casperzot schreef:Omdat ik nu eindelijk eens de tijd heb om te typen;
Er zijn verscheidene redenen waarom een spoor wordt aangebracht. Eén van de veel voorkomende is omdat het paard niet doorloopt. Veel ruiters zien dit als excuus en kopen, gebruiken een spoor. Echter is dit ook zonder sporen te verhelpen. Spijtig genoeg hebben veel ruiters geen zin om tijd te besteden aan een nuttige training, die het paard voorwaartser zou maken. Wanneer de ruiter bij dit geval vroegtijdig naar zijn spoor grijpt, zal het paard meer prikkels voelen wanneer de spoor de buik raakt, anders dan bij een normale kuitdruk, waarbij met heel weinig prikkels het paard al in beweging wordt gebracht. In mijn ogen is dat laatste aanzienlijk knapper om te zien, en fijner voor het paard. Wie vind jij beter rijden, een L1 ruiter die de proef perfect zonder sporen, of een L1 ruiter die haar proef doet mét sporen?
Zou je in dat geval denken, het staat mooier, dan kan ik daar geen respect voor op brengen. Sommige paarden hebben nog absoluut geen spoortje nodig. toch trekt men ze dan aan, waarom? 'Mensen, kijk mij nou, ík rij met sporen.' Verhoging van eigendunk. Waarom zou iemand jou hard aantikken als je ook reageert op een zachte aanraking? Precies, daar is geen reden voor.
Ik weet zeker dat ik nu de kippen over me heen krijg die wéér met het argument komen 'Het staat mooi'. Hopelijk hebben jullie nu iets beters.
Ben het helemaal met je eens. Trouwens, ik denk dat je met sporen het paard juist minder gevoelig maakt voor het been, niet?
Ikzelf ben gewoon allergisch voor sporen, mijn hartslag gaat gelijk omhoog als ik nog maar iemand met sporen zie rondlopen, en heel vaak worden ze gebruikt om koppige paarden te bestraffen. Ik vind trouwens dat veel mensen denken dat ze enkel keuze hebben tussen benen, zweep en sporen, terwijl er veel te weinig aangedreven wordt met de zit.
Ik vroeg me trouwens af of het in Nederland ook is als in België: hier moeten ze vanaf niveau A of niveau L verplicht sporen dragen bij wedstrijden. Vind ik gewoon een dwaas reglement, laat de mensen dan toch tenminste de keuze.

) zou je het kunnen zien als verlenging van je hand

Ben nogal een lozer op topicmaak gebied