Is het teveel voor een vierjarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Re: Is het teveel voor een vierjarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:01

bedankt iedereen voor de reacties !

Ik wil al heel erg lang een ander zadel , een zadel dat geschikt is voor wat ik doe . maar een zadel kopen is dus nogal duur, helaas
dus ik zal het toch nog een tijdje met mijn dressuurzadel moeten doen .
want zelf betalen gaat gewoon niet , en mijn ouders kunnen niet zomaar een nieuw zadel kopen he :+

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:11

ik vind dat je met een jong paard prima zoveel kunt doen.
zolang het paard er zelf niet last van heeft.
als hij er plezier in heeft en je geeft hem af en toe zn verdiende rust dan komt het volgens mij wel goed

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:12

Ik zie geen enkel probleem.
Als je 3 a 4 keer een paar uur met je paard naar buiten gaat en vooral heel veel stapt.
Of je paard nu in de wei/paddock staat voor een paar uur en daar wat in de rondte rent, of je rijd hem lekker zonder dingen te vragen (je trekt je paard immers niet in de krul ed.) dat maakt dus niks uit.
Lekker doorgaan als je paard blij hiermee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:31

Twiggy2008 schreef:
Anoniem schreef:
Trekker is ook geen goedkoop zadel ;) Zoals ik al zei zit daar een verschil in ;) Verder heb ik me zeker verdiept in boomloos zadels. Maar na veel verhalen over(jawel punt druk!) heb ik het toch gelaten. De meeste verhalen komen uit de endurance sport. En bijna iedereen komt weer terug op een boomzadel. In klasse I schijnt het nog wel te gaan. Maar daarna gewoon niet meer. Vaak witten haren op de plek van de beugel ophanging. En de plek waar de beugel riemen liggen.

En nogmaals dat veel mensen een slechtpassend boomzadel hebben. Heeft te maken met onzorgvuldigheid ;) Ik zelf ben daar heel secuur op en mijn zadel past dan ook perfect (door verschillende mensen bevestigd).

Maargoed zeg dus niet dat ik me er niet in verdiept heb ;)

Nee, echt goedkoop zijn ze niet. ;)
En ben blij dat je je er wel in verdiept hebt dan, dus bij deze sorry van mijn kant! :o :)
Maar TS doet ook niet aan endurance, he ;) , ze rijdt gewoon lekker buiten op een relatief rustige manier.
Dan kan ze best een kwalitatief fijn boomloos zadel aanschaffen, al hoewel ze wel moet op letten bij de schoft, omdat het een draver betreft, die misschien een wat hogere schoft heeft? (misschien ook niet?) en daar moet je wel goed op letten bij boomloos (overigens bij extreem brede schoften, zoals mijn paard heeft, moet je ook goed opletten met boomloos, brede pommel e.d.). Witte haren zijn altijd slecht, bij wat voor zadel dan ook. Dan dien je echt meteen actie te ondernemen, liefst nog eerder natuurlijk, want we willen toch niet dat ons paard last heeft van het zadel?

Dat veel mensen slechtpassende boomzadels hebben is absoluut onzorgvuldigheid, maar ook vaak onwetendheid. Ik sta echt verbaasd hoe weinig mensen regelmatig hun zadel laten controleren door een kundig persoon en bijvullen etc. Mensen kopen ook vaak een zadel van internet, MP e.d. Snappen niet eens dat een zadel iets heel persoonlijks is en dat het een paard (en jou als ruiter) ook echt goed moet passen. Helaas zie ik dat heel, heel veel om me heen en ik kan daar ook echt met mijn hoofd niet bij. Ben blij dat jij dat wel doet. Voor mij hetzelfde, ik heb een paard met een extreem moeilijke rug en boomloos is daarbij de beste optie. Met een boomzadel ga ik het niet redden, hoor, dan mag ik elke twee weken wel iemand laten komen en dat gaat mij ook te ver. Nee, ik ben juist heel blij met mijn flexibele Trekker, die een prima gewichtsverdeling heeft met de kussens. ;)

Je hebt idd gelijk dat wat de TS doet en Endurance niet helemaal het zelfde is. Mijn paard heeft dus ook een hoge/lange schoft. Dus een Barefoot zou nooit gaan passen. Dat vind ik ook vaak erg jammer aan boomloos. Dat veel mensen denken dat boomloos altijd past. En daar over dus ook geen advies vragen bij een zadelmaker. Verder kan Boomloos idd een oplossing zijn. En trekker is ook een goed zadel imo. Veel steviger dan een barefoot. Want Barefoot is relatief goedkoop. Maar is ook veel slapper dan de andere duurdere merken. Zoals Ghost, startrekk en trekker. Maar als mensen boomloos gaan rijden gebeurt dit helaas vaak vanwege de prijs van het zadel. En word er minder gekeken naar duurdere zadels. Waardoor je als nog met een slecht zadel zit (want barefoot past lang niet overal op!)

Dus zoals je hoort ben ik absoluut niet tegen boomloos. Maar wel als er boomloos gereden word vanwegen de prijs van het zadel. Want een goed stevig boomloos zadel kost minsten net zoveel als een kwaliteits boomzadel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:42

Ben helemaal met je eens, dat er kwalitatief een hoop verschil in zit. Ik vond de Barefoot heel fijn om mee te beginnen, ik heb er mijn paard mee ingereden, maar ik deed heeeeel rustig aan, dus echt fanatiek heb ik er nooit mee gereden.
De Trekker is een veel steviger, degelijker zadel en het zit gewoon fijner, beter, zowel voor mijn paard als voor mij. Maar daar betaal je ook voor....... ;)

Ik vind het ook jammer dat er qua boomloos eigenlijk weinig service is, dat men de zadels met een kundig advies kan kopen......... Zou mij destijds ook hebben gescheeld, want ik ging van een Barefoot maatje 1 naar een Barefoot maatje 0 om vervolgens toch Esther Groen van greendistance.nl langs te laten komen, zodat ik voor de Trekker kon gaan.
Drie zadels in hele korte tijd is voor mij echt een rib (meerdere ribben!!!! :D ) uit mijn lijf. :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:05

RT-HAW ---> RT-D

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:09

Ik denk dat ze meer doet als je een uur vol met haar in de bak aan het trainen bent.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:17

lovehannah schreef:
Ik denk dat ze meer doet als je een uur vol met haar in de bak aan het trainen bent.

ben ik het mee eens. maarja, als jij en je paard het leuk vinden en je paard het aankan. zie ik geen probleem.

super dat je zonder zadel en hoofdstel naar buiten kunt! respect!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:29

Ik denk dat dit wel kan hoor.
als jou paard er geen last van heeft en ze vind het fijn om te doen dan kan het wel.
ook als jij maar goed aanvoelt wanneer ze moe wordt en dan weer terug gaat.
dan moet het ook voor een jong paard te doen zijn.
als het maar wordt opgebouwd.
elk paard verschilt en de een vind het nou eenmaal fijner dan de ander om veel te lopen.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:33

'n Paard kan best 7 dagen in de week lopen, op die 24 uur per dag dat je 1 / 1,5 uur rijdt gaan ze echt niet dood. Dus zo'n rustdag is in mijn ogen niet perse nodig.

Maar voor een 4-jarige elke dag 2 uur rijden is het misschien wat teveel. Maar als je echt ruim 1 uur stapt is het denk ik geen probleem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:41

Ik vind het wel enorm veel.
Ik hou bij een 4 jarige aan max 4 x per week en dan max 3 kwartier,(meestal eerder slechts 30 min en minder dan 4 x pw) waarbij je dus ook in en uit stapt. :o
Paard moet toch het gewicht dragen van de ruiter en met dressuur zorg je er extra voor dat de spieren om de ruiter te dragen worden getraind waardoor het steeds makkelijker wordt voor het paard om die ruiter te dragen.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:08

Ik vind het wel kunnen hoor! Ze zegt dat ze vaak pauzes houd en vaak even er naast gaat lopen. En het lijkt mij juist wel relaxt als je alles zonder hoofdstel en zadel kan doen. Denk dat het niet anders kan dan dat het een heerlijk relaxt rondje is en dat je paard het makkelijk kan hebben.

En ik denk dat een zadel eerder voor ons gemak is gemaakt dan het gemak van een paard.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 16:56

bedankt iedereen voor de reacties !

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:12

TS, ik denk niet dat het teveel gevraagd is... Je stapt ruim een uur, stopt regelmatig. Ik denk gezien je manier van rijden-omgaan met je paard, dat je prima kan inschatten wanneer het teveel wordt. :j

Ikzelf heb mijn driejarige in het voorjaar ingereden en ja, shoot me, het eerste wat ze deed was een stapritje van een half uur, dat nadien al uitgebouwd was naar anderhalf uur... Ze heeft de bak amper tot niet gezien, gelijk de baan op, bitloos, boomloos. Braaf paard? I.m.o. gewoon een kwestie van 'op welke manier leer ik mijn paard op'. :)

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:56

als je paard goed getraind is dan kan je paard het best hebben om 2 uur naar buiten te gaan een rustdag is misschien af en toe wel fijn maar als 4 a 5 keer in de week rijdt is het volgens mij helemaal niet zo erg .

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:11

_Megan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:17

Het is misschien wel veel maar als jij merkt dat ze het aankan, dan lijkt het mij niet zo'n groot probleem. niet dat ik er veel verstand van heb hoor. al is het niet al te best voor der denk ik..
ik vind sowieso dat je idd een erg braaf paard heb als je dat er allemaal mee kan, terwijl ze pas 4 is!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:07

Jooon schreef:
'n Paard kan best 7 dagen in de week lopen, op die 24 uur per dag dat je 1 / 1,5 uur rijdt gaan ze echt niet dood. Dus zo'n rustdag is in mijn ogen niet perse nodig.

Maar voor een 4-jarige elke dag 2 uur rijden is het misschien wat teveel. Maar als je echt ruim 1 uur stapt is het denk ik geen probleem.

Het is geen probleem, echter: je 4 jarige paardje sleept jou ook mee. Geef haar 2 dagen achter elkaar rust zodat haar spieren kunnen herstellen. Hiermee kunnen haar spieren (die ze ook creeert door alleen lange afstanden op lage snelheid, wat jij doet: lsd) ook herstellen (hier is 36 uur voor nodig, dus ruimgenomen 2 dagen!).

Ik denk wel dat je aan een zadel moet. Het is wetenschappelijk bewezen dat na een kwartier stappen of 5 tot 10 minuten draven de rug van het paard drukplekken krijgt. Ook boomloos vind ik persoonlijk slecht vanwege de slechte verdeling van gewicht op de rug (al zeggen de makers/verkopers iets anders heb ik het zelf op een scan gezien en vond ik dit er niet prettig uitzien!). Zoek een goede zadelmaker die ook rekening ermee houd dat jou paard nog gaat groeien.

Verder: de duur van de rit (2-3 uur) maakt niet uit, alleen de intensiteit ervan. Die van jou is heel erg laag. Dit is goed, bouw haar conditie op door sommige stukken een lekkere sprint te nemen in gallop (na indraven natuurlijk) en dan weer lekker stappen en relaxen. Hiermee drijf je haar conditie op.

Suuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:17

Leuk dat je bezig bent met natural horsemanship. Drie a vier keer in de week twee uurtjes lekker naar buiten vind ik niet veel. Voor een vier jarig paard lijkt het me plezieriger en prettiger om nu nog even die lange stukken te lopen dan de rondjes in een bak. Daarbij is een uur stappen ook lekker voor de spieren.

Ik ben opgegroeid met natural horsemanship en nogmaals vind ik het erg leuk om te horen dat er meer mensen mee bezig zijn. Echter.... ik vind het levens gevaarlijk dat je met een vier jarig paard zonder hoofdstel en zadel de weg op gaat. Ondanks je manier van opvoeden kan er vanalles mis gaan, een vier jarig paard heeft nog zo weinig gezien van de wereld... hij is nog jong en denkt nog niet altijd zoals een volwassen volledig opgevoed paard kan denken. Daarbij zal het nooit helemaal veilig zijn, maar met vier jaar? Mij niet gezien.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:00

Ik heb die van mij met drie ingereden, heeft toen bijna geen bak gezien, gelijk naar buiten (wel even minimale rem-stuur bevestigd). Ik heb paarden van 10 of ouder buiten gereden waarvan ik nu denk; wat heb ik mijn leven geriskeerd... Ik durf te zeggen dat die van mij wél meer gezien heeft van de wereld dan die paarden waar ik mijn nek mee gewaagd heb... Ze ging nl. als veulen-jaarling-twenter al regelmatig mee aan de hand naar buiten. Ze is dus nooit iets anders gewend geweest. (Voor de 24/7 paard-moet-paard-zijn-mensen; die van mij hebben altijd 24/7 in een (gemengde) kudde buiten gestaan, staan nu nog met medepaardjes paard te wezen de 23uur dat ik niet met hen bezig ben.)

Ik spreek nu even voor mezelf. ;)