Welke leeftijd beleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:44

Ik vind vanaf 3 een mooie leeftijd om rustig aan te beginnen, maar even goed heb je een laatbloeier waar je beter nog een aantal maanden of een jaartje mee wacht of een brutaal en al stevig exemplaar waar ik liever net voor de winter op 2.5 zou zadelmak maken in de zin van zadel erop, wennen aan een ruiter, rem, gas en stuur erop om dan eventueel nog de wintermaanden de tijd te geven verder uit te groeien.
Doorrijden vanaf 3.5-4 jaar afhankelijk ontwikkeling en bouw.
De mijne ben ik ook op 3.5 beginnen doorrijden, gewoon omdat ze al redelijk uitgegroeid was en reeds meer dan een jaar onder het zadel was, extra spieren op de achterhand moest kweken en anders gewoon ronduit vervelend werd. de intensiteit van het doorrijden is wel niet te vergelijken met nu 2 jaar later (dwz vnl vw-nw, veel rechtdoor, grotere voltes/wendingen en tempocontrole naar nu dragender achterhand gebruik, kleiner wendingen, tempowissels, zijgangen, achterwaarts,...)

@vienna: ik weet nochtans paarden die er als 2.5jarigen meer paard uitzien dan andere 4-jarigen, die uiteindelijk in verhouding nog meer groeien dan die 2.5 jarigen...

Vienna2007

Re: Welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:53

Een paard is pas op zijn 7e uitgegroeid. :D

Dus het kan nooit dat die van jou op 3.5 jarige al redelijk uitgegroeid was.

Je zegt het zelf al "Eruit zien". Maar toen ik 12 was, woog ik amper iets, terwijl er een ander leeftijds genootje 3 keer zo zwaar was... Maar we groeiden allebei nog wel door tot ongeveer 18 jaar...

Dat is het mooie van individuele wezens... :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:02

Mijn paard is geen cm meer gegroeid (nagemeten), terwijl ik er andere weet die effectief tussen 4 en 5-jarige leeftijd nog een 3-4 cm gegroeid zijn. en voor dat beetje extra spieren hebben we hard moeten werken, dus ja mijn paard was zo goed als uitgegroeid.
En spiermassa moet je bij sommigen eraan rijden en anderen zijn gezegend met een mooi stel spieren zonder ooit "gewerkt" te hebben ook al worden ze hetzelfde gehouden. Niet elk paard is hetzelfde...

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:20

En de binnenkant? Was dat bij haar ook al op 3-jarige leeftijd volgroeid?

Dan moet je nu meteen de media aanschrijven!

Citaat:
Veel mensen willen met 3 jaar al op het paard en direct de sport in! Het probleem is dat het paard dan nog niet ver genoeg is uitgegroeid om zo hard te trainen, de groeiplaten in de benen zijn namelijk op 3 jarige leeftijd nog niet geheel gesloten, en deze dragen het gewicht van de ruiter. Je kunt dit zien als de groeiplaten op een baby's hoofdje, daar mag je ook geen druk op uitoefenen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:34

vienna, ik blijf erbij elk paard is anders, net zoals elke mens anders is. niets is zwart of wit
ik weet paarden die met 5 jaar nog niet eens voldoende evenwicht hadden om onder de man te kunnen lopen en ik weet er die op 3 jaar reeds te sterk waren fysiek en qua karakter om nog rustig zadelmak te maken en in te rijden, als je met zo'n exemplaar nog een jaar wacht, dan zoek je problemen.

ik wil met mijn paard helemaal de sport niet in en heb de belasting steeds aangepast aan de leeftijd en kunnen. Ik denk dat als ze bij de eerste eigenaar gebleven was, veel harder had moeten werken en dat die groeischijven erger belast werden dan nu het geval is geweest. Ik heb ook alles in samenspraak met instructie, Da en osteo gedaan

Jogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:22

Ik heb zelf ook een 3.5 jarige haf, maar die is echt nog niet volgroeid!
Wacht dus zowiezo nog een jaar.
wat ik wel al met hem doe en dat doe ik al vanaf vrij jonge leeftijd.
met hem aan de hand lopen en dan parcourtjes maken van bijvoorbeeld tuinstoelen
en andere "gekke" dingen. Die van mij vind het geweldig. Ten eerste natuurlijk de
aandacht en hij word er ook lekker makkelijk van.
Van de zomer een aantal keer een vliegendekentje opgehad. Als je die met een flinke
boog opzwaait wennen ze aan gekke bewegingen boven de rug. Willen ze
ook nog wel eens makkelijk van worden!
Zo doe je nog geen belastende oefeningen en ben je toch al met je beestje bezig ;)

Veel plezier iniedergeval! *D

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:08

petitparis schreef:
vienna, ik blijf erbij elk paard is anders, net zoals elke mens anders is. niets is zwart of wit
ik weet paarden die met 5 jaar nog niet eens voldoende evenwicht hadden om onder de man te kunnen lopen en ik weet er die op 3 jaar reeds te sterk waren fysiek en qua karakter om nog rustig zadelmak te maken en in te rijden, als je met zo'n exemplaar nog een jaar wacht, dan zoek je problemen.

ik wil met mijn paard helemaal de sport niet in en heb de belasting steeds aangepast aan de leeftijd en kunnen. Ik denk dat als ze bij de eerste eigenaar gebleven was, veel harder had moeten werken en dat die groeischijven erger belast werden dan nu het geval is geweest. Ik heb ook alles in samenspraak met instructie, Da en osteo gedaan

Je snapt volgens mij niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb het over botstructuur, en pezen etc. Niet om de buitenkant of het aantal spieren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:27

ik begrijp heel goed wat jij bedoelt, maar dan nog theorie is nog altijd geen praktijk. Ik sta dagelijks in het fundamenteel medisch onderzoek en ook daar blijkt dat niet alles volgens het boekje verloopt.
Je hebt vroegrijpe en laatrijpe paarden (bv andalousiërs). Bovendien heeft het "kapot" rijden van jonge paarden meer te maken met het overvragen en bijgevolg overbelasten van deze dieren dan effectief de belasting van onder de man te zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:42

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:50

ik zou met een jaar of 3.5 of 4 beginnen met dekjes en tuigjes omdoen, longeren, stem commando's en vanaf 4.5 met het 'er op zitten' beginnen, dat is dan helemaal niet meer zo'n grote stap, omdat het paard goed gewend is aan je, en door het longeren etc al een stuk sterker is, dus ook minder moeite heeft met het leren evenwicht bewaren met een ruiter op de rug.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:58

petitparis schreef:
ik begrijp heel goed wat jij bedoelt, maar dan nog theorie is nog altijd geen praktijk. Ik sta dagelijks in het fundamenteel medisch onderzoek en ook daar blijkt dat niet alles volgens het boekje verloopt.
Je hebt vroegrijpe en laatrijpe paarden (bv andalousiërs). Bovendien heeft het "kapot" rijden van jonge paarden meer te maken met het overvragen en bijgevolg overbelasten van deze dieren dan effectief de belasting van onder de man te zijn.

:D Jarenlang onderzoeken, en jij weet het beter... op je 25ste :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:05

Vienna2007 schreef:
:D Jarenlang onderzoeken, en jij weet het beter... op je 25ste :D

dit gaat compleet of topic. En als jij toch zo lang in het onderzoek staat, zou je juist moeten weten dat niet alles zwart of wit is en dat beweging en lichte belasting juist goed is voor het versterken van pezen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:09

petitparis schreef:
en dat beweging en lichte belasting juist goed is voor het versterken van pezen etc

"Belasting" in de vorm van beweging. Dus kilometers maken.
Daar wordt nièt de belasting mee bedoeld als in een gewicht op de rug dragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:19

Het is handig om met beleren te beginnen zodra het paardje geboren is. Beleren = dingen aanleren. Dus je kunt hem meteen leren dat mensen niet gevaarlijk zijn, ook niet wanneer ze aan hem zitten. Hoe meer het paard vanaf jonge leeftijd in handen is hoe beter voor de samenwerking met de mens.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:08

ik zou niet te hard van stapel lopen. en al helemaal als je merkt dat je paard er nog niet aan toe is.
ikzelf zou liever gaan longeren met 3 jaar, en inrijden op 4 jarige leeftijd. je kan het natuurlijk nooit precies zeker weten.
zelf wil ik altijd het zekere voor het onzekere nemen :o

ChapChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:49

Ik vind 4/5 jaar een mooie leefitjd

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 00:06

Het hangt oa van de bouw af en of ze het dus lichamelijk aan kunnen. Maar érg belangrijk is het ook om te kijken of ze het psychisch aankunnen. Wat grondwerk en basis dingetjes kan je ze mijns inziens al wel leren.

Wat ik belangrijk vind is dat ze na het inrijden ook de tijd krijgen om het 'te verwerken' door ze ook weer even weg te zetten.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:04

hallo allemaal
mijn paardje wordt in mei 2011 3 jaar.
ik wil hem dan rustig gaan oppakken 1 a 2 keer per week en dan van het winter krijgt hij weer rust.
(ook omdat wij geen bakverlichting hebben en het dan snel donker is)
voorjaar 2012 wil ik hem dan een beetje serieus gaan oppakken
wat vinden jullie hiervan?
te vroeg of oke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:06

In welk opzicht 'oppakken'?
Wat wil je gaan doen?
En wat doe je nu zoal met hem?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:11

Die van mij zal in de zomer beleerd worden, is dan 3-3.5, maar is in Portugal al deels ingereden. Het zal voor mij vooral basis eropzetten, om de dag 'rijden' en 1x per week een buitenrit. Winter zal niet gereden worden ivm frisse pony en gladheid, dus in de lente gaan we weer verder.

Vind dat ik het zo mooi in balans heb, eigenlijk. :) Hij kent het longeren, hoofstel al en is verkeersmak. (meeste is al in Portugal gedaan)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:26

petitparis schreef:

Als je om deze reden vroeg in wilt rijden, ben je dan sowieso niet een beetje verkeerd bezig? :\

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:41

je kan erge blessuures krijgen als je te vroeg begint met inrijden
dus neem je tijd en rond de 3 a 4 kan je hem inrijden maakt niet uit hoe braaf hij ook is.
het zal ej paardje verpesten als je hem te vroeg in rijd.
als je het toch doet zal hij pijn hebben..

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:48

JoviBan schreef:
In welk opzicht 'oppakken'?
Wat wil je gaan doen?
En wat doe je nu zoal met hem?

hallo
ik bedoel gewoon echt rustig aan beginnen,
hij wordt in mei 2011 3 jaar. dan wil ik hem rustig oppakken 1 a 2 keer per week lekker beetje stappen en draven onder het zadel. gewoon heeeeeeeeel lichtjes hooguit een half uurtje per keer,
dan wil ik hem van het winter als het ware weer rust geven. hooguit 1 keer per week ofzo, want wij hebben geen verlichting in de buitenbak dus dan wordt het niks aangezien ik met school en stage zit.
voorjaar 2012 wil ik hem dan lekker 3 a 4 keer per week gaan oppakken en wat gaan lessen op zijn niveau.

momenteel mag hij lekker 2 zijn.
hij staat als het kan dag en nacht buiten,
wordt elke dag gepoetst/ hoefjes geven enzovoort
en hij doet verder niks.
wel doe ik af en toe dingen met hem zoals wandelen aan de hand, enge dingen bekijken zoals trackers en trackers die starten enzovoort,
beetje schriktraining, vlaggetjes ophangen in de bak, pionnen enzovoort
en verder vooral veel knuffelen en lekker een band opbouwen
heeeeeeeeel af en toe laat ik hem even los lopen in de bak en ga ik een beetje op stemhulp proberen hem te laten draven en stappen. zodat hij wat stemhulp leert kennen. dat is 1 keer per maand ofzo, en dan iets van 5 minuutjes.

wat vinden jullie van mijn idee??

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:05

Ik zou met 3 jaar pas een beetje beginnen met de basis dingen. Een paar keer zadeltje erop en
leunen. Met 3,5 zou ik wat verder gaan, dus echt gaan beleren. Daarna zou ik mijn paard lekker een jaar, of misschien wel langer,
op de wei zetten tussen leeftijdsgenoten. Dan kan je het later weer oppakken ;)

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:09

Ik begin met 2,5 lekker rustig ontspannen te longeren. Een beetje speels hiermee bezig.
Maar wel consuquent ( ik heb geen idee hoe je het schrijft :P ). Dus als je een zadel erop legt dat die je echt vertrouwt.
Zo leer je op een speelse manier de stap , draf en galop. Zorg niet dat je er een goede conditie op zet.
Dan heb je een probleem met het beleren ( spreek uit ervaring :z ).
En dan met 3 gaan wij beginnen. Eigelijk moeten ze dan alleen het zadel nog leren kennen en het aan je been komen.
aan de teugel doen ze vaak vanzelf als je je handen stil houd.

Succes!