Met bijzetteugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:09

Mee eens! :j

djuulsie schreef:
met rijden met bijzet maak je volgens mij meer kapot dan dat je goed doet... nageven komt voort uit ontspanning en die krijg je op die manier echt niet voor elkaar...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:15

Wij hebben toch ook een heel ander zadel als 100 jaar geleden? Hele ontwikkeling in bitten (vriendelijke en minder vriendelijke in verkeerde handen), hoefschoenen, hoofstellen, caps, laarzen, etc. Maar het paard werkt nogsteeds hetzelfde en het rijden dus ook. Vroeger kon het zonder hulpteugels (er zal ook vast wel wat gebruikt zijn), nu zijn de paarden alleen maar rijtechnischer geworden en zou het ineens met hulpteugel moeten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:17

Same here :j

lailapri schreef:
Wij hebben toch ook een heel ander zadel als 100 jaar geleden? Hele ontwikkeling in bitten (vriendelijke en minder vriendelijke in verkeerde handen), hoefschoenen, hoofstellen, caps, laarzen, etc. Maar het paard werkt nogsteeds hetzelfde en het rijden dus ook. Vroeger kon het zonder hulpteugels (er zal ook vast wel wat gebruikt zijn), nu zijn de paarden alleen maar rijtechnischer geworden en zou het ineens met hulpteugel moeten

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:29

Ik rij met slofteugel. Niet om aan de teugel te rijden ofzo want daar is ie niet voor.
Hangt ook bijna altijd gewoon 'los' want het is voor mij alleen een noodrem. Als je een hulpteugel goed gebruikt vind ik niet dat het persee slecht is. En eigenlijk maakt de mening van andere me niet zoveel uit :+ .

lailapri

Re: Met bijzetteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:58

hulpteugels hoeven ook niet slecht te zijn maar mogen geen nieuwe trend worden vind ik. Je moet weten wat je doet en daarvoor moet je een instructeur hebben met verstand van zaken. Maar hoeveel van de instructeurs heeft tegenwoordig nog echt verstand van zaken?

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:39

Ik vind hulpteugels per defenitie helemaal niet slecht.
Je moet gewoon weten hoe je ze moet gebruiken, anders doe je meer kwaad dan goed.
Ik rij tegenwoordig soms met een slof waar een katrolletje aanzit, dan ben ik er zeker van dat ik hem niet kan 'vast trekken'

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:39

ik rij mijn jonge ruim soms met een elastieke hals verlenger dit werkt beter voor hem als een slof -
(is een kruising fries )
hij kan zijn hoofd niet te hoog opsteken maar wel nagevelijk neerwaarts laten gaan wat erg moeilijk voor hem is - dit werkt wel uitstekend
elastiek rekt mee

met een slof zet ie zijn onderhals er juist op(slof kan ie vasttrekken) en kan je er niets meer mee beginnen mijn instructrice heeft het ook ten zeerste afgeraden ;) slofteugels is niet voor alle paarden geschikt en hoort ook niet thuis in de handen van mensen die niet weten hoe ze ermee om moeten gaan

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:57

Asyaa schreef:
Vind het niks, rij veel liever met slof omdat ik dan precies in kan stellen hoeveel wanneer, maar dat mag ook niet van bokt :)

Hahaha, klopt. Wat heb ik een topics gelezen hier over een slof teugel;)

Veel meningen over de slof komen voort uit onwetendheid. Mensen die hun mening klaar hebben over de slof weten zelf niet eens hoe ze ermee moeten rijden.

Deze teugel is niet uitgevonden om een paard te martelen maar als hulpmiddel en net zoals ieder ander hulpmiddel wat men gebruikt moet hen geleerd worden. Je gaat immers ook niet een boek kopen als je niet kan lezen!

Maar goed daar ging het hier niet over maar ik ben het wel met je eens. Met slof heb je veel meer controle en de bijzetteugel zorgt voor stootjes in de mond en niet een constante druk zoals met de teugels.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:52

Als je de teugels maar goed gebruikt!
wat hier voor me al gezecht word: "het moet geen nieuwe trend worden"
En als iets zoigenaamd "niet mag van bokt" Dan mag het van hun lekker niet, zijn hun de baas over jouw?>

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:36

Nee zij zijn niet de baas, maar het gaat er meer om dat je gelijk als paarden martelaar neer word gezet als je een slof teugel gebruikt of dat je bijv niet kundig genoeg bent met rijden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:12

Dat weet ik :p :)

Samen_met_V schreef:
Nee zij zijn niet de baas, maar het gaat er meer om dat je gelijk als paarden martelaar neer word gezet als je een slof teugel gebruikt of dat je bijv niet kundig genoeg bent met rijden.

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:09

Buiten een glijdende martegaal vind ik alle andere hulpteugels eigenlijk niet geschikt om mee te rijden...

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:11

Elastiek is veel beter hoor.
Als je je paard vastzet aan de bijzet , wordt hij hierdoor erg belemmert
in zijn stelling omdat de bijzet totaal niet meegeeft.
Slof is ook prima maar dan moet een slof goed gebruikt worden en niet
misbruikt.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:20

xkimmie schreef:
Ik rij met slofteugel. Niet om aan de teugel te rijden ofzo want daar is ie niet voor.
Hangt ook bijna altijd gewoon 'los' want het is voor mij alleen een noodrem. Als je een hulpteugel goed gebruikt vind ik niet dat het persee slecht is. En eigenlijk maakt de mening van andere me niet zoveel uit :+ .

Slof is juist niet bedoelt als noodrem. Dat hij daar wel voor gebruikt kan worden is een tweede. Slof wordt gebruikt om de juiste nageeflijkheid te krijgen.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:56

Mercedes1969 schreef:
Elastiek is veel beter hoor.
Als je je paard vastzet aan de bijzet , wordt hij hierdoor erg belemmert
in zijn stelling omdat de bijzet totaal niet meegeeft.
Slof is ook prima maar dan moet een slof goed gebruikt worden en niet
misbruikt.

Waarom vind jij een elastiek zo goed dan?
Ik persoonlijk heb er enkel slechte ervaringen mee: de eigenaar van het paard wat ik nu rijd, rijdt altijd met elastiek. Resultaat: het paard liep met de hals in een valse krul, de rug weggedrukt en is nu enorm vast, scheef, en heeft enorm veel moeite om tijdens het rijden haar rug goed te gebruiken, los te laten en te ontspannen...

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:02

reageer even hierop sorry ,,,

dan heeft de eigenaar van het paard wat je nu rijd het paard niet actief naar voren gereden en de stiek te strak gezet waarschijnlijk ( mischien bevestigd aan de singelstoten zodat het paard in een krul(eigen houding) moest/is gaan lopen)

ik rijd mijn ruintje ook met elastiek over zijn hoofd/achter zijn oren door de ringen net als een slof tussen zijn benen en niet te strak ,,,, hij kan mooi nagevelijk neerwaarts en met zijn hoofd omhoog maar kan niet zijn hoofd in de lucht steken - nu loopt hij bijna constant met de stiek in een boogje lekker nagevelijk - achterhand eronder(wel voorwaarts blijven rijden/en achter je denken) en in de aanleuning druk op beide teugels ... krijg begeleiding en les met de stiek ( rijd 15min met en de laatste 15min zonder stiek - uitgang is zonder stiek te rijden ;)

ja ik ben dus een voorstander van een elastieke halsverlenger als je het op deze manier gebruikt ;)

ook met de stiek moet je wel weten hoe je ermee om moet gaan maar dat vind ik eigenlijk voor alle hulpteugels/middelen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:52

Het is jouw paardje en wat jij en je instructeur(die je hopelijk hebt) het beste vinden zal vast wel zijn effect hebben. Ik zelf zou het niet doen, maar mijn paard heeft het onder het zadel ook echt niet nodig. Met longeren wil het me wel eens helpen.

Hoewel een elastiek waarschijnlijk inderdaad beter is (omdat het rekt) is een elastiek bij ons op de manege vroeger van een paardje de dood geworden. Het beestje steigerde omdat hij er bang van was en kon vervolgens zijn balans niet vinden in het steigeren omdat 'ie waarschijnlijk toch te strak vastzat. Een bijzet zou waarschijnlijk gebroken zijn, maar het elastiek bleef zitten en rekte alleen wat mee, bleef daarmee het paard belemmeren. Hij knalde uiteindelijk achterover met z'n hoofdje op de stenen en was op slag dood (ik was er gelukkig niet bij maar het was een enorm lief dier dus ik vond het vreselijk).

Mede daardoor ben ik nog al huiverig voor het gebruik van hulpteugels en zet ik bij het longeren mijn bijzetjes nooit strak. Dit is echter mijn persoonlijke ervaring en ik zal je dus niet eeuwig verdoemen als je wel hulpteugels gebruikt, maar doe het alsjeblieft op een paardvriendelijke en veilige manier...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:04

Ik heb al veel gezegt in dit topic maar mijn colclusie word
dat ik vind dat hulpteugels eigenlijk een sorrt martelaars zijn! je dwingt je paard naar beneden te laten lopen!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:25

Hangt er natuurlijk vanaf waarvoor & hoe je ze wilt gebruiken.
Voor te longeren kan het nooit kwaad vind ik, onder het rijden kan het prima, zolang je er maar een goede hand voor hebt, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je paard op je bijzetteugels gaat 'hangen' ;)

Natuurlijk moet het ook geen gewoonte worden, in feite zou je zonder enige hulpteugel je paard onstpannen moeten kunnen laten lopen :)

Ik zie er geen kwaad in zolang er vriendelijk & met verstand mee wordt om gegaan én het geen gewoonte wordt om er ALTIJD mee te rijden :)

@Lieshorses: kom op zeg, marteltuigen ?
Dan kan je véél ruiters beschuldigen van dierenmischandeling !
Dat gaat me toch te ver hoor ;)

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:06

Persoonlijk hou ik niet van hulpteugels. Ik rijd bijna nooit met iets, alleen in hele extreme gevallen, dwz hele stoute paarden. Als we iets gebruiken is het een slof omdat je die los kan laten. Je merkt bijna altijd of paarden gewend zijn met hulpteugels te rijden, ook als je die zonder iets rijdt. Hoe vaker je ermee rijdt, hoe moeilijker het vaak wordt om het op te lossen als je er niets aanhebt en hij is dan eens niet zo braaf en meewerkend. Het beste is nog altijd zonder, als je idd op de juiste manier traint, want dat is toch echt het belangrijkste in dit alles. Altijd zacht zijn hoeft echt niet, op z'n tijd streng is ook nodig zodat je paard wel weet dat als het er op aan komt jij toch echt wel de baas bent. Als je aanpak maar passend is bij het paard en wat hij doet. En dat merk je weer als het paard een stuk fijner loopt na een stukje problemen, dan heb je t op de juiste manier opgelost.

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:25

Een hulpteugel op zn tijd kan zeker nuttig zijn, mits goed gebruikt. Ik houd zelf niet zo van de bijzetteugels. een elastiek daarentegen vind ik beter werken. Ik gebruik met longeren vaak een coque (of hoe schrijf je dat????). Ook met rijden kan je deze hulpteugel goed gebruiken, hij werkt in als je paard zijn hoofd omhoog doet, maar geeft genoeg vrijheid naar beneden en naar voren toe. Wel moet je heel goed voorwaarts blijven rijden, aangezien de aanleuning altijd van achter naar voor moet komen.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:16

Ja daar zeg je het goed, mist goed gebruikt......

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:37

ik ben sinds gisteren begonnen met longeren, en ipv de reguliere bijzetteugel gebruik ik elastieken.
waarom? om hem wat lager in te kunnen stellen en om hem stelling te laten geven.
dit omdat hij op de linkerhand zichzelf vastzet, op deze manier wil ik hem soepeler krijgen.(en dan ga ik ervanuit dat de nageeflijkheid dan ook makkelijker komt bij het rijden)

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:31

Ik rijd zonder bijzetteugel(s).. Vind dat ik moet leren om mijn paard zo onder controle te houden en haar nageeflijk te laten lopen op alleen een bit zonder hulpmiddelen om haar hoofd omlaag te houden etc. Het maakt mij niet uit als ze af en toe tussendoor een keer sterrenkijkt.
Ik heb niks tegen mensen die bijzetteugels gebruiken, als je ze maar op de juiste manier gebruikt. Bij sommige paarden heb je ook wel een bijzetteugels nodig vind ik.. die heel sterk kunnen worden etc.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:26

Ik longeer mijn paard eigenlijk altijd met slof als ik een keertje niet rijd, en haar toch aan het werk wil hebben.
Vind een slof fijn om mee te longeren, ik zie mijn paard dan echt losser worden, vooral in de stap, je ziet dan goed dat heel haar lichaam los is.

Rijden doe ik mijn paard er niet mee, en heb hem daarbij ook niet nodig, met rijden wil ze fijn buigen enz.
Mijn pony rijdt ik wel zo af en toe met slof, ze heeft sneller de nijging om zich vast te houden in het lichaam, met slof kan ik haar dan net iets beter loswerken.

Ik heb er niks tegen, mits het op de juiste manier gebruikt word. :)