Hehe, eindelijk tijd om weer een interessante discussie op te pakken. Sorrie dat 't zo lang duurde, maar ik had 't heel erg druk de afgelopen week. Anyway, op naar de berichten.
schoentje schreef:Kijk, daar heb je weer het verschil in ruiters. Ik hou wel van een heet paard. Je moet er ook maar net mee om kunnen en willen gaan.
Belangrijk bij zulke paarden is, dat je ze nooit dwingt. Ik probeer ze zo ongecompliceerd mogelijk te rijden, met zo min mogelijk druk.
Ook belangrijk om ze bezig te houden tijdens het rijden, veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijden.
Dat moet je natuurlijk ook weer op elk paard afstemmen, want er zit veel verschil in het heet zijn van paarden.
Zulke paarden laat ik ook vaak longeren ter afwisseling. En regelmatig in de wei en naar het bos om even uit te kunnen razen.
Ja, als je de mogelijkheid om in het bos te rijden, dan is dat ideaal voor zulke hete paarden. En, soms kan teveel rijden inderdaad averechts werken. Je zegt trouwens veel overgangen, maar ik vind dat het met een echte hete beter werkt om juist te proberen 1 tempo te houden (om ze rustig te houden dan he).
Een luie maak je immers ook met overgangen wat heter.
Gebruik jij met een wat luiere, maar wel een hele brave meer druk of probeer je die ook zo ongecompliceerd mogelijk te rijden?
Citaat:
Ik denk dat het niet erg is als je een keer iets harder met je hand in moet komen, als je vervolgens maar los kunt laten. Nooit sterk blijven natuurlijk.
Dus als ik merk dat een paard nog meer op de voorhand duikt als ik hem vanachter erbij probeer te rijden, dan maak ik een ophouding en ontspan m'n hand weer. Door nooit eens met je hand in te komen, gaat zo'n duikbootje zichzelf nooit oprichten van voor.
Geef je eerst been en maak je dan de ophouding of geef je de ophouding en dan been? Bij een duikboot vind ik vaak dat een paard alleen maar meer op de kop gaat lopen als je eerst been geeft. Eerst op eigen benen en dan achter actief maken. Als ik ze actiever maak, en ze kunnen dat niet op het achterbeen doen, dan gaan ze echt bijna koprollen.
Citaat:
Die zullen er best zijn, deze zullen over het algemeen niet ver komen. Een paard dat in de hand hangt kan waarschijnlijk niet goed van de paal af springen met de voorbenen. Deze zal dus op de sprong ook veel steun aan de hand moeten hebben, waardoor hij imo nooit een hogere proef kan gaan springen.
Ja, maar aan de andere kant heb je wel weer dat je een paard in je hand laat klimmen. Dat is een fijne lijn of niet? Aan de ene kant geen gehand in de hand, want dan komen ze niet meer omhoog, maar aan de andere kant kan je een paard wel omhoog laten springen als je de hand erbij houdt, maar dan moet je natuurlijk ook wel je been erbij houden. Op het hoogste niveau vind ik dat vaak moeilijk te zien. Het lijkt er soms op alsof die paarden op de hand hangen, maar dat lijkt me toch sterk op 1.60m.
Citaat:
Op dit moment krijg ik springles van Henk van de Broek en dressuurles van Roeli Bril.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een aantal jaar geen les heb gehad, omdat ik door alle verschillende trainingen een beetje door de war was, wat nou goed en niet goed was. Na een tijdje zelf aanklooien heb ik uit kunnen vinden wat bij me past, ik denk dat dat het belangrijkste is. Je kunt je wel vanalles door een trainer op laten leggen, maar het moet voor jou als ruiter wel werken.
Ik weet ook niet meer exact wat ik van welke trainer heb geleerd, maar ik ben natuurlijk door iedereen wel wat wijzer geworden.
Ah, ik vond Henk vroeger altijd super rijden. Ziet er echt goed uit. Waar zit ie tegenwoordig? Hij rijdt zelf geen wedstrijden meer toch?
Zou je het erg vinden om iets meer te vertellen over het in de war zijn? Ik kan me daar namelijk erg goed in vinden.
Hartelijk bedankt.
Op naar de volgende.
- C