Ik word er zo moe van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:58

Ik vind in de eerste plaats dat het niet onze taak op een forum is om kinderen geen plezier te gunnen of het ze zelfs te ontnemen door ze af te gaan kraken.

Natuurlijk vinden ze zichzelf heel goed als ze hoog kunnen/durven. Ze zijn met heel andere dingen bezig dan met echt paardrijden, ook omdat hun hersens (en fijne motoriek)gewoon nog niet ontwikkeld zijn.
Reden waarom je vroeger niet voor je elfde mocht leren paardrijden. Dan ben je er pas aan toe.
Dus grofweg kun je zeggen dat alles wat je voor je twaalfde doet, spelevaren is, een voorbereiding, een bekend maken met.
Hoe onverantwoordelijk is onverantwoordelijk? Het gekke is dat als je niet bang bent er ook veel minder snel iets mis gaat. Het zijn de mensen die gaan overanaliseren wat er mis kan gaan waarbij het meestal ook wel (goed) mis gaat.
Kinderen leren ALLES letterlijk met vallen en opstaan dus ook wat ze wel en niet met hun pony kunnen.

Ik doe niet zo moeilijk. Je kunt, met name bij de kinderen die dan een topic plaatsen, goede tips geven waar ze wat van kunnen leren. Dan hebebn ze er nog wat aan. Dat doe ik zelf af en toe, dan kijk ik zo'n topic in en geef wat opbouwende kritiek. Zijn ze vaak harstikke blij mee. Sommige volg ik langere tijd in topics of via pb's.
Ze weten niet beter, informeer ze!

secricible

Re: Ik word er zo moe van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:47

Heb niet alles gelezen, maar wil toch even reageren ;)
Zelf ben ik een ongelooflijke angsthaas met springen. Durf niet hoger te gaan als 40/50 cm. Een paar weken terug ben ik gaan springen en heb ik zowaar 80 cm gesprongen, echt een ongelooflijke prestatie voor mezelf.
Tuurlijk gaat het om de techniek, en als je echt goed wilt springen ga je daar op focussen, maar ik spring af en toe een keertje en dan vind ik het ongelooflijk goed als ik die meter nog ga halen ;)

Wel even een kanttekening: boven de meter zal ik dus nooit gaan, zolang ik geen techniek heb geleerd, simpelweg omdat ik dat echt gevaarlijk vind...

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:54

Bij ons op stal mag je gelukkig niet zonder begeleiding springen. Gelukkig in dit geval zodat onervaren springruiters hun paarden niet opeens over totaal onverantwoorde hoogtes heen jagen.
Het is jammer dat sommige mensen vaak door jongheid en onwetendheid denken dat het stoer is om hoog te springen terwijl daardoor de beheersing ver te zoeken is!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:47

Ik zie het probleem niet. Mijn merrietje is hier opgegroeid in zeer ruig terrein met muurtjes, muren en terrassen. Ze heeft dat alles met grote snelheid met veel plezier omhoog en omlaag gesprongen vanaf dat ze een paar dagen oud was tot vandaag (ze is nu 3). Toegeven, toen ze als hummel van een afsprong van twee meter naar beneden kwam storten hield ik mijn hart vast, maar dat is dan ook niet iets wat je kinderen ziet doen, neem ik aan.
Zolang een kind een pony niet gigantisch in de weg zit, redden ze hun kont prima en als ze niet willen, doen ze het niet.
Problemen komen juist pas als we teveel gaan calculeren en regelen!
Ze hebben toevallig onderzoek gedaan naar springende paarden en ruiters en het bleek dat het niet uitmaakte hoe ze erop zaten, al hingen ze totaal naar een kant, of waren ze achter in de sprong, als ze maar niet van houding veranderden tijdens de sprong.

En nogmaals, als je je er aan ergert, ga ze dan helpen ipv achter hun rug om kwaad te spreken. Dan leren ze nog wat. Ze kunnen toch niet beter weten tot ze wat leren?

Mandy85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:25

Ik heb in mijn manegejaren ook gesprongen en bij ons was nooit de hoogte het punt in de les waar het om ging. Instructeur was zelf een springruiter voor wie techniek bioven alles ging dus waarschijnlijk daar geluk mee gehad). Maar wel vriendinnetjes gehad die op een onverandwoordelijke manier met hun paard/pony sprongen... Tja wat kan je er aan doen? Meer dan een tip geven en een woordje uitleg gaat helaas niet...

lottemarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:26

ik denk dat iedereen die jong is het gaaf vind om dingen beter te doen als een ander leeftijdsgenootje. sommige dingen zullen dan stoer zijn en waar maar er zijn ook dingen die niet waar zij'n. de penny meisjes zo als jij ze noemt, ben ik vroeger dan ook geweest. als je die bladen leest lijkt het toch ook stoer om zo hoog mogelijk te springen. dat staat ook vaak in die verhalen.
ik denk dat je allemaal well dingen hebt gedaan die je nu niet weer zou doen. nu denk je goed na over wat de gevolgen zijn. kinderen zijn kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:37

Lusitana schreef:
Ik zie het probleem niet. Mijn merrietje is hier opgegroeid in zeer ruig terrein met muurtjes, muren en terrassen. Ze heeft dat alles met grote snelheid met veel plezier omhoog en omlaag gesprongen vanaf dat ze een paar dagen oud was tot vandaag (ze is nu 3). Toegeven, toen ze als hummel van een afsprong van twee meter naar beneden kwam storten hield ik mijn hart vast, maar dat is dan ook niet iets wat je kinderen ziet doen, neem ik aan.
Zolang een kind een pony niet gigantisch in de weg zit, redden ze hun kont prima en als ze niet willen, doen ze het niet.
Problemen komen juist pas als we teveel gaan calculeren en regelen!
Ze hebben toevallig onderzoek gedaan naar springende paarden en ruiters en het bleek dat het niet uitmaakte hoe ze erop zaten, al hingen ze totaal naar een kant, of waren ze achter in de sprong, als ze maar niet van houding veranderden tijdens de sprong.

En nogmaals, als je je er aan ergert, ga ze dan helpen ipv achter hun rug om kwaad te spreken. Dan leren ze nog wat. Ze kunnen toch niet beter weten tot ze wat leren?

Oh maar dat doe ik ook, ik geef evengoed tips in de topics. En soms wordt dat al door andere gedaan.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:45

Tsja. Kinderen zijn kinderen. Voor hun is de "springtechniek" minder spannend, minder interessant en minder leuk dan het hoogte springen. Hoe hoger ze springen, hoemeer zichtbaar is dat ze goed kunnen springen voor de buitenstaanders. Hoe ze de controle moeten behouden, hoe ze de afstand moeten beoordelen, hoe ze de lijnen het beste kunnen rijden interesseert ze allemaal niet. daar zie je het resultaat veel minder van.

Ik denk dat dat gewoon kind-eigen is.
Bij ons in de pony springles zitten ook kinderen die superhoog willen springen en elke les opnieuw vragen of ze nu hoger mogen springen omdat ze de week ervoor niet zo hoog gegaan zijn. Gelukkig bouwt mijn instructrice goed op en weet ze de grens goed aan te geven.

Ze zal nooit zomaar de hindernis heel hoog zetten omdat iemand dat graag wil. Eerst moet de basis goed zijn alvorens je hoger kan gaan springen. En ja, de basis kan zomaar een jaar duren..
Dat zit er goed in bij onze springlessen nu.

Je kan er wel een wiki over maken, maar ik denk niet dat de "penny meisjes" dat zullen gaan lezen.

lstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:00

itsmi schreef:
Tsja. Kinderen zijn kinderen. Voor hun is de "springtechniek" minder spannend, minder interessant en minder leuk dan het hoogte springen. Hoe hoger ze springen, hoemeer zichtbaar is dat ze goed kunnen springen voor de buitenstaanders. Hoe ze de controle moeten behouden, hoe ze de afstand moeten beoordelen, hoe ze de lijnen het beste kunnen rijden interesseert ze allemaal niet. daar zie je het resultaat veel minder van.

Ik denk dat dat gewoon kind-eigen is.
Bij ons in de pony springles zitten ook kinderen die superhoog willen springen en elke les opnieuw vragen of ze nu hoger mogen springen omdat ze de week ervoor niet zo hoog gegaan zijn. Gelukkig bouwt mijn instructrice goed op en weet ze de grens goed aan te geven.

Ze zal nooit zomaar de hindernis heel hoog zetten omdat iemand dat graag wil. Eerst moet de basis goed zijn alvorens je hoger kan gaan springen. En ja, de basis kan zomaar een jaar duren..
Dat zit er goed in bij onze springlessen nu.

Je kan er wel een wiki over maken, maar ik denk niet dat de "penny meisjes" dat zullen gaan lezen.

Channa1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:11

Ik ben het met Nessah eens.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:41

Wij springen\sprongen altijd lage pacours, als je houding goed is gaan we pas hoger. We doen in de les meest al ook eerst drafbalkjes en erachter een sprong(eindje verderop). Als wij gaan zeuren hoger, mogen we alleen drafbalkjes doen... Ik spring nu( in redelijke houding) 50 cm,( hoogst ook van my 70). Toevallig benik wel een penny meisjeXD

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:29

Ik zie ook steeds vaker dat de grondbalk aan de verkeerde kant licht ja..
En dan noemen ze zich ervaren :Z
Ik heb ook liever mijn pony onder controle dan dat ik mijn springrecord verbeter. Dat ligt misschien op een halve meter ofzo, maar ik doe het liever netjes dan hoog. Sterker nog, ik kan er niet tegen dat een paard niet goed uitkomt, daar moet je ook weer op letten. Het is knap dat ze zo hoog komen, maar om dat gecontroleerd en rustig te doen lijkt nogal moeilijk voor sommigen..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:55

DoryXxX schreef:
Ik zie ook steeds vaker dat de grondbalk aan de verkeerde kant licht ja..
En dan noemen ze zich ervaren :Z
Ik heb ook liever mijn pony onder controle dan dat ik mijn springrecord verbeter. Dat ligt misschien op een halve meter ofzo, maar ik doe het liever netjes dan hoog. Sterker nog, ik kan er niet tegen dat een paard niet goed uitkomt, daar moet je ook weer op letten. Het is knap dat ze zo hoog komen, maar om dat gecontroleerd en rustig te doen lijkt nogal moeilijk voor sommigen..

Dat wil jíj inderdaad. Dat willen de meeste die de kindertijd ontgroeid zijn en echt serieus gaan rijden. Maar kinderen hebben daar echt het geduld niet voor, die vinden het belangrijker om hun springrecord te verbeteren!

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:27

ik vind dat je gelyk hebt hoor. Het gaat inderdaad niet alleen maar om hoogte. Ja tuurlyk kan je er wel trots op zyn maar daar gaat het niet alleen maar om......

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:39

ik irirteer me inderdaad ook wel aan mensen die liever heel hoog springen dan heel beheerst en precies. Heb wel eens een topspringruiter op tv zien trainen. die trainde echt niet hoger als een meter. ik geef wel toe dat het uiteindelijk wel erg leuk is als je een flinke hoogte berijkt hebt, maar dat is een bijzaak. als het rijtechnisch niet correct is, heb ik er nog geen plezier van.

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:33

Haha precies zoals ik er ook over denk!!
En dan zeggen ze zo van hij springt veel beter over hoge hindernissen dan over lage.
Hetzelfde als ze het paard nageeflijk op een foto hebben staan.
Helemaal geweldig dan enzo.
Maarja :P

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:02

Ik erger me er niet aan, maar als ik jou beginpost lees vind ik wel dat je gelijk hebt.. vaak is de techniek dan ook nog niet zo super etc. , en dan klagen dat ze slechte commentaar krijgen.. *zucht*

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:44

FalcoMirza schreef:
En dan zeggen ze zo van hij springt veel beter over hoge hindernissen dan over lage.

Dat kán waar zijn! Er zijn paarden die lage hindernissen geen uitdaging (is niet het goede woord, maar kom even niet op het woord) vinden en pas enthousiast worden als het hoger wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:39

itsmi schreef:
FalcoMirza schreef:

Dat kán waar zijn! Er zijn paarden die lage hindernissen geen uitdaging (is niet het goede woord, maar kom even niet op het woord) vinden en pas enthousiast worden als het hoger wordt!

dat klopt, maar dat is wat anders. Ik bedoel echt dat mensen springen om de hoogte, en hoe maakt niet uit.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:53

Joolien schreef:
itsmi schreef:

dat klopt, maar dat is wat anders. Ik bedoel echt dat mensen springen om de hoogte, en hoe maakt niet uit.

Dat weet ik, ik reageerde alleen op de post van FalcoMirza!
Laatst bijgewerkt door itsmi op 15-10-10 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:54

Nee ok dan begrijpen we elkaar ;)

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:53

ik ben ook een enny meisje zoals ji jhet zegt ,
maar ik houd zoiezo niet van springen.
maar ik snpa dta het heel erg iritant is als je er op gata letten .
probeer er gewoon niet op te letten .
(dat pennymeisjes vat ik een beetje op als beldeging)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:54

daphnijntje schreef:
ik ben ook een enny meisje zoals ji jhet zegt ,
maar ik houd zoiezo niet van springen.
maar ik snpa dta het heel erg iritant is als je er op gata letten .
probeer er gewoon niet op te letten .
(dat pennymeisjes vat ik een beetje op als beldeging)

Misschien is het handig als je gewoon normaal abn typt. Is wat fijner te lezen.
Misschien moet je ook zelf is het hele topic lezen.
Misschien snap je dan, dat je reactie niet echt een toegevoegde waarde heeft aan dit topic.

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:08

Ach ja ik snap ze wel. Was vroeger ook súpertrots als ik een meter had gesprongen (reed wel een heeeel braaf paard van 1.76 die erg goed kon springen van zichzelf, dus veel kon er niet misgaan; hij sprong gewoon en ik hoefde alleen maar erop te blijven zitten ;)) En idd, zoals eerder gezegd; kinderen zijn meestal nog helemaal niet bezig met techniek toch, als het maar leuk is! Zolang het allemaal niet al te gevaarlijk wordt is daar niks mis mee lijkt me.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:09

sanne_146 schreef:
Zolang het allemaal niet al te gevaarlijk wordt is daar niks mis mee lijkt me.

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Het lijkt me wel dat er iets mis mee is.
Als je het allemaal maar goedkeurt, dan worden de kinderen niet geremd in dat gedrag en leren ze nooit de juiste techniek toe te passen of de basis van het springen te leren! Er komt meer bij kijken dan in de verlichte zit over een hindernis vliegen!
Ook (of misschien wel Juist) kinderen horen les te krijgen met het springen en zo zich steeds beter te ontwikkelen, waarbij ze dus ook steeds hoger kunnen springen.

Maar de basis is nou eenmaal laag beginnen...