Jong paard met bijzetters rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:34

Rugproblemen, bekkenproblemen, kreupelheid en er zullen vast nog wel meer dingen kunnen zijn.
Aangezien de ruiter nog niet in staat is om te voelen.

Vind jij dwang aangenaam? Aangenaam voor de ruiter misschien, voor het paard niet.

Tja als je in een topic zulke foto's zet als representatie voor je instructie.... Lijkt mij niet dat je in een aanbodtopic foto's gaat zetten die heel ver van je vandaan liggen. Dat zou toch een hele aparte manier van aanbieden zijn, en bedrog.

Chaos

Re: Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:36

Huh, doelt dit op mij? Want dan ben ik het even kwijt. :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:37

Waar ben je het kwijt?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:40

De dwang valt toch weg op het moment dat het paard ontspant. Longeer je wel eens? Want dat gaat feitelijk hetzelfde. En daarom zeg ik, ik denk niet dat het kwaad kan om er af en toe eens mee te rijden.

Waarmee jij nog steeds geen antwoord hebt gegeven op mijn vraag. Geloof jij werkelijk dat als je een paard een enkele keer ermee rijdt het paard er zulke grote problemen aan overhoudt? Nee hoor, dan gaat het gewoon contstant mis met de training..

En het stukje aanbod, instructie, en bedrog snap ik niet?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:43

x_Marr schreef:
Niet zo heel gek dat een paard niet kan ontspannen op druk, druk is namelijk niet nodig.
Paard wat zijn balans nog niet heeft gevonden KAN ook niet ontspannen, is dus ook belachelijk en oneerlijk om dat te verwachten. Heeft het paard zijn eigen balans gevonden dan zal het ook nog rechtgericht moeten worden zodat het paard ook in een verticaal evenwicht kan lopen en van daaruit een horizontaal evenwicht kan opbouwen wat nageeflijkheid tot gevolg heeft.
Alleen het achterhandje erbij zegt nog niks over nageeflijkheid.

Aan het paard heeft het echt niet gelegen, fouten moet je bij jezelf zoeken. Doe ik iets verkeerd, is er lichamelijk iets niet in orde, ligt het zadel wel goed? Etc.

Het gaat hier niet over de pessoa en ook niet over longeren.
Overigens kan longeren ook prima zonder hulpteugels, moet je wel netzoals bij het rijden bereid zijn om je eigen fouten te zoeken, te erkennen, en er iets aan te doen.

Jeetje wat voor soort dressuur rijd jij? :=

' druk is namelijk niet nodig' , dat is toch wel de raarste opmerking die ik ooit heb gehoord.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:44

x_Marr, je bent wel overal op tegen hoor zo te merken ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:45

Maar er is dwang bij geweest, en dat maakt het paard geen keuze heeft. Die krul kan dus in dat geval nep zijn.

En dan komen we weer bij je eigen zin uit:
''Dwangmatig in de krul trekken is nooit goed''.

Als je een gevoelig paard hebt denk ik zeker dat die er porblemen van kan krijgen..... wanneer je correct rijdt heb je geen hulpteugels nodig, waarom zou je naar hulpteugels grijpen als het de rest van de dagen de training goed gaat?

Ik longeer zonder hulpteugels. Dat heb ik hier ook al eerder gezegd geloof ik.

Neem je topic in combinatie met bovenstaande zin......

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:45

x_Marr, rij jij vaak bitloos?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:46

daNiielle_ schreef:
x_Marr schreef:
Niet zo heel gek dat een paard niet kan ontspannen op druk, druk is namelijk niet nodig.
Paard wat zijn balans nog niet heeft gevonden KAN ook niet ontspannen, is dus ook belachelijk en oneerlijk om dat te verwachten. Heeft het paard zijn eigen balans gevonden dan zal het ook nog rechtgericht moeten worden zodat het paard ook in een verticaal evenwicht kan lopen en van daaruit een horizontaal evenwicht kan opbouwen wat nageeflijkheid tot gevolg heeft.
Alleen het achterhandje erbij zegt nog niks over nageeflijkheid.

Aan het paard heeft het echt niet gelegen, fouten moet je bij jezelf zoeken. Doe ik iets verkeerd, is er lichamelijk iets niet in orde, ligt het zadel wel goed? Etc.

Het gaat hier niet over de pessoa en ook niet over longeren.
Overigens kan longeren ook prima zonder hulpteugels, moet je wel netzoals bij het rijden bereid zijn om je eigen fouten te zoeken, te erkennen, en er iets aan te doen.

Jeetje wat voor soort dressuur rijd jij? :=

' druk is namelijk niet nodig' , dat is toch wel de raarste opmerking die ik ooit heb gehoord.

Wanneer je druk nodig hebt ben je met krachttraining bezig, niet met paardrijden. Licht contact is wat anders dan druk.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:47

x_Marr schreef:
Maar er is dwang bij geweest, en dat maakt het paard geen keuze heeft. Die krul kan dus in dat geval nep zijn.

En dan komen we weer bij je eigen zin uit:
''Dwangmatig in de krul trekken is nooit goed''.

Als je een gevoelig paard hebt denk ik zeker dat die er porblemen van kan krijgen..... wanneer je correct rijdt heb je geen hulpteugels nodig, waarom zou je naar hulpteugels grijpen als het de rest van de dagen de training goed gaat?

Ik longeer zonder hulpteugels. Dat heb ik hier ook al eerder gezegd geloof ik.

Neem je topic in combinatie met bovenstaande zin......

Snap je het woordt HULP teugels?
Dan kan ik jou ook zeggen : Wanneer je correct rijdt heb je geen instructrice nodig..
Je opmerkingen kloppen echt van geen kant.

Ooit gehoord van teugeldruk?!
Je paard hoort gewoon op een bepaald gewicht van je hand te ontspannen!
Doet hij dan niet dan is er toch werkelijk wat mis en kun je niet eens correct rijden omdat je paard je hand dus niet accepteerd. Of ooit een proef gelopen op losse teugeltjes? Dan loopt je paard namelijk gewoon in een houding.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:48

_Daniquee schreef:

Is het gek dat ik op dingen tegen ben die het paard schade aan kunnen brengen en compleet onnodig zijn?

melissaxx94 schreef:
x_Marr, rij jij vaak bitloos?

Ik ga geen antwoord op iets geven wat niks maar dan ook niks met deze discussie te maken heeft, ik mag hopen dat je dat begrijpt?

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:49

Dan snap ik jou reactie's al..
Je vind het gewoon zielig als er aan een bit gezeten word en vrees daarom dat jij nu zo fell reageert elke keer! ;)
Of als er wat dwangmatiger word gedaan MET het bit! ;)
Laatst bijgewerkt door Dressagegirl op 25-09-10 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Dan nog snap ik het niet. In wat voor topic wat voor foto's? Waar zie jij een hulpteugel in mijn topic uit mijn onderschrift.

Praat er nou eens niet omheen en geef gewoon direct antwoord. Als je denkt dat je dat niet aankan, moet je gewoon niet reageren. Dit geneuzel heb ik niks aan. :)

Ja, nou hehe. Maar een licht verende druk, is geen krachttraining. Dat is nog steeds contact.

_Daniquee

x_Marr schreef:
_Daniquee schreef:

Is het gek dat ik op dingen tegen ben die het paard schade aan kunnen brengen en compleet onnodig zijn?

Hoezo dat dan? Wat danielle met longeren doet is niet eens zo erg hoor? ;) Ze doet het vriendelijk, en zegt eerlijk dat ze het rustig doet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:50

Om WEER terug te komen op mijn vraag. Welke schade ondervindt een paard van een enkele keer gedurende een training 20min. met bijzet te rijden. Er vanuit gaande dat de bijzet niet strakgestrokken wordt?

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:54

melissaxx94 schreef:
Dan snap ik jou reactie's al..
Je vind het gewoon zielig als er aan een bit gezeten word en vrees daarom dat jij nu zo fell reageert elke keer! ;)
Of als er wat dwangmatiger word gedaan MET het bit! ;)

Dat denk ik ook.. Want je kan ook wel normaal reageren lijkt mij..

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:55

X_Marr, laat maar ik zie het al op je website je rijd bitloos of ik moet scheel zijn en de foto's niet goed kunnen zien maar zoals ik zie is het een bitloos hoofdstel..
Dan snap ik deze complicatie's wel

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:56

daNiielle_ schreef:
Snap je het woordt HULP teugels?
Dan kan ik jou ook zeggen : Wanneer je correct rijdt heb je geen instructrice nodig..
Je opmerkingen kloppen echt van geen kant.

Ooit gehoord van teugeldruk?!
Je paard hoort gewoon op een bepaald gewicht van je hand te ontspannen!
Doet hij dan niet dan is er toch werkelijk wat mis en kun je niet eens correct rijden omdat je paard je hand dus niet accepteerd. Of ooit een proef gelopen op losse teugeltjes? Dan loopt je paard namelijk gewoon in een houding.

Ik snap je laatste even niet, daar heb ik toch net antwoord op gegeven?

Het woordje hulp staat er alleen maar om het zo vriendelijk mogelijk te laten klinken, om er zo veel mogelijk van te verkopen. Winst maken noemen ze dat. Wordt dan echt niet bij gekeken wat voor schade het kan aanrichten hoor. Zo zijn er meer dingen te koop in paardenwinkels en dierenwinkels die schade aan je dier kunnen geven, toch wordt het verkocht.

Chaos schreef:
Dan nog snap ik het niet. In wat voor topic wat voor foto's? Waar zie jij een hulpteugel in mijn topic uit mijn onderschrift.

Praat er nou eens niet omheen en geef gewoon direct antwoord. Als je denkt dat je dat niet aankan, moet je gewoon niet reageren. Dit geneuzel heb ik niks aan. :)

Ja, nou hehe. Maar een licht verende druk, is geen krachttraining. Dat is nog steeds contact.

Ik heb het toch niet hulpteugels? Ik heb het over dwang en het herkennen van ontspanning. Die foto in je topic laat dwang zien en geen ontspanning.
Iets anders dus dan wat je hier zegt met de zin ''Dwangmatig in de krul trekken is nooit goed''.
Toch niet zo gek dat ik mij dan afvraag of je wel ontspanning kan herkennen, aangezien je die foto als representatiemiddel gebruikt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:57

melissaxx94 schreef:
X_Marr, laat maar ik zie het al op je website je rijd bitloos of ik moet scheel zijn en de foto's niet goed kunnen zien maar zoals ik zie is het een bitloos hoofdstel..
Dan snap ik deze complicatie's wel

Ik heb geen website. ;)
Complicaties? Complicaties zijn problemen :+

Wat heeft bitloos te doen met deze discussie? Leg mij dat eens uit want ik zie de link niet?

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:57

x_Marr schreef:

Het woordje hulp staat er alleen maar om het zo vriendelijk mogelijk te laten klinken, om er zo veel mogelijk van te verkopen. Winst maken noemen ze dat. Wordt dan echt niet bij gekeken wat voor schade het kan aanrichten hoor. Zo zijn er meer dingen te koop in paardenwinkels en dierenwinkels die schade aan je dier kunnen geven, toch wordt het verkocht.

Hier ben ik het niet mee eens.
Jij weet niet hoe mensen er mee omgaan, of het vriendelijk gaat of niet.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:58

Ja goed wat maakt het uit of je bitloos rijdt of niet?
Dat is toch voor iedereen eigen keuze, laat elkaar dan gewoon in de waarde.
De vraag is toch hier niet ' is het slecht om met bit te longeren en breng ik mijn paard daarmee schade toe'?!
Open je eigen topic en start er daar een discussie over. Om hier van die nutteloze opmerkingen uit te kramen is totaal niet nuttig.

En potvedorie nou mag je wel eens ophouden, als jij meent dat er dwang is tussen mij in mijn paard dan heb je het echt even helemaal mis.
Hoe durf je om zoiets te zeggen zonder ook maar iets van het paard af te weten.
Hou die grote mond eens even voor je. :r

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:59

_Daniquee schreef:
x_Marr schreef:

Mensen die vriendelijk paardrijden grijpen nou niet echt naar hulpteugels, om de simpele reden dat het prima zonder kan. :)
Laatst bijgewerkt door Air op 25-09-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:59

wat is dat dan in je ondernaam? http://www.atletischerijkunst.nl ?

Wat bitloos te maken heeft.
Dat heeft niks te maken met deze discussie.
Jou complicatie's ontstaan doordat jij bijv voor bitloos rijden bent ipv met bit! Door daardoor een extra druk op de teugel te zetten is dat gelijk dwang?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:01

daNiielle_ schreef:
Ja goed wat maakt het uit of je bitloos rijdt of niet?
Dat is toch voor iedereen eigen keuze, laat elkaar dan gewoon in de waarde.
De vraag is toch hier niet ' is het slecht om met bit te longeren en breng ik mijn paard daarmee schade toe'?!
Open je eigen topic en start er daar een discussie over. Om hier van die nutteloze opmerkingen uit te kramen is totaal niet nuttig.

En potvedorie nou mag je wel eens ophouden, als jij meent dat er dwang is tussen mij in mijn paard dan heb je het echt even helemaal mis.
Hoe durf je om zoiets te zeggen zonder ook maar iets van het paard af te weten.
Hou die grote mond eens even voor je. :r

Waarom gaat jou paard naar beneden met een hulpteugel eraan?
Uit volledig vrije wil?
Maar dan is het toch gek dat je er dan een hulpteugel om doet als het paard al uit vrije wil zakt?

Ik heb het over in het algemeen hoor, niet specifiek over jou paard :)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:02

x_Marr schreef:
_Daniquee schreef:

Mensen die vriendelijk paardrijden grijpen nou niet echt naar hulpteugels, om de simpele reden dat het prima zonder kan. :)

Ik heb het niet over vriendelijk paardrijden, ik heb het er over dat mensen vriendelijk met hulp teugels overweg kunnen gaan, dat dat niet meteen op zn straks enal moet.