Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
listiglistje schreef:levine schreef:Voor het rijden een suikerklontjeWordt een paard vaak net wat lossen van in de mond. Ik begrijp dat mensen denken: "Dat moet je al rijdend op kunnen lossen" en ja, daar hebben jullie een punt, maar ik doe niemand kwaad met het geven van een suikerklontje.
Ik geef er altijd 3 of 4 voor ik erop stap, hoe meer suikerklonten hoe losser hij is en hij doet nog beter zijn best
D00R schreef:Ik snap een paar dingen niet.
Ik heb toevallig net heel veel artikelen zitten lezen over bitten, de inwerking ervan enz. enz.http://www.bitloos.nl/downloads/publicaties/Het_ideale_bit_of_toch_maar_naar_bitloos.pdf
Een paard met bit in een snoepje geven (wat ik ook echt wel vaker gedaan heb), lijkt me gezien de informatie die ik tegenkwam in een aantal wetenschappelijke onderzoeken niet zo'n heel prettig idee voor een paard. Zo, nu, bij nader inzien zeg maar.
Een paar keer las ik dat je paard er zo lekker van gaat schuimen. Ik probeer ook daarvan mijn plaatje helder te krijgen, aangezien het toch aannemelijk lijkt dat een paard schuimt omdat hij zijn speeksel niet kwijt kan (en dus niet omdat hij zo goed loopt), doordat hij niet goed kan slikken, vanwege een niet passend bitje. Dat vind als je ervan uitgaat dat een snoepje niet zo heel makkelijk te eten is met een bitje in je mond, minder positief klinken. Als het klopt hoor, dat schuimen komt vanwege slecht slikken.
Hm... moet dit even allemaal laten bezinken, maar wellicht kunnen jullie hier wel meer over vertellen.
Ik heb weer een informatieverzamel-attack. Vandaar.
doei schreef:Nee onder het rijden begin ik echt niet aan!!!
Ik ben al zo dom geweest om te gaan VD met snoep... Ondertussen is het er wel uit.
Maar stel: Ik heb per ongeluk een snoepje in me zak, paard ruikt het. Hij begint automatisch jambette te doen en achteruit gaan en draaien...
Nee nee nee voor hem geen snoep!
Ja als hij klaar is en in stal/ weiland staat...
Of het moet zijn dat ie heel erg braaf is met afzadelen ofzo
Paard is nl al lang vergeten dat ie een super schouderbinnenwaarts heeft gedaan een half uur geleden

doei schreef:@Gillian
Ik vind je reactie wel een beetje kort door de bocht zeg!
Ik heb het nergens over schooien of lelijk uit mijn handen pakken...
Integendeel zelfs!
Mijn paard blijft altijd op afstand (raakt me niet aan) en pakt eten met zijn lippen uit mijn handen!
- Jij merkt dat snoepjes je paard net wat meer motiveren
- Ik merk dat bij mijn paard snoepjes overmotiveren (als dat woord bestaat!)
Rijtechnisch is het rijden an sich en toegeven op mijn hulpen de beloning.
Je moet een paard binnen 3 seconden belonen wil je op tijd zijn...
Hou me ten goede! Ieder heeft zijn eigen manier...
Dat je oppert dat ik mijn paard het een en ander niet goed heb uitgelegd vind ik naar, maar ook best lachwekkend!
Doe dat eigenlijk zelfs maar heel weinig.