discussie over springruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: discussie over springruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:42

sporter: maar bokken blijft verzet. Draait het jou dan enkel om winnen en kan de rest je geen ... schelen? Mij gaat het nl om de reden waarom het paard verzet toont, waarom die bij springen anders lijkt te zijn dan dressuur terwijl we het eigenlijk over exact hetzelfde type verzet hebben. Als er zo'n rel komt wordt winnen zelfs, voor zover ik die discussies volg, niet eens besproken, neen dan gaat het puur om waarom het paard verzet toonde.... En bij springen lijkt het geaccepteerder dat het paard verzet toont. Waarom? De reden kan toch exact hetzelfde zijn? Het blijven toch paarden?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:34

Ayasha schreef:
sporter: maar bokken blijft verzet. Draait het jou dan enkel om winnen en kan de rest je geen ... schelen? Mij gaat het nl om de reden waarom het paard verzet toont, waarom die bij springen anders lijkt te zijn dan dressuur terwijl we het eigenlijk over exact hetzelfde type verzet hebben. Als er zo'n rel komt wordt winnen zelfs, voor zover ik die discussies volg, niet eens besproken, neen dan gaat het puur om waarom het paard verzet toonde.... En bij springen lijkt het geaccepteerder dat het paard verzet toont. Waarom? De reden kan toch exact hetzelfde zijn? Het blijven toch paarden?

Om even hierop terug te komen :D , Bokken is niet altijd verzet. Een paard bokt ook in de wei als hij zijn energie kwijt wil, gewoon voor de lol.
Daarin tegen als ik een Dressuur paard met zijn oren in de nek/ bokkend door de baan zie gaan is het naar mijn idee niet een fijne proef. Ik denk dat als paarden echt niet willen springen, dan wordt het geen springpaard op GP niveau.

Maar volgens mij ging dit topic hier helemaal niet over. Ik meng mij hier ook niet meer in, ik vindt de discussie nutteloos/ negatief en de toon in dit topic niet fijn. Nog veel plezier ;-)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:03

Het word bij dressuur ook niet afgestraft vanwege het welzijn.

Dit is namelijk onmogenlijk te beoordelen in 1 proef zowel bij springen als dressuur.

Dus er is inderdaad geen verschil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:25

Maar een GP dressuurpaard met veel pijn zal toch ook nooit een GP proef uitlopen lijkt me... Piaffe, passage, ideale oefeningen om omhoog te komen... :)
Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik denk dat geen enkel paard met pijn topprestaties kan leveren... In geen enkele tak van de paardensport. Ik vraag me enkel af hoe het komt dat men bij sommige takken zo gaat muggenziften terwjil die niets meer of minder doen dan alle andere. :)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:42

Ayasha :
Ik vraag me enkel af hoe het komt dat men bij sommige takken zo gaat muggenziften terwjil die niets meer of minder doen dan alle andere. :)

Ik denk dat dat toch komt door mensen als Anky en Edward Gal (Totilas). Ze zijn een beetje BN ers geworden of echt bekend in de paardenwereld. In de springsport is het veel meer verdeeld, daar heb je niet één of twee uitschieters.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:43

Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk Muc... :) Hoge bomen vangen veel wind, zeker als ze alleen staan...... :) Jammer wel.... :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:44

Ayasha schreef:

Dus jouw paard bokt nooit uit joligheid als ie in de wei loopt? Dan is er iets ernstig mis met je paard.

Je kan een springpaard vrij eenvoudig niet meer laten bokken in een parcours maar dan ontneem je hem een stukje vrijheid waardoor hij het wsl. helemaal erbij laat zitten.

Om een springpaard niet meer te laten bokken ga je rijden als een dressuurruiter, elke galopsprong gecontroleerd en eigen initiatief van het paard afstraffen.

Alleen ga je dan geen snelheid maken, paard met je mee laten denken en als het paard alle eigen handelingsvrijheid ontnomen wordt gaat ie wsl. helemaal niet meer voor je springen. Als ie dan nog leuk beweegt kan je er nog een dressuurpaard van maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:47

Jawel hoor maar niet onder het zadel. Jammere conclusie trouwens maar goed, zoals jij wil. :) Als ze dat onder het zadel doet dan interpreteer ik dat inderdaad als verzet en ga ik zoeken vanwaar dat verzet komt. Een paard kan toch ook zonder bokken snel gaan? Ik denk (let wel: denk!) zelfs dat controle een absolutem ust is in het parcourse... Dressuur houd toch niet in dat je elke vorm van eigen wil in de kiem smoort? Van waar komt dat beeld? Is het de bedoeling om me de indruk te geven dat je vindt dat een dressuurpaard een paard zonder handelingsvrijheid is? en zo ja, waarom denk je dat?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:50

Daarbij denk ik dat Springruiters ook relaxter zijn en waarschijnlijk nooit zo zullen reageren als Anky en Sjef. Die springruiters zullen zeggen, laat ze lekker l.llen en kijk eerst naar jezelf. Misschien zijn Anky en Sjef daarom wel zo bekend...ze staan ook vaak (negatief) in het nieuws door hun eigen reacties. Het is een cirkel....
(Ik vindt het trouwens totaal onterecht dat Anky nu zo behandeld wordt, laat haar lekker rijden zoals ze wil)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:52

Maar in mijn ervaring zijn de springruiters sowieso een categorie die niet vaak onder vuur liggen (kan zijn omdat ik er niet tussen zit hoor dus correct me if I'm wrong). Western ruiters bv liggen ook vaak onder vuur omwille van hun bitten... En die zijn toch ook vrij relaxed?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:53

muc schreef:
Daarbij denk ik dat Springruiters ook relaxter zijn en waarschijnlijk nooit zo zullen reageren als Anky en Sjef. Die springruiters zullen zeggen, laat ze lekker l.llen en kijk eerst naar jezelf. Misschien zijn Anky en Sjef daarom wel zo bekend...ze staan ook vaak (negatief) in het nieuws door hun eigen reacties. Het is een cirkel....
(Ik vindt het trouwens totaal onterecht dat Anky nu zo behandeld wordt, laat haar lekker rijden zoals ze wil)

Ik vind, dat Anky en Sjef zich nog lang hebben ingehouden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:56

Dressuur gaat over controle ten aller tijde, alle bewegingen moeten van 'jou' zijn.

Als je met springen in een barrage hard door de bocht gaat en het paard houdt iets in omdat ie anders zijn evenwicht niet kan houden zal geen enkele springruiter dit afstraffen. (logisch, anders lig je op je bek) Dat is eigen initiatief van het paard. Net als even iets meer rekken als de achterste paal iets verder weg ligt dan de ruiter op afdrukt.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:57

Maar ook de western ruiters reageren vrij heftig op beschuldigingen. Kijk naar dat Topic over de WEG met Anky....

Ik heb de indruk dat springruiters het niet zo veel scheelt wat er gezegd wordt, ze weten zelf wel beter. En ja, veel ruiters rijden hun paarden ook diep en rond maar om te springen moeten ze toch echt hun hoofd omhoog doen. Dus de max. tijd om volgend de rollkur gereden mogen worden zal niet snel overtreden worden. Wat ze thuis doen, tja dat moeten ze zelf weten maar dat weet je bij dressuur ruiters ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:00

Anne_GTI: Straf die van mij er ook niet op af als ze terug komt omwille van balans probleem... Liever dat ie zelf terug komt en hersteld dan dat ie in problemen komt. :) Kan me niet voorstellen dat iemand een paard zou straffen als die uit eigen initiatief een "fout" hersteld...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:02

Ik heb op een pensionstal gestaan waar het merendeel dressuur reed, er kwam in de winter één springruiter met zijn paard, omdat hij dan thuis niet kon trainen.

OMG
wát een hork. Inderdaad, slof eraan. Strak, strakker strakst. Dier werd van achteren geslagen en van voren getrokken. En toen werd ie ook nog boos dat het dier omhoog kwam :roll:

Dinnetje en ik waren ook aan het rijden en konden het bijna niet aanzien. Toen het dier niet meer wist hoe ze het had en omhoog kwam werd ze ook nog even als straf expres en onnodig -vlam!- in dr mond gerukt. Daar zij dinnetje iets van, maar owee! We moesten ons maar met onszelf bemoeien! Waar haalden we het lef vandaan! Dat moest ie toch zeker zelf weten! enzenzenz.

nee... dat was geen fijne springruiterreclame... en het erge is... meneer is in de omgeving nog redelijk bekend ook nog...

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:05

bijdehandje1 schreef:
muc schreef:

Ik vind, dat Anky en Sjef zich nog lang hebben ingehouden.

Op de foto waar de discussie over was kan ik niet zien dat het Salinero was/is, Anky zie je helemaal niet op de foto. Waarom dan in discussie gaan, nu weten veel meer mensen dat het Anky was. Dat bedoel ik met springruiters zijn wat relaxter, die hadden er waarschijnlijk niet op gereageerd.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:14

Ik kan het me ergens ook wel voorstellen. Feit is Anky staat vaak in het nieuws zowel negatief als positief. Dat heeft ook met haar persoonlijkheid te maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:16

muc schreef:
Ik kan het me ergens ook wel voorstellen. Feit is Anky staat vaak in het nieuws zowel negatief als positief. Dat heeft ook met haar persoonlijkheid te maken.

:j
Jammer dat veel ruiters elkaar het licht in de ogen niet gunnen (ongeacht welke tak van de paardensport ze beoefenen..)
We zouden beter eens wat meer samen klitten...

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:27

Ligt het hele punt van 'verkeerd rijden' niet gewoon bij één ruiter? (ruig/ roppen&scheuren&trekken) En niet bij één tak van sport?
Ik bedoel, je hebt niet zo lieve, nette rijdende dressuurruiters/amazones. Maar die heb je ook in het springen. Het ligt niet aan de discipline.
Een goede, fanatieke, eerlijke dressuurruiter of springruiter verschilt niet veel van elkaar.

Ik doe beide, maar misschien ligt dat ook aan het feit dat ik net niet uitblink in één van beide ;)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:27

Ayasha schreef:
Maar een GP dressuurpaard met veel pijn zal toch ook nooit een GP proef uitlopen lijkt me... Piaffe, passage, ideale oefeningen om omhoog te komen... :)
Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik denk dat geen enkel paard met pijn topprestaties kan leveren... In geen enkele tak van de paardensport. Ik vraag me enkel af hoe het komt dat men bij sommige takken zo gaat muggenziften terwjil die niets meer of minder doen dan alle andere. :)

Nou dat klopt niet. Satchmo had ook pijn toen hij in Hong Kong zijn proeven moest lopen. Dit kwam er op een gegeven moment ook uit. Hij ging staken in de piaffe. Dus ja. Waarschijnlijk is in dressuur meer af te dwingen dan met springen.

Daarnaast vond ik de opmerking over Opium sprong niet zo ver meer na zijn val ook vreemd. Kwam erg sterk over als leedvermaak. Maar Dat merk ik bij een enkel persoon wel meer hier dat die dat leuk vindt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:33

Ayasha schreef:
[:j
Jammer dat veel ruiters elkaar het licht in de ogen niet gunnen (ongeacht welke tak van de paardensport ze beoefenen..)
We zouden beter eens wat meer samen klitten...

In het springen is het simpel, en balk=een balk. Geen discussie over mogelijk en daardoor een goede sfeer tussen ruiters onderling.
Dressuur is een jurysport en dat veroorzaakt jaloezie, haad en nijd onderling. Vervolgens start er een psychische oorlog waarbij concurrenten elkaar zwart proberen te maken en zo ook de jury`s proberen te beïnvloeden. Een ruiter die negatief in het nieuws komt zal minder snel hoge scores krijgen.
Dat is erg lastig op te lossen, want dat zie je terug in alle jurysporten. Het enige dat helpt is aan de jurering werken en te zorgen dat scores van verschillende juryleden zo weinig mogelijk verschillen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:52

CaPrIoLe`79 schreef:
In het springen is het simpel, en balk=een balk. Geen discussie over mogelijk en daardoor een goede sfeer tussen ruiters onderling.
Dressuur is een jurysport en dat veroorzaakt jaloezie, haad en nijd onderling. Vervolgens start er een psychische oorlog waarbij concurrenten elkaar zwart proberen te maken en zo ook de jury`s proberen te beïnvloeden. Een ruiter die negatief in het nieuws komt zal minder snel hoge scores krijgen.
Dat is erg lastig op te lossen, want dat zie je terug in alle jurysporten. Het enige dat helpt is aan de jurering werken en te zorgen dat scores van verschillende juryleden zo weinig mogelijk verschillen.

Daar heb je zeker een goed punt volgens mij! :)
Hoewel Anky jaren gescoord heeft ondanks negative publiciteit maar goed, op dat moment konden ze ook gewoon niet om haar heen. Ik vind het wel sowieso een goede evolutie dat ruiters en jury's tegenwoordig met elkaar kunnen praten en dat ook daadwerkelijk doen. :j En dat er ook echt acties op touw gezet worden om de jurering te verbeteren. Maar is dat genoeg om de onderlinge reacties van ruiters te verzachten?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:03

Zal ik dan maar een poging doen de vraag van Ayasha te beantwoorden.
De vraag was:
Waarom wordt het verzet bij springen anders bekeken als bij de dressuursport.
Ik vind dat dat niet zo zou moeten zijn en zeker niet in trainingen. Een paard doet nooit iets zonder rede, dus zoek de oorzaak.
Met springen worden niet altijd punten gegeven voor techniek enzo. Soms is het puur op snelheid en foutloos. Dan is het dus de verantwoordelijkheid van de ruiter om te zorgen dat het paard blij en gezond de baan door kan gaan.

Om er ook nog wat andere sporten bij te halen, bij een renpaard zullen ze minder letten op takt etc als bij een dressuurpaard beide in hun eigen tak van de sport. Maar met elk paard zal een vorm van basisdressuur gedaan moeten (in mijn ogen) worden om hem gehoorzaam en gezond te houden. Je kan daarna kiezen of je beoordeelt wilt worden op dressuurmatige vaardigheden, snelheid, etc etc.

Als er paarden zijn die veel bokken op wedstrijd in welke dicipline dan ook vind ik het niet de taak van de jury om daar iets aan te doen, maar de taak van de eigenaar. Ze hebben in sommige takken wel de mogelijkheid hun oordeel erover te geven.

Waar het opneer komt is dat ik vind dat bokken of verzet op wedstrijd aan de eigenaar (of ruiter natuurlijk) is om op te lossen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:19

Anne_GTI schreef:
Dressuur gaat over controle ten aller tijde, alle bewegingen moeten van 'jou' zijn.

Eh, en springen niet dan? Een foute inschatting kan al snel "fataal" zijn in tegenstelling tot de dressuur....We spreken van een tak waarbij de snelheid dusdanig hoger ligt, en dan ook nog soms knoerhoge sprongen. ik persoonlijk zou me in een parcours niet lekker voelen met een paard die ik niet geheel onder controle heb...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:21

lailapri schreef:
bijdehandje1 schreef:
En alweer gaat het dramatisch van het topic af, ik vind dat er maar even een moderator moet ingrijpen.
Kennelijk zijn jouw berichten niet dusdanig interessant dat ze mensen triggeren. Je blijft off-topic gaan.

En dat ligt alleen aan Ayasha?

zal ik dan maar een poging doen de vraag van Ayasha te beantwoorden.
De vraag was:
Waarom wordt het verzet bij springen anders bekeken als bij de dressuursport.
Ik vind dat dat niet zo zou moeten zijn en zeker niet in trainingen. Een paard doet nooit iets zonder rede, dus zoek de oorzaak.
Met springen worden niet altijd punten gegeven voor techniek enzo. Soms is het puur op snelheid en foutloos. Dan is het dus de verantwoordelijkheid van de ruiter om te zorgen dat het paard blij en gezond de baan door kan gaan.

Om er ook nog wat andere sporten bij te halen, bij een renpaard zullen ze minder letten op takt etc als bij een dressuurpaard beide in hun eigen tak van de sport. Maar met elk paard zal een vorm van basisdressuur gedaan moeten (in mijn ogen) worden om hem gehoorzaam en gezond te houden. Je kan daarna kiezen of je beoordeelt wilt worden op dressuurmatige vaardigheden, snelheid, etc etc.

Als er paarden zijn die veel bokken op wedstrijd in welke dicipline dan ook vind ik het niet de taak van de jury om daar iets aan te doen, maar de taak van de eigenaar. Ze hebben in sommige takken wel de mogelijkheid hun oordeel erover te geven.

Waar het opneer komt is dat ik vind dat bokken of verzet op wedstrijd aan de eigenaar (of ruiter natuurlijk) is om op te lossen.

Wat jullie zien als verzet kan ook worden opgevat als ongeleid enthousiasme. paarden kunnen ook vreugdebokken geven.....
Als je technisch flut rijdt, zul je nooit in de top belanden met springen.
Bij renpaarden gaat het niet om tact maar om speed. Maar een paard zonder tact wordt nooit de kampioen. Ook niet op draf baan of renbaan. Al is een rengalop iets totaal anders dan een uitgestrekte galop.
Topsportpaarden hebben aparte karakters, net zoals topsportmensen en daar moet men mee om kunnen gaan.

Vooorbeeld, Lance Armstrong was een wielrenner van wereldformaat maar een akelig personage. Maar een lieverdje haalt geen wereldformaat. En zo zijn de grootheden onder de paarden ook geen schatjes. Waren ze wel van het nivo kinderboerderij, dan waren ze voor altijd onbekend gebleven.