Waarom rijd jij dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:54

Omdat ik het samenwerken met mijn paard erg leuk vind en ja dat moet je ook in de springsport, maarja ik ben niet zo'n held :o

Nummus

Re: Waarom rijd jij dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:01

Ik rijd (recreatief -> 1x per week op een manege) dressuur omdat ik ten eerste goed voorbereid wil zijn op wanneer ik mij een eigen paard kan veroorloven na mijn studie... en verder vooral omdat ik het wel leuk vind.

Vroeger reed ik op een manege waar het lesniveau niet hoogstaand was: de vergevorderdenles leerde bv. net schouderbinnenwaarts. Het springen vond ik toen dus veel leuker.

Maar nu er echt op geconcentreerd wordt op de manege waar ik nu rijd, merk ik dat ik het echt heel fijn vind om gewoon die communicatie met dat paard te hebben. Alleen al het naar de ontspanning rijden vind ik ontzettend interessant en gewoon dat je een goede verstandhouding met het paard hebt terwijl je je oefeningen voor elkaar krijgt vind ik erg belangrijk. Daar zal ik nog heel wat werk en tijd aan besteden voor ik eens denk over weer gaan springen.

Daarnaast heb ik tussen de beide maneges een pauze van 7 jaar gehad, en mogen we op deze manege niet springen zonder een bodyprotector. Voor die paar keer per jaar dat we zouden gaan springen gaat het merendeel niet zo'n duur ding kopen. :+ Dus het meeste dat we doen is balkjes lopen.

Moet toegeven dat ik een buitenrit ook heerlijk vind, maar de dressuur een beetje kennen maakt je buitenritten ook leuker en veiliger!

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:27

dresuur is goed om mee te beginnen het is een groot deel van je basis.
als je goed kan rijden dan kan je het best met drusuur beginnen.
maar springen is ook super gaaf.

Elena91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:19

Ik rijd dressuur om eigenlijk te kijken hoever ik met mijn paardje kan komen.
Mijn pony is niet echt een 'dressuur ras ' dus wil graag laten zien dat wij het samen ook kunnen :D
Een uitdaging, en dat niet alleen. Het plaatje van ons samen mag er ook wel wezen! <3

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:04

bij dressuur is het allemaal wat rustiger en je krijgt er ook een hele goede zit van

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:18

Omdat ik het leuk vind om vooruit gang te zien/voelen in het rijden met m'n paard..Ik wil ook wel springen (en doe ik ook wel eens ) maar dan bezorg ik mijn mama een hartaanval _O-

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:18

Pion schreef:
Omdat dressuur de basis is. Daarnaast rij ik dressuur omdat ik het leuk vind.
Kleine hulpjes, afwerken, verfijning en 500 kilo zweeft door de baan gestuurd door 55 kilo, zonder dwang in harmonie. Geweldig toch. :Y)

Hoewel, soms hebben we ook een beetje ruzie }:0

Hier sluit ik me volledig bij aan.

RaniFreaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:56

ik sluit me ook bij pion aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:06

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:10

Omdat het de basis is voor alles wat je daarna wilt gaan doen. :)

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:47

Om mijn paard te gymnastiseren, en het de basis is voor alle andere takken in de paardensport.

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:53

Om te springen moet je eerst de basis technieken kennen van dresuur. Het ligt maar net hoe ver je wil gaan met dresuur... Een gebrokenlijntje is eigenlijk ook dresuur.
(Srry staat er al heel vaak in, maar wou het toch even zeggen)

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:45

Ik rij dressuur omdat het compleet is. Training van de ruiter, training van het paard. Coaching van het paard.
Balans, zelfbeheersing, zelfcontrole. Werken met je maat, samen naar een welbepaald doel. Samen leren, samen evolueren.

Op mijn paard, denk ik aan niets. Dan is het enkel voelen. Heerlijk !

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:48

Omdat het, zoals er veel zeggen, inderdaad de basis vormt, goed is voor je paard (mits goed gereden :j ) en omdat ik het ook erg leuk vind om te doen! :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:49

Omdat dressuur de basis is voor alle andere takken van de paardensport. Als je dressuur niet goed is, moet je ook niet gaan springen enzovoorts. En omdat ik het leuk vind, het is altijd weer een uitdaging ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:51

Ik rijd dressuur omdat het de basis is van het paardrijden. Verder rijd ik puur recreatief.
Ik wil graag een hecht team worden met mijn paardje, die ik nog niet zo heel lang heb. Ik ben van mening dat het oefenen van de dressuur ook nuttig is om mijn paard op een buitenritje of bij het springen onder controle te houden.

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:37

om te beginnen in het springwereldje <3

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:11

De enige reden waarom ik dressuur rijdt, is om mijn paard goed soepel te houden.
Van alleen recht toe recht aan (naja soort van dan) in het bos en de duinen, worden de spieren er ook niet beter op.
Dus in ieder geval 1 uurtje per week gymnastieken in de bak, om alles links en rechtsom weer goed te buigen.

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:35

harmonie tussen je paard en jou en het zo gemakkelijk mogelijk te laten uitzien dat is de uitdaging

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:46

zoals iedereen al zegt, het is de basis van het gehele rijden. zonder basis kun je niet (fijn) rijden. en ik rijd dressuur om haar uit te brengen op dressuurwedstrijden. en omdat ik springen helemaal niks vind en dressuur wel.

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:45

ik rij dressuur omdat ik nog veel moet oefenen met mijn paard op dressuur zodat ik binnekort eindelijk terug kan beginnen met het springen :D ( hij is namelijk super hevig voor te springen ;s )

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:48

ik hou van muziek en dressuur , de combinatie van de 2 is een kür is super ! ( I like it! ) :+

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:39

Ik merk dat je door de dresuur meer controle gaat krijgen over je paard, wat dan weer handig is met buitenritten, springen etc.
En het is ook erg leuk om vooruitgang te zien hierin. En super leuk als je paardje op een gegeven moment echt mee gaat denken, dan voel je je echt een team.

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:21

ponyfee schreef:
Ik merk dat je door de dresuur meer controle gaat krijgen over je paard, wat dan weer handig is met buitenritten, springen etc.
En het is ook erg leuk om vooruitgang te zien hierin. En super leuk als je paardje op een gegeven moment echt mee gaat denken, dan voel je je echt een team.

mee eens :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:25

Ik reed dressuur omdat ik dat altijd al deed, maar uiteindelijk bleek dat het niet te werken voor mij en m'n paard als combinatie. Ik wist niet beter, tot ik verhuisde naar een andere stal. Ben nu dus overgestapt naar western.