snoepjes tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoepjes geven?

Ja
83 (24%)
Alleen als je zonder neusriem rijd
1 (0%)
Alleen als je met touwhalster of neckrope rijd
16 (4%)
Alleen als je kleine snoepjes neemt, of snoepjes die smelten
21 (6%)
Nooit
223 (64%)

Totaal aantal stemmen: 344

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:26

Ik alleen als ik bitloos of met neckrope.
En tijden een buit rit neem ik altijd iets mee.
Als ik in de bak rij (met bit) en tijdens het lessen dan niet.
Maar dan krijgt ze altijd na het rijden iets.
Me paardje weet altijd precies wanneer ze iets mag paken en wanneer niet.
Af en toe probeert ze het wel eens maar nee is nee.

Geryon

Re: snoepjes tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:50

Ik geef alleen soms snoepjes (vaker niet dan wel) als ik niet serieus rijdt. Bitloos of met neckrope of als ik in het bos rijd ofzo..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:50

Voor al het africhtingswek geef ik naast de stemhulp (braaaf, goedzoo) en de aai ook zeker snoep. Juist als de oefening nog 'nieuw' is en bevestiging behoeft, vind ik het erg nuttig een versnapering te geven. Ik heb sterk de indruk dat het paard meer aaandacht aan de uitgevoerde oefening geeft (zeker als ik het nog een paar keer mey succes kan herhalen).
En overigens:
Mensen werken ook beter als er betaald wordt. Een schouderklopje van de baas op het eind van de dag na acht uren zwoegen, betaalt de bakker niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:56

bij mij krijgen ze pepermuntjes en er is geen regelmaat of vast beloningspunt,gewoon wanneer ik vind dat ze het verdiend hebben en dat wissel ik af,ook rij ik weleens zonder en dan krijgen ze bv achteraf na het afzadelen. ze bedelen zo niet want daar zou ik niet tegen kunnen geloof ik.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:22

listiglistje schreef:
levine schreef:
Voor het rijden een suikerklontje :) Wordt een paard vaak net wat lossen van in de mond. Ik begrijp dat mensen denken: "Dat moet je al rijdend op kunnen lossen" en ja, daar hebben jullie een punt, maar ik doe niemand kwaad met het geven van een suikerklontje.

Ik geef er altijd 3 of 4 voor ik erop stap, hoe meer suikerklonten hoe losser hij is en hij doet nog beter zijn best :D

Ja inderdaad! En ze krijgen vaak een lekker schuim bekkie :D

Tassie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:32

gaf nooit snoepjes tijdens het rijden anders zat ze helemaal onder de derie m,n hoofdstel kon ik het dan ook vanaf bikken :+

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:33

Biskwie schreef:
Nee.

Bij een goede basis, heb je voldoende aan een lieve stem of een kriebel.

idd,
wat ik soms wel is deed
als ik bitloos buitenreed een hapje gras ofzo als we een tijdje weg waren
maar met bit krijgen ze van mij idd een klopje of een lieve beloning met me stem

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:37

mijn paard mag niet eten met het bit erin. zelfs op wandeling geen plukje gras tussendoor. ook al weet mijn paard dat ze na het rijden niet mag schuren en doet ze dit niet, toch slaag ik erin altijd onder de smurrie van het bit te zitten. dus nee daar nog eens extra snoepjes bij, jakkie
bij mijn vorig paard heb ik het uitzonderlijk wel een paar keer gedaan, gewoon omdat ze zo hardleers was dat we die paar momenten dat ze echt braaf was wilden benadrukken
nee gewoon belonen met stem of een kriebel en van zodra het bit (of touwhalster) uit is een appeltje of een snoepje. niet eerder

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:52

Ik snap een paar dingen niet.
Ik heb toevallig net heel veel artikelen zitten lezen over bitten, de inwerking ervan enz. enz.http://www.bitloos.nl/downloads/publicaties/Het_ideale_bit_of_toch_maar_naar_bitloos.pdf

Een paard met bit in een snoepje geven (wat ik ook echt wel vaker gedaan heb), lijkt me gezien de informatie die ik tegenkwam in een aantal wetenschappelijke onderzoeken niet zo'n heel prettig idee voor een paard. Zo, nu, bij nader inzien zeg maar.

Een paar keer las ik dat je paard er zo lekker van gaat schuimen. Ik probeer ook daarvan mijn plaatje helder te krijgen, aangezien het toch aannemelijk lijkt dat een paard schuimt omdat hij zijn speeksel niet kwijt kan (en dus niet omdat hij zo goed loopt), doordat hij niet goed kan slikken, vanwege een niet passend bitje. Dat vind als je ervan uitgaat dat een snoepje niet zo heel makkelijk te eten is met een bitje in je mond, minder positief klinken. Als het klopt hoor, dat schuimen komt vanwege slecht slikken.

Hm... moet dit even allemaal laten bezinken, maar wellicht kunnen jullie hier wel meer over vertellen.
Ik heb weer een informatieverzamel-attack. Vandaar.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:16

ondertussen het rijden niet nee,
soms wel na het rijden, een suikerklontje :o

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:51

D00R schreef:
Ik snap een paar dingen niet.
Ik heb toevallig net heel veel artikelen zitten lezen over bitten, de inwerking ervan enz. enz.http://www.bitloos.nl/downloads/publicaties/Het_ideale_bit_of_toch_maar_naar_bitloos.pdf

Een paard met bit in een snoepje geven (wat ik ook echt wel vaker gedaan heb), lijkt me gezien de informatie die ik tegenkwam in een aantal wetenschappelijke onderzoeken niet zo'n heel prettig idee voor een paard. Zo, nu, bij nader inzien zeg maar.

Een paar keer las ik dat je paard er zo lekker van gaat schuimen. Ik probeer ook daarvan mijn plaatje helder te krijgen, aangezien het toch aannemelijk lijkt dat een paard schuimt omdat hij zijn speeksel niet kwijt kan (en dus niet omdat hij zo goed loopt), doordat hij niet goed kan slikken, vanwege een niet passend bitje. Dat vind als je ervan uitgaat dat een snoepje niet zo heel makkelijk te eten is met een bitje in je mond, minder positief klinken. Als het klopt hoor, dat schuimen komt vanwege slecht slikken.

Hm... moet dit even allemaal laten bezinken, maar wellicht kunnen jullie hier wel meer over vertellen.
Ik heb weer een informatieverzamel-attack. Vandaar.

deze info is al lang achterhaalt :Z

http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... aardenmond

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:53

Nooit. Snoepjes zijn voor paarden namelijk geen beloning. Een vriendelijke stem en aai over zijn hoofd is voldoende.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:57

Nee onder het rijden begin ik echt niet aan!!!

Ik ben al zo dom geweest om te gaan VD met snoep... Ondertussen is het er wel uit.

Maar stel: Ik heb per ongeluk een snoepje in me zak, paard ruikt het. Hij begint automatisch jambette te doen en achteruit gaan en draaien...

Nee nee nee voor hem geen snoep!
Ja als hij klaar is en in stal/ weiland staat...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:35

doei schreef:
Nee onder het rijden begin ik echt niet aan!!!

Ik ben al zo dom geweest om te gaan VD met snoep... Ondertussen is het er wel uit.

Maar stel: Ik heb per ongeluk een snoepje in me zak, paard ruikt het. Hij begint automatisch jambette te doen en achteruit gaan en draaien...

Nee nee nee voor hem geen snoep!
Ja als hij klaar is en in stal/ weiland staat...

Dan heb je het een en ander niet goed uitgelegd aan je paard ;)

Ik beloon mijn paard wel met brokjes, gebruik hiervoor gewoon basisbrok en iedere beloning is één brokje. Stelt dus helemaal niks voor maar wordt wel gewaardeerd door m'n paard. Ze schooit ook absoluut niet, aan de hand niet, tijdens het werk niet, wacht gewoon netjes op de "click" en vervolgens pakt ze heel netjes en beleefd de beloning aan. Zowel aan de hand als onder het zadel.
Ik merk dat het net wat meer motiveert.
Vind het een raar iets dat het geven van een voedselbeloning alleen maar na het werk mag, op dat moment heb je eigenlijk niks meer te belonen :? Of het moet zijn dat ie heel erg braaf is met afzadelen ofzo :D Paard is nl al lang vergeten dat ie een super schouderbinnenwaarts heeft gedaan een half uur geleden ;)
Paarden die schooien hebben nooit geleerd om te wachten, is dus eigenlijk een fout van de trainer.
Wie heeft bedacht dat een beloning dmv een krabbel, "braaf" of aai voldoende is voor een paard?
Mijn paard kauwt ook prima een brokje weg met bit in haar mond, geen enkel probleem. Ze is ook nog nooit paars aangelopen en neergevallen omdat ze geen lucht meer kreeg of niet meer kon slikken :D

Ach ja, ieder z'n ding zal ik maar zeggen ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 01:25

Nou, volgens mij gaan er kilo's snoep door in een week, maar tijdens het rijden nooit. Hoe kan je paard ooit snappen, dat hij/zij een uitmuntende SB doet en dus een snoepje krijgt, maar tijdens een proef niet? Je kan moeilijk zeggen, jury, even wachten, ik vond dit een 8, dus hij moet een snoepje hebben?
Nu heb ik het over OP het paard, naast een paard vind ik een ander verhaal, dus handwerk, piaffe aanleren bijv.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 01:37

Ik denk dat het heel afhankelijk is van het paard of snoep werkt.
Natuurlijk zal ieder paard een bepaalde reactie vertonen op snoepbeloning. Maar sommigen raken bij het idee van snoep al alle realiteitszin kwijt.
En andere paarden hebben juist niet zoveel met zo'n beloning.

Parelli legt ergens heel goed uit dat alleen paarden die left brain extrovert zijn, goede kandidaten zijn voor een snoepbeloning, omdat juist zij dat ervaren als extra motivatie.

Mijn paardje is zo'n klant. Als ze iets heel eng vind (trainen om onder laaghangende takken van de TREC door de lopen) is een klakje met de tong (mijn manier van clickeren) voor haar HET singnaal dat ze op dat moment PRECIES doet wat ik wil. Dat snoepje komt dan even later wel, niet als ik nog naast haar hang onder die takken door. Maar het geeft haar precies de juiste bevestiging om snel nieuwe gedragingen aan te leren of heel onderzoekend te zijn.

Terwijl het paardje van m'n vriendin nog over z'n eigen benen zou struikelen, want die raakt alle focus juist kwijt van snoep.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 01:48

Maar al het geclicker gaat door de maag, Parelli or not, de basisbehoefte is eten.
Kukkie no hard feelings.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 01:59

@setteke: Ben het daar slechts deels mee eens. Je kan een paard een beloningssignaal aanleren dat helemaal niets met voedsel te maken heeft. Paarden zijn zo gevoelig voor toon en aanraking. Mijn pony weet precies wanneer hij onder het rijden iets goed heeft gedaan, aan mijn manier van 'goedzo' met een aai. Ik heb het woord goedzo nooit met voedsel geassocieerd maar je voelt hem opleven na die beloning. Handig want ik heb onder het rijden geen tijd voor het geven van snoepjes.

'Keurig' daarentegen gebruik ik als ik náast het paard sta, als hij een manouvre die ik vraag 'keurig' heeft uitgevoerd. Bv hier moet ik veel op en afstappen voor hekken. Ik oefen met hem dat hij 'keurig' gaat stilstaan, 'keurig' meeloopt als ik het hek open en dichtdoe en 'keurig' blijft staan als ik weer opstap. En zo nu en dan krijgt hij dan een snoepje dat gegeven word bij het woord 'keurig'.

Basisbehoefte, ja is het maar zeker niet noodzakelijk verbonden met een beloning. En je kan heel goed kiezen en onderscheiden wat je wel of niet met voedsel verbind is mijn ervaring.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 02:13

Het heet bribe.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 02:23

@Gillian
Ik vind je reactie wel een beetje kort door de bocht zeg!
Ik heb het nergens over schooien of lelijk uit mijn handen pakken...

Integendeel zelfs!

Mijn paard blijft altijd op afstand (raakt me niet aan) en pakt eten met zijn lippen uit mijn handen!

- Jij merkt dat snoepjes je paard net wat meer motiveren
- Ik merk dat bij mijn paard snoepjes overmotiveren (als dat woord bestaat!)

Rijtechnisch is het rijden an sich en toegeven op mijn hulpen de beloning.
Je moet een paard binnen 3 seconden belonen wil je op tijd zijn...

Hou me ten goede! Ieder heeft zijn eigen manier...
Dat je oppert dat ik mijn paard het een en ander niet goed heb uitgelegd vind ik naar, maar ook best lachwekkend!

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 03:24

Tijdens en voor het rijden nooit... wil geen bedelgedrag in de hand gaan werken. Na het rijden soms wel eens maar zeker niet consequent..

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:46

Mijn paard neemt nooit snoepjes aan.. :+

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:46

doei schreef:
@Gillian
Ik vind je reactie wel een beetje kort door de bocht zeg!
Ik heb het nergens over schooien of lelijk uit mijn handen pakken...

Integendeel zelfs!

Mijn paard blijft altijd op afstand (raakt me niet aan) en pakt eten met zijn lippen uit mijn handen!

- Jij merkt dat snoepjes je paard net wat meer motiveren
- Ik merk dat bij mijn paard snoepjes overmotiveren (als dat woord bestaat!)

Rijtechnisch is het rijden an sich en toegeven op mijn hulpen de beloning.
Je moet een paard binnen 3 seconden belonen wil je op tijd zijn...

Hou me ten goede! Ieder heeft zijn eigen manier...
Dat je oppert dat ik mijn paard het een en ander niet goed heb uitgelegd vind ik naar, maar ook best lachwekkend!

Denk dat je mijn reactie niet helemaal begrepen hebt ;)
De eerste zin was idd een reactie op jouw post. De rest was eigenlijk algemeen bedoeld.
Het is helemaal niet mijn bedoeling om iemand tegen het hoofd te stoten. Maar eerlijk is eerlijk, je zegt zelf dat je "zo dom bent geweest" om te gaan VDen met voedselbeloningen. Als je paard ongevraagd oefeningen gaat doen in de hoop op een beloning, sla je juist de plank mis. Dat bedoel ik met iets niet helemaal goed uitgelegd hebben aan je paard. Hij weet nl niet wanneer ie die bepaalde oefening mág doen. Op het moment dat jij je paard hebt uitgelegd hoe hij zo'n voedselbeloning kan verdienen, zal ie misschien in het begin wel eens op een ongevraagd moment zo'n oefening doen, maar negeer jij dat (dus ook niet lachen en zeggen "kijk, wat doet ie nou!!" want dat is dus een stembeloning), leert ie echt wel dat ie op die manier niks verdient en dat ie moet wachten op een commando. Leren wachten met eten, dat kun je ieder paard leren.

Nageven is idd een soort van beloning, druk weghalen.
Klopt ook helemaal dat je een beloning binnen 3 sec. moet geven, maar om die 3 sec. te overbruggen kun je dus een "overbruggingssignaal" gebruiken, de clicker/click met je tong/woordje. Daarmee verleng je het beloningsmoment.

@ Setteke: ik ga er vanuit dat als je een schouderbinnenwaarts in een proef moet laten zien, dat je paard deze oefening dan ook kent. Het gaat mij eigenlijk meer om het aanleren van dergelijke oefeningen waarvoor ik voedselbeloningen gebruik. Ben niet constant brok aan het voeren tijdens het rijden hoor ;) Doe dat eigenlijk zelfs maar heel weinig.

Maar goed, zoals ik eerder al zei: ieder paard, iedere trainer, heeft z'n eigen ding ;)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:55

Tijdens het rijden geef ik nooit wat lekkers, ik beloon met de stem of met een aai o.i.d.

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:28

IK geef tijdens rijden nooit een snoepje die geef ik altijd na het rijden als beloning al ze het goed heefd gedaan. Maar tussen het rijden uh nee