Uiteraard vind ik het een ander verhaal dat een paard reageert bij t opzadelen omdat iets m zeer doet (wat vaak ook het geval is) of dat soort dingen maar niet iedereen heeft dat altijd door.
Ik vind afstraffen als ie echt iets verkeerd doet helemaal geen probleem maar t moet wel terecht zijn. Ik gebruik ook niet de punt van mn schoen maar de platte bovenkant, dat maakt meer lawaai maar de kans dat je iets raakt wat niet moet is veel kleiner. In de kudde worden paarden vaak tegen de onderkant van de buik getrapt of onder tegen de borst. Ik doe t liever niet maar als het er op lijkt dat paard de baas wordt.. Al kan je niet elk paard op die manier aanpakken, sommige worden er wel paniekerig van, dan moet er een andere oplossing gezocht worden. Maar je moet als leider zijnde heel duidelijk en consequent naar je paard toe zijn, want als hij jou niet als leider ziet gaat ie steeds meer zelf bepalen wat goed en fout is en ook wat bijvoorbeeld eng is. Ik las vorige week nog dat als jij niet duidelijk de leider bent een paard jou ook niet 100% kan vertrouwen omdat een goede leider consequent en duidelijk is. Als jij twijfelt of bv vraagt of hij zijn voet op wil tillen en hij doet t niet, je denkt laat ook maar, dan ben je niet consequent bezig, je wilt iets van m of je wilt t niet.
Wat ik wel zielig vind: slecht passend tuig, meeste hulpteugels (vooral als ze verkeerd gebruikt worden), sommige bitten en dan vooral hoe ruiters met een bit omgaan, niet zonder sporen kunnen, veel op stal staan.
Ik heb mijn ezelruin 1 keer heel hard geschopt hij trapte mij heel hard zo oppeens was met hem aan het wandelen leuk gezellie en hij stijgerde tegen mij op draaide mijn hoofd weg en gaf hij me een knal tegen mijn schouder aan. Stond hij daar te blazen nou hem hem een trap onder zijn ezelbibsje verkocht. Elke keer als we langs dat stukje in het bos lopen trekt hij zijn billetjes strak
Dus ik hoef het gelukkig niet nog een keer te doen. Stijgeren doet hij nog wel als hij zijn zin niet krijgt maar niet meer tegen mij op. Maar mijn panda is mijn allerbeste vriendje en ik die van hem
dan is het echt zo van 'Oja! Dat mag ik niet'
WAAROM IN GODSNAAM, denk ik dan bij mezelf.