Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:15

schoentje schreef:
Hunter rubrieken zijn idd geweldig om te zien!
Makkelijk is het zeker niet. Het is heel moeilijk om een parcours rond te rijden en niets te mogen doen. Je moet dus je afstand ruim voor de hindernis al zien om daar nog een kleine aanpassing te kunnen doen. Het is ook een fabeltje dat het tempo heel laag ligt. In het parcours ligt dat tempo best hoog, dus nog extra moeilijk om een zo rustig mogelijk beeld te krijgen.
In Etten-Leur is elk jaar een hunter wedstrijd. Ik doe elk jaar mee, het is toch steeds weer een uitdaging om zo een parcours rond te kunnen rijden.

Ziet er goed uit! Voor het hele mooie mag je paard nog meer openen achter (vindt ik) Was je met deze geplaatst?

Wat de afstanden betreft is het wel al vaak voor bepaald (tenminste in de USA) daar is het 6 galop sprongen van 3 naar 4 en 8 galop sprongen van 4 naar 5 etc. Dat wordt van te voren allemaal bepaald. Ik wil wedden dat de meeste ruiters in het B & L niet eens weten hoeveel galop sprongen ze maken tussen de sprongen. Dat zou wel goed zijn om daar bewuster mee om te gaan. Dan krijg je toch meer een combinatie tussen dressuur en springen. De hunters worden thuis net zo getrained als wij onze spring/ dressuur paarden rijden. Dat aan een lang teugeltje met het neusje eruit wordt alleen op wedstrijd gedaan (en natuurlijk af en toe thuis om te oefenen maar niet elke dag)

Schoentje

Re: Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:45

klopt, de afwerking van de sprong was niet zo mooi, maar hij maakt geen fouten. Die wedstrijd won hij dan ook. Voor hem was dit ook iets nieuws, de week daarvoor had ik besloten dat hij mijn huter werd! De wedstrijd gaat in principe hetzelfde als in amerika, maar dan zonder hack. Hier beoordelen ze de gangen bij het binnenkomen. Dit jaar won ik ook met een ander paard. Er doen toch elk jaar goede ruiters mee en ook enkele amerikanen, dus ik vind het echt steeds weer een uitdaging!

Ik heb ook in amerika enkele baby-greens gereden en 'blue ribbons' gewonnen. Champion werd ik niet, omdat de mijne nog niet goed genoeg was in de hack. Maar hij kwam dan ook net over uit nederland en stond op ijzers.

Ik denk niet dat ze op de lijntjes zo goed afstanden leren rijden, het staat ipc altijd passens als je blijft galoperen, dat moet iedereen kunnen. Ik vind het eerder een kunst om vanuit de bocht zelf een afstand te vinden, zonder voor het zicht iets te mogen veranderen aan de galop.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:34

Quote muc

Ziet er goed uit! Voor het hele mooie mag je paard nog meer openen achter (vindt ik) Was je met deze geplaatst?

Wat de afstanden betreft is het wel al vaak voor bepaald (tenminste in de USA) daar is het 6 galop sprongen van 3 naar 4 en 8 galop sprongen van 4 naar 5 etc. Dat wordt van te voren allemaal bepaald. Ik wil wedden dat de meeste ruiters in het B & L niet eens weten hoeveel galop sprongen ze maken tussen de sprongen. Dat zou wel goed zijn om daar bewuster mee om te gaan. Dan krijg je toch meer een combinatie tussen dressuur en springen. De hunters worden thuis net zo getrained als wij onze spring/ dressuur paarden rijden. Dat aan een lang teugeltje met het neusje eruit wordt alleen op wedstrijd gedaan (en natuurlijk af en toe thuis om te oefenen maar niet elke dag)[/quote]

Interresant toppic!

Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk dat de meeste ruiters in het B en L daar teveel mee bezig zijn. Terwijl ze zich juist zouden moeten richten op het juiste ritme en tempo dan komt die goede afstand vanzelf wel.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:49

ja, en dat gebeurd er dus in die hunterrubrieken.
Ze moeten in 1 ritme en tempo blijven galoperen. Dan komt die goede afstand op de lijntjes vanzelf.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:55

@ schoentje, ik ben het niet met jou eens dat je afstanden niet leert door elke keer een juiste afstand te hebben dmv. lijntjes. Als ik jou zo zie rijden denk ik dat jij altijd al heel goed afstanden hebt gezien. Ik heb dat veel minder en moet dat echt oefenen. Als je altijd mooie lijntjes oefent/rijdt krijg je in ieder geval het goeie ritme gevoel en zal het ook makkelijker zijn om afstanden in te schatten op een gegeven moment. Als ik zit te klungelen qua afstanden ga ik altijd van 6 galop sprongen terug tellen, dat helpt mij bijvoorbeeld ook.Natuurlijk is het moeilijker om dit vanuit een wending te doen maar als je het al niet in lijntjes kan (wat ik veel zie hier op wedstrijden) lukt het helemaal niet uit de wending.

@ sporter, ja en nee, ik heb het misschien niet helemaal goed verwoord. Ik ben het met je eens dat ze te veel rukken en plukken in het B & L en vergeten één ritme te houden. Maar denk jij dat veel ruiters in de B die voornemen 5 galop sprongen te maken dat ook echt doen, waarschijnlijk is het bij de één 6 en de ander 4. Dat leer je perfect bij de hunter rubrieken. Dat is ook een hele goeie basis voor de rest van het springen. 1 ritme het hele parcours en dan tussen de lijntjes weten hoeveel galop sprongen je maakt en dat ook van te voren bepaald hebben.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:07

daar heb je gelijk in muc.
Ik verwoorde het ook niet echt goed als ik nu terug lees. Natuurlijk leer je wel beter je afstanden zien, maar ik denk dat iemand die alleen maar hunterproeven rijd, nog niet zo makkelijk goede afstanden kan rijden in een gewone proef, waar hier en daar een korte afstand staat en meer controle gevraagd word.
Met meetellen ga je idd beter je afstanden zien. Tel zelf nog regelmatig in het ritme mee, zeker als ik een hunter aan het springen ben.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:09

muc schreef:
@ schoentje, ik ben het niet met jou eens dat je afstanden niet leert door elke keer een juiste afstand te hebben dmv. lijntjes. Als ik jou zo zie rijden denk ik dat jij altijd al heel goed afstanden hebt gezien. Ik heb dat veel minder en moet dat echt oefenen. Als je altijd mooie lijntjes oefent/rijdt krijg je in ieder geval het goeie ritme gevoel en zal het ook makkelijker zijn om afstanden in te schatten op een gegeven moment. Als ik zit te klungelen qua afstanden ga ik altijd van 6 galop sprongen terug tellen, dat helpt mij bijvoorbeeld ook.Natuurlijk is het moeilijker om dit vanuit een wending te doen maar als je het al niet in lijntjes kan (wat ik veel zie hier op wedstrijden) lukt het helemaal niet uit de wending.

@ sporter, ja en nee, ik heb het misschien niet helemaal goed verwoord. Ik ben het met je eens dat ze te veel rukken en plukken in het B & L en vergeten één ritme te houden. Maar denk jij dat veel ruiters in de B die voornemen 5 galop sprongen te maken dat ook echt doen, waarschijnlijk is het bij de één 6 en de ander 4. Dat leer je perfect bij de hunter rubrieken. Dat is ook een hele goeie basis voor de rest van het springen. 1 ritme het hele parcours en dan tussen de lijntjes weten hoeveel galop sprongen je maakt en dat ook van te voren bepaald hebben.

Ja dat ben ik met je eens. Maar het gevaar is dat op het moment dat ze zien dat die 5 gallopsprongen niet gaan lukken, ze gaan rukken en plukken. Ik zie liever dat ze dan 4 of 6 gallopsprongen maken en een goed ritme vasthouden dan kost wat het kost 5 gallopsprongen willen maken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:26

dat is zeker waar sporter!
In die hunterrubrieken leren ze dus de galopsprong van hun paard kennen en weten ze in welk ritme ze een lijntje moeten springen om de voorgeschreven aantal galopsprongen te halen.
Hier maakt het geen ruk uit hoeveel galopsprongen je op een lijntje rijd, als je maar over de hindernis komt.
De meeste B ruiters kunnen ook echt niet heel het parcours onthouden hoeveel galopsprongen, waar gereden moeten worden. Ritme houden is makkelijker te onthouden.
Ik denk ook dat het idd belangrijk is dat beginnende springruiters eerst ritme leren houden en dan pas aan het aantal galopsprongen gaan denken.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:30

kleinvosje schreef:
[

Ik ben een echte dressuurder, maar heb ook vijf wedstrijdjes gesprongen. Ik vind niet dat springen ALLEEN maar geruk en gepluk is, alleen op hoger niveau vind ik dat er af en toe flink getrokken wordt. Maar daar zijn de hindernissen en afstanden soms ook debet aan. Zeker als de basis van de dressuur er is, is er niet veel geruk en gepluk nodig!

Dat gebeurd toch bij dressuur net zo hard?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:29

schoentje schreef:
dat is zeker waar sporter!
In die hunterrubrieken leren ze dus de galopsprong van hun paard kennen en weten ze in welk ritme ze een lijntje moeten springen om de voorgeschreven aantal galopsprongen te halen.
Hier maakt het geen ruk uit hoeveel galopsprongen je op een lijntje rijd, als je maar over de hindernis komt.
De meeste B ruiters kunnen ook echt niet heel het parcours onthouden hoeveel galopsprongen, waar gereden moeten worden. Ritme houden is makkelijker te onthouden.
Ik denk ook dat het idd belangrijk is dat beginnende springruiters eerst ritme leren houden en dan pas aan het aantal galopsprongen gaan denken.

Dat ben ik helemaal met je eens.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:35

Ik ben het ook weer helemaal met jullie eens :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:37

Dan zijn we klaar he :D
Iemand nog een idee voor verdere discussie punten? :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:39

gedver, wat zijn we het akelig eens! Waar zijn de onruststokers?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:46

schoentje schreef:
gedver, wat zijn we het akelig eens! Waar zijn de onruststokers?

Die zullen wel in een anky toppic zitten :Y)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:59

één van de Anky topics.... Anky als westernamazone (Wat ze absoooluut niet kan) of de eeuwige rolkur discussie (Anky is gemeen voor haar paarden) OF LATEN WE DEZE NIET VERGETEN!!...Het springruiter afkraak topic :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:00

muc schreef:
één van de Anky topics.... Anky als westernamazone (Wat ze absoooluut niet kan) of de eeuwige rolkur discussie (Anky is gemeen voor haar paarden) OF LATEN WE DEZE NIET VERGETEN!!...Het springruiter afkraak topic :D

Vooral die laatste was briljant :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:20

maar die is al lichtjes aan dood gebloed.

Maareh, misschien moeten we niet te ver off-topic gaan, ik wil hier geen slotje!

Waar is clarence? Die heeft genoeg interessante vragen en onderwerpen!

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:41

nou misschien mag ik als dressuurruiter inbreken. volg dit topic een paar daagjes en vind het bere intressant. ik probeer in mijn training om onderdelen a la springen mee te nemen om dat zo maar te zeggen. neem regelmatig galopbalkjes mee en dit gaat na een paar keer erover heen gesjeesd te zijn best goed kan nu "ritme" houden ... wat dus erg belangrijk is voor een springparcours maar natuurlijk ook voor de dressuur.

ik ben het met jullie eens dat dressuur vaak gereden word van als het plaatje maar goed is... of dat de jury maar hoge punten geeft dan heb ik goed gereden. de echte ontspannenheid en nageefelijkheid word vaak vergeten (op dat moment). jammer genoeg zal het voor velen ook zo blijven, en ligt het nooit aan de ruiter maar aan het paard.

na mijn mening kan een goed springpaard eerder ook een goed dressuurpaard zijn dan andersom. maar met de juiste ruiter kan een paard best beide goed beheersen. niet altijd gaat het goed op concours als er bijv. eerst gesprongen moet worden. maar het zou naar mijn mening best kunnen...

misschien bij de volgende training toch een paar staanders in de bak

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:52

Wel leuk dat ook dressuurruiters dit topic lezen!
Ik ben van mening dat het zeker goed is voor een dressuurruiter om af en toe wat balkjes en sprongetjes te gebruiken. Paarden worden er ook handiger van en het is leuk voor ze ter afwisseling.

Van de andere kant heb ik zelf ook gemerkt dat het goed is om als springruiter af en toe een dressuurproef te rijden, op die manier was ik een stuk meer bezig met het netjes afwerken van de oefeningen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 00:07

Ben ook een dressuurruiter, maar heb vroeger altijd ernaast gesprongen. Toen was het normaal om zowel dressuur als springlessen te volgen op de club. Mijn hart ging meer uit naar de dressuur, maar als het paard het echt leuk vond, bracht ik het ook in het springen uit op wedstrijden. Alleen als het te hoog werd naar mijn smaak durfde ik niet meer :o.

Nou vraag ik me af, Schoentje, wat voor handigheid een dressuurpaard krijgt van een sprongetje en balkjes?
En wat voor nut het heeft voor een springruiter om ook zo af en toe een dressuurproef te rijden (afgaande op het feit, dat hier eerder in het topic genoemd werd, dat het voor springruiters meer gaat om de oefeningen en niet zozeer om de afwerking)?

Ik spring dus nu nooit meer, de kans dat ik mijn paarden in een sprong rijd en ze hun benen kneuzen (zeker dat clumsy dressuurbloed :D ), wil ik niet meer lopen. En de laatste keer, dat ik balkjes draafde en hij bovenop een balk landde en erover wegrolde, kreeg ik lichtelijk een hartverzakking. Dus op zich wil ik het wel, maar wil het risico niet meer lopen ;) .

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:18

@setteke: Ik denk dat springen en balkjes lopen voor een dressuurpaard meerdere functies kan hebben.

-Door over balkjes te leren draven word de coordinatie van het paard beter, hij word er bewuster van waar zijn benen zijn. Het is natuurlijk raar dat een paard zowat z'n nek breekt als ie over een balk draaft, zo'n paard is waarschijnlijk ook struikelig op een ongelijk terrein.
-Hij word er wat sterker van doordat ie z'n benen wat hoger op moet tillen en verder naar voren moet zetten, zonder extra druk van de ruiter.
-Met een sprongetje kun je controleren of je wel echt controle over het tempo hebt, omdat je op de sprong je hand naar voren moet doen en het paard iets versneld. Als je dan binnen een paar galopsprongen je paard terug in het tempo hebt en je hand weer kunt ontspannen, dan heb je een goede controle over het tempo.
-de paarden en ruiters worden er makkelijker van tussen de oren. Er gaat minder snel iets raar of eng gevonden worden, omdat de combinatie al voor hetere vuren gestaan heeft, namelijk die sprongetjes.
- en natuurlijk gewoon ter afwisseling.

Voor een springruiter kan het goed zijn af en toe een dressuurproef te rijden, omdat je dan iets bewuster word van het rijden op zich. De afwerking is minder belangrijk voor een springruiter, maar niet geheel onbelangrijk. Door beter daar over na te denken ga je bijvoorbeeld bewuster je overgangen en tempowisselingen rijden.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:55

@ setteke, wat je kan doen is staanders neerzetten en daar de balken tegen aan leggen zodat ze in ieder geval niet weg kunnen rollen als je paard ze aantikt. Dan wordt het in ieder geval al iets veiliger. En niet met teveel beginnen. Eerst zorgen dat je paard netjes over 1 balk loopt en dan kan je er meer toevoegen. Ook kan je de afstand steeds verkorten totdat je paard het helemaal snapt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:14

Bedankt voor jullie tips en uitleg, Schoentje en Muc :D .

Ik was begonnen met 1 balkje en had het uitgebreid tot 4. Dit had ik al diverse keren gedaan, maar meneer vindt het dusdanig leuk, dat hij dacht, met grotere drafpassen lukt het ook wel en toen landde hij dus bovenop de balk en die rolde weg met zijn voet er bovenop.

Schoentje, hij struikelt verder nagenoeg nooit en loopt nationaal.

Verder ben ik het absoluut eens met het kijkerig zijn van dressuurpaarden, dat ze eens balkjes lopen of een sprongetje moeten maken, ook nodig hebben voor hun opvoeding.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:12

Setteke, ik spring dus regelmatig voor de afwisseling, en volg ook weleens een crosslesje (dat is helemaal gymnastieken en behendigheid!). En met longeren leg ik weleens een 'apekooi' parcours in de bak, trek dan alle balken en cavaletti tevoorschijn die ik kan vinden en die leg ik neer, maar met hoogteverschil, verschillende afstanden, scheef, in een waaier, noem maar op. Voor Tris een uitdaging om daar overheen te komen, hij wordt er enorm handig en snel in. Natuurlijk ben ik niet zo uitgebreid begonnen :Y) , en hij stapt ook weleens ergens op, maar daar wordt hij alleen maar alerter van.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 20:15

Hehe, eindelijk tijd om weer een interessante discussie op te pakken. Sorrie dat 't zo lang duurde, maar ik had 't heel erg druk de afgelopen week. Anyway, op naar de berichten.

schoentje schreef:
Kijk, daar heb je weer het verschil in ruiters. Ik hou wel van een heet paard. Je moet er ook maar net mee om kunnen en willen gaan.
Belangrijk bij zulke paarden is, dat je ze nooit dwingt. Ik probeer ze zo ongecompliceerd mogelijk te rijden, met zo min mogelijk druk.
Ook belangrijk om ze bezig te houden tijdens het rijden, veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijden.
Dat moet je natuurlijk ook weer op elk paard afstemmen, want er zit veel verschil in het heet zijn van paarden.
Zulke paarden laat ik ook vaak longeren ter afwisseling. En regelmatig in de wei en naar het bos om even uit te kunnen razen.

Ja, als je de mogelijkheid om in het bos te rijden, dan is dat ideaal voor zulke hete paarden. En, soms kan teveel rijden inderdaad averechts werken. Je zegt trouwens veel overgangen, maar ik vind dat het met een echte hete beter werkt om juist te proberen 1 tempo te houden (om ze rustig te houden dan he).
Een luie maak je immers ook met overgangen wat heter.
Gebruik jij met een wat luiere, maar wel een hele brave meer druk of probeer je die ook zo ongecompliceerd mogelijk te rijden?

Citaat:
Ik denk dat het niet erg is als je een keer iets harder met je hand in moet komen, als je vervolgens maar los kunt laten. Nooit sterk blijven natuurlijk.
Dus als ik merk dat een paard nog meer op de voorhand duikt als ik hem vanachter erbij probeer te rijden, dan maak ik een ophouding en ontspan m'n hand weer. Door nooit eens met je hand in te komen, gaat zo'n duikbootje zichzelf nooit oprichten van voor.

Geef je eerst been en maak je dan de ophouding of geef je de ophouding en dan been? Bij een duikboot vind ik vaak dat een paard alleen maar meer op de kop gaat lopen als je eerst been geeft. Eerst op eigen benen en dan achter actief maken. Als ik ze actiever maak, en ze kunnen dat niet op het achterbeen doen, dan gaan ze echt bijna koprollen.

Citaat:
Die zullen er best zijn, deze zullen over het algemeen niet ver komen. Een paard dat in de hand hangt kan waarschijnlijk niet goed van de paal af springen met de voorbenen. Deze zal dus op de sprong ook veel steun aan de hand moeten hebben, waardoor hij imo nooit een hogere proef kan gaan springen.

Ja, maar aan de andere kant heb je wel weer dat je een paard in je hand laat klimmen. Dat is een fijne lijn of niet? Aan de ene kant geen gehand in de hand, want dan komen ze niet meer omhoog, maar aan de andere kant kan je een paard wel omhoog laten springen als je de hand erbij houdt, maar dan moet je natuurlijk ook wel je been erbij houden. Op het hoogste niveau vind ik dat vaak moeilijk te zien. Het lijkt er soms op alsof die paarden op de hand hangen, maar dat lijkt me toch sterk op 1.60m.

Citaat:
Op dit moment krijg ik springles van Henk van de Broek en dressuurles van Roeli Bril.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een aantal jaar geen les heb gehad, omdat ik door alle verschillende trainingen een beetje door de war was, wat nou goed en niet goed was. Na een tijdje zelf aanklooien heb ik uit kunnen vinden wat bij me past, ik denk dat dat het belangrijkste is. Je kunt je wel vanalles door een trainer op laten leggen, maar het moet voor jou als ruiter wel werken.
Ik weet ook niet meer exact wat ik van welke trainer heb geleerd, maar ik ben natuurlijk door iedereen wel wat wijzer geworden.

Ah, ik vond Henk vroeger altijd super rijden. Ziet er echt goed uit. Waar zit ie tegenwoordig? Hij rijdt zelf geen wedstrijden meer toch?
Zou je het erg vinden om iets meer te vertellen over het in de war zijn? Ik kan me daar namelijk erg goed in vinden. :D

Hartelijk bedankt.

Op naar de volgende.

- C