Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Veel mensen willen met 3 jaar al op het paard en direct de sport in! Het probleem is dat het paard dan nog niet ver genoeg is uitgegroeid om zo hard te trainen, de groeiplaten in de benen zijn namelijk op 3 jarige leeftijd nog niet geheel gesloten, en deze dragen het gewicht van de ruiter. Je kunt dit zien als de groeiplaten op een baby's hoofdje, daar mag je ook geen druk op uitoefenen!
petitparis schreef:vienna, ik blijf erbij elk paard is anders, net zoals elke mens anders is. niets is zwart of wit
ik weet paarden die met 5 jaar nog niet eens voldoende evenwicht hadden om onder de man te kunnen lopen en ik weet er die op 3 jaar reeds te sterk waren fysiek en qua karakter om nog rustig zadelmak te maken en in te rijden, als je met zo'n exemplaar nog een jaar wacht, dan zoek je problemen.
ik wil met mijn paard helemaal de sport niet in en heb de belasting steeds aangepast aan de leeftijd en kunnen. Ik denk dat als ze bij de eerste eigenaar gebleven was, veel harder had moeten werken en dat die groeischijven erger belast werden dan nu het geval is geweest. Ik heb ook alles in samenspraak met instructie, Da en osteo gedaan
petitparis schreef:ik begrijp heel goed wat jij bedoelt, maar dan nog theorie is nog altijd geen praktijk. Ik sta dagelijks in het fundamenteel medisch onderzoek en ook daar blijkt dat niet alles volgens het boekje verloopt.
Je hebt vroegrijpe en laatrijpe paarden (bv andalousiërs). Bovendien heeft het "kapot" rijden van jonge paarden meer te maken met het overvragen en bijgevolg overbelasten van deze dieren dan effectief de belasting van onder de man te zijn.
petitparis schreef:ik weet paarden die met 5 jaar nog niet eens voldoende evenwicht hadden om onder de man te kunnen lopen en ik weet er die op 3 jaar reeds te sterk waren fysiek en qua karakter om nog rustig zadelmak te maken en in te rijden, als je met zo'n exemplaar nog een jaar wacht, dan zoek je problemen.
JoviBan schreef:In welk opzicht 'oppakken'?
Wat wil je gaan doen?
En wat doe je nu zoal met hem?