Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:58

phormicola schreef:
Joolien schreef:
Waarom gaan wij hier over discussieren terwijl hij wereldrecord naar wereldrecord loopt? Wat zien wij wel wat de beste dressuurjury's ter wereld volgens jullie niet zien? Of zijn er jury's en andere bevestigde criticy die dit beamen?

Dat is een serieuze drogreden, en daarom niet van toepassing in een grote mensen discussie :P Het gaat hier niet om afkraken, maar om hoe wij stervelingen dit zien :)

Dat vind jij, ik vind dit geen drogreden. Zo zie ik het gewoon, als gewone sterveling :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 14:58

Joolien schreef:
phormicola schreef:

Dat is een serieuze drogreden, en daarom niet van toepassing in een grote mensen discussie :P Het gaat hier niet om afkraken, maar om hoe wij stervelingen dit zien :)

Dat vind jij, ik vind dit geen drogreden. Zo zie ik het gewoon, als gewone sterveling :+

Argumenten ontlenen aan een autoriteit is een drogreden. ;) Dat is een feit.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:58

Miska schreef:
Tja, moet je het altijd eens zijn met het grootste gros?
Wij beoordelen toch ook op wat wij zien, de jury heeft ook wel degelijk bepaalde voorkeur.

Ja natuurlijk beoordeel jij op wat je ziet. Maar er valt niet over te discuseren of ze de beste combinatie op het moment zijn. Dat zijn ze gewoon punt. Ze rijden niet voor niets het ene record na het andere.

Als jij het beter kunt wil ik dat wel eens zien. :+
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 20-07-10 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:59

horseyfries schreef:
modie schreef:
Als ik de slow van 2009 vergelijk met de slow van 2010 is Totilas toch wel iets minder geworden in 2010.
Achterbeengebruik was een jaar geleden iets beter, dan in 2010.

Maar ja, dat is mijn mening.
Gelukkig hoeft niet iedereen het daar mee eens te zijn.

Waar zie jij de slow van 2010?

Op internet ;) en tv gezien ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:00

Iorrr schreef:
Joolien schreef:
Wij beoordelen toch ook op wat wij zien, de jury heeft ook wel degelijk bepaalde voorkeur.

Ja natuurlijk beoordeel jij op wat je ziet. Maar er valt niet over te discuseren of ze de beste combinatie op het moment zijn. Dat zijn ze gewoon punt. Ze rijden niet voor niets het ene record na het andere.

Waar wordt dat tegengesproken dan?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:00

horseyfries schreef:
Kijk eens naar bewegende beelden in slow-motion, geeft dit jullie hetzelfde beeld als de momenten op de foto's?
http://www.youtube.com/watch?v=CCyR34GIaoU

Hij zou achter niet meekomen in de verruiming, kijk eens naar het verschil, waar hij in de wending landt met zijn achterhoef en waar hij op de diagonaal landt met zijn achterhoef ten opzichte van zijn voorhoef?

De mensen die denken dat Totilas zo kapot gereden wordt denken blijkbaar dat hij alle dagen het uiterste van zichzelf moet geven. Vraag: zou een paard wat elke dag zo zwaar (té zwaar) moet trainen zo blij en vrolijk op een wedstrijd lopen?

Hey thx horseyfries, ik dacht al gek te zijn dat ik wél een achterbeen zag meekomen. Iedereen was er zo van overtuigd dat het vér achterbleef, dat ik ernstig begon te twijfelen of ik misschien scheel geworden was, maar nee, het klopt toch ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:01

horseyfries schreef:
phormicola schreef:
haha, ik had 'm al gevindt, helemaal zelf!

Dat is idd een erg mooi voorbeeld dat het WEL kan. Ik zie wat takt foutjes, waarbij de ene diagonaal wel mooi gelijk loopt en de andere niet, maar dat verbeterd naarmate het filmpje vorderd :)
Ik denk wel dat dit net een stukje is waarbij de voorbenen niet extreem worden uitgegooit zeg maar.

Net als met foto's en alleen bepaalde onderdelen uit de kur halen, denk ik niet dat 1 slow aantoont dat Totilas altijd met correct achterbeen gebruik wordt gereden. Het gaat mij er dus ook niet om dat ie NOOIT correct wordt gereden (ik heb gezegd dat z'n passages vaak voorbeeldig zijn, bijv), maar dat het totaalplaatje toch wel vaak het een en ander mist.

Maar goed, op deze manier moet ik heel erg gaan mierenn**ken en daar ben ik niet zo'n voorstander van. Ook wil ik Totilas en de rijkunsten van Gal niet afkraken, ik ben zelf maar een miezerige knolhobbelaar. Maar ik weet zeker wel hoe correctheid er in de dressuur uitziet. Nogmaals: Ik vind Totilas niet sielugh! :7

Waar het mij juist om ging was de uitgestrekte draf te laten zien, omdat dat juist het onderdeel is waar iedereen over valt. En nu je dit hebt gezien ben je het dus met me eens dat het zo in slow motion gezien nog helemaal niet zo fout is, juist in dit onderdeel wat volgens de mensen die fouten zoeken het ergste van alles zou zijn?

Ik ben het met je eens dat deze slow er erg goed uitziet :j Ik ben het er niet mee eens dat elke uitgestrekte draf er zo goed uitziet ;)
Misschien kun je van de slow het gewone stukje video laten zien, op normaal tempo. Ik denk dat we dan pas kunnen zeggen: Zie je! Op normaal tempo lijkt het alsof de achterhand niet meekomt, maar bij de slow wel! Dan kunnen we concluderen dat onze ogen gewoon niet snel genoeg zijn :') En dan nog een paar slows van drafjes die er op gewoon tempo niet goed uitzien. Dan heb je pas een volledig beeld, met 1 filmpje helaas niet.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:04

Skygirl schreef:

Dit word niet letterlijk tegengesproken maar er wordt gezegt dat zijn achterbeengebruik niet goed is. Waar denken jullie dat een paard zo'n perfect verzameling vandaag kan halen als zijn achterbeen gebruik niet goed is?
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 20-07-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Ik vind (maar ja...wie ben ik...) dat bij veel dressuurpaarden aan de top de uitgestrekte draf meer weg heeft van de Spaanse pas...dan van de verruiming over vier benen en in de hals waar vanuit de FEI over wordt gesproken.

Als je puur kijkt hoe de FEI beschrijft hoe een uitgestrekte draf er uit dient te zien....dan voldoet het voorbeengezwaai, waarbij de achterbenen achterblijven wat veel dressuurpaarden laten zien hier absoluut niet aan.
In de beschrijving van de FEI dient de verruiming van achteren even groot te zijn als de verruiming van voren. En dat is niet wat ik zie als ik Totilas in de ring zie. En daarom vind ik het eigenlijk meer op een kunstje lijken als de Spaanse pas.

Maar klaarblijkelijk is dit wat men tegenwoordig wil zien in de internationale dressuursport en zijn de regels van de FEI daarom van minder belang... Groeien we langzaam toe naar een ander soort prestatie....

Ik weet het niet...maar dat is wel wat ik constateer....

corina21

dat filmpje is echt duidelijk in het slowmotion.

Grapjasjes12

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:06

Meestal vond ik het nogal meevallen, zijn achterbeen gebruik. Het is gewoon niet zo spectaculair in vergelijking met de voorhand, maar hij 'kan' ook niet verder, dan trapt hij op zijn eigen benen. Maar de proef van Edward op Aken (eer?)gisteren, sloeg mij enorm tegen. Veel fouten, en een wat weggedrukte rug. Dan pas viel het mij echt op dat de achterhand wat wegblijft. Ik vond precies vorig jaar een heel stuk beter ?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:07

Iorrr schreef:
Miska schreef:

Daar gaat het toch helemaal niet om?
Ik heb geen ambities om het beter te doen, alleen ik vind het géén God zoals de meeste hem hier wel aanbidden.

polly2 schreef:
Ik vind (maar ja...wie ben ik...) dat bij veel dressuurpaarden aan de top de uitgestrekte draf meer weg heeft van de Spaanse pas...dan van de verruiming over vier benen en in de hals waar vanuit de FEI over wordt gesproken.

Als je puur kijkt hoe de FEI beschrijft hoe een uitgestrekte draf er uit dient te zien....dan voldoet het voorbeengezwaai, waarbij de achterbenen achterblijven wat veel dressuurpaarden laten zien hier absoluut niet aan.
In de beschrijving van de FEI dient de verruiming van achteren even groot te zijn als de verruiming van voren. En dat is niet wat ik zie als ik Totilas in de ring zie. En daarom vind ik het eigenlijk meer op een kunstje lijken als de Spaanse pas.

Maar klaarblijkelijk is dit wat men tegenwoordig wil zien in de internationale dressuursport en zijn de regels van de FEI daarom van minder belang... Groeien we langzaam toe naar een ander soort prestatie....

Ik weet het niet...maar dat is wel wat ik constateer....

Precies!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:07

Hij heeft zo ontzettend veel power in die voorbenen dat wanneer je een foto maakt op het moment dat dat voorbeen zo hoog geheven wordt, je het achterbeen nog in Tokio ziet staan. Maar dat is nog niet het omschakelpunt. Een halve tel later strekt hij zowel zijn voorbeen als zijn achterbeen. En dan krijg je wel een prima evenwicht tussen beiden. Ik kan uit die slomo foto's knippen waarvan sommige mensen direct roepen: slecht, maar pak die foto's van 0.5 seconden later eens. Dat geeft het juiste beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:08

Joolien schreef:
Bomba schreef:
Ik vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect. In verhouding tot het voorbeen doet het achterbeen niks, en laat het ook nog eens steeds minder worden ook. De kracht moet vanuit het achterbeen komen, niet van het voorbeen. Wat Edward en Totilas laten zien is geen dressuur, maar een circus act.

Een circusact vind ik weer onzin.

Waarom gaan wij hier over discussieren terwijl hij wereldrecord naar wereldrecord loopt? Wat zien wij wel wat de beste dressuurjury's ter wereld volgens jullie niet zien? Of zijn er jury's en andere bevestigde criticy die dit beamen?

Jo heeft gelijk

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:09

_Ella_ schreef:
horseyfries schreef:
Kijk eens naar bewegende beelden in slow-motion, geeft dit jullie hetzelfde beeld als de momenten op de foto's?
http://www.youtube.com/watch?v=CCyR34GIaoU

Hij zou achter niet meekomen in de verruiming, kijk eens naar het verschil, waar hij in de wending landt met zijn achterhoef en waar hij op de diagonaal landt met zijn achterhoef ten opzichte van zijn voorhoef?

De mensen die denken dat Totilas zo kapot gereden wordt denken blijkbaar dat hij alle dagen het uiterste van zichzelf moet geven. Vraag: zou een paard wat elke dag zo zwaar (té zwaar) moet trainen zo blij en vrolijk op een wedstrijd lopen?

Hey thx horseyfries, ik dacht al gek te zijn dat ik wél een achterbeen zag meekomen. Iedereen was er zo van overtuigd dat het vér achterbleef, dat ik ernstig begon te twijfelen of ik misschien scheel geworden was, maar nee, het klopt toch ;)

Tja... ik krijg wel het idee dat Totilas dreigt te gaan stuwen i.p.v. dragen. Het achterbeen lijkt in de beweging n.l. langer achter de loodlijn dan voor de loodlijn te blijven.
Maar ik denk dat als je net zo kritisch naar andere toppaarden kijkt je ook daar wel kanttekeningen bij de beweging kan maken ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:09

Daarom zeg ik ook: Meer slomo! *\o/*
Ik wil het namelijk ontzettend graag fout gezien hebben, dat meen ik serieus :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:09

Iorrr schreef:
Skygirl schreef:

Dit word niet letterlijk tegengesproken maar er wordt gezegt dat zijn achterbeengebruik niet goed is. Waar denken jullie dat een paard zo'n perfect verzameling vandaag kan halen als zijn achterbeen gebruik niet goed is?

Ik heb dit topic geopend n.a.v. verschillende topics waarin die discussie steeds opnieuw gevoerd werd terwijl hij daar niet thuis hoorde. Blijkbaar was er toch vraag naar zo'n topic. Bovendien wou ik wel eens wat meer meningen hier over zien, vandaar dus een topic.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:10

SaskiaStar schreef:
Joolien schreef:
Een circusact vind ik weer onzin.

Jo heeft gelijk

phormicola schreef:
Skygirl schreef:
Argumenten ontlenen aan een autoriteit is een drogreden. ;) Dat is een feit.

Inderdaad :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_authority

Verder ben ik het eens met de post van Iris.

Iris82 schreef:
Hij heeft zo ontzettend veel power in die voorbenen dat wanneer je een foto maakt op het moment dat dat voorbeen zo hoog geheven wordt, je het achterbeen nog in Tokio ziet staan. Maar dat is nog niet het omschakelpunt. Een halve tel later strekt hij zowel zijn voorbeen als zijn achterbeen. En dan krijg je wel een prima evenwicht tussen beiden. Ik kan uit die slomo foto's knippen waarvan sommige mensen direct roepen: slecht, maar pak die foto's van 0.5 seconden later eens. Dat geeft het juiste beeld.

Want in de slomos zie je dat dus wel.

Grapjasjes12

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:12

Iemand bezig met meer slomootjes maken?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:14

ik ben bang dat dit topic gaat verzanden in welles-nietus...
hoge bomen vangen veel wind.
uit de slomo blijkt dat totilas VOLDOENDE meekomt van achteruit, maar de zwartkijkers willen nog meer, nog verder en nog hoger.
dat gaat niet, want dan komt het dragend vermogen in het geding+de bergop gaande beweging is er dan niet meer.
totilas is niet perfect, maar naderd de perfectie wel(te zien aan de punten die hij krijgt van verschillende jury-leden)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:15

Iris82 schreef:

Oke, heb je een punt... alleen kan dat rijtechnisch niet verbeterd worden zodat het totaalbeeld beter wordt?
Ik vind het nu echt af en toe een tuiger met zo'n hoge kniehef die heel goed de spaanse pas kan wanneer hij uit gaat strekken. :P
Nee, even zonder gekheid, maar wat polly2 zei lijkt me ook een heel goed argument. :j
En van daar uit klopt het niet in zijn geheel in mijn beleving, want dat het een goed paard is en dat Edward kan rijden lijkt me duidelijk anders reed hij daar niet.

Maar het valt me wel op dat de paarden die Gal rijdt vrijwel allemaal zo doen, waar komt dat dan door?
Is toch de manier van trainen lijkt me.
Of...? :?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:20

Gal rijdt gribaldi en een gribaldi-zoon. Wat toevallig dat ze in de beweging ook nog op elkaar lijken :+

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:21

Het begint te lijken dat dressuur net als veel dingen aan mode onderheftig is. En nu is het deze combinatie en over een tijdje komt er weer een andere combinatie met weer een heel ander beeld en wint dan weer. Kijk maar naar de geschiedenis.

En zo blijft het met veel dingen. Wat de mensen graag zien op dat moment geeft punten.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:22

Vergelijk deze beide filmpjes eens. Vergelijk in beide filmpjes het gemak waarmee gereden wordt; de handhouding, het plezier en het gemak, de harmonie, de prettigheid van de aanleuning en de losgelatenheid. In het eerste filmpje wordt naar mijn mening het toonbeeld van harmonie en elegantie getoond. Overeenstemming tussen ruiter en paard, alles lijkt vanzelfsprekend te gaan. Daar zie ik in het tweede filmpje helaas weinig van..

http://www.youtube.com/watch?v=O_9YHmkHBE4
http://www.youtube.com/watch?v=-6IDQU2lqPA

Edit: Het gaat hier dus niet om de beweging van het paard, maar de manier van gereden zijn.