Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:13

Matsje schreef:
VOLGENS MIJ WORDT ER NOGAL VAN DE TOPICVRAAG AFGEWEKEN MOMENTEEL.

Nee, hoor valt wel mee.

Matsje schreef:
Wat we nu aan het doen zijn is mede-bokkers opvoeden in hun kijk- en praatgedrag. Lijkt me niet zo relevant voor de vraag van de TS.

Het is juist wel heel relevant, want men blijft hier anders hangen in het verheerlijken van hun eigen stroming en het zwartmaken van ruiters uit een andere stroming. En dat heeft niets te maken met het onderscheid tussen de verschillende stromingen. Maar met de gekleurde bril waardoor de meesten kijken. dat geeft geen antwoord op de vraag van de TS.

Je kijk en praat gedrag, of liever gezegd je mentaliteit en atitude t.o.v. dressuur is van essentieel belang om een goede afweging te maken in welke stroming je gaat volgen. Zie mijn eerdere posts over de verkeerde focus op slecht rijdende ruiters. Zoek naar goede voorbeelden, en probeer via hen hetzelfde of nog meer te bereiken. Dan kom je vanzelf in de juiste stroming, of liever gezegd: bij de juiste instructie terecht.

JamieShanin

Re: Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:16

jep ik kijk bv heel erg tegen mijn intrustiese op die kan zo goed rijden en op zo'n vriendelijke manier daarom heb ik ook les van haar ze help me zuper, en ze heeft me al een aardig eindje verder geholpen

het verschilt ook heel erg met les ik krijg de enekeer dresuur les dan spring les dan behendig heid les, dan recht richten, dan weer aan mijn zit en ook longeer les want dat is ook een kunst ;)

mijn instructiese krijgt zelf ook nog les. zelf wilt ze ook blijven leren.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:19

Goed dat je het lessen zo serieus neemt. Daar kan menig een een voorbeeld aan nemen.

@jasmijn78, ik begrijp jouw punt wel, maar er worden wel heel veel posts er aan besteed, dan komt er straks gezeur en dan wordt de boel dicht gegooid. Vandaar mijn opmerking.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:23

haha, waarom zou iemand zijn lessen niet serieus nemen om je paard/pony te verklooten? dat doe je zo'n beessie toch niet aan, het hoord je vriend te zijn niet je werktuig.

maar idd matsje het iss misschien wel handig om weer naar het klassieke dressuur te gaan praten :P

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:23

Matsje schreef:
Voor mij is ook nog steeds het verschil modern/klassiek niet geheel duidelijk.. (Er zou toch een verschil moeten zijn, gezien de 2 benamingen?)

Het verschil is dat er eigenlijk geen verschil is. Er zijn alleen wat nuanceverschillen in training en uitvoering. Er is alleen maar GOED dressuurrijden. Er wordt te ingewikkeld gedaan over de zogenaamde verschillen, hele geschiedenisboeken worden dan opgerakelt.
Als het goed is ziet het er harmonieus en vanzelfsprekend uit, en worden de verrichtingen ook nog eens technisch correct uitgevoerd (met behoud van alle aspecten van het skala).

Als je meer wilt weten: google even op het skala der ausbildung. Verder staan in veel dressuurboeken, maar ook voor in je proevenboekje, heel exact omschreven hoe de oefeningen technisch gezien uitgevoerd moeten worden. Neem eerst eens die essentiele kennis tot je. Als je dat snapt, dan zul je mijn punt ook begrijpen dat er in de grote lijn helemaal niet zoveel verschil zit tussen de verschillende stromingen. Maar dat er wel een groot verschil zit in hoe dressuurruiters, oneacht uit welke stroming, dit goed kunnen uitvoeren.

Matsje schreef:
@jasmijn78, ik begrijp jouw punt wel, maar er worden wel heel veel posts er aan besteed, dan komt er straks gezeur en dan wordt de boel dicht gegooid. Vandaar mijn opmerking.

dat zal wel meevallen. het wordt toch nergens onrespectvol?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:11

Matsje schreef:
Met de juiste begeleiding kan je een heel eind komen.
Zie dat jouw huidige paard in de moederlijn van Manno komt. Gaaf dier, heb hem pas geleden nog even mogen aaien op stal, wat een imposante hengst zeg.

Helaas wijk ik nu ook een beetje van het topic af.
Voor mij is ook nog steeds het verschil modern/klassiek niet geheel duidelijk.. (Er zou toch een verschil moeten zijn, gezien de 2 benamingen?)

hihi hij is zoo super lief ook zoo aan hankelijk :D :D

ik vind het wle grappig als mensen bij ons op stal komen die Bono niet kennen is het meteen goh eentje van Manno XD
supper leuk

o ja ik heb een berichtje gehad van een klassieke dressuur instructiese en zodra ik weer mag rijden ga ik eens een les nemen :D

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:13

Oke, dus er is eigenlijk weinig verschil. Uitleg is duidelijk.
Mijn vraag wat hyperflexie is, is nog steeds onbeantwoord...
Dus de stromingen zijn eigenlijk afkomstig van vroeger? En zouden in de huidige maatschappij eigenlijk niet meer van toepassing hoeven zijn?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:27

In mijn ogen ook niet heel veel verschil tussen klassiek en modern..
Althans ik zie heel veel raakvlakken, meer dan verschillen.
En verschillende interpretatie van dingen is altijd mogelijk.
Je moet zoeken naar een weg die voor jou en je paard werkt.
Het verleden (in de zin van diverse mogelijke rijstijlen) kan daar handvaten voor geven,
zodat je niet het wiel nog een keer zelf uit moet vinden.
En je moet leren voelen.. dat is iets dat nou ja, moet je een keer gevoeld hebben,
dan snap je waarom je daar naar toe wilt streven.
Het vlinder licht zijn van de teugels, het kunnen sturen met je gedachten (bij wijze van spreken)
en de kracht en souplesse van het losse lijf onder je. (Een vreemdsoortig gevoel waarbij als
je paard los in zijn lijf is, hij eigenlijk helemaal niet comfortabel is, omdat hij juist groter gaat bewegen.)
Daar train je voor, althans ik. (als je dat gevoeld hebt, wil je meer!!)

Ik geluks vogel krijg les van een instr. die bij mij past, die moderne dressuur doet,
maar zeker de klassieke als basis neemt.
Hij vind net als ik het belangrijker dat paard lekker loopt ook al duurt het langer, dan om punten te scoren.
En ja, hij is ook jury lid...
Voor mij is dat klassieke element, wat ook volgens mij modern is of kan zijn, dat ook hij net als ik,
vanuit onstpanning over de rug wil laten lopen, met zo min mogelijk druk van voren..
Ik noem het vlinders in mijn handen.
En ja, in het begin bestond mijn les uit 3 kwartier stap.
Langzaam aan wordt dat minder.

Recht richten lijkt mij bij elke stroming die correct africhten propageert te horen.
En Z is en blijft de basis, dus roep ik weer, dat iedereen met een gezond paard gewoon Z kan worden.
Die oefeningen zijn er voor het paard.. (he, da's nou weer klassiek)

Ik heb nog lange weg te gaan (ben ook maar blije amateur recreatie ruiter die af en toe verdwaald op wedstrijdjes),
maar plezier hebben staat voorop,
krijg altijd punthoofd van die mensen die roepen dat je aan de teugels moet trekken
(buiten dat ik dat fysiek niet kan).

@Matsje, dat verhaal van die hyperflexie is lang.. zou zeggen google daar eens op.
Anders wordt dit topic hopeloos vervuild met een discussie over LDR en hyperflexie en wat nog meer die richting
wel of niet uit zou zijn. En verzanden we er straks in dat lang laag
ook niet meer mag. (nog een paar om te googelen of te bokt zoekfunctien.)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:32

Matsje schreef:
Anoniem schreef:
]

Hier kan ik me heel goed in vinden. Alleen het vreemde is dat de KNHS de prutsers wel goed genoeg vind rijden op wp te krijgen. Want als ik naar een wedstrijd kijk. Zie ik doorgaans hoog uit 2 a 3 op een hele wedstrijd dag! die fatsoenlijk van achter naar voor rijd. Ook in het Z zie ik vaak genoeg bekken trekkers rond rijden. En rijden die wp's ? blijkbaar wel.

Ja goed het blijft een feit dat als je langgenoeg door hobbelt je vanzelf in het Z komt.

Ik kan mij soms echt groen en geel ergeren langs de zijlijn!!! Het is soms zo oneerlijk, ik doe mijn stinkende best mijn paard vriendelijk, opbouwend en correct te rijden maar door de heetheid wil het op wedstrijdterrein niet altijd uit de verf komen. Dan zie ik een ander rukkend en plukkend voorbij komen met het paard volledig op de hand hangend en die rijden dan nog punten ook. Dan ben ik pas goed chagerijnig kan ik je vertellen.[/quote]

nou er zijn er meer die zo denken..kijk maar eens op het topic "monopolypositie van de knhs"...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:38

Alle wegen leiden naar Rome......

Zo ook in de dressuur.
Iedereen streeft het zelfde na. Namelijk een fijn te rijden paard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:58

jasmijn78 schreef:
x_Marr schreef:
Van fouten kan je leren, of die nou door jezelf gemaakt worden of door iemand uit je omgeving.

Mijn streven is om het zelf in een keer goed te leren, dus dan ga ik niet kijken wat anderen fout doen. Ik maak zelf al genoeg fouten, dus dat is al genoeg om van te leren. Dus daarom kijk ik graag naar ruiters die het goed doen (en onder ruiters die het goed doen, versta ik ook ruiters die goed problemen op weten te lossen. Want iedereen loopt tegen problemen aan)

Je kan niet alles in één keer goed leren zonder mensen die het fout hebben gedaan. Anders weet je niet wat goed of fout is.

Johanna59 schreef:

Zo ook in de dressuur.

Helaas is dat dus niet zo. Er streven er genoeg naar alleen het plaatje, om er verder niet bij na te denken.

Wat verstaan jullie nou onder moderne dressuur? Waarom is het moderne dressuur als het bijna alles van de klassieke dressuur heeft?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:03

x_Marr schreef:
Helaas is dat dus niet zo. Er streven er genoeg naar alleen het plaatje, om er verder niet bij na te denken.

En sommige van hun kennen misschien het gevoel niet, wat je na zou kunnen streven.
Hoe moet je weten waar je heen moet, als je dat niet kent?
(of denkt het te kennen, maar het verkeerde voor ogen heeft? En wie bepaald wat goed of fout is?)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:08

Je ogen goed open houden :)

Als je met alle moeite probeert je paard in een krul te krijgen en je ziet iemand anders dat voor elkaar krijgen zonder veel moeite, daar denk je dan toch bij na? Vraag je eventueel bij wie ze lest etc. Dan denk je: ''Hé, zo kan het ook.''
Wat ik meemaak is dat er veel gewoon een gigantisch bord voor hun kop hebben... Paard krijgt alle schuld op zich.

En ik heb zagen ed. nooit begrepen... met een beetje verder nadenken heb je toch zo door dat het niet fijn voor het paard is.. :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:12

@x_marr, kan het in dit opzicht alleen maar met je eens zijn.

Behalve dan dat bord, sommige mensen zien/voelen het echt niet,
hebben in hun ogen goede instructie en geloven op het woord dat gene wat diegene verkondigd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:52

Johanna59 schreef:

Zo ook in de dressuur.

Zo is dat.

x_Marr schreef:
Je kan niet alles in één keer goed leren zonder mensen die het fout hebben gedaan. Anders weet je niet wat goed of fout is.

Zucht.... Ga mijn post nog eens goed doorlezen, anders blijf ik in de herhaling vallen.

x_Marr schreef:
Wat verstaan jullie nou onder moderne dressuur? Waarom is het moderne dressuur als het bijna alles van de klassieke dressuur heeft?

Moderne dressuur is geneens een echte term. het is de benaming die de klassieke dressuur heeft gekregen nadat Anky er LDR en meer aandacht voor tempocontrole aan heeft toegevoegd als variatie/trainingsmethode. Niets meer niets minder. Het einddoel is hetzelfde, de grote lijn is het zelfde. Slechts hier en daar een variatie in de weg naar Rome.

Sjolvir schreef:
Je moet zoeken naar een weg die voor jou en je paard werkt.

De meeste doen er verstandig aan om over het platgestampte welbekende pad van het skala te blijven volgen. Dat is A al moeilijk genoeg. B het is een welbekend en bewezen pad en C het is beter het ontdekken van nieuwe wegen over te laten aan degenen voor wie dit pad van begin tot het eind wel bekend terrein is. (even een doordenkertje ;) )

Zet het beeld overboord dat jij en je paard zo verschrikkelijk uniek zijn dat er voor jullie een nieuwe weg uitgevonden moet worden (groet valkuil van veel dressuurruiters. Die gaan dan van de ene stroming/aanpak naar de andere hoppen en komen uiteindelijk nergens)

Sjolvir schreef:
En je moet leren voelen.. dat is iets dat nou ja, moet je een keer gevoeld hebben,

Daarom doen veel (beginnende) ruiters er verstandig aan om een goed afgericht leerpaard te kopen (minimaal Z niveau). Dan kun je voelen waar je naartoe moet. maar dit druist in tegen het algemene beeld dat op bokt heerst dat je pas echt een ruiter bent als je een jong paard hebt. Dat 9 van de 10 dan uiteindelijk in de L van levenslang blijven hangen hoor je verder niemand meer over.

Sjolvir schreef:
Ik noem het vlinders in mijn handen.

Ik hou absoluut niet van dat zweverige kleffe gedoe om dressuur heen. Noem het beestje gewoon bij zijn naam. Een fijne aanleuning, voldoende impuls, losgelatenheid etc. Maar dat verder terzijde...

Sjolvir schreef:
Recht richten lijkt mij bij elke stroming die correct africhten propageert te horen.

Maar in sommige stromingen hebben ze het rechtrichten tot een sport op zich verheven, en dat vind ik geen goede ontwikkeling. Je kunt rechtrichten niet los zien van alle andere aspecten van het skala. Daarom moet er op zijn minst net zo veel aandacht worden besteed aan de andere aspecten. Bovendien zie ik veel paarden niet beter worden van al dat getrut in stap. Ruiters die zich in stap, onder het mom van rechtrichten, gaan wagen aan oefeningen en zijgangen waar zij als ruiter nog lang niet aan toe zijn.

Ik snap wel waarom die stroming veel 'reguliere dressuur' afvalligen trekt. In de reguliere dressuur komen de 'kunstjes' als zijgangen pas aan de orde als je als ruiter eerst een beetje in staat bent om wat te schakelen, wat simpele figuren en overgangen te rijden. Dat is voor veel ruiters al een hele opgave op zich. in sommige 'rechtricht'stromingen mogen ze die fase gewoon overslaan. Meestal gepromoot door een goed feel-good verhaal over dat ieder paard scheef is en dat je het dan allemaal voor je paard doet, blablabla. In theorie klinkt dat allemaal leuk, maar de praktijk is anders.

Sjolvir schreef:
En Z is en blijft de basis, dus roep ik weer, dat iedereen met een gezond paard gewoon Z kan worden.

En daar ben ik het ook niet mee eens. Als we graag goede en fijne combinaties in de Z ring willen zien, dan moeten we vooral niet propageren dat je met ieder paard de Z kunt halen. Sommige rassen lenen zich daar gewoon niet (goed) voor en in Nederland zijn er (vaak voor bijna evenveel geld) hele geschikte paarden/rassen voor dressuur te vinden. Dus waarom zou je het je als dressuurruiter onnodig moeilijk maken?

Maar je hebt wel gelijk. in nederland kun je met ieder paard in de Z komen. gewoon week in week uit op concour en dan kom je er vanzelf. Dus wat mij betreft geen hulde aan de ruiters die met een onsoortig paard de Z behalen.

Sjolvir schreef:

Ook dat is een achterhaald geromantiseerd beeld van 'klassiek'. Dressuur is er altijd geweest ter ere en glorie van de mensen. Voor de lol, als kunstvorm, als vermaak, voor competitie. Klinkt negatiever dan het is, maar dat is de realiteit. Als wij het paard niet voor onze eigen doeleinde konden gebruiken dan was het nu net als kippen, varkens en koeien gewoon een vleesdier. Een koe laat zich niet zo makkelijk dresseren tenslotte. En een koe ziet er toch een stuk minder elegant uit als je er op zit. Al generaties lang worden er paarden speciaal gefokt voor dressuur. Het paard dankt zijn bestaansrecht aan het feit dat wij er oorlog mee konden voeren, als vervoersmiddel konden gebruiken en later als vermaak, om ermee te kunnen recreeren en mee kunnen sporten. Dressuur is gewoon dresseren; het paard geschikt maken voor datgene wat wij ermee willen. De rest er omheel is allemaal kul, geromantiseerrd gedoe. Wel is het zo dat je het op twee manieren kan doen: MET je paard, met respect voor het paard, en op de slechte manier.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:58

Citaat:
Sjolvir schreef:

Daarom doen veel (beginnende) ruiters er verstandig aan om een goed afgericht leerpaard te kopen (minimaal Z niveau). Dan kun je voelen waar je naartoe moet. maar dit druist in tegen het algemene beeld dat op bokt heerst dat je pas echt een ruiter bent als je een jong paard hebt. Dat 9 van de 10 dan uiteindelijk in de L van levenslang blijven hangen hoor je verder niemand meer over.

maar kijk ik heb geen z paard omdat ons budget niet zo groot is, dan is het ook niet mogelijk voor iedereen.
maar met goed les is het toch ook mogelijk? soms eens iemand die hoger in de dressuur rijd eens op je paardje laat rijden en dan om tips vragen, zo dat je weet waar je aan moet werken, kan je ook hoger komen toch?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:06

JamieShanin schreef:
maar kijk ik heb geen z paard omdat ons budget niet zo groot is, dan is het ook niet mogelijk voor iedereen.

Tsja, dat zijn keuzes die je moet maken. Uiteindelijk kost een leerpaard of een jong paard evenveel in onderhoud. Dus dan gaat het alleen om de aanschaf. Stel dat je 200,- per maand kwijt bent aan onderhoud. Als je de koop van een paard twee jaar uitstelt, dan heb je al 4800,- bij elkaar gespaard boven op je budget. En tegenwoordig kan je voor niet al te veel geld echt wel een leuk, wat ouder leerpaard kopen hoor. Maar ja, dan moet je wel een beetje geduld kunnen hebben.

En verder hebben veel mensen niet het budget om (goed) paardensport/dressuur te kunnen bedrijven. Als je het goed wilt doen, dan is het nu eenmaal een dure hobby. Als je er dan toch plezier aan wil beleven is het goed je beperkingen te kennen, en het zo goed mogelijk te doen binnen je mogelijkheden.

JamieShanin schreef:
maar met goed les is het toch ook mogelijk? soms eens iemand die hoger in de dressuur rijd eens op je paardje laat rijden en dan om tips vragen, zo dat je weet waar je aan moet werken, kan je ook hoger komen toch?

In sommige gevallen kan dat goed uitpakken, maar vaak ook niet. Ik heb het ook altijd met jonge paarden moeten doen, helaas waren wij niet wijzer. Als ik nu terugkijk op mijn eerste pony en paard.... Dan heb ik toch een hoop fout gedaan, met alle frustratie (zowle bij mij als bij de paarden) van dien. Veel fouten had ik kunnen voorkomen als ik eerst eens een tijdje onder goede begeleiding rond had kunnen hobbelen op een leerpaard. Dan krijg je als ruiter gewoon een beter start. aangezien dressuur retemoeilijk is en een leven zowat tekort is om het echt goed te leren, is het zonde tijd te verleizen omdat je maar wat aan het aanklooien bent (maar destijds dacht ik dat ik heel goed bezig was hoor)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:17

ja inderdaad...
oke ja ...
Maar kijk voor ons wat het duurder om elke keer naar de manege te gaan dan een eigenpaard. en wij hebben de mazzel dat Bono van mijn tante afkomt en dus wel in termeinen kunnen betalen. En hij is goed door gereden....

maar als ik niet paardrijd lig ik binnen 2 weken in het zieken huis....met heftige infecties en dan ben ik nog verder van huis...

dus voor ons was dit de beste oplossing...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:55

JamieShanin schreef:
Maar kijk voor ons wat het duurder om elke keer naar de manege te gaan dan een eigenpaard. en wij hebben de mazzel dat Bono van mijn tante afkomt en dus wel in termeinen kunnen betalen. En hij is goed door gereden....

Ik stelde het in het algemeen en doelde niet op jou persoonlijke situatie. Het is aan jou in hoeverre jij je dit persoonlijk aantrekt. Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf beslissen wat het beste is.

JamieShanin schreef:
maar als ik niet paardrijd lig ik binnen 2 weken in het zieken huis....met heftige infecties en dan ben ik nog verder van huis...

Sorry, maar ik heb niet zoveel met dit soort uitspraken. Voor niemand (in Nederland) is het hebben van een paard een primaire levensbehoefte. Het hebben van een paard is voor het plezier, het is een luxe. Ook jij overleeft het prima zonder paard. Als paarden je passie zijn, is het misschien wat minder leuk, maar jij hoeft voor je gezondheid geen paard te houden. Zonder te weten wat er met je aan de hand is kan ik zo al stellen dat er buiten paarden om voldoende alternatieven zijn om jou op de been te houden. Misschien minder leuk, maar zeker zo effectief. Bovendien ben ik ven mening dat een paard geen revalisatie of fitnessapparaat is, en dat je als ruiter er alleen op moet stappen als je in goede conditie bent (zeker als je op dressuurmatig vlak wat van hem gaat verlangen)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 20:03

sorry,
ik bedoelde het niet persoonlijk op mij gericht dat was fout van mij sorry...het spijt me...
het spijt me echt heel erg soms vat ik het te persoonlijk op sorry daarvoor dat is heel dom van mij echt sorry...

en het is voor mij geen fitnes apperaat zeker neit hoor ;)
het is mijn vriend ik zei het denk ik verkeerd...
maar ik ben ook in goede conditie nou ja dat was ik , ik heb nu iets aan mijn rug maar dat heeft met dat andere niets te maken dus ik ben meteen gestopt met het rijden en ik ben ook bezig met het op te lossen hoor zo dat ik straks weer fit en gezond kan paardrijden :D

sorry laten we dat 2e maar vergeten het ligt was gecompliceerd maar er zijn niet veel dingen die me dan terbeen houden zonder dat ik heel veel moet missen van school enzo... sorry dit was nogal oppervlakkig van mij laten we dit maar vergeten

als u het per pb wilt horen, hoor ik het wel ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:33

jasmijn78 schreef:
Johanna59 schreef:

Zo ook in de dressuur.

Zo is dat.

Sorry dat ik je even in je roze wereld moet storen, maar helaas is dit dus niet het geval.

jasmijn78 schreef:
Zucht.... Ga mijn post nog eens goed doorlezen, anders blijf ik in de herhaling vallen.

Ik denk eerder dat je niet snapt wat ik bedoel, ipv. dan te zuchten kan je ook vragen wat ik dan precies bedoel.
Jij kan niet zonder fouten van anderen het juiste leren.

jasmijn78 schreef:
x_Marr schreef:

Moderne dressuur is geneens een echte term. het is de benaming die de klassieke dressuur heeft gekregen nadat Anky er LDR en meer aandacht voor tempocontrole aan heeft toegevoegd als variatie/trainingsmethode. Niets meer niets minder. Het einddoel is hetzelfde, de grote lijn is het zelfde. Slechts hier en daar een variatie in de weg naar Rome.

Meer aandacht voor tempocontrole? Dat heb je ook in de klassieke dressuur hoor. EN ik geloof niet dat al die mensen hier aan LDR doen wanneer ze aan de moderne dressuur doen.

jasmijn78 schreef:
Sjolvir schreef:

Alsof je daarna een jong paard zou kunnen opleiden.. heel leuk als je kan voelen waar je naartoe moet, maar de weg ernaar toe is weer iets heel anders. Heb je het zelf over overromantiseren....
Sowieso is dat behoorlijk offtopic want het gaat hier er niet om of het een Z paard is of een jong paard.

jasmijn78 schreef:
Sjolvir schreef:

Maar in sommige stromingen hebben ze het rechtrichten tot een sport op zich verheven, en dat vind ik geen goede ontwikkeling. Je kunt rechtrichten niet los zien van alle andere aspecten van het skala. Daarom moet er op zijn minst net zo veel aandacht worden besteed aan de andere aspecten. Bovendien zie ik veel paarden niet beter worden van al dat getrut in stap. Ruiters die zich in stap, onder het mom van rechtrichten, gaan wagen aan oefeningen en zijgangen waar zij als ruiter nog lang niet aan toe zijn.

Ik snap wel waarom die stroming veel 'reguliere dressuur' afvalligen trekt. In de reguliere dressuur komen de 'kunstjes' als zijgangen pas aan de orde als je als ruiter eerst een beetje in staat bent om wat te schakelen, wat simpele figuren en overgangen te rijden. Dat is voor veel ruiters al een hele opgave op zich. in sommige 'rechtricht'stromingen mogen ze die fase gewoon overslaan. Meestal gepromoot door een goed feel-good verhaal over dat ieder paard scheef is en dat je het dan allemaal voor je paard doet, blablabla. In theorie klinkt dat allemaal leuk, maar de praktijk is anders.

Vraag mij af over welke rechtrichtstromingen je het hebt.
Niet voor ieder paard werkt de normale volgorde van het skala, en geen enkel paard kan correct nageven wanneer het paard niet recht is. Is een paard scheef dan zal hij altijd ergens moeten compenseren in de rug om niet om te vallen, geen volledig losgelaten rug dus.
Wou je beweren dat jou paarden recht geboren zijn?

jasmijn78 schreef:
Maar je hebt wel gelijk. in nederland kun je met ieder paard in de Z komen. gewoon week in week uit op concour en dan kom je er vanzelf. Dus wat mij betreft geen hulde aan de ruiters die met een onsoortig paard de Z behalen.

Ik dacht dat je zat was van het afzeiken van wedstrijdruiters :?
jasmijn78 schreef:
Sjolvir schreef:

Ook dat is een achterhaald geromantiseerd beeld van 'klassiek'. Dressuur is er altijd geweest ter ere en glorie van de mensen. Voor de lol, als kunstvorm, als vermaak, voor competitie. Klinkt negatiever dan het is, maar dat is de realiteit. Als wij het paard niet voor onze eigen doeleinde konden gebruiken dan was het nu net als kippen, varkens en koeien gewoon een vleesdier. Een koe laat zich niet zo makkelijk dresseren tenslotte. En een koe ziet er toch een stuk minder elegant uit als je er op zit. Al generaties lang worden er paarden speciaal gefokt voor dressuur. Het paard dankt zijn bestaansrecht aan het feit dat wij er oorlog mee konden voeren, als vervoersmiddel konden gebruiken en later als vermaak, om ermee te kunnen recreeren en mee kunnen sporten. Dressuur is gewoon dresseren; het paard geschikt maken voor datgene wat wij ermee willen. De rest er omheel is allemaal kul, geromantiseerrd gedoe. Wel is het zo dat je het op twee manieren kan doen: MET je paard, met respect voor het paard, en op de slechte manier.

Nee hoor, wij kunnen altijd op ieder paard gaan rijden, inderdaad dat is onze beslissing, maar dressuuroefeningen zijn er toch echt wel voor het paard. Om het voor het paard zo aangenaam mogelijk te maken, om ons zo het beste te kunnen dragen zonder daar hinder van te ondervinden.
Het paard is er al geschikt voor, nu het nog zo aangenaam mogelijk voor hem maken ;)

Hoe willen jullie hetgeen dan noemen alla geen gelul in de krul?
Lijkt mij toch behoorlijk hedendaags, dus moderne, dressuur, aangezien er veel jurys zijn die het blijkbaar waarderen.
Skala der ausbilding is niet meer van toepassing. Je zou nieteens richting Z moeten komen met een scheef paard, of met een weggedrukte rug etc. L2 hoogstens, daarna zou het toch echt zwaarder afgestraft moeten worden. En met kunstjes zou je dan ook geen wp's mogen verdienen, kunstje moet wel correct uitgevoerd worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:35

jasmijn78 schreef:
JamieShanin schreef:

Sorry, maar ik heb niet zoveel met dit soort uitspraken. Voor niemand (in Nederland) is het hebben van een paard een primaire levensbehoefte. Het hebben van een paard is voor het plezier, het is een luxe. Ook jij overleeft het prima zonder paard. Als paarden je passie zijn, is het misschien wat minder leuk, maar jij hoeft voor je gezondheid geen paard te houden. Zonder te weten wat er met je aan de hand is kan ik zo al stellen dat er buiten paarden om voldoende alternatieven zijn om jou op de been te houden. Misschien minder leuk, maar zeker zo effectief. Bovendien ben ik ven mening dat een paard geen revalisatie of fitnessapparaat is, en dat je als ruiter er alleen op moet stappen als je in goede conditie bent (zeker als je op dressuurmatig vlak wat van hem gaat verlangen)

Mentaal en fysiek zijn twee verschillende dingen Jasmijn.
Ik denk dat er genoeg mensen in de wereld zijn die op de rand (hebben) (ge)staan van een afgrond tussen leven en dood maar door blijven gaan door hun paard en/of andere dieren. Is iets wat hun op de been houdt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:27

x_Marr schreef:
Sorry dat ik je even in je roze wereld moet storen, maar helaas is dit dus niet het geval.

Ik denk dat niemand er plezier aan beleeft om dagelijks NIET fijn paard te rijden....

x_Marr schreef:
Meer aandacht voor tempocontrole? Dat heb je ook in de klassieke dressuur hoor.

Even beter lezen. MEER aandacht, dus daarmee impliceer ik dat daar in de klassieke dressuur ook al aandacht aan wordt besteed.

x_Marr schreef:
Alsof je daarna een jong paard zou kunnen opleiden.. heel leuk als je kan voelen waar je naartoe moet, maar de weg ernaar toe is weer iets heel anders. Heb je het zelf over overromantiseren....

Nee, dat is niet wat ik stel. Ook hier even beter lezen. Ik stel dat je als ruiter een betere start maakt als je eerst onder goede begeleiding op een leerpaard kunt leren. Ik stel dat groen-op-groen vaak geen goed idee is. En daarnaast klopt het wat je zegt; sommige ruiters zullen nooit in staat zijn, met welke begeleiding dan ook, om een jong paard (goed) op te leiden. dat is weer een andere tak van sport. Maar als je een tijdje onder goede begeleiding hebt kunnen leren op een leerpaard, dan creer je voor jezelf als ruiter wel een betere basis. Dat is mijn punt.

x_Marr schreef:
Niet voor ieder paard werkt de normale volgorde van het skala, en geen enkel paard kan correct nageven wanneer het paard niet recht is.

Tjee, jij leest wel slecht he? Ik stelde dat je de aspecten van het skala niet los van elkaar kunt zien. Voor 95% van de paarden werkt het skala prima, mits goed toegepast. Laat het varieren op het skala in vredesnaam over aan degene die dat pad al meerdere keren succesvol hebben afgelegd.

x_Marr schreef:
Nee hoor, wij kunnen altijd op ieder paard gaan rijden, inderdaad dat is onze beslissing, maar dressuuroefeningen zijn er toch echt wel voor het paard. Om het voor het paard zo aangenaam mogelijk te maken, om ons zo het beste te kunnen dragen zonder daar hinder van te ondervinden.

En daargaat het om: om ONS zo goed en mooi mogelijk in de rondte te rijden. Omdat WIJ dat willen, omdat WIJ daar plezier aan beleven. jouw paard zal ook zonder jouw dressuur volledig gelukkig en gezond kunnen zijn als je hem onder de juiste omstandigheden houd. Hij wordt echt niet gezonder en gelukkiger door dressuur. Sterker nog; er zijn maar niet zo veel ruiters die zo goed (dressuurmatig) kunnen rijden dat ze ook daadwerkelijk het paard sterker, leniger en soepeler maken. Maakt verder niet uit, een paard gaat ook niet direct dood als het een uurtje door een mindere ruiter wordt gereden. Maar het is nogal arrogant om te denken dat dressuur 'gods gift' aan onze paarden is.

x_Marr schreef:
Ik denk dat er genoeg mensen in de wereld zijn die op de rand (hebben) (ge)staan van een afgrond tussen leven en dood maar door blijven gaan door hun paard en/of andere dieren. Is iets wat hun op de been houdt.

Ach er zijn 101 dingen waar mensen hoop uit kunnen putten. Maar een paard is geen primaire levensbehoefte. Het kan je leven aangenamer maken, leuker, meer niet. Mensen sterven echt niet zonder een paard. dan is er gewoon iets mis in de bovenkamer.

Oh, en nog een vraagje: hoe vaak heb jij al een paard in ieder geval de volledige basis bijgebracht (dus van B tm Z ?)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:46

@Jasmijn78
Het spijt me, maar ik vind jouw toon naar andere toe denigrerend en niet van toepassing in dit topic. Met jouw punten ben ik het redelijk eens, maar kijk even naar de situatie van de TS en waarom ze dit topic start.
Verder vind ik dat iedereen hier zijn vragen mag stellen, meningen mag geven en mag discussiëren, dus: "Zucht..." vind ik nogal ongepast.
Als mensen het voor de TS duidelijk willen maken adhv vlinders, dan moeten zij dit kunnen doen, zonder kritiek van jou dat de benaming niet juist is. Misschien maakt dat het voor de TS (die jonger is en niet ver qua niveau) wat duidelijker te snappen.
Het kan niet zo zijn dat alleen jij het bij het rechte eind hebt en dat de rest (plat gezegd) zijn bek maar moet houden.
Verder vind ik het slotzinnetje uit jouw laatste post:
"Oh, en nog een vraagje: hoe vaak heb jij al een paard in ieder geval de volledige basis bijgebracht (dus van B tm Z ?)"
erg ongepast. Misschien heb jij meer ervaring dan de andere persoon, maar dat geeft jou niet het recht zo te spreken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:08

Jasmijn ik lees wat er staat, dat jij dan wat anders bedoelt of iets anders er van stelt is jouw probleem als je het niet zo hebt verwoord.
Zelf lees je ook niet naar wat ik schrijf.
Wanneer wij op een paard gaan rijden zitten dara bepaalde verantwoordelijkheden aan, heel veel mensen nemen die verantwoordelijkheid niet, ik neem hem liever wel, om de simpele reden dat wanneer je op je paard stapt je paard wel gezonder en gelukkiger maakt door correct te dressuren.
Als jij denkt dat dat niet zo is prima, maar de praktijk laat toch echt wat anders zien.

Voor die mensen waar er iets mis van is in de bovenkamer, hoe genuanceerd je dat zo noemt :roll: is een paard soms wel een primaire levensbehoefte.

Ik vind het trouwens een compliment dat je mij een goede ruiter noemt :+ Ik ben er namelijk nog bij lange na niet.