Waarom nog met bit rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:48

Gentle_Vival schreef:
Waarmee je met bit een kleine ophouding in je teugels maakt om voldoende reactie te krijgen, moetje met een bitloos hoofdstel (op sommige paarden) meer druk geven dan het kleine ophouding die je met het bit zou geven.

Kun je nagaan hoe intens de pijnprikkel van het bit doorkomt. ;(

En het is maar net wat je "verfijnd en subtiel" noemt.
Oké, als ruiter kun je je handeling heel klein houden, want een klein rukje/sponsje/wat dan ook in de mond heeft al een dusdanige inwerking dat het paard het al meteen voelt en reageert. Maar dat is absoluut niet fijn en subtiel voor het paard.
Fijn en subtiel is imo de kunst om zònder pijnprikkel de signalen en vraagstellingen aan je paard door te geven en zònder pijnprikkel te communiceren en samen te werken.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:52

met bit rijden hoeft geen probleem te zijn, míts je er goed mee om kunt gaan en dus niet in de mond loopt te trekken... Met bitloos is het precies hetzelfde... Ik zag op youtube een filmpje (ja van arno idd) dat er ontzettend getrokken werd en paard steeds zijn mond opende, nee ook zeker niet fijn voor het paard met een flinke druk op zijn neus. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:52

Gentle_Vival schreef:
Tuurlijk zal het gebit slijten van het bit, maar is het dan niet zo dat je met bitloos weer andere dingen slijt?

Uit archeologische onderzoeken is dit niet gebleken nee.

Van de link die ik al eerder gaf:

Gegeven is dat schade aan bot en gebit zich niet herstelt en altijd zichtbaar blijft (het cumuleert). Dit betekent dat, mòchten vroegere paarden bitloos bereden zijn en mòchten de bitloze optomingen schade op de neus aangericht hebben, dan zou die schade - net als de schade door bitgebruik - hoe dan ook nog steeds op de skeletten zichtbaar moeten zijn. Schade op het neusbot is echter nooit aangetroffen, schade op het kaakbot en het gebit daarentegen wel. Toch zullen vroegere paarden ook bitloos bereden zijn, met name in de tijd voordat het bit uitgevonden was. (Archeologen kijken dus - wanneer zij willen weten of de vroegere paarden gedomesticeerd waren en bereden werden - niet alleen naar slijtagesporen door het bit, maar ook naar bijvoorbeeld de ruggenwervels.)
Schade aan het neusbeen zou te zien moeten zijn wanneer daar ook werkelijk schade is ontstaan, namelijk:
De kaak is bedekt met tandvlees, de neusrug is bedekt met huid. Tandvlees en huid herstellen. Onder het tandvlees ligt bot, onder de huid over de neus ligt ook bot. Sterker nog: de neusrug heeft tevens een stuk kraakbeen. Kraakbeen beschadigt veel gemakkelijker dan bot en schade aan kraakbeen is - net als bij schade aan bot - ook blijvend zichtbaar. Archeologen constateren wel botschade op plaatsen waar het bit ligt (kaken en gebit), maar niet op de neusrug. En dit is een verschil dat voortvloeit uit het verschil in inwerking tussen bit en bitloos.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:05

Ik vind het enigszins gemakkelijk om te zeggen dat je met bit je paard makkelijker in de hand hebt en meer te zeggen hebt..
Bitloos rijden doe je dan ook niet zomaar. Je hebt er lessen in nodig en veel oefeningen. Je paard moet wennen aan een ander soort druk en op die druk ook weer correct reageren. En hetzelfde geld voor de ruiter. Je kan niet zo 123 overstappen naar bitloos. Dit heeft tijd nodig.
Een paard dat niet luistert naar bitloos of het verkeerde doet, snapt het gewoon nog niet. Uiteraard heb je er vast kliertjes tussen zitten die je flink gaan uitproberen.. Maar juist bij die kliertjes kan het heel effectief en goed zijn!
Maar voor de personen die liever lui dan moe zijn is het erg handig met bit :)

En inderdaad wat JoviBan al zei over de pijnprikkels, helemaal mee eens.
Jij luistert ook beter naar een persoon die een klap geeft wanneer je iets verkeerds doet..
Laatst bijgewerkt door em_papillon op 20-07-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:06

mijn pony was dus vroeger manege pony en is dus niet egt verwend met dat bit in der mond maar rijd nu zonder bit veeeeeeeeeeeel beter

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:19

JoviBan schreef:
Gentle_Vival schreef:
Waarmee je met bit een kleine ophouding in je teugels maakt om voldoende reactie te krijgen, moetje met een bitloos hoofdstel (op sommige paarden) meer druk geven dan het kleine ophouding die je met het bit zou geven.

Kun je nagaan hoe intens de pijnprikkel van het bit doorkomt. ;(

En het is maar net wat je "verfijnd en subtiel" noemt.
Oké, als ruiter kun je je handeling heel klein houden, want een klein rukje/sponsje/wat dan ook in de mond heeft al een dusdanige inwerking dat het paard het al meteen voelt en reageert. Maar dat is absoluut niet fijn en subtiel voor het paard.
Fijn en subtiel is imo de kunst om zònder pijnprikkel de signalen en vraagstellingen aan je paard door te geven en zònder pijnprikkel te communiceren en samen te werken.

De pijnprikkel van het bit is in de hand van iedere ruiter verschillend.
Ik hang mijn paard niet in zijn mond, ik heb een zachte hand met rijden.
Voornamelijk rijd ik hem op mijn zit, alleen bij geen reactie krijgt hij een mini ophouding, met nog steeds een ontspannen open hand ;)
JoviBan schreef:
Gentle_Vival schreef:
Tuurlijk zal het gebit slijten van het bit, maar is het dan niet zo dat je met bitloos weer andere dingen slijt?

Uit archeologische onderzoeken is dit niet gebleken nee.

Van de link die ik al eerder gaf:

Gegeven is dat schade aan bot en gebit zich niet herstelt en altijd zichtbaar blijft (het cumuleert). Dit betekent dat, mòchten vroegere paarden bitloos bereden zijn en mòchten de bitloze optomingen schade op de neus aangericht hebben, dan zou die schade - net als de schade door bitgebruik - hoe dan ook nog steeds op de skeletten zichtbaar moeten zijn. Schade op het neusbot is echter nooit aangetroffen, schade op het kaakbot en het gebit daarentegen wel. Toch zullen vroegere paarden ook bitloos bereden zijn, met name in de tijd voordat het bit uitgevonden was. (Archeologen kijken dus - wanneer zij willen weten of de vroegere paarden gedomesticeerd waren en bereden werden - niet alleen naar slijtagesporen door het bit, maar ook naar bijvoorbeeld de ruggenwervels.)
Schade aan het neusbeen zou te zien moeten zijn wanneer daar ook werkelijk schade is ontstaan, namelijk:
De kaak is bedekt met tandvlees, de neusrug is bedekt met huid. Tandvlees en huid herstellen. Onder het tandvlees ligt bot, onder de huid over de neus ligt ook bot. Sterker nog: de neusrug heeft tevens een stuk kraakbeen. Kraakbeen beschadigt veel gemakkelijker dan bot en schade aan kraakbeen is - net als bij schade aan bot - ook blijvend zichtbaar. Archeologen constateren wel botschade op plaatsen waar het bit ligt (kaken en gebit), maar niet op de neusrug. En dit is een verschil dat voortvloeit uit het verschil in inwerking tussen bit en bitloos.

Ik vind dat soort dingen altijd grappig om te lezen :)
Als je zoekt op bitloos komen er alleen maar positieve verhalen over bitloos, wat daarmee het bit "slecht" maakt.
Als je gaat zoeken op bit, krijg je daar alleen maar positieve verhalen over het bit, wat daarmee bitloos weer "overbodig" maakt.

Het is maar net wat voor jezelf en het paardje het lekkerste is.
Dat is niet altijd met bit en niet altijd met bitloos

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 03:57

johnvannim schreef:
Is correctie niet beter en vriendelijker op een andere manier?

Bitloos is in mijn ogen sinds kort pas echt bekender, kan het verkeerd hebben dan sorry.
Maar daavoor had ik buiten NH er nooit echt van gehoord en was er volgens mij ook niet zo makkelijk aan te komen.
Dus waarom is bitje ineens niet 'vriendelijk' meer als het op de juiste manier gebruikt word.
Paarden zijn het zo aangeleerd (ik bedoel nu dus paarden die al langer ohz zijn) zolang jij weet hoe je met bit rijd waarom niet ? De beestjes weten eigenljk niet beter.
Wil overigens niet zeggen dat ik geen bitlooshoofdstel heb en bedoel deze post ook niet aanvallend

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 03:59

Pluttersput schreef:
Ik heb eerst met bit gereden, puur omdat het paard wat ik reed niet betrouwbaar genoeg om naar buiten te gaan. En ik weet dat er gezegd wordt: met bitloos heb je net zo weinig te zeggen als zonder bit, maar nu was het echt nodig. Verder kende het paard absoluut geen beenhulpen, en reageerde alleen op het bit.
Nu, 2 jaar later, kan ze goed op mijn benen rijden, en zijn we sinds 3 weken bitloos. En ik moet zeggen, het bevalt mij aardig goed. Ik moet wel nog eens met haar het dorp door zonder bit, eens kijken hoe het dan gaat. Maar in het bos werkt het in ieder geval heel lekker :)

Het is maar net wat je wilt, ik ga van de winter terug met bit op, om haar in de bak echt aan het werk te zetten. Zonder bit is voor ons echt ontspanning, met bit is meer voor het echte werk, althans, hier dan.

Hier ook :j al ga ik een buitenrit nog niet proberen zonder bit, maar in de bak wel als we straks weer tijdje trainen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 04:05

Indra schreef:
mariekeoo schreef:
ik rij zelf graag met bit omdat ik een pony heb die nog heel veel moet leren en dan is bitloos rijden nog niet zo handig

Mijn pony wordt bitloos ingereden. :o

Paard kan ik met alles rijden. :)
En ja vaak ook met bit, omdat ik bit niet 'slechter' vindt dan bitloos.

Wil m'n veulen als zn leeftijd daar is ook bitloos inrijden, kijken wat er gebeurt.
Heb Asra ook niet direct een normaal bit er in gedaan maar eerst een happy mounth die
ik van me springpaard nog had (Deze was zeer gevoelig in d'r mond in het begin dat ik d'r had)
dat was voor mijn gevoel zachter voor een 'jong' mondje

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 04:07

Joycebunny schreef:
Ik denk zelf ook dat velen het bit gebruiken omdat officiële wedstrijden zonder bit heel zeldzaam zijn. Ik ben zeker en vast een voorstander van bitloos maar ik rijd nog steeds met bit omdat ik wedstrijden wil starten, en hier in België zijn er (in de buurt althans) geen bitloze wedstrijden.

Ik meende dat er ingevoerd werd dat bitloos starten dadelijk gewoon mag :)
Dat dit niet meer 'apart' is maar net zo is als met bit rijden, dus onder de gewone wedstrijden mag het gewoon

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:00

suusiejj schreef:
Joycebunny schreef:
Ik denk zelf ook dat velen het bit gebruiken omdat officiële wedstrijden zonder bit heel zeldzaam zijn. Ik ben zeker en vast een voorstander van bitloos maar ik rijd nog steeds met bit omdat ik wedstrijden wil starten, en hier in België zijn er (in de buurt althans) geen bitloze wedstrijden.

Dat dit niet meer 'apart' is maar net zo is als met bit rijden, dus onder de gewone wedstrijden mag het gewoon

bij het engels zijn er voor zover ik weet speciale wedstrijden voor en willen ze het helemaal door hebben
bij het western is het nog helemaal niet toe gestaan (ik moet zelfs shank's in omdat in een hengst heb en dus gelijk L2 moet starten)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:03

Birte_Ost schreef:
Gewoon leuk ok en als je een goede band hebt met je paard is dit super om eens rustig te gaan buitenrijden of gewoon wat id piste te werken als ontspanning, maar ik geloof niet dat je je paard mooi naar beneden en ontspannen krijgt en al wat je wil zonder bit.

Mijn pony loopt heel ontspannen bitloos ;). Met bit moest hij altijd knarsetanden en liep hij achter de loodlijn, zonder bit ontspant hij helemaal en is hij minder gefrustreerd. Voor mij is bitloos dan een hele goede oplossing geworden en ik rij veel liever met een pony die niet gefrustreerd is ;). Ik denk wel dat hij ook goed zou kunnen ontspannen op ongebroken bitje, maar nu lukt het goed bitloos dus waarom zou ik nog overstappen? Ik rij toch recreatief, dus voor de wedstrijden hoef ik het niet te doen.

suusiejj schreef:
Joycebunny schreef:

In Nederland kun je bitloos starten, maar in België nog niet denk ik. In België is het totaal geen “mode” om bitloos te rijden, het is zelfs heel erg vreemd. Toch in mijn buurt ;). Je vind hier ook geen bitloze hoofdstellen in de winkels.

S_uus

Re: Waarom nog met bit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:23

Hmm misschien dat het in België iets wat later 'in' komt? :)
Rommelus wat jammer zeg, ik ben niet zo met western thuis maar wel jammer dat je niet mag rijden zoals jij graag zou willen rijden

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:49

tja ach
ik probeer toch zo min mogelijk aan zijn hoofd te zitten
western rijden is toch zoveel mogelijk op zit en 1 hand

in de engelse sport heb je het ook he ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:57

Ik zit indd ook niet veel in zn mondje, tenzij hij mij heel hard in de handen rukt, maar dan houd ie ook op.
Zou wel eens een bitloos wedstrijdje willen rijden eigenlijk.

Keertje op een Quarter rond tuffen lijkt me echt gaaf, 1 die alles al kent, de spin enzo :D Mja heb er zelf helemaal geen ervaring mee haha

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:58

een keertje zonder hoofdstel oid lijkt me super

en eh ik heb geen quarter ik heb een tink ;) dat tuft ook wel maar heb je wat meer werk van

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:07

elanor schreef:
Als je soms ziet hoe er met die bitloze hoofdstellen met constante druk wordt gereden, zie ik het voordeel van de bitloos-opmars ten opzichte van het rijden met bit soms ook niet helemaal. :)

Dat zie ik ook geregeld voorkomen bij bit-hoofdstellen...
Degenen die gaan zagen of wat dan ook met een bitloos hoofdstel hebben t rijden ermee niet begrepen of willen teveel in 1 keer. Er is een verschil tussen constante druk een aanleuning, net als met bit. Op de filmpjes in mijn profiel op mn fjord zie je aanleuning, geen druk en geen gezaag maar teugels hoeven niet perse slap te hangen als je zonder bit rijdt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:33

suusiejj schreef:
Joycebunny schreef:

Bij ons in België mag het iig niet hoor ;)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:01

Ik vind bitloos juist super relaxed om (vooral) gevoelige paarden in te rijden. Ze snappen toch al dat tegendruk op de neus stilstaan betekent, tenzij je er nog nooit mee gelopen hebt maar ik neem aan dat je er dan nog niet opstapt. :P

Mijn paard raakte nogal in paniek als ie ineens een ruk in zijn mond kreeg, misschien was hij toen aan het wisselen maar toch.. Je voorkomt het toch niet dat het soms gebeurt, zon jong dier schrikt nogal eens en vaak gebeurt het toch weleens dat je er per ongeluk in hangt. Thats physics. :P En chubs is er dan zoeen die nog leiper wordt omdat er iets in zn mond zit te hangen.

Dus voor mij veiliger en voor poownie fijner, zolang ik nog geen serieuze dressur met hem rijd waarbij je waarschijnlijk wat fijner moet kunnen inwerken hou ik het ook gewoon zo. Zolang het werkt, werkt het.

En hij geeft er gewoon op na hoor, heb alleen heel licht contact nodig.

Afbeelding

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:57

Ik vind het echt een topmanier! Wil het liefst niks anders meer! Maar met buitenrijden vind ik het toch nog een beetje riskant. Tenminste als het paard beleerd is geweest met een bit, zou ik het bit wel indoen op buitenrit, maar als het paard bitloos is beleerd ga ik er gewoon bitloos vandoor.
Over dat het neusbot breken... je moet hem ook wel op de goeie hoogte hangen en niet te lang. Het moet 2 vingers onder het jukbeen zitten, als je veel lager zit kan bij onwijs veel druk het vliegend neusbot breken. Het is maar net de manier op hoe je ermee om gaat. Als het goed hangt allemaal en je gaat er normaal mee om... Is dit echt geen pijnlijke manier, met bit daarentegen... heb je vrijwel altijd wat. Zolang je druk zet dan. Een bit tast de lagen aan, de tong, het gehemelte en mondhoeken. Dit is veel pijnlijker! Vooral in de dressuur met een trensje is het onwijs pijnlijk, de meeste zijn dan van de term zagen in de mond. Moet je eens nagaan hoe dat bij ons zou voelen. Niet echt een pretje. Dan kan je nog beter minder druk hoeven uitoefenen met een stangbitje met ketting! Dan zit je tenslotte ook minder aan de mond, maar meer aan de kin.
Nou ja, ik kan wel een heel verhaal gaan ophangen, maar bij heel veel mensen heeft het toch geen nut. Die willen gewoon lekker eigenwijs dat je met bitloos niks meer kan

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:45

Omdat onze pony's een (klein beetje dan maar he :))) sterk zijn!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:12

RT-P-->RT-D.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:30

Je kan fijnere hulpen geven. En aan een bit is niks verkeerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:40

Waarom niet?

Ik heb nog geen enkele bitloze combinatie gezien die het paard écht fijn aan het lopen krijgt. De foto's en filmpjes van die bitloze test-wedstrijd waren om te huilen en ook de foto die hierboven getoond wordt kan ik geen "nageven" noemen.

En ach, als de lyrische NH'ers eerlijk waren, gaven ze grootmoedig toe dat je zonder bit net zoveel schade kan aanbrengen als met bit als je het verkeerd gebruikt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:56

Waarom met 'more' rijden als 'less' ook kan.
Wanneer bitloos goed werkt waarom zou je dan met bit gaan rijden?
Imo hetzelfde als met sporen gaan rijden terwijl je paard correct op je beenhulpen reageerd.

Ayasha: Neem een kijkje in mn profiel zou ik zeggen, goed daar zit ik erop na 4 maanden niet meer op een paard te hebben gezeten dus let niet op mij, maar poown geeft wel correct na. Idem dito voor mijn instructise, rijdt ook bitloos, en je ziet echt geen verschil in met bit of zonder bit :)
Ik ben trouwens ook geen NH-er omdat ik voor bitloos rijden ben :+
Ben trouwens ook niet tegen bit.
Oh en wat betreft die bitloze wedstrijden, dat gaf perfect weer hoe het ook met de met bt wedstrijden is, inderdaad: om te huilen. Maar een paar fijne combi's. Dus wat dat betreft zie ik het negatieve er niet van.

Denk trouwens dat er ook nog heel veel mensen met bit rijden omdat ze denken dat bitloos gevaarlijk is en je er geen dressuur mee kan rijden :+
Oh en voor de mensen die hier reageren en zeggen dat hun paard een loopje met hun neemt bitloos.... denk toch echt eerder dat dat een opvoedingskwestie is :)