Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
x_Marr schreef:Niet zo heel gek dat een paard niet kan ontspannen op druk, druk is namelijk niet nodig.
Paard wat zijn balans nog niet heeft gevonden KAN ook niet ontspannen, is dus ook belachelijk en oneerlijk om dat te verwachten. Heeft het paard zijn eigen balans gevonden dan zal het ook nog rechtgericht moeten worden zodat het paard ook in een verticaal evenwicht kan lopen en van daaruit een horizontaal evenwicht kan opbouwen wat nageeflijkheid tot gevolg heeft.
Alleen het achterhandje erbij zegt nog niks over nageeflijkheid.
Aan het paard heeft het echt niet gelegen, fouten moet je bij jezelf zoeken. Doe ik iets verkeerd, is er lichamelijk iets niet in orde, ligt het zadel wel goed? Etc.
Het gaat hier niet over de pessoa en ook niet over longeren.
Overigens kan longeren ook prima zonder hulpteugels, moet je wel netzoals bij het rijden bereid zijn om je eigen fouten te zoeken, te erkennen, en er iets aan te doen.

daNiielle_ schreef:x_Marr schreef:Niet zo heel gek dat een paard niet kan ontspannen op druk, druk is namelijk niet nodig.
Paard wat zijn balans nog niet heeft gevonden KAN ook niet ontspannen, is dus ook belachelijk en oneerlijk om dat te verwachten. Heeft het paard zijn eigen balans gevonden dan zal het ook nog rechtgericht moeten worden zodat het paard ook in een verticaal evenwicht kan lopen en van daaruit een horizontaal evenwicht kan opbouwen wat nageeflijkheid tot gevolg heeft.
Alleen het achterhandje erbij zegt nog niks over nageeflijkheid.
Aan het paard heeft het echt niet gelegen, fouten moet je bij jezelf zoeken. Doe ik iets verkeerd, is er lichamelijk iets niet in orde, ligt het zadel wel goed? Etc.
Het gaat hier niet over de pessoa en ook niet over longeren.
Overigens kan longeren ook prima zonder hulpteugels, moet je wel netzoals bij het rijden bereid zijn om je eigen fouten te zoeken, te erkennen, en er iets aan te doen.
Jeetje wat voor soort dressuur rijd jij?
' druk is namelijk niet nodig' , dat is toch wel de raarste opmerking die ik ooit heb gehoord.
x_Marr schreef:Maar er is dwang bij geweest, en dat maakt het paard geen keuze heeft. Die krul kan dus in dat geval nep zijn.
En dan komen we weer bij je eigen zin uit:
''Dwangmatig in de krul trekken is nooit goed''.
Als je een gevoelig paard hebt denk ik zeker dat die er porblemen van kan krijgen..... wanneer je correct rijdt heb je geen hulpteugels nodig, waarom zou je naar hulpteugels grijpen als het de rest van de dagen de training goed gaat?
Ik longeer zonder hulpteugels. Dat heb ik hier ook al eerder gezegd geloof ik.
Neem je topic in combinatie met bovenstaande zin......
_Daniquee schreef:x_Marr, je bent wel overal op tegen hoor zo te merken
melissaxx94 schreef:x_Marr, rij jij vaak bitloos?

x_Marr schreef:_Daniquee schreef:x_Marr, je bent wel overal op tegen hoor zo te merken
Is het gek dat ik op dingen tegen ben die het paard schade aan kunnen brengen en compleet onnodig zijn?
Ze doet het vriendelijk, en zegt eerlijk dat ze het rustig doet. daNiielle_ schreef:Snap je het woordt HULP teugels?
Dan kan ik jou ook zeggen : Wanneer je correct rijdt heb je geen instructrice nodig..
Je opmerkingen kloppen echt van geen kant.
Ooit gehoord van teugeldruk?!
Je paard hoort gewoon op een bepaald gewicht van je hand te ontspannen!
Doet hij dan niet dan is er toch werkelijk wat mis en kun je niet eens correct rijden omdat je paard je hand dus niet accepteerd. Of ooit een proef gelopen op losse teugeltjes? Dan loopt je paard namelijk gewoon in een houding.
Chaos schreef:Dan nog snap ik het niet. In wat voor topic wat voor foto's? Waar zie jij een hulpteugel in mijn topic uit mijn onderschrift.
Praat er nou eens niet omheen en geef gewoon direct antwoord. Als je denkt dat je dat niet aankan, moet je gewoon niet reageren. Dit geneuzel heb ik niks aan.
Ja, nou hehe. Maar een licht verende druk, is geen krachttraining. Dat is nog steeds contact.
melissaxx94 schreef:X_Marr, laat maar ik zie het al op je website je rijd bitloos of ik moet scheel zijn en de foto's niet goed kunnen zien maar zoals ik zie is het een bitloos hoofdstel..
Dan snap ik deze complicatie's wel

x_Marr schreef:Ik snap je laatste even niet, daar heb ik toch net antwoord op gegeven?
Het woordje hulp staat er alleen maar om het zo vriendelijk mogelijk te laten klinken, om er zo veel mogelijk van te verkopen. Winst maken noemen ze dat. Wordt dan echt niet bij gekeken wat voor schade het kan aanrichten hoor. Zo zijn er meer dingen te koop in paardenwinkels en dierenwinkels die schade aan je dier kunnen geven, toch wordt het verkocht.
_Daniquee schreef:x_Marr schreef:Ik snap je laatste even niet, daar heb ik toch net antwoord op gegeven?
Het woordje hulp staat er alleen maar om het zo vriendelijk mogelijk te laten klinken, om er zo veel mogelijk van te verkopen. Winst maken noemen ze dat. Wordt dan echt niet bij gekeken wat voor schade het kan aanrichten hoor. Zo zijn er meer dingen te koop in paardenwinkels en dierenwinkels die schade aan je dier kunnen geven, toch wordt het verkocht.
Hier ben ik het niet mee eens.
Jij weet niet hoe mensen er mee omgaan, of het vriendelijk gaat of niet.
daNiielle_ schreef:Ja goed wat maakt het uit of je bitloos rijdt of niet?
Dat is toch voor iedereen eigen keuze, laat elkaar dan gewoon in de waarde.
De vraag is toch hier niet ' is het slecht om met bit te longeren en breng ik mijn paard daarmee schade toe'?!
Open je eigen topic en start er daar een discussie over. Om hier van die nutteloze opmerkingen uit te kramen is totaal niet nuttig.
En potvedorie nou mag je wel eens ophouden, als jij meent dat er dwang is tussen mij in mijn paard dan heb je het echt even helemaal mis.
Hoe durf je om zoiets te zeggen zonder ook maar iets van het paard af te weten.
Hou die grote mond eens even voor je.
x_Marr schreef:_Daniquee schreef:Hier ben ik het niet mee eens.
Jij weet niet hoe mensen er mee omgaan, of het vriendelijk gaat of niet.
Mensen die vriendelijk paardrijden grijpen nou niet echt naar hulpteugels, om de simpele reden dat het prima zonder kan.