Een ander op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: Een ander op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:41

ja nou, hij moest toch beweging hebben? -:(-
ja maar niet zo... jij zou hem beweging geven, en niet een ander... -:(-

maar goed, ik had ook spijt om nog wel meer dingen dat ik haar er op had gezet...
paard liep voor geen meter meer, was dwars, tegendraads bang voor de zweep, eigenwijs, gestressd, en er zullen vast nog wel meer dingen gebeurd zijn achter de schermen :(

dat is ook 1 van de redenen dat ik niet zo snel nog iemand anders er op zet :j

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:45

Jezus ''hij had beweging nodig''
Ja beweging zoals IK dat wil, oehhh, zelfs ik ben nu pissig :p

Dan begrijp ik wel dat je men niet snel vertrouwd om op je paard te zetten, zou dat zelf ook hebben..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:47

Lekker dan MDH :?

Ik zet ook niet zomaar iemand op mijn pony.
Hij is heel makkelijk, met uitstappen.
Maar hij raakt snel in de war, in paniek, wordt heel onzeker en kan volledig in zichzelf keren. Zo erg dat er niemand meer door kon dringen.

De enigen die er iets mee kunnen zijn mijn beste vriendien en verzorgster. Vriendin heeft hem gereden toen ik ziek thuis was en dat ging heel goed.
Verzorgster is hij helemaal weg van en die kon ook zo opstappen en wegrijden.
Instructrice ging ook goed, maar daar was hij wel ietwat door overdonderd.

Wel doet hij van alles om onder het echte werk vandaan te komen. En als mensen die trucjes niet door hebben... O:)
Rechts vastpakken, been negeren, in je hand hangen, enz.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:53

hihi, zo eentje heb ik ook thuis. maar wel braaf doet geen rare dingen.
Dat is ook het enigste paardje waar andere mee op buitenrit mogen.
Maar liever niet trainen etc, zeker niet me jonge paarden en hengst.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:54

Aieshja schreef:
Jezus ''hij had beweging nodig''
Ja beweging zoals IK dat wil, oehhh, zelfs ik ben nu pissig :p

Dan begrijp ik wel dat je men niet snel vertrouwd om op je paard te zetten, zou dat zelf ook hebben..

ik zit nu ook weer pissig achter mijn laptop hoor :+
maar goed dat is gebeurd :P

gil keert pas in zichzelf als het echt heel erg wordt :P
die vecht zich zelf eerst liever dood...
en als hij dat niet kan winnen en hij krijgt de ruiter die hij niet moet er echt niet af,
dan pas keert hij in zich zelf en sluit hij zichzelf echt finaal af :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:56

Ik laat niemand op mijn paard behalve me instructie. Verder heeft er ook niemand iets op mijn paard te zoeken. Beweging hebben ze genoeg daar is de wei voor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:56

Die van mij is braaf. Als hij je mag. Maar als hij je niet mag :=
Hij is heel kieskeurig wat mensen betreft. Iedereen mag er een rondje op uitstappen, dat is geen probleem.
Maar het echte rijden? Nee, dat kunnen er maar een paar.

Jim sluit zich meteen af. Hij doet het bij mij ook wel eens.
Als hij bijvoorbeeld iets heel moeilijk vindt en het heel goed wil doen.
Dan raakt hij overgeconcentreerd, is heel erg met de oefening bezig en mijn hulpen komen dan echt niet door. Wat ik ook doe.
Meestal moet ik hem even een soort van wakker maken met een brul.
Waarop hij weer in paniek raakt omdat hij denkt dat hij op zijn donder krijgt.
Best lastig :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:59

die eerste 2 regels...
zijn ook van toepassing op gil :j
vandaar dat ik zeg, mijn paard bepaalt wie er op zijn rug komt, niet ik :P
als die van mij je niet moet dan kun je er zelfs niet op uit stappen :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:00

Fijn hè, die karakterpaarden :D

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:31

Hahaha jaa heerlijk!

Ach, je paard is tenminste eerlijk hihi

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:36

Mijn paard zorgde wel wel voor zichzelf :D ...hij kan heel moeilijk doen, maar was toch best goed na te rijden door iemand anders. Maar dit deed ik alleen als ik er bij was, omdat hij nogal een gebruiksaanwijzing had en mensen of er niet aan dachten,of dachten dat je je aanstelde. Maar heb er ook de Orun mee gedaan en hij liet zich door verschillende mensen ook echt wel goed rijden. Er was 1 meisje wat hem een paar maanden af en toe gereden heeft,dat ging supergoed , was voor mij leuk om te zien en voor haar leuk om ervaring op te doen..ze heeft er ook een paar concoursjes mee gereden.
Maar vaak hoor je toch dat hoe beter iemand kan rijden of er aan gaat zitten rommelen, hoe slechter het gaat.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:39

Kelly_ann schreef:
Trots als ik ben met mijn paardje, zo fijn aan de hulpen en los door het lijf!
Ik zet er iemand anders op en ze is in no-time tegen het been en moeilijk in de mond -O-

Mijn paard is dus niet fijn na te rijden door iemand anders...
Echt blij ben ik daar niet mee, heb ik nu zo afwijkend opgeleid dat een ander simpelweg de knopjes niet kan vinden? Of heb ik gewoon een zeer eenkennig paard? Karaktervol? stout?
Ik heb altijd gevonden dat je paard gewoon na te rijden moet zijn voor een ander, maar dit valt even vies tegen...
Je zal ze maar moeten verkopen, iedereen haakt af na een proefrondje :=

Hoe zien jullie dit? Er zijn vast vergelijkbare verhalen, hoe ging dat verder? En waar ligt het eigenlijke probleem als een paard niet na te rijden is door een ander?

Ik denk dat het hem zit in dat een ruiter die hoger heeft gereden/ of een " betere ruiter" het paard probeert te leiden. En zoals jij zegt, je buurmeisjes (of iets?) kunnen wat minder rijden, en die rijden er zo mee weg. Die laten het paard meer hun ding doen....

Dat iemand hoog gereden heeft, of netjes kan rijden (op hun eigen paard) wil niet zeggen dat ze automatisch overal mee weg rijden.

Het is juist de kunst je eigen aan te passen aan het paard en om van daaruit het paard te gaan beleren aan je eigen hulpen. Dit kan soms binnen 5 minuten, andere paarden hebben er wat langer voor nodig.

Ruiters die " beter/hoger " rijden, willen vaak gelijk op hun eigen manier met een paard wegrijden...en zo werkt het dus niet helemaal.
Een paard moet je eerst aanvoelen en even zijn eigen ding laten doen, en van daaruit kijken wat je kunt verbeteren.

De eerste keer dat ik op een nieuw paard zit, rijd ik in het begin altijd zonder contact met de teugels, gewoon een paar rondjes, om aan te voelen hoe het paard daarop reageert....
trekt ie gelijk zijn hoofd naar beneden, gaat hij in eeen eigen houding lopen....allemaal dingen waar je wat mee kunt op het moment dat je het paard aan het werk zet.

Iemand anders op je paard zetten kan ook een hele goede spiegel voor jezelf zijn. Misschien vind jij je paard wel linksom sterk.... maar voelt iemand anders die erop gaat zitten dat je gewoon rechts te weinig druk hebt...allemaal van die kleine dingen.

Maar dat iemand niet gelijk met je paard weg kan rijden wilt niet perse zeggen dat het paard niet goed is afgericht. Zeker niet als je zegt dat je buurmeisjes wel ermee kunnen rijden.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:00

Ik ben wel kieskeurig met met wie ik op mijn paard laat. Ik heb een tijd gehad dat ik echt niemand op mijn paard liet behalve mijn instructrice. Mijn paard heeft een nare ervaring bij mijn vorige eigenaar gehad, we weten niet precies wat het is geweest, maar hij kan ineens in paniek raken, ik voel dat tegenwoordig goed aankomen, maar het gaat ZO vlug dat ik zelfs nu nog soms te laat ben met reageren. Hij is dus eigenlijk gewoon onvoorspelbaar, maar hij is op zon moment eigenlijk ook wel weer goed en snel gerust te stellen. Maar veel mensen hebben er een beetje schrik van als ze langs de kant staan al, omdat hij zo breed en zwart is haha, nou die laat ik er dan echt niet op :)

Ik heb een tijdje een bijrijdster gehad toen ik in het ziekenhuis lag, en daarna heeft ze hem ook nog een tijd bijgereden omdat ik nog niet volledig hersteld was. Ging eigenlijk best goed, ze reed er in ieder geval niks uit zeg maar.

Dus nee, het is niet zo dat ik zomaar iedereen op mijn paard laat, maar ik zeg ook niet dat er niemand op mag, mits dat ook echt een reden heeft :D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:02

Ja ik laat ook niet alleenders wie met mijn paard rijden hoor. Maar iemand die ik vertrouw, waarom niet.
Ik vind het ook wel goed voor een paard om er soms een betere ruiter op te zetten die kan ook soms dingen corrigeren dat jij niet doorhebt.

Ik heb al paarden gekend die echt maar te rijden waren door 1 ruiter, omdat diezelfde ruiter alles verkeerd had geleerd aan zijn paard. Als je die zag rijden was dat wel een heel erg grappig zicht. En toch overtuigd blijven dat zijn manier de beste is !

Kijk bvb in Kentucky als ze paarden ruilen. Elke ruiter moet gewoon een heel parcours rijden met een paard dat hij niet kent en toch lukt dit. Vigo was de moeilijkste volgens de andere ruiters, maar toch konden ze er zo mee weg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:05

Ik ben niet zo moeilijk als ik iemand een plezier kan dan dan graag, of ze moeten heel belabberd rijden.Ik reed vroeger vaak mee op de fiets, als vriendinnen gingen rijden.Er wordt nooit gevraagd wil jij soms even rijden |( .

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:10

betadine schreef:
Ja ik laat ook niet alleenders wie met mijn paard rijden hoor. Maar iemand die ik vertrouw, waarom niet.
Ik vind het ook wel goed voor een paard om er soms een betere ruiter op te zetten die kan ook soms dingen corrigeren dat jij niet doorhebt.

Ik heb al paarden gekend die echt maar te rijden waren door 1 ruiter, omdat diezelfde ruiter alles verkeerd had geleerd aan zijn paard. Als je die zag rijden was dat wel een heel erg grappig zicht. En toch overtuigd blijven dat zijn manier de beste is !

Kijk bvb in Kentucky als ze paarden ruilen. Elke ruiter moet gewoon een heel parcours rijden met een paard dat hij niet kent en toch lukt dit. Vigo was de moeilijkste volgens de andere ruiters, maar toch konden ze er zo mee weg.

@ M_D_H: sjeezes, wat jij hebt meegemaakt met je bijrijdster !! Wil je het beste voor je paard en kom je dan zo een eigenwijs kreng tegen die je paard de stuipen op het lijf jaagt die zou van mij ook een mep van de zweep krijgen.
Vind het by the way knap dat je toegeeft het niet leuk te vinden als iemand met je paard iets meteen zou kunnen waar jij al weken op oefent. Aan de andere kant, dan weet je ook dat je paard het kan en dat je dus aan jezelf vooral moet werken, kun je het lekker niet meer op je paard steken :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:15

Sky_As , hier ben ik het mee eens.

Nou moet ik zeggen dat ik ook wel een paardje met gebruiksaanwijzing heb, en ik zal ook eerlijk toegeven omdat dat komt door de manier waarop ik haar 'beleerd' heb.
Ze komt van de drafbaan af en was gewend aan hard lopen en hoofd omhoog, en met veel moeite heb ik dr zover gekregen dat ze rustig en laag ging lopen. En op welke manier...? Door dr vrij lang te laten en benen af te steken.
Dus als ik begin met rijden dan laat ik de teugels meer waslijntjes en houd ik me benen van dr buik af om het maar zo te zeggen. Ze loopt dan meteen nagefelijk en van daaruit kan ik de teugels steeds meer oppakken en me benen langs dr buik leggen tot je normaal contact heb, en dan is het een kwestie van de rust behouden.
Maar de meeste ruiters die erop stappen doen meteen teugels kort en been eraan en dan loopt ze als een mongooltje door de bak, hoofdje omhoog en sjeesen maar.
En dan maar roepen dat het een k*t knol is... ipv eerst proebren aan te voelen wat het paard fijn vind...
Een klein kindje bv wat totaal neit kan rijden en niks vraagt kan trouwens wel zo met dr wegrijden, maar iemand die denkt haar wel even in de houding te zetten... neah!

Overigens kan je op mijn andere paard wel zo'n beetje iedereen zetten, die is heel braaf, is alleen nog niet goed doorgereden (lees zijgangen e.d.) dus zal tot frustratie van de 'goede' ruiters, niet zoveel kunnen :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:18

Op mijn ene pony laat ik soms wel eens iemand anders op haar. Maar alleen iemand met ervaring
en als ik even wil kijken of ze wel helemaal zuiver loopt. maar anders ook echt niet!
aangezien mijn pony behoorlijk lastig is onder het rijden en op die manier het alleen maar erger
word.

Mijn andere laat ik soms wel even iemand proberen. Hij doet dan wellicht niet alles zoals het hoort, omdat
ik andere hulpen geef dan bijvoorbeeld een andere ruiter. Maar hij word er niet minder van.
Mijn instructie heeft er ook al eens opgezeten, daar word hij alleen maar beter van!

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:35

t is juist goed een ander een keer op je paard

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:09

betadine schreef:
betadine schreef:

@ M_D_H: sjeezes, wat jij hebt meegemaakt met je bijrijdster !! Wil je het beste voor je paard en kom je dan zo een eigenwijs kreng tegen die je paard de stuipen op het lijf jaagt die zou van mij ook een mep van de zweep krijgen.
Vind het by the way knap dat je toegeeft het niet leuk te vinden als iemand met je paard iets meteen zou kunnen waar jij al weken op oefent. Aan de andere kant, dan weet je ook dat je paard het kan en dat je dus aan jezelf vooral moet werken, kun je het lekker niet meer op je paard steken :D

:j
gelukkig was het maar voor 2 weekjes toen ik op vakantie was :P
maar in die 2 weken heeft ze zat verpest :(

ik heb overgens bij dit paardje nog niet gehad dat andere lukt wat mij niet lukt :P
bij mijn vps wel een x :j
en zelf ook vaak iets bereikt bij andere paarden wat de eigenaar niet lukt :p

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:26

Jaleesaa schreef:
t is juist goed een ander een keer op je paard

ben ik het niet helemaal mee eens, hangt er meer van af wie :)

Skoofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:06

Ik heb zelf geen eigen paard. Maar ik denk wel als ik er 1 had dat ik dan liever niet wou dat iemand anders er op ging behalve mijn vriendinnen maar die vertrouw ik dus.. Maar sommige mensen moet je niet te veel vertrouwen XD

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:08

dat heb ik ook gehad,
nu zit er soms mn vriendin op. die is m2

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:18

Mijn pony is er ook eentje met gebruiksaanwijzing en toch vind ik het belangrijk dat er af en toe iemand anders opgaat. Natuurlijk mag ook niet iedereen er op maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik niet het risico wil lopen dat iemand zich echt bezeerd omdat hij/zij van mijn pony valt.
Bij mijn pony had het voor mijzelf juist positief effect dat er plots ook een 2de ruiter was. Ze is namelijk niet bang van eens hoog steigeren of een hele bokpartij en sinds er regelmatig iemand anders meerijdt doet ze dit bij mij veel minder.
Dit is uiteraard niet zo positief als ik haar zou willen verkopen ofzo. Toen de bijrijdster er de eerste keer op ging was ze braaf als een lammetje, de 2de keer dat ze er op ging heeft ze op half uur tijd wel 20 keer gesteigerd en dan ook echt hoog...

Momenteel is er niemand anders die haar regelmatig komt rijden en dat merk ik zelf ook (uiteraard samen met het koudere weer). Steigeren en bokpartijen krijgen we weer regelmatig over ons heen...

cindyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:57

er zijn weinig mensen die ik op mijn pony laat rijden