Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:51

Alle respect voor de goede bedoelingen van deze mensen, maar ik vind het niet zo vreemd dat het niet gelukt is...

Degene op de grond moet het paard in de hand hebben, heb het ook meegemaakt met zadelmak maken, soms rennen ze weg, soms bokken ze, soms vinden ze het eng, maar erop heb je geen donder te vertellen. Meisje kan knap zitten, maar de mevrouw op de grond had net iets meer vaardigheden moeten hebben. Ik hoop dat het nu (met nieuwe eigenaren) wel gaat lukken!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:47

Ja en dat het dan rustiger gebeurd.
En zonder elastiek.
Dat is nog zoiets.
Met alle respect hor maar een jong paard gelijk al in een houding zetten...?

Niet echt fijn :oo

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:56

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:03

Mensen denken vaak dat, hoe meer ze er aan hangen, hoe meer controle ze hebben... Hieruit blijkt maar weer dat dat echt niet zo is.
Ik krijg ook echt de kriebels van dit filmpje. Ook dat dat meisje langs de kant zegt, hij geeft het bijna op! Klinkt mij in de oren alsof ze dat paard meer aan het "breken" zijn dan dat ze 'm met wederzijds respect aan het inrijden zijn.

Inrijden met longeerlijn erbij. Tja nou heb ik zelf echt totaal geen ervaring met inrijden. Maar is het voor een jong paard niet belangrijk om juist rechte lijnen te lopen om z'n balans te leren vinden? Ik zou zelf denk ik, onder begeleiding, eerst heel veel grondwerk doen en daarna zo min mogelijk aan een longe rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:11

Longeerlijn geen probleem mee. Als degene die de longeerlijn vast houdt kundig genoeg is lijkt me dat geen punt.

Ik heb bij dit filmpje meer problemen met de gebrekkige afzetting, de strakke bijzet, geen beugelriem om de hals, het komt allemaal heel erg gestresst en gespannen over.

Dit ziet eruit alsof deze mensen wat meer tijd moeten nemen en wat meer moeten wachten voordat ze erop gaan zitten.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:18

nx tegen de longe eerlijk gezegd, maar je ziet al aan het paard vanaf dat ze er op zit dat het mis gaat gaan... eigen schuld dikke bult denk ik dan...
opstappen. paard belonen. afstappen. dat had genoeg geweest voor die dag denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:31

Apple schreef:
Longeerlijn geen probleem mee. Als degene die de longeerlijn vast houdt kundig genoeg is lijkt me dat geen punt.

Ik heb bij dit filmpje meer problemen met de gebrekkige afzetting, de strakke bijzet, geen beugelriem om de hals, het komt allemaal heel erg gestresst en gespannen over.

Dit ziet eruit alsof deze mensen wat meer tijd moeten nemen en wat meer moeten wachten voordat ze erop gaan zitten.

En die tijd moeten ze gebruiken om alles wat ze nu links doen ook aan de rechterkant gaan doen en ze moeten er veel tijd in steken om van links naar rechts over te steken en vice versa. Dat hoeft niet bij alle groene paarden, maar bij deze wel aan de berichten op youtube af te lezen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:48

Jolliegirl schreef:
Maar mijn vraag is meer , Wat vinden jullie van de longe?
Een onbeleerd jong dier, het risico op omdraaien... en vervolgens zit je zelf vast tussen de lijn en het paard of erger nog.

Bedankt voor de overige reacties.

__Nathalie__ : dat hoeft niet persé, want het dier waar ik van de week op zat, flipte ook totaal onverwachts.
En wij zijn echt niet gek, en hebben zéér veel geduld.

Ik ben van mening dat als je de juiste grond persoon hebt, best met een jong dier aan de longe kan rijden. Ik heb altijd op die manier paarden zadelmak gemaakt en dat is altijd prima gegaan. Ik kreeg altijd een voetje met opstappen en iemand hield mn paard rustig vast, geen stress erop en alles heel rustig.. Daarnaast heb ik altijd geleerd met een jong paard laag te blijven met mijn bovenlichaam als je op stapt, dus hier hield ik ook altijd rekening mee.

Op deze filmpjes zie ik een paard die heel gespannen is, ik zou er nooit voor hebben gekozen om er dan meteen op te gaan zitten.. Een paar keer hangen en belonen en klaar :)

Een beugelriem/halsertouw om de nek, mis ik ook.. Zo voorkom je dat je aan de mond gaat hangen. Zodra je dit doet levert het ook veel meer streng op.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:03

Arme Arrow..... Als je paard al zo staat te dansen bij het opstappen, haal je het toch niet in je bolle hoofd om meteen maar te gaan 'rijden'', zoals zij het zo mooi in de titel heeft staan? Blij dat ze hebben ingezien dat een ander het wss beter kan....

Anyway, heb paarden ook altijd ingereden aan de longe. Opstappen, ff rustig zitten. Degene met de longe heeft alle controle. Longe fungeert dan als lang halstertouw, 'longeur'(zeg je dat zo? hihi) loopt mee, leidt het paard in stap. Als dat een paar keer is goedgegaan en afhankelijk van het paard kun je rustig gaan beginnen met longeren terwijl je erop zit, een keer een drafje doen enz. Ik vond het altijd heel prettig dat er de eerste paar keer iemand naastliep, het paard kan dan rustig wennen aan het gewiebel op zn rug terwijl jij als ruiter alleen nog maar even zit. Paard wordt geleid op een manier die die al een paar jaar kent.

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:16

Ik heb ook altijd de paarden ingereden aan de longe en dan de eerste ronde (of meer, ligt eraan wanneer het paard ontspant) gewoon er naast lopen. Als ik er net op zat en ze wilden wel wat geks gaan doen kan degene op de grond ze tegenhouden. Moet je natuurlijk wel iemand hebben die daarin handig is en het paard niet meer lijn geeft op zo'n moment. Bij mij is het maar 1 keer "mis" gegaan bij een pony'tje en dat was omdat de eigenaar van de pony niet handig was met de longe en de pony liet draaien. Overigens was de pony er niet van onder de indruk en daarna zo weer verder gegaan.
Verder nooit problemen met de longe gehad! Ik zweer er dan ook bij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 01:09

Niks tegen een longe, maar wel iets tegen slecht longeren :j Een paard dat de kans krijgt om erin te draaien, sja, die weet wel hoe het zit hoor ... Als je zoiets niet kunt voorkomen moet je niet verder aanklooien...

Zadelmak maken vind ik echt een kunst op zichzelf, en ik zou er niet snel zelf aan beginnen. Ken iemand die ze allemaal in haar uppie deed, ook 'probleemgevallen' en allemaal braaf.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:43

Wat ik één van de grootste problemen van dit filmpje vind is dat gelul van iedereen erdoorheen... De longeerder staat half tegen het dier te scheeuwen en ondertussen staat de filmer ook nog te praten maar op een heel andere toon... :?

Beest is totaal in de stress, met hangen al, dan ga je er naar mijn mening niet op :n

1e keer erop doe ik het liefst met iemand ernaast. Geen elastieken/bijzets alleen een touwtje om de hals voor eventuele steun voor de ruiter.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:16

Dat beest weet niet wat m overkomt.. Stiek eraan, meiske erop, 3 man die tegen hem staat te tetteren.. :=
Om over de gevaarlijke 'omheinig' en het longeren zelf maar niet te spreken.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:41

Heb niks tegen de longeerlijn zelf. Ik stoor me wel aan het elastiek, de onrust bij de 3 personen, het rommerlige longeren, de mexicaanse neusriem en het ergste vind ik het gebrek van het halstertouw om de nek voor de amazone om zich daaraan vast te houden. Als ik het zo bekijk heeft dit meisje niet zo heel veel ervaring waardoor ze bij elk pasje dat het paard harder gaat haar handen omhoog gooit en best hard doorkomt in de mond. Beter met halstertouw kan ze zich daar lekker aan vast houden.En het lijkt allemaal erg snel te gaan maar goed ik weet natuurlijk niet wat er in de voorafgaande weken allemaal al is gedaan dus daar kan ik niet over oordelen. Denk wel dat het verstandiger was geweest nog even te wachten met het "rijden".

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:01

Tja het maakt mij niet uit hoe je het doet, er zijn meerdere wegen naar rome, voor ieder paard een, alleen jammer dat hier de kunde ontbreekt.

Nu ben ik ook geen "expert", mijn ervaring is dat ik m'n nichtje van de week op een lieve shet van 5 heb gezet. Diertje gaf de laatste tijd aan wel wat meer aandacht te willen, en ze heeft zich dan ook keurig gedragen! Altijd een kijkpaard geweest, maar ze is nu uitgepubert, volwassen in alle opzichten, dus het was tijd voor wat nieuws.

Daarmee heb ik eerst ernaast gelopen, zo de commando's oefenen, en toen sturen goed ging pas de longeerlijn langer gedaan. (Tja er zit toch maar een kind op, pony deed geen stap verkeerd maar je kunt nooit weten, je wilt toch op een paar meter afstand zijn.) Daarna gewoon losgeklikt, en niks aan het handje. :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:17

ik denk dat je hier weer met hetzelfde probleem zit als waar bokt tegenaanloopt. hoe om te gaan met het materiaal/werkwijze.

de rust is er totaal niet. bij het opstappen staat de gene die het paard vast moet houden al veel te ver weg. die moet het paard geruststellen. ik ga liever eerst hangen. en dan gaan zitten. eerst maar stilstaan en stappen. gaat dat goed. dan pas meer.

verder moet hij eerst goed aan de hulpen zijn qua longeren. maar ja soms doen paarden ineens gek endan heb je er niets over tezeggen.

ik weet niet of ik voor of tegen longe ben. als ik er op zit, en paard draait om, vind ik 1 van de engste dingen (opsteigeren na denk ik). maar in een afgezet stuk (niet zoals hier) kun je dan nog los laten. pff.. ik weet het niet. beleren is gewoon lastig

vind de gene die er op zit in de filmpjes wel dapper. ik begin inmuddels een mietje te worden. en dan ben ik nog niet eens zo vaak af gevallen

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:27

Hier krijg ik echt zweethandjes van, jakkie. Alleen al het 'geschreeuw' van beide partijen dat ie zo braaf is. Hij zou daar bijna nog harder van schrikken dan van dat gekke ding op zijn rug.

Ook de omheining vind ik verschrikkelijk. De longeerlijn vind ik bijna het minst foute in deze filmpjes. Al zou ik het zelf nooit zo doen, maar dat terzijde.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:57

LN -> RT-D

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:19

Ik ben het er mee eens dat de filmpjes hierboven nou niet een geweldig voorbeeld is van een paard zadelmak maken/inrijden.
Er wordt heel veel commentaar gegeven maar: hoe zouden jullie het dan doen?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:51

'Hoe zou jij het doen' is een leuke vraag :D.

Iig niet met zo'n slecht afgezette 'longeercirkel' en een onkundig mens ernaast.

Ik heb op een pensionstal, samen met ander vrouwtje, jonge pony's van de staleigenares de basis aangeleerd (voor verkoop) in de longeercirkel. Gewoon stuur, gas/rem, leuk buitenritje en wijken voor je been.
Stemhulpen erop vanaf de grond en deze aan de hulpen koppelen met ruiter erop. Later los en zelfstandig sturen in het bakje en dan de grote bak in. Meestal binnen 4 weken konden ze bovenstaande. Is altijd erg goed gegaan :)!

Moet zeggen dat mijn paard een tikkeltje eigenaardig is, misschien wel ubergevoelig.
Heb PM's mogen uitwisselen met de vorige trainer die haar op de drafbaan wilde maar ze compleet van gedrag veranderde. (lief naar vals, trappen/bijten, niet aan benen kunnen komen, optuigen was een ramp). áls ze er voor stond werd het gewoon gevaarlijk.
Hetzelfde hier als ik ga rijden, heb eigenlijk vorig jaar verkeerde hulp 'uitgekozen'.
Nu sinds kort een super instructrice en we zijn veel aan het langelijnen. Als alles ernaast erin zit hoop ik erop te kunnen gaan, en haar veilig mak te maken.
Hoe zij het in haar hoofd heb weet ik niet, maar ik vertrouw erop dat het goed komt met haar erbij :).

Manier maakt ook niet uit, degene die op de grond staat moet gewoon kundig genoeg zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 17:02

maudenmarc schreef:
hoe zouden jullie het dan doen?

Niet op deze manier.

Aan de longe vind ik niet erg, mits het paard het echt kent. En de grondwerker er ook ervaring mee heeft.
Maar aldoende leert men. Ik red me nu ook wel los met een jong paard.
En vooral met heel veel rust.. zodat er geen ontploffingsgevaar is. En dat bereik je niet in 2 weken. Daar gaan echt weken overheen. vanaf het longeren, tot het hangen, tot het zitten, rondje stappen met iemand ernaast, rondje los.

Ik kan het niet helemaal uitleggen.
Elk paard is verschillend, en ik heb ook elke keer andere dieren onder mijn kont.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:39

Ik heb niet het hele topic gelezen en reageer misschien een beetje laat, maar ik ben hier niet echt voor. Het feit dat het paard in een longeercirkel zit vind ik opzich wel goed, en aan de longe ook, maar ik vind het niet goed dat er gewoon op gekropen word en vooruit gezet. Ik ben meer voor de lange voorbereidingen dan de korte pijn. Ook omdat je met de lange voorbereidingen minder kans hebt op eraf vallen.

Prosperlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:51

Mischien is het verstandig om eerst wat oefeningen aan de hand te doen, zodat het paard je vertrouwd ;)

En ga dan is een longeerbak etc. zonder longe, als het paard wilt rennen houd je hem toch niet tegen met een longe.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:57

Aan de longeerlijn vind ik persoonlijk heel gevaarlijk, als de longeur een jong paard die aan de kletter gaat niet kan houden en dus de lijn loslaat, zijn de gevolgen niet te overzien. Als je er dan toch iets aan wilt hebben zodat de begeleider hem vast kan houden, doe er dan een bitstukje met een halstertouw aan. Die kan niet zo snel om de benen heen slaan als je hem noodgedwongen los moet laten.

Vind sws de manier van inrijden van deze mensen niet mijn ding, maar daar gaat het hier verder niet over.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:11

Ik zou hiermee beginnen.

Vervolgens een stapje verdergaan.

Hier een mooie link+ praktijkvoorbeelden.

En de filmpjes? Die vind ik verschrikkelijk om te zien! Leren moet leuk zijn, maar ik zie hier de lol niet van in.
Heb niet het hele topic gelezen, maar kan mij voorstellen dat het paard na deze keer een zadel en hoofdstel al direct in verband legt met ellende en pijn.
Maargoed, daarover zal vast genoeg gezegd zijn.