenrit dat je dan even iets zwaars in handen hebt. Maar hier krijg je toch geen eelt van :oo

Ik heb nog maar 2 keer blaren gehad, 1 keer van mijn pony (flipte hem op buitenrit met verschillende paarden) en 1 keer met paard, deze dacht even grappig te zijn :+

Eelt krijg je ook als je bv vaak blaren hebt. En voor blaren hoef je niet perse met een harde hand te rijden. ;) Als ik geen handschoenen aan heb mag je me met lange teugel tien minuten laten stappen en dan eens naar mijn vingers kijken. :)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:46

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:48

Je kiest er ook weer de foto's uit. :+

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:51

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:52

eelt en blaren heb ik ook, maar dat is puur van het vast houden van de teugels.
Heb ik ook met buiten rijden en dan rij ik dus echt met waslijnen.

Overigens nu ook last van mijn armen, maar dat komt gok ik zo van de
vliegles van gisteren :o .

Proest, die foto's, inderdaad lekker uitgezocht.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:54

Is er eigenlijk niet zo lang geleden niet een grote discussie in de paardenwereld geweest ivm het hoofd van je paard zo in een krul te trekken? Mijn papa wist me zoiets te vertellen, maar ik heb het zelf niet gehoord.. Hij dacht dat het niet meer mocht..

Pijn in de armen heb ik zelf nooit gehad, maar ik ben wel toen ik paar weken terug voor de eerste keer in ongeveer 9jaar terug ben gaan paardrijden een hele week stijf geweest in mijn benen en mijn achterste :p

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:59

Er wordt niets anders gedaan dan over gediscussieerd met eeuwig en altijd dezelfde voorbeeldfoto's. :+

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:04

Hmm ik heb af en toe wel last van mn armen, maar dat is op 2 paarden maar op de manege waar ik rijd. Nuts, omdat je daarbij je rechterhand moet blijven bewegen anders pakt ze rechts vast en zet het op een rennen :+ op een gegeven moment heb je wel een lamme arm dan. En Flash omdat ie veel onder je uitrent en lak heeft aan een ophouding, dus dan blijf je ophoudingen geven en dat voel je op een gegeven moment ook wel ja :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:54

Ayasha schreef:
ZusJacobs schreef:

Eelt krijg je ook als je bv vaak blaren hebt. En voor blaren hoef je niet perse met een harde hand te rijden. ;) Als ik geen handschoenen aan heb mag je me met lange teugel tien minuten laten stappen en dan eens naar mijn vingers kijken. :)

Jaaaaaaaaah je hebt van die gevalletjes :)

Maar ik doel hier op teveel paard in de hand, daar gaat dit topic volgens mij ook over :) Niet over gevoelige handjes :+

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:59

Hoe harder jij trekt hoe harder die pony's/Paarden terug trekken.
Ik snap sowieso niet dat dit nodig is om te schrijven, maar helaas wel.

En het is inderdaad geen krachtsport, alleen heb ik aardig wat kracht van het beleren :o Maar dat is een ander verhaal...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:56

Suuskipje schreef:
Hmm ik heb af en toe wel last van mn armen, maar dat is op 2 paarden maar op de manege waar ik rijd. Nuts, omdat je daarbij je rechterhand moet blijven bewegen anders pakt ze rechts vast en zet het op een rennen :+ op een gegeven moment heb je wel een lamme arm dan. En Flash omdat ie veel onder je uitrent en lak heeft aan een ophouding, dus dan blijf je ophoudingen geven en dat voel je op een gegeven moment ook wel ja :+

"Omdat ze anders rechts vast pakt"
Nee, dat zit niet in de mond, maar in de rug. *waar ik dus met mijn topic op doel :+ *