Ligt het nu altijd aan het paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:49

R0oszs schreef:
Als je een probleem heb zou ik eerst wel uitsluiten dat hij pijn heeft. Dan zou ik naar de ruiter kijken.

Want als je paard pijn heeft en je denkt dat de ruiter niet goed is dan kan het nooit opgelost worden en wordt het probleem alleen maar erger.

+:)+ +:)+ +:)+

En zo is het maar net...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:51

Ik heb het over de "kleine" dingen hoewel ik die niet zo klein vind... :n
Verwaarloosde hoeven, slechtpassende zadels (en niet een beetje slecht passend, ze liggen echt voor geen meter) slechte verzorging of gebrek aan verzorging... Dat bedoel ik met geen verantwoordelijkheid nemen. En dan heb ik het nog niet over wat ik op wedstrijd soms zie...

Dus als een paard dan steigert, vluchtgedrag vertoont enz, ja dan zou mijn eerste reactie ook zijn "is ie nagekeken", want 99% van de tijd is de oorzaak lichamelijk. ;) Ja, er zijn paarden die gewoon rottig doen. Maar heel vaak gaat het gewoon om een medisch probleem of tuigage dat pijn doet.

Dus ik vind de vraag niet meer dan logisch.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:51

Babel schreef:
Wanneer jij een 3 jarige koopt en die blijkt een rugprobleem te hebben, dan is het zeker nog niet jouw fout.
Het wordt pas een fout als de eigenaar of ruiter dat niet doorheeft en er niets aan doet. Of erger nog, het wel doorheeft maar zijn kop in het zand steekt.

Dat is zo maar het wordt vaak niet opgemerkt

Toen onze jaarling in de opfok liep heb ik de 30 jaarlingen uit de groep eens afgevoeld
Op een enkeling na hadden de meeste jaarlingen spierproblemen vooral in de voorhand
Bij de 2 jarige was het al niet beter
Niet zo gek als je ziet hoe ze met elkaar omgaan
en hoeveel procent van de eigenaren merkt dat ook op en laat er iets aan doen
Helaas maar Héél weinig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:52

Janine1990 schreef:
Bellona_K: Ik begrijp de intensie van de eerste alinea wel. Maar het gaat mij er hier op bokt niet vanuit wordt gegaan dat de ruiter er al naar heeft gekeken. Kwam laatst een topic tegen met een best simpel probleem, maar die heeft helemaal uitgelegd dat dierenarts en alles er al naar heeft gekeken. Dan denk ik; Dat hoeft toch niet nodig te zijn?

Sorry Janine, maar ik neem ook liever het zekere voor het onzekere als ik twijfel. Dan weet ik tenminste wat het NIET is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-10 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:53

ikkeweer schreef:
Sorry hoor maar wat een onzin, een paard hoeft niet ondersteund te worden als hij of zij loopt, het is toch geen oud wijf met een rollator ? Als je het goed doet geef je de hulp voor schouderbinnenwaarts en that's it, dan loopt ie een regelmatige schouderbinnenwaarts, tenzij.........

_O-

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:54

Dat klopt helemaal hoor Unamie en daar ligt dan dus ook gelijk wat ik de fout van de ruiter, in dit geval eigenaar noem. Natuurlijk kan je niet altijd alles zien, het is dus ook niet raar en verkeerd dat er fouten gemaakt worden. Dat je een keer iets niet ziet of door hebt maakt je niet gelijk een slechte eigenaar :n. Maar het blijft wel een fout, die aan de ruiter ligt. Dat was mijn punt.

En ik vind het niet eens zo verkeerd dat bokkers elkaar erop wijzen dat een probleem misschien ergens anders vandaan komt dan ze zelf dachten. Twee zien meer dan een, heel veel bokkers zien nog veel meer dan een.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 30-05-10 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:54

Heb niet heel het topic gelezen, dus misschien val ik in herhaling.. Maar ik vind dus ook dat alles altijd op het paard geschoven wordt en dat er veel te veel therapeuten bij gehaald worden. Natuurlijk kan een paard een lichamelijk probleem hebben, maar meestal is het gewoon een slechte ruiter/amazone die zijn/haar paard zelf helemaal vast rijdt. En elke fysiotherapeut kan wel ergens iets vinden, maar dat ik bij mensen hetzelfde. Tuig en hoeven moet gewoon goed zijn, maar het allerbelangrijkst is dat de ruiter goede begeleiding krijgt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:57

unamie schreef:
Babel schreef:
Wanneer jij een 3 jarige koopt en die blijkt een rugprobleem te hebben, dan is het zeker nog niet jouw fout.
Het wordt pas een fout als de eigenaar of ruiter dat niet doorheeft en er niets aan doet. Of erger nog, het wel doorheeft maar zijn kop in het zand steekt.

Dat is zo maar het wordt vaak niet opgemerkt

Toen onze jaarling in de opfok liep heb ik de 30 jaarlingen uit de groep eens afgevoeld
Op een enkeling na hadden de meeste jaarlingen spierproblemen vooral in de voorhand
Bij de 2 jarige was het al niet beter
Niet zo gek als je ziet hoe ze met elkaar omgaan
en hoeveel procent van de eigenaren merkt dat ook op en laat er iets aan doen
Helaas maar Héél weinig...

ik vind dat ook heel logisch, en heel normaal......... dus ga je als een paard uit de opfok komt eerst bekijken of die geen schade heeft....... dat lijkt mij heel, heel logisch....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:00

Janine1990 schreef:
Een beetje meer vertrouwen in de paardenwereld mag wel hoor...
Het zal echt wel voorkomen, dat ben ik het met je eens.. Maar structureel, nee echt niet... :n

Jij kijkt wel door een hele roze bril.... wees daar blij mee want zoals ik de paardenwereld zie, en wat ik zie gebeuren doet het vaak genoeg mij pijn.

Vaak er wordt er dan ook nog vergeleken met paarden in het buitenland, maar die vergelijking kun je niet maken omdat wij het in Nederland over het algemeen gewoon goed hebben, wij kunnen in ieder geval er voor zorgen dat een paard het goed heeft, kan je dat niet dan moet je geen paard nemen, maar helaas wrdt dat dus veel te simpel bekeken.

Heel fijn dat jij kan zien of een paard goed in zijn vel ziet of niet, maar een groot deel van de mensen met een eigen paard hebben een eigen paard gekocht na alleen een aantal jaren manegekennis. En over het algemeen is dat te weinig om te weten waar je mee bezig bent.

Als ik nooit op bokt gekomen was en dus ook niet mijn huidige verzorgpaard + eigenaaresse had gehad reed ik nu waarschijnlijk vrolijk op de manege rond..... Nu zag ik in dat het welzijn op manege's (in ieder geval hier in het noorden, het grootste deel van de manege's in ieder geval) gewoon niet goed genoeg is/was. En daar had ik iedere keer een schuldgevoel over als ik afstapte.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:01

KiWiKo schreef:
ik vind dat ook heel logisch, en heel normaal......... dus ga je als een paard uit de opfok komt eerst bekijken of die geen schade heeft....... dat lijkt mij heel, heel logisch....

80/90 % heeft "schade" aan de spieren/wervels
en hoeveel mensen laten hun paard ook daadwerkelijk checken ??
Bij de dierenarts moet je daarvoor doorgaans niet zijn, die kijken er zo overheen...
Heb er ervaring mee
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-05-10 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:01

Janine1990 schreef:
Een 3-jarige kan je een passend zadel bieden, maar een 3-jarige ga je geen zadel op aanpassen.

O nee ??? Dan ben je dus totaal verkeerd bezig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:04

Uppojono schreef:
Heb niet heel het topic gelezen, dus misschien val ik in herhaling.. Maar ik vind dus ook dat alles altijd op het paard geschoven wordt en dat er veel te veel therapeuten bij gehaald worden. Natuurlijk kan een paard een lichamelijk probleem hebben, maar meestal is het gewoon een slechte ruiter/amazone die zijn/haar paard zelf helemaal vast rijdt. En elke fysiotherapeut kan wel ergens iets vinden, maar dat ik bij mensen hetzelfde. Tuig en hoeven moet gewoon goed zijn, maar het allerbelangrijkst is dat de ruiter goede begeleiding krijgt.

Dan zouden er over het algemeen ook weinig problemen met paarden zijn.
Vaak is het de fout dat er geen of slechte begeleiding is, het rijtechnische gedeelte klopt dus niet waardoor het paard vastgereden wordt.
En dan wordt er een topic op bokt geopend omdat het paard volgens de ruiter probleemgedrag vertoond.
En dan is het te hopen dat de ruiter wil snappen dat het paard eerst lichamelijk weer opgeknapt moet worden en dat er een stuk betere begeleiding moet worden gezocht.
Gebeurt dat dan wordt er, gok ik zo, geen probleemtopic meer op bokt geopend.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:04

unamie schreef:
KiWiKo schreef:

Bij de dierenarts moet je daarvoor doorgaans niet zijn, die kijken er zo overheen...
Heb er ervaring mee

Of bij rugproblemen het woord osteopaat of fysiotherapeut nieteens in de mond nemen... in mijn ogen mag die samenwerking ook heel wat beter.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:05

ikkeweer schreef:
Janine1990 schreef:
Een 3-jarige kan je een passend zadel bieden, maar een 3-jarige ga je geen zadel op aanpassen.

O nee ??? Dan ben je dus totaal verkeerd bezig.

een onbespierde ( slecht of jonge ) paardenrug veranderd in een paar maanden, wat hier boven staat staat goed verwoord, er moet wel een goed passend zadel op dat staat buiten kijf maar om er een zadel op aan te laten passen dat zou je in een later stadium kunnen doen als het paard al een betere bespiering heeft. Want hou er maar rekening mee dat je eerste zadel zeer waarschijnlijk niet meer goed gaat passen na een tijdje..

En ik heb een nieuwe stelling, ligt het nu altijd aan de ruiter ????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:06

unamie schreef:
KiWiKo schreef:

Heb er ervaring mee

ik persoonlijk laat ze niet checken........ ik merk dat snel genoeg :) maargoed dat is ook jaren mijn werk geweest, zou een beetje vreemd zijn als ik dat niet op zou merken. Maar in de regel valt het vaak wel mee.

KiWiKo

Re: Ligt het nu altijd aan het paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:07

ja, ik ben van mening dat het altijd aan de ruiter ligt :) :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:08

garny95 schreef:
En ik heb een nieuwe stelling, ligt het nu altijd aan de ruiter ????

Ja, mits het paard nog niet in handen is geweest van mensen en/of in de wei of stal bijvoorbeeld iets heeft opgelopen en dergelijke dingen. Maar dan is het ook niet de schuld van het paard.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:09

heerlijk toch die zelfkennis :) kijken wat de rest van bokt nu gaat vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:09

garny95 schreef:
een onbespierde ( slecht of jonge ) paardenrug veranderd in een paar maanden, wat hier boven staat staat goed verwoord, er moet wel een goed passend zadel op dat staat buiten kijf maar om er een zadel op aan te laten passen dat zou je in een later stadium kunnen doen als het paard al een betere bespiering heeft. Want hou er maar rekening mee dat je eerste zadel zeer waarschijnlijk niet meer goed gaat passen na een tijdje...

Nou en ? Ik ga uit van de situatie van een particulier die 1 of 2 paardjes heeft en begint met zijn 3-jarige. Daar laat je dus het zadel op aanpassen want als het niet past rugproblemen enzovoort. En als peerd gegroeid is in de bespiering laat je het weer aanpassen, enzovoort. Want ook al heeft het peerd bespiering gekregen, ook daarna veranderen ze nog. Wat hierboven staat vindt jij goed verwoord maar is dus NIET goed verwoord...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-10 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:11

ChirooHeleen schreef:
Janine1990 schreef:
Ik zeg dat je een zadel niet moet gaan aanpassen op een 3-jarige.
Zadels opvullen naar de rug van een paard vind ik absoluut verkeerd en ik ben van mening dat je daarmee problemen omarmt.

@Janine1990: Bedoel je dat de rug van een 3-jarig paard zich aan moet passen aan het zadel of lees ik dat verkeerd? Dan werk je rugproblemen juist in de hand. Er is mij een poos geleden door een zadelmaker geadviseerd een zadel voor mijn onbeleerde 5-jarige merrie aan te laten meten en die elk half jaar te laten nakijken of het nog past op het paard. Pasvorm van een zadel is zo ontzettend belangrijk voor de rug van het paard.

@Unamie: wat dacht je van rondrossen in de wei en valpartijen in de opfok/wei. Ook te weinig beweging (hele dag op stal).

Jemig wat gaat het hard hier... :+

Haha nee hoor, dat bedoel ik niet hoor ;)
Het gaat mij nu niet specifiek om jonge paarden, maar bij alle paarden is het aanpassen van een zadel op de rug van het paard, in mijn ogen de problemen omarmen. Spieren zijn constant in beweging.
Precies aanpassen naar het paard ben ik niet voor, ik ben voor een zadel dat in de goede omstandigheden van de rug voor een gelijkmatige verdeling zorgt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:11

unamie schreef:
Janine1990 schreef:
Ik denk dat wij ons dan in andere kringen bevinden, ten opzichte van elkaar...

Kom jij nooit op wedstrijden?

Bijna wekelijks... Ik rij er zelf alleen (nog?) niet..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:12

ikkeweer schreef:
Janine1990 schreef:
Nog een voorbeeld, een paard dat in een bepaalde oefening (bijv. schouderbinnenwaarts) wat onregelmatig is, hoeft niet helemaal verkeerd te zitten, dat kan ook een gebrek aan ondersteuning door de ruiter zijn.

Sorry hoor maar wat een onzin, een paard hoeft niet ondersteund te worden als hij of zij loopt, het is toch geen oud wijf met een rollator ? Als je het goed doet geef je de hulp voor schouderbinnenwaarts en that's it, dan loopt ie een regelmatige schouderbinnenwaarts, tenzij.........

Een hulp is toch iets waarmee je het paard ondersteunt? Hij doet niet alles uit zichzelf...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:13

ikkeweer schreef:
garny95 schreef:
een onbespierde ( slecht of jonge ) paardenrug veranderd in een paar maanden, wat hier boven staat staat goed verwoord, er moet wel een goed passend zadel op dat staat buiten kijf maar om er een zadel op aan te laten passen dat zou je in een later stadium kunnen doen als het paard al een betere bespiering heeft. Want hou er maar rekening mee dat je eerste zadel zeer waarschijnlijk niet meer goed gaat passen na een tijdje...

Nou en ? Ik ga uit van de situatie van een particulier die 1 of 2 paardjes heeft en begint met zijn 3-jarige. Daar laat je dus het zadel op aanpassen want als het niet past rugproblemen enzovoort. En als peerd gegroeid is in de bespiering laat je het weer aanpassen, enzovoort. Want ook al heeft het peerd bespiering gekregen, ook daarna veranderen ze nog. Wat hierboven staat is dus NIET goed verwoord...

de gemiddelde particulier koopt waarschijnlijk niet echt een nieuw zadel, het liefst gebruikt, dus laat staan 2 of misschien wel 3 nieuwe zadels, dacht het niet, die situatie van die particulier waar jij het over hebt dat zullen misschien 5 % van de paardeneigenaren zijn en die hebben geen peerd, maar een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:14

Janine1990 schreef:
Haha nee hoor, dat bedoel ik niet hoor ;)
Het gaat mij nu niet specifiek om jonge paarden, maar bij alle paarden is het aanpassen van een zadel op de rug van het paard, in mijn ogen de problemen omarmen. Spieren zijn constant in beweging.
Precies aanpassen naar het paard ben ik niet voor, ik ben voor een zadel dat in de goede omstandigheden van de rug voor een gelijkmatige verdeling zorgt.

Volgens mij snap jij er echt helemaal niets van... Ben blij dat ik jouw paard niet ben, met een niet op mij aangepast zadel op mijn rug, AU !!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:15

ikkeweer schreef:
Janine1990 schreef:
Bellona_K: Ik begrijp de intensie van de eerste alinea wel. Maar het gaat mij er hier op bokt niet vanuit wordt gegaan dat de ruiter er al naar heeft gekeken. Kwam laatst een topic tegen met een best simpel probleem, maar die heeft helemaal uitgelegd dat dierenarts en alles er al naar heeft gekeken. Dan denk ik; Dat hoeft toch niet nodig te zijn?

Sorry Janine, maar ik neem ook liever het zekere voor het onzekere als ik twijfel. Dan weet ik tenminste wat het NIET is.

Volgens mij begrijp jij niet helemaal wat ik bedoel.
Het gaat mij erom dat er op bokt alleen maar gestuurd wordt op dit soort dingen. Terwijl elke ruiter/eigenaar zijn eigen verantwoordelijkheid hoort te nemen, en veelal wel neemt. En dan gaat heel bokt er nog eens overheen met zijn/haar ideeën. Wie kent het paard nu beter, bokt? Of de eigenaar/ruiter???