Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:39

Adil18 schreef:
Anoniem schreef:

Ik zeg ook niet dat ik dat doe, Ik zeg alleen dat het heel makkelijk gaat. En dat die regel dus net zo goed afgeschaft kan worden.. Of combinatie gebonden moet worden.
Maar dat zullen de springruiters zeker niet in dank afnemen.

Edit: toevoeging gedaan

Dat dik gedrukte ben ik met je eens...

Hoewel dat gewoon te moeilijk gaat worden...Kijk naar mensen die voor en handelsstal rijden...Moeten die met elk paard een winstpunt halen? Kost te veel tijd en geld...

Ik denk niet dat dit in de praktijk werkt. Bovendien we hebben het over een B proef. Als je dat voor elkaar hebt wil dat nog niet zeggen dat je je paard goed dressuurmatig voor elkaar hebt.

Evaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:39

Ik vind persoonlijk springen makkelijker, maar dat komt omdat mijn fjord zich niet goed concentreed als we aan het dressuren zijn. :Z
En dan loopt ze ook niet altijd even vloeiend ;(
En springen vind zij weer superleuk, en daar is ze ook wel redelijk goed in :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:40

sporter schreef:
Ik denk niet dat dit in de praktijk werkt. Bovendien we hebben het over een B proef. Als je dat voor elkaar hebt wil dat nog niet zeggen dat je je paard goed dressuurmatig voor elkaar hebt.

Jep, waar :j

_Liez

Re: Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:43

Dat ligt denk ik ook een beetje aan je paard!
Als je paard dressuur veel leuker vind en ook beter kan enz. Dan denk ik dat dressuur dat makkelijker gaat. Als je paard springen leuk vind en er talent enz voor heeft dan gaat springen weer makkelijker.
Ik vind zelf dat aan dressuur moeilijke dingen zitten maar aan springen ook!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:49

Springruiters rijden 95% van hun tijd gewoon dressuur, dus onderscheid is niet te maken en dat moet je ook niet willen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:54

ik zelf denk je moet doen wat je zelf kan en goed in bent en natuurlijk je paard mee hebben want anders is het zo wie zo nul. ik zelf ben dressuur matig bezich maar dat wil niet zeggen dat ik springen niet top vind. doe dat zelf ook wel af en toe.
maar ik heb gekozen om verder in de dressuur tegaan.
en soms moet je kiezen.
en springruiter bedoel je de top mee moeni ?? want dat klopt als een bus . :D
maar de meeste hobby ruiter echt niet :+

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:15

Het ligt inderdaad aan de combinatie van het paard en de ruiter... I love springen, en mijn paarden ook! Zelf vind ik dressuur niet echt spannend en leuk genoeg, en mijn paarden genieten er ook niet echt van..
Met dressuur eindigde ik dan ook meestal rond de 5e plaats, en met springen 1e plaats!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:33

Ik heb vroeger zelf altijd gesprongen en vond dressuur echt helemaal niets. Te saai. Maar de waarheid is dat je zonder dressuur niet de beste springruiter bent. Je hebt de dressuur toch nodig bij het springen. Nu spring ik al jaren niet meer maar de dressuur blijft een sport apart. Nu ben ik een recra ruiter richting dressuur :-D

lovemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:41

Ook al rij ik zelf nog maar in de B ben ik zelf wel van mening dat dressuur de basis is!
Dit is mij ook altijd geleert en heb 2 jaar lang alleen maar moeten dressuren voor dat ik mocht springen dat heeft goed geholpen want ik heb nu eenmaal een pony die zonder dressuur basis niet door het parcours te krijgen is en nog dressuur ik bijna alleen maar met trainingen!
Ook met mijn jonge pony is het eerst dressuur en dan springen
maar ik vind niet dat het te bepalen is wat moeilijker is want dat ligt ook aan je niveau

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:39

ik vind het ook wel een goede regel om hier in Nederland om ieder geval 1 wp te hebben voordat je mag springen, maar op zich is het aan de ene kant ook niet veelzeggend!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:46

miepje17 schreef:
Te beweren ja,maar zoals hierboven ook 1 zegt springen is dressuren over hindernissen. Kun je niet dressuren zal je paard ook niet over kunne laten springne bij het neerkomen na een hindernis. Is toch stukje dressuur ( overspringen )

Het is geen dressuur over de hindernissen, maar dressuurmatig rijden tussen de hindernissen. Dressuur kun je niet over de hindernis rijden, wel ertussen. En daarnaast als je niet kunt dressuren dan kun je niet springen? Sommigen paarden worden veel te vervelend om een dressuurproef mee te rijden, dat is echt geen pretje, terwijl ze met springen wel doen wat gevraagd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:58

DDW1190 schreef:
ik vind het ook wel een goede regel om hier in Nederland om ieder geval 1 wp te hebben voordat je mag springen, maar op zich is het aan de ene kant ook niet veelzeggend!

Idd het idee is best leuk. Alleen nogal makkelijk te "omzeilen"

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:00

te omzeilen?

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:05

je kan het wel omzeilen maar het is de vraag of je dan wel ver zal komen in de paarden sport. dat is de vraag die je jezelf eens moeten stellen dan voor dat er ongelukken gebeuren.
want wat er hier gezegt wordt is dressuur een bassis voor idereen . :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:06

Espie schreef:
je kan het wel omzeilen maar het is de vraag of je dan wel ver zal komen in de paarden sport. dat is de vraag die je jezelf eens moeten stellen dan voor dat er ongelukken gebeuren.
want wat er hier gezegt wordt is dressuur een bassis voor idereen . :D

Nogmaals het is niet zoals ik het doe hoor ;) heb iedere week zowel dressuur als spring les.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:01

Springen en dressuur is even moeilijk!
het is hetzelfde als appels met peren vergelijken.

In het B en L springen heb je over het algemeen niet veel rijkunst of talent nodig en lijkt op dat nivo makkelijker als dressuur, waarin je toch je oefeningen moet beheersen. Word het M springen of hoger dan komt er wel degelijk wat rijkunst bij kijken, heb je dan geen controle dan gaat het een keer fout.

Van de andere kant kan een dressuurruiter op nivo een paard dat nog nooit uit is gebracht direct in het Z of hoger uitbrengen, zonder dat het paard dus ergens geweest is. Dat is bij het springen ondenkbaar, dus daarin lijkt het springen weer moeilijker.

Ik krijg naast springpaarden ook wel dressuurpaarden te rijden en ik ben over allebei het gereden zijn niet altijd te spreken. Ook door dressuurruiters word er dressuurmatig rampzalig gereden. Vaak zijn die dan weer moeilijker te corrigeren dan een verkeerd gereden springpaard, omdat er over het algemeen meer spanning komt kijken in het verkeerd trainen van een dressuurpaard.

Een springpaard hoeft alleenmaar foutloos door het parcours, mindere onderdelen zijn te verbloemen. In een dressuurproef kun je niet om je oefeningen heen, dus lijkt dressuur moeilijker.

Onlangs heb ik voor het eerst bij de paarden een dressuuwedstrijd gereden in het L2. Ik heb 18 jaar geleden voor het laatst B dressuur gereden bij de pony's. Met dit paard rij ik sinds kort M SGW (een keer of 6 in totaal gestart), dus ik wilde wat oefenen in de ring en kreeg toestemming om direct L2 te starten. Ik was 2e met 206 punten, dus daain ben ik ook geneigd te zeggen dat dressuur eenvoudig is.

Dus ik denk dat niet te zeggen is, wat moeilijker is. Het zal door de nivo's heen elkaar een beetje afwisselen. Daarbij komt natuurlijk nog kijken wat het talent van ruiter en paard is. Op topnivo is beiden gewoon enorm moeilijk. Daar is het niet alleen het rijden, maar ook het managen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:31

schoentje schreef:
Springen en dressuur is even moeilijk!
het is hetzelfde als appels met peren vergelijken.

In het B en L springen heb je over het algemeen niet veel rijkunst of talent nodig en lijkt op dat nivo makkelijker als dressuur, waarin je toch je oefeningen moet beheersen. Word het M springen of hoger dan komt er wel degelijk wat rijkunst bij kijken, heb je dan geen controle dan gaat het een keer fout.

Nou, ik vond dat ik in de B en de L toch ook al aardig wat rijkunst nodig had. Ik had een hele kijkerige, voorzichtige en die moest je perfect gesloten naar ene sprong toerijden. Iets te veel hand? Noodstop. Iets te weinig been? Noodstop. Vond het erg lastig om dat perfect te doseren. En wat ben je dan aan het doen? Juist ja, dressuur. :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:42

Ik rijd bijna elk paard dat bij ons binnenkomt direct een B of L parcours binnen. Dat kan dan ooit de 2e of 3e keer zijn dat ik erop zit. Mijn knopjes heb ik er dan echt nog niet opzitten. Zo snel zou ik met hetzelfde beest geen fatsoenlijke dressuurproef kunnen rijden, maar dus wel een springproef die ook nog eens heel aardig eruit ziet. voor een parcours op B en L nivo hoeft een paard niet goed dressuurmatig voor elkaar te zijn of goed aan de hulpen te staan, een beetje handigheid van de ruiter brengt je een heel eind.
Ik denk ook dat dat het grootste deel van de springruiters op het lagere nivo geen nette dressuurproef kan rijden, maar het overgrote deel van de dressuurruiters op alle nivo's kunnen ook geen fatsoenlijk springparcours rondrijden.

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:58

amai dat is moeilijk !
persoonlijk vind ik dressuur wat makkelijker maar voor iemand anders is dat misschien omgekeerd ;-)
enja het hangt er ook vanaf op welk niveau je rijdt :D

nicolrocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:09

Ik vind het een beetje hetzelfde de een vind springen moeilijker de ander dressuur
maar ik vind t tzelfde
xx

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:04

Lastig. Valt niet echt te vergelijken aangezien het 2 totaal verschillende disciplines zijn.

Springen brengt meer risico's met zich mee. Zeker op hoger niveau MOET je, je paard dressuurmatig onder controle hebben.
Heb je dat niet, dan kan dat flinke gevolgen hebben.

Springen vergt een grotere mate van controle. Dressuur vergt natuurlijk ook controle maar 'fouten' zijn over het algemeen minder cruciaal.
Bij springen kan een fout betekenen dat je midden in een hindernis stort. Dressuur heeft dat risico iets minder. ;)

Hoewel het trainen richting 'perfectie' bij dressuur toch echt een stuk moeilijker is dan bij het springen.
Spanning, tegen de hand, gedoogd bij springen, niet bij dressuur.
Met welke techniek paard (en ruiter) over de hindernis komen is niet van groot belang. Bij dressuur echter wel.
Het moet aan een bepaald 'plaatje' voldoen.

'Voor het plaatje' is dressuur moeilijker.
'In mate van benodigde controle' is springen moeilijker.

Als voorbeeld:
Mijn paard komt niet direct terug (verzameld) als ik dat vraag.
Ik vlieg als een halve gare over een sprong heen, controle is weg en mocht ik in een dubbel zitten... kan ik wel eens midden in de volgende hindernis landen.
Maar niemand die mij punten aftrek geeft omdat mijn paard veelste vroeg/laat afzet.
Bij dressuur daarintegen vlieg ik de hoek nog een stukje door, totdat mijn paard eindelijk besluit terug te komen.
Verder weinig aan de hand maar ik krijg wel punten aftrek.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 11:25

iedereen praat over het grandprix, maar vergeet niet dat er volgens mij geen 1 grandprix ruiter op bokt zit!

Springen brengt ook meer risico mee, maar is het daardoor een stuk moeilijker?
Bij dressuur kan je paard zich ook verstappen..

Dressuur is in mijn ogen ook wat stressvoller dan springen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:38

DDW1190 schreef:
iedereen praat over het grandprix, maar vergeet niet dat er volgens mij geen 1 grandprix ruiter op bokt zit!

Springen brengt ook meer risico mee, maar is het daardoor een stuk moeilijker?
Bij dressuur kan je paard zich ook verstappen..

Dressuur is in mijn ogen ook wat stressvoller dan springen!

Als dressuur stressvol is dan doe je toch iets fout. Gezien het feit dat dressuur over ontspanning gaat.

Maar springen durft ook niet iedereen dus daardoor zou het moeilijker zijn(voor veel mensen). Maar Dressuur gaat we over veel meer concentratie en rust. En dat is voor sommige mensen ook lastig

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 11:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:46

DDW1190 schreef:
ik bedoel mijzelf ook niet, doelde ook meer hierop:

[VN] Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Ja dat heb ik een tijd terug ook gelezen ja. Maargoed ik ben dan ook totaal niet te spreken over het "dressuur" op wedstrijd. Veelste veel op de hoofdhouding gericht en te weinig op ontspanning. Maar dat is een andere discussie