Petitie tegen de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Petitie tegen de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:18

En toch zit er een kern van waarheid in: in de paardensport is succes voor een groot deel te koop.
Zonder goed paard kom je er niet, zonder goed les kom je er niet.
Je kunt nog zoveel talent hebben, rij je alleen op een manegepony en hebben je ouders geen zin om meer te investeren, dan kun je het gewoon vergeten.
Tuurlijk is dat met veel sporten zo, want als ouders er niet achter staan, dan kom je als kind niet op trainingen. Maar sommige sporters gaan op een gegeven moment hun eigen gang en trainen vor zichzelf en komen ook een heel eind.
In de paardensport zal dat oude verzorgponietje leuk zijn om door het weiland te rijden, maar zonder trailer met bijbehorende zware auto, een bak geld voor het inschrijven van wedstrijden kom je er niet.

Het is dus niet alleen de ruiter die de sporter is, maar evengoed het paard.

Overigens, mijn conditie van alleen paardrijden en bijbehorende dingen als uitmesten is zodanig dat ik ongetraind 10 km kan hardlopen. Ik heb daarna wel 3 weken spierpijn omdat mijn spieren het niet gewend zijn. Ik heb dit vorig jaar namelijk gedaan. Men beweerde ook dat je van paardrijden geen conditie krijgt. Toen heb ik gezegd tegen de kennissen die fanatiek hardlopen: de eerste wedstrijd over 10 km doe ik mee en ik finish binnen een uur. Ik moest aan het einde flink doorzetten, maar ik was precies binnen het uur binnen. Weddenschap gewonnen.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:45

Huertecilla schreef:
Dat is niet nodig. Met respect voor de universele vrijheden van het dier is het dierwelzijn bij het houden van gedomesticeerde dieren gewaarborgd.
Voor de diersoort gedomesticeerd paard zijn de randvoorwaarden met goed wetenschappelijk onderzoek onderbouwd bekend. Zlefs het optimale formaat en vorm van de weide zijn goed onderbouwd bekend.
Het is erg jammer dat deze vrijheden vrijwel onbekend zijn in vooral de paardenwereld. Ik begrijp best waarom deze vrijheden genegeerd worden.
Ik heb zowel de vrijheden als de invulling als de onderbouwing met bronnen meermalen ook op Bokt gezet.
Helaas is er geen wil. Alleen maar 'ja maar' en dat houdt dan in 'nee, want, ík kan dan geen paard houden/rijden'.

Ik ben heel benieuwd naar die universele vrijheden. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Het klinkt wel belangrijk en interessant... Is het iets algemeen bekends, iets officieels zeg maar?

Sorry als ik dom overkom ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:50

Nevzorov....

Oh ja! Die sekteleider die beweert alles beter te weten maar zelf ook heerlijk met het bit om kan gaan :j

Maar goed, ik vind het nogal sneu als je hier een petitie om gaat beginnen. Ik bedoel, vanaf 2016 is Golf ook weer een olympische sport, nou, dáár heb je een conditie voor nodig? :')

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:55

Bizzybijtje schreef:
Nevzorov....

Oh ja! Die sekteleider die beweert alles beter te weten maar zelf ook heerlijk met het bit om kan gaan :j

:?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:58

Citaat:
Oh ja! Die sekteleider die beweert alles beter te weten maar zelf ook heerlijk met het bit om kan gaan

jaa dat was het..! Ik dacht al dat er een tijd terug iets te doen was over die kerel. Zijn geweldige band met paarden, waren niet zomaar verkregen met lieve woordjes als ik het toen goed begrepen heb...?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:04

Ik vind het op zich nog niet zo slecht dat men er over nadenkt hoe belachelijk de paardensport eigenlijk is , naar mijn mening zijn we de weg ook behoorlijk kwijtgeraakt.

Van mij mag de wedstrijdport zoals hij nu is , in ieder geval flink op de schop.

Simpelweg omdat er teveel paardenleed uit voortkomt.

Heel veel uit onwetendheid , en heel veel uit desinteresse en eigenbelang.

Het belang van het paard doet nu veels te veel onder voor het belang van de ruiter en dat is niet fair.

Anoniem

randie schreef:
Citaat:
Oh ja! Die sekteleider die beweert alles beter te weten maar zelf ook heerlijk met het bit om kan gaan

jaa dat was het..! Ik dacht al dat er een tijd terug iets te doen was over die kerel. Zijn geweldige band met paarden, waren niet zomaar verkregen met lieve woordjes als ik het toen goed begrepen heb...?

:') Jij snapt het! :D

Anoniem

Grrrom schreef:
Ik ben heel benieuwd naar die universele vrijheden. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Het klinkt wel belangrijk en interessant... Is het iets algemeen bekends, iets officieels zeg maar?

Jep, dat is 'officieel' ;) :

Een paard heeft recht op de volgende 5 vrijheden:
- vrijheid van honger, dorst en ondervoeding
- vrijheid van fysiek ongemak
- vrijheid van pijn, verwonding en ziekte
- vrijheid om normaal gedrag te kunnen vertonen
- vrijheid van stress en angst

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:07

bedankt :D

edit: vrijheid om normaal gedrag te kunnen vertonen vind ik wel interessant trouwens. want waar liggen de grenzen? als je een paard in een hokje van 4 bij 4 zet belemmer je het toch eigenlijk ook om normaal gedrag te vertonen? Of dat nou 23/7 is of alleen 's nachts... Bij allebei geef je het paard niet de kans om zich natuurlijk te gedragen. Staat dat ook nog ergens officieel vastgelegd, waar de grenzen liggen? :o
Laatst bijgewerkt door Grrrom op 02-08-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:11

Grrrom schreef:
Bizzybijtje schreef:
Nevzorov....

:?

Het is een engerd:
Biography

Alexander Nevzorov studied at the Department of Philology of Leningrad State University. He used to be a novice in a monastery, bass chorister, keeper of a museum, loader, stunt man and literary secretary.

He started his work for the Leningrad television in 1985 and had been an editor-in-chief in Leningrad (and later Saint-Petersburg) television for 10 years. In December 1987 - 1993 he hosted the enormously popular daily political program "600 seconds" on the Leningrad TV channel, aired then all over the Soviet Union.[1][2] On December 12, 1990, Nevzorov was shot and slightly wounded in Leningrad under obscure circumstances in a headline-making attempt[3][1]. He was militantly in favor of preserving the Soviet Union integrity. On January 15, 1991, in his program he approved brutal actions of the Soviet authorities in Vilnius during the Vilnius massacre. In late 1991 his program was taken off the air two times and later gradually lost its popularity. In October 1991, Nevzorov formed the Nashi movement. The broadcast was finally closed down in the aftermath of Yeltsin's victory in his confrontation with the Russian Supreme Soviet (Nevzorov had supported the anti-Yeltsin side).

Nevzorov worked as a reporter, collecting news from Yugoslav wars and the War of Transnistria in 1992-1993. In 1994 he was a vocal supporter of the initiation of the First Chechen War.[1]. In 1997 he wrote and directed the TV film Chistilishche ("Purgatory") about the Chechen war, co-produced with Boris Berezovsky and released in March 1998.[4][5]

In the 1993 campaign he was elected deputy in the State Duma of the Russian Federation for the first time, and since then has been reelected as an independent deputy three times.

He was an advisor for filmmaking, TV and radio to Saint Petersburg Governor Vladimir Yakovlev.

In 1999 Nevzorov worked with the ORT TV channel and often appeared as an expert in Sergey Dorenko's program on Saturdays.

Later he abandoned political journalism and devoted himself to horses.[6] He wrote the book "The Horse: Crucified and Risen," directed two films, and some other articles and publications.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:16

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:19

Grrrom schreef:
bedankt :D

edit: vrijheid om normaal gedrag te kunnen vertonen vind ik wel interessant trouwens. want waar liggen de grenzen? als je een paard in een hokje van 4 bij 4 zet belemmer je het toch eigenlijk ook om normaal gedrag te vertonen? Of dat nou 23/7 is of alleen 's nachts... Bij allebei geef je het paard niet de kans om zich natuurlijk te gedragen. Staat dat ook nog ergens officieel vastgelegd, waar de grenzen liggen? :o

Dat is op zich wel een leuke , waar de grenzen liggen :)

Echt het volledige scala aan natuurlijk gedrag is in gevangenschap sowieso niet mogelijk , ook al heb je nog zo'n groot stuk land.....

Maar de dingen die bij paarden horen zijn toch wel dat ze in een kuddeverband leven , onderlinge relaties aangaan , een grote , afwisselende oppervlakte bestrijken , zelf keuzes hebben , de hele dag kunnen eten....dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:30

Grrrom schreef:
vrijheid om normaal gedrag te kunnen vertonen vind ik wel interessant trouwens. want waar liggen de grenzen? als je een paard in een hokje van 4 bij 4 zet belemmer je het toch eigenlijk ook om normaal gedrag te vertonen? Of dat nou 23/7 is of alleen 's nachts... Bij allebei geef je het paard niet de kans om zich natuurlijk te gedragen. Staat dat ook nog ergens officieel vastgelegd, waar de grenzen liggen? :o

Dergelijke zaken moeten in de wet vastgelegd worden. Bijv. op basis van onderzoeken.

Deze vijf vrijheden dienen trouwens als leidraad voor het Europese beleid ten aanzien van paarden om hun welzijn te waarborgen en zijn ook opgenomen in het beleidsvoornemen van het Ministerie van LNV.
De criteria en voorwaarden bieden belangrijke handvatten in het oordeel over dierenwelzijn. Als aan één of meer van deze vrijheden niet wordt voldaan, kan het welzijn van een dier in het geding zijn.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:30

pmarena schreef:
Dat is op zich wel een leuke , waar de grenzen liggen :)

Echt het volledige scala aan natuurlijk gedrag is in gevangenschap sowieso niet mogelijk , ook al heb je nog zo'n groot stuk land.

Klopt, maar je kunt het wel compenseren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:35

Mja , maar de vraag is inderdaad : tot hoever kun / mag je het soorteigen gedrag terugdringen ?

Bvb. paarden die in de natuur in een kudde door heuvels en watertjes rennen , is terugbrengen tot lekker kunnen rennen in een wei dan genoeg ?

Of is een ruime paddock al genoeg ?

En dan ook nog paddockjes waarin ze apart staan en wel kunnen snuffelen ?

Of een box waarin ze alleen tussen de tralies door contact kunnen hebben...?

Wie bepaald dat :)

Robbebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:37

Lol wat een bull shiitt haha,
Ik heb vroeger conditie sporten zoals hardlopen en zwemmen gedaan en ik vind het toch echt wel even zwaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:39

Ik denk dat meerdere partijen (werkgroepen?) dat soort zaken gezamenlijk bepalen.
Bijv., wie heeft besloten dat het couperen van staarten nu verboden is? Ik heb geen idee, maar het zal toch door een aantal mensen besloten zijn, waarna het in de wet opgenomen is.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:39

@ pmarena: ja precies!
en je kunt natuurlijk ook nog te ver gaan, wat in mijn ogen natuurlijk bekappen is (ik wil nu niemand aanvallen hoor.) maar je kunt een paard zo natuurlijk mogelijk bekappen, alleen heeft het allemaal geen zin als het alleen op een graslandje staat, wat totaal niet te vergelijken is met de natuur waarin wilde paarden leven. dus is het eigenlijk alleen maar slecht om een gedomesticeerd paard zo natuurlijk mogelijk te houden.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:44

Grappig genoeg is paardensport een van de weinige originele griekse olympische sporten uit de oudheid :D Het is begonnen met atletiek en wagenrennen hihi..Willen ze die net gaan verbieden. Leuk stukje ook onderaan: ze hebben de slachthuizen al verboden gekregen en circusdieren ook, dit is hun volgende plan: nou ik kan je voorspellen als sport met paarden (het feit dat het echt een sport is of niet ga ik het niet eens over hebben: iedere banketstaaf die meer dan een half uur op een paard heeft gezeten weet dat het echt ook een fysieke uitdaging is en als dat een punt is zou ik ook eens willen gaan kijken naar sporten zoals curling en rodelen bijv.. :+ ))
echt wordt opgedoekt, dan zullen ze de slachthuizen weer hard nodig hebben aangezien het paarden bestand dan flink uitgedund zal worden... 8-) ik denk dat paarden het grootste bestaansrecht hebben tegenwoordig doordat de mens er wat mee kan doen oa sport..fokken zal ook wel niet diervriendelijk zijn en shows lopen ook niet, dus wat blijft er dan nog over?? Kan je ze dus als nog allemaal gaan afschieten..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:46

Grom : Mwoah , daar ben ik het niet mee eens eerlijk gezegd :P

Iets als natuurlijk bekappen kun je wel grofweg in 2 manieren indelen : het erg fanatieke in de "oer-paard-vorm" hakken van een hoef van een simpel anno 2010 recreatiepaard :P of gewoon het natuurlijk bekappen zoals ik het zelf het beste ken : het nabootsen van natuurlijke slijtage van de hoef , passend bij het individuele paard.

Ik ben helemaal voor het natuurlijk bekappen op de laatste manier , gewoon de hoef de ruimte geven om zijn natuurlijke gedrag te vertonen , zeg maar :P

Zonder ijzers die de boel verstoren , en bij gebrek aan ondergronden waardoor het paard de hoef zelf goed in model slijt , voeren wij als mensen kunstmatig die slijtage uit , d.m.v. een "natuurlijke bekapping" :)

Of door de paarden lekker veel over het harde te laten lopen zodat de hoef het zelf weer regelt , zoals de hoef bedoelt is ;)

Maargoed , dat gaat een beetje off-topic :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:48

Natuurlijk bekappen bestaat imo niet, natuurlijk afslijten is er niets aan doen maar afentoe een rondje over straat lopen zodat het vanzelf afslijt... Alles daarnaast is gewoon niet natuurlijk :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:51

Ach , om nu over een woordje te vallen....natuurlijk bekappen kun je gewoon uitleggen als : een hoef bekappen tot het model waarop de hoef bij natuurlijke slijtage ook zou afslijten.

Maarja , om DAT nu elke keer helemaal te zeggen is ook zo'n mond vol :P

Als je over dat woordje "natuurlijk" wilt vallen dan zijn er nog zo'n 3 miljoen uitdrukkingen war je tegenin moet gaan :)

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:53

pmarena: okee, ik had het nooit zo als die tweedeling bekeken... maar ik kan me er wel moeilijk invinden. ik doel eigenlijk meer op de vele mislukte pogingen van natuurlijk bekappen die ik tegen ben gekomen, en het eerste deel van de tweedeling die jij beschrijft, dat zie ik eigenlijk als het grootste deel van natuurlijk bekappen. Ik heb maar weinig voorbeelden gezien van paarden die er echt profijt van hebben gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:55

Begrijpelijk dat je er dan zo tegenaan kijkt :j

Maarja dan komen we weer ontopic : het is eigenlijk net zo als met de paardensport , het kan op een goede , doordachte en paardvriendelijke manier worden uitgevoerd , of op een lompe en onbehouwen manier die de dieren meer schade toebrengt dan wat anders.....

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:57

maar 'natuurlijke slijtage' is toch iets anders dan de slijtage van van een hoef van een paard dat gewoon alleen maar over vlakke stukken loopt, en simpele ondergronden?
ik val wel over het woordje 'natuurlijk' :o je gaat dan toch uit van hoe paarden in het wild leven, en dus de slijtage die daarbij hoort?
ik heb de site hoefnatuurlijk.nl eens goed doorgelezen en ik kan nergens vinden dat ik ongelijk heb zoals ik het nu zeg. maar ik sta open voor kritiek :D