Alles is zielig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:12

Voordat mijn paard een dreun krijgt wordt ie eerst wel goed gewaarschuwd dat dit niet mag. Hiervoor had ik een fjord, vriendelijk ding maar wel eens wat lomp en drammerig aan de hand, tikkie verwend en niet veel in de handen geweest, 6 jaar oud. Eerst steeds vriendelijk gebleven maar toen t gedrag doorzette toch ff wat hardere maatregelen genomen. Ik moet zeggen dat het later een van de braafste dieren werd die ik ken, stilstaan als ik dat vroeg, achter me blijven lopen, alle 4 voeten geven. En nee die was zeker niet bang voor me geworden of schuw. Ik heb haar nooit tegen t hoofd geslagen of zo en ook niet met een zweep. Toen t eenmaal was beslist wie de leider was werd t allemaal veel makkelijker en was t ook nooit meer nodig om dr te straffen. Heb geregeld complimenten gekregen dat mijn fjord zo keurig opgevoed was. :o

Uiteraard vind ik het een ander verhaal dat een paard reageert bij t opzadelen omdat iets m zeer doet (wat vaak ook het geval is) of dat soort dingen maar niet iedereen heeft dat altijd door.

Ik vind afstraffen als ie echt iets verkeerd doet helemaal geen probleem maar t moet wel terecht zijn. Ik gebruik ook niet de punt van mn schoen maar de platte bovenkant, dat maakt meer lawaai maar de kans dat je iets raakt wat niet moet is veel kleiner. In de kudde worden paarden vaak tegen de onderkant van de buik getrapt of onder tegen de borst. Ik doe t liever niet maar als het er op lijkt dat paard de baas wordt.. Al kan je niet elk paard op die manier aanpakken, sommige worden er wel paniekerig van, dan moet er een andere oplossing gezocht worden. Maar je moet als leider zijnde heel duidelijk en consequent naar je paard toe zijn, want als hij jou niet als leider ziet gaat ie steeds meer zelf bepalen wat goed en fout is en ook wat bijvoorbeeld eng is. Ik las vorige week nog dat als jij niet duidelijk de leider bent een paard jou ook niet 100% kan vertrouwen omdat een goede leider consequent en duidelijk is. Als jij twijfelt of bv vraagt of hij zijn voet op wil tillen en hij doet t niet, je denkt laat ook maar, dan ben je niet consequent bezig, je wilt iets van m of je wilt t niet.

Wat ik wel zielig vind: slecht passend tuig, meeste hulpteugels (vooral als ze verkeerd gebruikt worden), sommige bitten en dan vooral hoe ruiters met een bit omgaan, niet zonder sporen kunnen, veel op stal staan.
Laatst bijgewerkt door Searcher op 21-06-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:16

Klopt Monica. Als ik geen respect voor mijn ezelruin had gehad had ik denk ik nu zo ongeveer alle botjes in mijn lichaam gebroken tijdens het trainen(ezel met verhaal) Ik zeg wel eens als ik boos op hem ben pffff probleemkind maar dat meen ik niet. Maar duidelijkheid heeft hij nodig anders gaat hij zelf creatiefe dingetjes verzinnen waar ik niet zo blij mee ben :D Ik heb mijn ezelruin 1 keer heel hard geschopt hij trapte mij heel hard zo oppeens was met hem aan het wandelen leuk gezellie en hij stijgerde tegen mij op draaide mijn hoofd weg en gaf hij me een knal tegen mijn schouder aan. Stond hij daar te blazen nou hem hem een trap onder zijn ezelbibsje verkocht. Elke keer als we langs dat stukje in het bos lopen trekt hij zijn billetjes strak :+ Dus ik hoef het gelukkig niet nog een keer te doen. Stijgeren doet hij nog wel als hij zijn zin niet krijgt maar niet meer tegen mij op. Maar mijn panda is mijn allerbeste vriendje en ik die van hem <3 <3 <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:18

Jij mij bijten, ik jou bijten.
Jij mij trappen, ik jou trappen.

Dat is ook alles, 'n correctie in hun gedrag. Lompe gedragingen zoals omlopen, express op te tenen staan, weglopen en dergelijke worden gecorigeerd met stemverheffing en dat werkt prima. :) dan is het echt zo van 'Oja! Dat mag ik niet' :D

En onder het zadel een echte correctie hoef ik bijna niet te maken dan moet ie het al echt te bont maken! :o Wel kan ik niet hebben als ie zich buiten aanstelt etc dan krijgt ie een stemverheffing en een tik op zijn nek of om zijn oren met mijn hand.

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:03

ik vind dit egt een rare stelling wat is er zielig aan om een paard op een zonnige dag een emmer water geven
of ff erop zitten
nee oneens

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:03

KBTP schreef:

Dat is ook alles, 'n correctie in hun gedrag. Lompe gedragingen zoals omlopen, express op te tenen staan, weglopen en dergelijke worden gecorigeerd met stemverheffing en dat werkt prima. :) dan is het echt zo van 'Oja! Dat mag ik niet' :D

En onder het zadel een echte correctie hoef ik bijna niet te maken dan moet ie het al echt te bont maken! :o Wel kan ik niet hebben als ie zich buiten aanstelt etc dan krijgt ie een stemverheffing en een tik op zijn nek of om zijn oren met mijn hand.

met jouw ben ik t wel eens

Vanntje

Re: Alles is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:07

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind vaak belonen belangrijker dan straffen.
Straffen doe je op het moment met stem verheffen of een tikje en geen rot schop of knal.
Straffen is kort maar krachtig.
belonen daarin tegen werkt het beste! zodra ze wat goed doet beloon ik haar met een hoge piep stem een klopje en een knuffel, nou ze heeft voor je het weet iets super snel door! :)
En dat is in de meeste gevallen zo!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:20

Ja het klopt dat belonen helpt maar soms kan dit niet. Je moet ze ook uitleggen dat iets niet kan. Eerst gewoon met heeeeey niet doen als dit niet helpt duidelijker en als dat niet helpt heel duidelijk

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:25

nanette1 schreef:
Ja het klopt dat belonen helpt maar soms kan dit niet. Je moet ze ook uitleggen dat iets niet kan. Eerst gewoon met heeeeey niet doen als dit niet helpt duidelijker en als dat niet helpt heel duidelijk

Ja klopt.
Het allerbelangrijkste is gewoon dat je er niet een kwartier op door gaat wat ze verkeer doet.
Verder is het idd zo dat soms straffen beter werkt! :D

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:26

isis_karel schreef:
ik vind dit egt een rare stelling wat is er zielig aan om een paard op een zonnige dag een emmer water geven
of ff erop zitten
nee oneens

que?
sorry, snap je niet.
Punten, kommas en leestekens in het algemeen zijn best handig, trouwens.
En echt schrijf je echt niet als egt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:42

isis_karel schreef:
KBTP schreef:

met jouw ben ik t wel eens

Ja vind ik wel. Er zijn ook mensen die het echt te bont maken, dat als het paard vies kijkt BAM! een pak rammel en de dieren weet niet eens van hoe of wat. :? WAAROM IN GODSNAAM, denk ik dan bij mezelf.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:48

KBTP, het klopt wat je zegt. Er zijn mensen die het te bont maken... Daar kan ik ook niet tegen.

Maar je paard laten zien dat hij evengoed respect moet hebben voor jou als jij voor hem, vind ik dat op zijn tijd wel moet kunnen. Ook vind ik het eraan liggen of je het op het goede tijdstip doet of niet.

Maargoed zoals ik al probeerde duidelijk te maken in mijn post, ik een paard ook wel eens een knal verkocht.
1 ding is wel zeker, ik zal nooit, maar ook NOOIT naar het hoofd van een paard slaan. Want als ik dat zie, bah daar kan ik echt niet tegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:59

vanLotje schreef:
isis_karel schreef:
of ff erop zitten
nee oneens

que?
sorry, snap je niet.
Punten, kommas en leestekens in het algemeen zijn best handig, trouwens.
En echt schrijf je echt niet als egt.

En ff leer je volgens mij ook niet op school.

On-topic:
Dus het komt hier een beetje op neer: Corrigeren mag, maar maak het niet te bont. Als je écht helemaal volgens de 'wetten van de natuur' wilt doen, moet je signalen geven. Stemverheffing en postuur helpen meestal al. Als ze daar écht niet op reageren, dan verdient hij een tik.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:59

wijzen naar het hoofd is al genoeg. Ik heb mijn ezelruin wel eens een tik op de neus gegeven met een erg goede reden.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:04

mijn opa zegt altijd tegen mij:
"je moet je paard niet straffen maar voeren, daar word ie blij van"
:D ik ben het er zelf niet helemaal mee eens maar ik vind het wel grappig :D

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:05

geeske304 schreef:
mijn opa zegt altijd tegen mij:
"je moet je paard niet straffen maar voeren, daar word ie blij van"
:D ik ben het er zelf niet helemaal mee eens maar ik vind het wel grappig :D

muwahahhahhahah dat ga ik op de stal van Karamela zetten!! :D

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:35

Ik sla niet, schop niet, knijp niet en geef m'n paard zelfs geen 'corrigerende tik'. Toch hoor ik van iedereen dat wij z'n fatastisch braaf, goed opgevoed paard hebben. Terwijl hij over ons heen liep toen we 'm net hadden. Gewoon een kwestie van zeer consequent opvoeden: elke keer weer aangeven wat wel en niet mag; goed gedrag uitbundig belonen en ongewenst gedrag negeren als dat kan en 't beest 'terug zetten' als het moet.

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:41

Ja, ik vind het meestal zielig. Misschien is het wel niet zo en zit ik fout, maar ik kan niks aan mijn mening veranderen dus die houd ik zo.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:03

Belonen is uiteraard beter dan straffen. Ik zal mn paard geen tik verkopen als ie een oefening verkeerd doet o.i.d. Alleen als ie over me heen walst grijp ik in.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:19

Soms vind ik straffen ook niet op zijn plaats. Op wedstrijd zie je vaak genoeg amazones die zelf een foutje maken, waardoor de pony/paard het fout doet, en dan krijgt die op zn donder. Dat vind ik wel sneu, aangezien dat paard er niks aan kan doen.

Maar als het echt vanuit het paard komt mag ie prima weten dat hij stout is!

Mijn laatste proef was mijn pony lekker aan het klieren, spontaan stilstaan en niet meer vooruit willen komen op been. Toen heb ik hem een pets met de zweep gegeven op zn edele bibs en heeft ie zich de rest van de proef gedragen. Jury heeft er niks over gezegd, behalve dat hij 'de extra aansporing goed kon gebruiken' (citaat van mn coupon)

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:20

Slaan omdat jij het leuk vind, is zielig.

Corrigeren is altijd prima, paard het bijt mij, bijt ik hem terug. Slaat het paard mij, kan het paard van mij ook een mep terug verwachten. Dit noem ik niet zielig :n

Tja je kan onder het rijden wel een paar keer een tik geven als het paard een fout maak, maar niet als je weet dat ze zelf vaak fout zit.

Rooms : Waarom vind de het zielig, als een paard jou trapt, je trapt hem terug is dat dan zielig voor het paard ?

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:27

@ _DLS_ Als een paard mij trapt, geef ik hem een tik (met de hand). Dat vind ik kunnen. Een trap niet, dat vind ik overdreven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:39

Rooms schreef:
@ _DLS_ Als een paard mij trapt, geef ik hem een tik (met de hand). Dat vind ik kunnen. Een trap niet, dat vind ik overdreven.

Waarom dan niet? Denk persoonlijk dat een paard mij meer pijn doet als hij trapt dan dat ik hem een trap geef.

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:47

Ik geef het paard rustig een trap terug hoor. :)

Ik denk dat de trap van ons veel minder hard zal aan komen dan de trap van het paard hoor. Ik vind dat ze maar moeten weten dat er ook een bepaalde grens licht. :j

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:52

Nou als me paard een loopje met me neemt,
dan krijgt hij echt wel op zn donder.
En dan niet in zn mond trekken maar gewoon een tikje.
Of even corrigeren met je stem.
maar zielig, nee.
Paarden die vermagert zijn en mishandeld worden,
die zijn zielig.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:07

_DLS_ schreef:
Ik geef het paard rustig een trap terug hoor. :)

Ik denk dat de trap van ons veel minder hard zal aan komen dan de trap van het paard hoor. Ik vind dat ze maar moeten weten dat er ook een bepaalde grens licht. :j

Denk? Dat weet ik wel zeker haha. En helemaal als ze hoefijzers onder hebben. Heel fijn :')