Rustpauze voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharonaa_

Re: Rustpauze voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:45

nee voor mijn paard geen rustpauze. Alleen als ik op vakantie ben. Dan komt ze een week of 2 weken stil te staan, omdat ik er niet iemand op wil hebben. (de reden daarvan is omdat het paard alles voor 1 persoon doet en dat ben ik).

verder vind ik het niet nodig om m ineens 2 weken niet te rijden, als ik m regelmatig rijd is ie juist veel fijner. en lekker in conditie en balans. als ik 2 weken of meer niet rijd is dat bijna allemaal weer weg. paard heeft eigenlijk de hele dag al rust. Je rijd een uurtje en de andere 23 uur doet ie wat ie zelf wil!

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:50

Ik denk dat dat niet nodig is. Een keer per week een rustdag is denk ik goed. Maar als je dan een dag hebt dat het niet gaat, en ineens lukt datgene, dan moet je ook wel stoppen, want dan heeft ie het goed gedaan.
Ik rij (zover ik dat voor elkaar krijg qua tijd) vijf keer per week, longeer één keer een kwartier tot een half uur en dan krijgt ie bij mij ook nog een dagje rust. Dat longeren en die rust doe ik natuurlijk niet achter elkaar, ik probeer ze te verdelen over een hele week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:00

Nee ik zou dat niet doen! gewoon dagen rust geven! :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:56

noodzakkelijk om speciafiek minimaal 2 weken rust te geven,nee dat vind ik niet. een rustdag is daarintegen vind ik ,wel een aanrader. Om even op die dag alle spieren en pezen onder andere tot rust te laten komen kan nooit kwaad naar mijn mening!

Sommige paarden knappen wél heel erg op als je ze een week of 2 of zelfs een maandje aan de longe doet en daarna weer rustig aan oppakt, maar ik denk ook dat dit per paard verschilt.

Miss_Ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:25

Alleen in de zomer geef ik mn paarden een rustpauze, wanneer ik op vakantie ben en zij dag en nacht op het land staan. Ik bouw het werk van te voren wel af en weer op. Dus met een vakantie van 10 dagen ben ik zo een maand zoet.

Deze winter hebben ze echter de hele winter, ruim 4 maanden, niks gedaan. Dit vanwege dat ik toen in het buitenland zat en het overal bevroren was. Ze hebben toen wel overdag op het land gestaan en gingen af en toe mee op boswandeling met mn ouders, maar niks geen rijden. En ze zijn er alledrie erg goed uitgekomen.
Dus 1 keer een langere periode kan heel goed zijn, als je ze tussendoor maar niet steeds oppakt en dan weer wegzet.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:27

Mijn paard krijgt elke week een dagje rust en daar moet ze het mee doen. Ze staat elke dag lekker de hele dag buiten dus ik denk dat ze genoeg rust krijgt. Maar het is dan ook een paard wat graag voor je werkt en ze wordt er niet vrolijk van als ze niet gereden wordt.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:29

Ik vind zolang een paard iedere dag in de wei/paddock komt dat een aantal weken in het jaar vakantie geen enkel probleem is.
Ik heb altijd het gevoel dat de paarden er beter uitkomen na zo'n vakantie, dan dat ze het nooit hebben.

corime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:35

_Daniquee schreef:
Ik weet niet wat je rijd met je Paard? Of is het meer voor de lol, zal ik maar zeggen.

Ik geef de mijne altijd 1x in de 2 maanden 1 week vakantie, dit puur omdat we samen zwaar in training zijn voor het Z2, en omdat ze 2 jaar geleden ook een groot ongeluk heeft gehad.

we rijden dressuurmatig, als je het al dressuur mag noemen tenminste :d. we wisselen wel af maar dat is ons 'hoofdthema' ^^
hij staat wel 24/7 buiten, behalve nu in de winter na het rijden staat hij met zen dekentje op stal ;)

corime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:36

Brendaaaa schreef:
Wat ik me afvraag nav dit topic; gaan jullie zelf dan niet op vakantie? En als je gaat, laat je je paarden dan door iemand rijden of zo? Want voor mij is dat het uitgelezen moment om paardjelief ook vakantie te laten vieren. Zou ik met een eigen paard ook zo doen denk ik, en met Lucky gaat dat ook prima.

Vorige week, herfstvakantie gehad en op vakantie geweest, paard had ook vakantie.Voorderest gaan we eigelijk nooit op vakantie.

corime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:37

opisop_shop schreef:
een (mini)vakantie is wel degelijk fijn voor je paard.
Die van mij is nu een jaar onder het zadel en hij heeft regelmatig 1 a 2 weken vrij gekregen.
Ze worden er niet minder van en kunnen even lekker het hoofd leegmaken, dat is erg goed voor ze!
Zelf vind je vakantie ook wel fijn, al zou je maar 2 dagen in de week werken; even lekker niks hoeven is gewoon fijn, punt ;)

Ik zou een paard 2x per jaar vakantie geven. En dat hoeft niet lang te zijn, je kunt ook 4 dagen even laten niksen.
Maar; een paard vakantie willen geven als ze 24/7 op stal staan is natuurlijk geen vakantie, dat is gewoon straf ;)

Hij staat 24/7 in de wei, dus geen probleem ;)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:39

Ik vind een rustpauze van een aantal weken een beetje overdreven. Denk idd dat een dagje oid goed is. De mijne doet het super met 1 of 2 dagen per week een vrije dag (wat soms neerkomt op wandelen). dat ontspant ook... :D

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:37

Het lijkt me niet noodzakelijk. Maar inderdaad een dag of twee dagen per week rust of iniedergeval minder werken, dat kan geen kwaad.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:29

nee dat doe ik niet, mijn pony staat meestal elke dag wel ruim deel buiten.
dus ontspannen kan ze genoeg, dat ene uurtje dat ze dan per dag moet werken vind ik ruim te overzien!
ik heb wel weken dat ik wat minder rij, zoals deze week, ik heb deze week maar 3 keer gereden i.p.v 6 keer.
aankomende week gaan we weer hard aan de bak

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:31

mimeslosydy schreef:
nee dat doe ik niet, mijn pony staat meestal elke dag wel ruim deel buiten.
dus ontspannen kan ze genoeg, dat ene uurtje dat ze dan per dag moet werken vind ik ruim te overzien!
ik heb wel weken dat ik wat minder rij, zoals deze week, ik heb deze week maar 3 keer gereden i.p.v 6 keer.
aankomende week gaan we weer hard aan de bak

Hetzelfde geld voor mij hier.
Daarbij kan ik die van mij ook niet een paar weken achter elkaar stil zetten en zo weer oppakken aangezien hij gevoel is voor spierbevangenheid.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:55

ik rij mijn paardje 4/5 in de week. dan heeft hij 2 rustdagen.

in de vakantie rijd ik wel elke dag :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:00

Er zijn endurance ruiters die er bij zweren! Uiteraard zijn lopen die paarden dan wel op de wei. Maar door een paar weken of zelfs maanden niet te trainen herstellen kleine blessures, waarvan je vaak niet eens weet dat ze er zijn. En je paard kijkt straks weer fris tegen het werk aan.

Ikzelf houd altijd een winterstop en dat bevalt me heel goed. Ik merk eigenlijk niet eens dat de paarden erg terug zijn gevallen in conditie wanneer ik de dressuur training weer oppak en iets wat eenmaal goed geleerd is vergeten ze echt niet meer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:56

Er zijn altijd wel dagen dat ze rust hebben dus ik zou voor een ouder paard niet echt een rustpauze inlassen wel bv als je op vakantie zou gaan of je bent ziek ofzo dan heeft het beestje ook gewoon vakantie ik zou dan zeker niet iemand hem laten rijden ofzo laat hem/haar dan ook maar lekker genieten. Bij jongere paarden 4 tot zo'n 5 jaar lijkt het me niet verkeerd om ze zo af en toe een week lekker te laten staan. Of zelfs als ze net in gereden zijn lekker maandje de wei op en dan weer oppakken ofzo.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:59

Mijn paard staat 's winters 24/7 op stal, dus rustdag doe ik niet, vind ik zielig.
Ik rij ongeveer 5/6 keer in de week en 1/2 keer longeren, zodat hij even z'n energie kwijt kan. :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:01

Eigenlijk denk je er helemaal niet bij na.
Maar een paard dat vaak werkt verdient natuurlijk wel een 'vakantie'.
Waarom mensen wel en hard werkende paarden niet?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:02

Ik doe dat wel vaker, ik vakantie paard vakantie zeg maar. Ze komen dan natuurlijk wel buiten maar ik vind het voor het paard ook weleens lekker als ie een korte vakantie heeft, krijgen ze niks van.

Mercredi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:08

Vooral voor jonge paarden is het goed als na een wedstrijdseizoen een korte rust pauze ingelast wordt. Maar als een 8 jarig sportpaard voldoende afwisseling krijgt in het werk, want dat houdt hem lekker fris tussen zijn oren, en ook normaal in de week een aantal rustdagen krijgt dan heeft zo'n paard geen rustperiode nodig.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:12

Hier volgend jaar ook, als mijn pony is ingereden. Plan is om hem in de zomer in te rijden, dan door te rijden tot de winter en dan een winterstop te maken. Pas in de lente weer oppakken en doorrijden. Dan kan hij het verwerken, shceelt mij weer een hoop stress kwa bevroren bak+jonge pony.

En zoiezo rustdagen voor de spieren, eens een dag lekker paard zijn is voor het paard zelf ook erg goed.

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:17

ik denk niet dat dat nodig is. :P
als je hem 1x in de 3 weken hem gewoon een rust dag geeft is het ook goed. :)
xxxxxxxxxxxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:26

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:01

Lekker dat het zo is uitgepakt Varekaj.
Hier hetzelfde maar dan het tegengestelde: paard heeft na gedwongen zeer lange vakantie van blessures echt totaal geen zin meer om weer aan het werk te gaan en ik heb ook weinig zin meer in hem :o Het was van te voren een weliswaar heet maar zeer werkwillig paard, rijden ging van een leien dakje en nu is het zo'n chagrijn van een paard! Eigenlijk moet ik hem gewoon eens een tijd doorrijden dat ie weer in het ritme komt, maar ik raak zelf mijn goede humeur kwijt wanneer ik met hem bezig ben geweest dus soms begin ik eraan maar na een paar dagen hou ik het weer voor gezien en rij ik liever een paard wat het wel met plezier doet. :o