Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ayasha schreef:sporter: maar bokken blijft verzet. Draait het jou dan enkel om winnen en kan de rest je geen ... schelen? Mij gaat het nl om de reden waarom het paard verzet toont, waarom die bij springen anders lijkt te zijn dan dressuur terwijl we het eigenlijk over exact hetzelfde type verzet hebben. Als er zo'n rel komt wordt winnen zelfs, voor zover ik die discussies volg, niet eens besproken, neen dan gaat het puur om waarom het paard verzet toonde.... En bij springen lijkt het geaccepteerder dat het paard verzet toont. Waarom? De reden kan toch exact hetzelfde zijn? Het blijven toch paarden?
, Bokken is niet altijd verzet. Een paard bokt ook in de wei als hij zijn energie kwijt wil, gewoon voor de lol.

Ayasha schreef:sporter: maar bokken blijft verzet. Draait het jou dan enkel om winnen en kan de rest je geen ... schelen? Mij gaat het nl om de reden waarom het paard verzet toont, waarom die bij springen anders lijkt te zijn dan dressuur terwijl we het eigenlijk over exact hetzelfde type verzet hebben. Als er zo'n rel komt wordt winnen zelfs, voor zover ik die discussies volg, niet eens besproken, neen dan gaat het puur om waarom het paard verzet toonde.... En bij springen lijkt het geaccepteerder dat het paard verzet toont. Waarom? De reden kan toch exact hetzelfde zijn? Het blijven toch paarden?
Als ze dat onder het zadel doet dan interpreteer ik dat inderdaad als verzet en ga ik zoeken vanwaar dat verzet komt. Een paard kan toch ook zonder bokken snel gaan? Ik denk (let wel: denk!) zelfs dat controle een absolutem ust is in het parcourse... Dressuur houd toch niet in dat je elke vorm van eigen wil in de kiem smoort? Van waar komt dat beeld? Is het de bedoeling om me de indruk te geven dat je vindt dat een dressuurpaard een paard zonder handelingsvrijheid is? en zo ja, waarom denk je dat? muc schreef:Daarbij denk ik dat Springruiters ook relaxter zijn en waarschijnlijk nooit zo zullen reageren als Anky en Sjef. Die springruiters zullen zeggen, laat ze lekker l.llen en kijk eerst naar jezelf. Misschien zijn Anky en Sjef daarom wel zo bekend...ze staan ook vaak (negatief) in het nieuws door hun eigen reacties. Het is een cirkel....
(Ik vindt het trouwens totaal onterecht dat Anky nu zo behandeld wordt, laat haar lekker rijden zoals ze wil)

bijdehandje1 schreef:muc schreef:Daarbij denk ik dat Springruiters ook relaxter zijn en waarschijnlijk nooit zo zullen reageren als Anky en Sjef. Die springruiters zullen zeggen, laat ze lekker l.llen en kijk eerst naar jezelf. Misschien zijn Anky en Sjef daarom wel zo bekend...ze staan ook vaak (negatief) in het nieuws door hun eigen reacties. Het is een cirkel....
(Ik vindt het trouwens totaal onterecht dat Anky nu zo behandeld wordt, laat haar lekker rijden zoals ze wil)
Ik vind, dat Anky en Sjef zich nog lang hebben ingehouden.
muc schreef:Ik kan het me ergens ook wel voorstellen. Feit is Anky staat vaak in het nieuws zowel negatief als positief. Dat heeft ook met haar persoonlijkheid te maken.

Ayasha schreef:Maar een GP dressuurpaard met veel pijn zal toch ook nooit een GP proef uitlopen lijkt me... Piaffe, passage, ideale oefeningen om omhoog te komen...
Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik denk dat geen enkel paard met pijn topprestaties kan leveren... In geen enkele tak van de paardensport. Ik vraag me enkel af hoe het komt dat men bij sommige takken zo gaat muggenziften terwjil die niets meer of minder doen dan alle andere.
Ayasha schreef:[:j
Jammer dat veel ruiters elkaar het licht in de ogen niet gunnen (ongeacht welke tak van de paardensport ze beoefenen..)
We zouden beter eens wat meer samen klitten...
CaPrIoLe`79 schreef:In het springen is het simpel, en balk=een balk. Geen discussie over mogelijk en daardoor een goede sfeer tussen ruiters onderling.
Dressuur is een jurysport en dat veroorzaakt jaloezie, haad en nijd onderling. Vervolgens start er een psychische oorlog waarbij concurrenten elkaar zwart proberen te maken en zo ook de jury`s proberen te beïnvloeden. Een ruiter die negatief in het nieuws komt zal minder snel hoge scores krijgen.
Dat is erg lastig op te lossen, want dat zie je terug in alle jurysporten. Het enige dat helpt is aan de jurering werken en te zorgen dat scores van verschillende juryleden zo weinig mogelijk verschillen.
En dat er ook echt acties op touw gezet worden om de jurering te verbeteren. Maar is dat genoeg om de onderlinge reacties van ruiters te verzachten? Anne_GTI schreef:Dressuur gaat over controle ten aller tijde, alle bewegingen moeten van 'jou' zijn.
lailapri schreef:bijdehandje1 schreef:En alweer gaat het dramatisch van het topic af, ik vind dat er maar even een moderator moet ingrijpen.
Kennelijk zijn jouw berichten niet dusdanig interessant dat ze mensen triggeren. Je blijft off-topic gaan.
En dat ligt alleen aan Ayasha?
zal ik dan maar een poging doen de vraag van Ayasha te beantwoorden.
De vraag was:
Waarom wordt het verzet bij springen anders bekeken als bij de dressuursport.
Ik vind dat dat niet zo zou moeten zijn en zeker niet in trainingen. Een paard doet nooit iets zonder rede, dus zoek de oorzaak.
Met springen worden niet altijd punten gegeven voor techniek enzo. Soms is het puur op snelheid en foutloos. Dan is het dus de verantwoordelijkheid van de ruiter om te zorgen dat het paard blij en gezond de baan door kan gaan.
Om er ook nog wat andere sporten bij te halen, bij een renpaard zullen ze minder letten op takt etc als bij een dressuurpaard beide in hun eigen tak van de sport. Maar met elk paard zal een vorm van basisdressuur gedaan moeten (in mijn ogen) worden om hem gehoorzaam en gezond te houden. Je kan daarna kiezen of je beoordeelt wilt worden op dressuurmatige vaardigheden, snelheid, etc etc.
Als er paarden zijn die veel bokken op wedstrijd in welke dicipline dan ook vind ik het niet de taak van de jury om daar iets aan te doen, maar de taak van de eigenaar. Ze hebben in sommige takken wel de mogelijkheid hun oordeel erover te geven.
Waar het opneer komt is dat ik vind dat bokken of verzet op wedstrijd aan de eigenaar (of ruiter natuurlijk) is om op te lossen.