Jong paard: beter te diep of met het hoofd in de lucht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

margriet78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:54

Het heeft veel te maken met de bouw van een paard.
Een paard met onderhals zou ik laag en ronder rijden.
Een paard dat zich opkrult moet je voorwaats neerwaarts rijden en een paard dat erg op de voorhand loopt zou ik niet te laag rijden.Verschilt per geval dus eigenlijk

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:30

Wat een geweldige discussie.
Ik lees als het paard diep loopt dan gebruikt hij zijn rug goed omdat hij deze hol maakt ?? Dat is dus niet goed want dan zet het paard zijn achterbenen te weinig onder de massa. Met de neus in de lucht is het andere uiterste.
Ik was voorheen ook iemand die laag diep en rond en voorwaarts reed. Sinds ik les bij een leerling van Edward Gal weet ik wel beter. Diep lopen zorgt voor veel meer onbalans bij een jong paard. Om het achterbeen mooi actief te laten buigen word dus aangeraden zeker niet dieper te rijden dan voorgaand plaatje laat zien. En een paard vanuit het achterbeen rijden is wat we allemaal willen. ;) Mijn springpaard heeft nu een IBOP gelopen van 80 en kreeg een groot compliment over zijn dressuur gangen en geweldige achterbeen gebruik en daarbij zijn zeer goede zelfhouding.
Ik kan alleen maar zeggen ongeacht welke niveau je rijd, neem les bij iemand die aansluit bij jou niveau. Wat je zelf voelt hoeft nog niet altijd datgene te zijn wat er gezien word vanaf de zijlijn. ;)

Hoe vaak je wel niet hoort dat mensen beledigt zijn dat ze een 6 hadden voor halsstrekken terwijl hun paard heeeeel diep naar beneden liep ?? tja, dat was wat zij dachten te voelen, aan de zijlijn gezien heeft het paard de hals vaak veel te bol vanaf de schoft en de kaak er niet uit.

xJess

Re: Jong paard: beter te diep of met het hoofd in de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:55

Ik heb hem liever met zn hoofd te hoog lopen dan in de krul. Want dat hoofd kan je gewoon hnaar beneden werken met ontspanning en lekker los maken, dan zakken ze vaak vanzelf wel een stukje. En als je hem in de krul trekt is het sowieso slecht voor die nekwervels, en vooral omdat ze dan nog zo jong zijn leren ze dat aan. En dat is volgens mij moeilijk af te leren dan ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:14

Ik lees nergens iets over een holle rug Bianca??

lepinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:59

Ik heb mijn eigen jonge paardjes ingereden. en ik ga de eerste keer om hem een beetje mak tekrijgen 5 keer in de bak ofzo en daarna ga ik alleen maar buiten ritten maken en je moet gewoon een beetje druk houden maar niet tehard en dan lekker buiten rijden en dan komt alles vanzelf :D

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:12

Chaos schreef:
Ik lees nergens iets over een holle rug Bianca??

typefout .. :o moet bol zijn... ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:14

Dus dan komt je opmerking te vervallen toch, of blijf je bij je verhaal? Vat em niet? :+

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:29

Chaos schreef:
Dus dan komt je opmerking te vervallen toch, of blijf je bij je verhaal? Vat em niet? :+

Ik blijf nog steeds bij mijn verhaal te diep en bolle rug is niet goed. Achterbenen treden dan niet genoeg onder en de balans is niet voldoende zoals je een jong paard traint. Voorheen reed ik eigenlijk alleen maar lang en laag bij jonge paarden. Nu door mijn lessen en door de jaren heen heb ik er een hoop van bijgeleerd om een jong paard dus niet alleen op die manier te trainen. En denk dat de mensen zoals Gal en Werner heel goed weten hoe een jong paard getraind dient te worden. Ik les nu bij een leerling van hun.. ;) met veel plezier.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:33

Dus jij wilt nooit de rug iets doen opbollen, of omhoog brengen? Opdat je paard je gaat dragen ed? Want een paard wat de rug iets bolmaakt treedt juist met zijn achterhand fijn onder. Als je op een holle rug gaat werken krijg je een hoop meer last denk ik.

:)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:15

Chaos schreef:
Dus jij wilt nooit de rug iets doen opbollen, of omhoog brengen? Opdat je paard je gaat dragen ed? Want een paard wat de rug iets bolmaakt treedt juist met zijn achterhand fijn onder. Als je op een holle rug gaat werken krijg je een hoop meer last denk ik.
:)

IETS opbollen of omhoog brengen zeg jij (dat is al iets heel anders dan te diep), Jij hoort mij niet zeggen dat mijn paard met een holle rug loopt. ;) Zoals ik al schreef, ik heb een goede instructeur. Mensen van dat niveau weten echt wel wat te diep, normaal , bol of hol is. Ik reed dus voorheen te laag, wel met de kaak eruit, maar dat is dus nog niet goed. Mijn paard liep nu een IBOP score van 80. ;) een paard dat niet juist getraind zou zijn valt daar echt wel door de mand. Er werd zelfs geschreven een goed lichaamsgebruik.. ;) , veel zelf houding en een lichtvoetige galop.
Wat ik eerder van andere in dit topic gelezen heb hadden zij het echt over te laag diep en rond. Maar goed ....op papier weet iedereen het beter.. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:16

Nou zeg. :+

Ik ontkracht jouw verhaal toch niet, ik vraag me af hoe je dat bedoelt. Want dat je een goede instructeur hebt is fijn, maar als jij zegt dat je paard nooit de rug omhoog moet brengen omdat dan de achterbenen achter de massa aan komen, komt dat op mij incorrect over. Daar vraag ik gewoon naar.

Ik zeg nergens dat jij, of je instructeur, of Gal het niet weten, of dat jou paard nooit een dergelijke score had kunnen lopen.

cherish2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 02:10

beter diep dan met sterren kijken omdat een paard dan zijn rug niet ontspant.
maar dan wel proberen om luchtig blijven in je hand dus zo min mogelijk laten hangen in je hand en de achterhand blijven actieveren ik denk dat jonge paarden dat doen door gebrek aan kracht en balans.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:30

Voorwaarts, neerwaarts.
Niet diep en ook niet met de kop in de lucht, dat zijn houdingen die je er maar heel moeilijk op een later tijdstip uit gereden krijgt.

Ik ben een tijdje terug naar wat paarden wezen kijken en mij valt het op dat 90% waarop je gaat zitten, flegmatieke meelzakken zijn. Dan praat ik niet over paarden die op B-niveau lopen, maar op M/Z-niveau. Dat viel me heel erg op. Dan kun je een paard ook bijna niet rond over de rug rijden, je bent dan continue been aan het geven.

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:46

Te diep is natuurlijk nooit goed maar ik vind persoonlijk laag rijden beter dan hem maar een beetje te laten lopen zoals hij wil. mijn instucteur zegt dat ik juist continue aanleuning moet houden,dan komt ze dus vanzelf laag, wel altijd voorwaarts bij houden natuurlijk. Als je ze maar met het hoofd in de lucht laat lopen gaan ze er aan wennen dat ze je weg mogen trekken.

yosfunprints

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:47

hoofd in de lucht en losse teugel, laat hem eerst zijn balans maar vinden en dan komt hij vanzelf naar beneden.
een paard te diep rijden is nooit nooit nooit goed!!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:21

Ik snap echt niet dat mensen hier zomaar links of rechts kiezen, zomaar zeggen het is of te diep of met z'n hoofd in de lucht. Volgens mij hangt dat helemaal van het paard af. Het ene jonge ding zal zich sneller wat opkrullen, zulke paarden kan je, zodra ze wat meer in balans zijn wat naar voren gaan rijden, zodat de neus er meer uitkomt. De eerste tijd kan je zo'n paard prima wat te diep laten lopen, laat 'm eerst maar wennen aan iemand op z'n rug hebben, vooruit en remmen. Andere paarden zullen liever de neus in de lucht gooien, die zal je na verloop van tijd wat meer terug willen rijden.

Uiteindelijk maakt het bij zo'n jong ding allemaal nog niet heel veel uit waar hij z'n hoofd houdt. Eerst in balans en voor het been zijn, dan komt de houding allemaal vanzelf wel.

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:03

Liever met het hoofd omhoog. Hoofd laag is onttrekking aan de ruiterhulpen en duidt vaak op problemen met de rug en zwakte in de achterhand.

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:47

Ze kunnen beter iets te hoog lopen.
Te diep is zeker niet goed voor je paard!!
Je kunt vanaf een hooge houding makkelijker naar beneden werken als anders om!

Groetjes

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:51

Mijn instructrice heeft ze ook liever iets te hoog als te diep.
Vanuit die hoge positie is een paard makkelijker correct te krijgen als vanuit het diepe.
Plus dat veel paarden blokkeren in de lendenen bij te diep rijden en teveel op de voorhand blijven.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:03

mijn paard je loopt in stap precies goed maar als ik ga draven en galoperen ben ik de controle echt kwijt ze gaat dan heel hard lopen en te diep als ik haar dan opvang gaat ze met d`r hoofd omhoog weet iemand een oplossing ???

linda_davino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:16

Te diep, te laag, te hoog, te hol, te bol.. wat is er nog meer?? :P
Lekker ontspannen rijden is denk ik ook erug belangrijk! :D

Uiteindelijk doen we t toch voor ons plezier ;)
Dat is t enige wat ik je mee kan geven, ik probeer gewoon bij het paardje waar ik op rij te voelen wat ontspannen is voor ons beiden en waardoor ze goed voorwaarts loopt en goed reageert op mijn hand..Soms beetje zoeken uiteraard, maar als je de ontspanning hebt zit je denk ik al voor de helft goed!

meisjeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:51

Liever te diep..

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:48

Ik zeg ook liever iets te diep, maar daar zit wel een nuance in. Je moet vanuit daar wel werken naar een goede houding. Te hoog dan spant een paard altijd erg en dat vind zeker niet de bedoeling, maar van een jong paard kun je niet verwachten dat hij gelijk goed loopt. Dus veel trainen en goede begeleiding, je ziet zelf niet wat een ander ziet.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:52

ik zien een jong paard het liefst voorwaarts neerwaarts lopen...
Dus voldoende de achterhand eronder en voldoende de bovenhals mooi naar beneden toe om ze mooi door de rug te laten lopen.
Als ze op jonge leeftijd goed door de rug lopen, kunnen ze voldoende rugspieren kweken om zo op latere leeftijd het werk te kunnen opnemen

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:45

marieh schreef:
Ik zeg ook liever iets te diep, maar daar zit wel een nuance in. Je moet vanuit daar wel werken naar een goede houding. Te hoog dan spant een paard altijd erg en dat vind zeker niet de bedoeling, maar van een jong paard kun je niet verwachten dat hij gelijk goed loopt. Dus veel trainen en goede begeleiding, je ziet zelf niet wat een ander ziet.

mee eens. beter iets te diep, je kunt ze later weer naar boven werken!