Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:10

En ik heb liever slim en loperig dan sloom en lompig (dat is wel zo waardeloos :P)
Laatst bijgewerkt door zap op 30-05-10 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

kimfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:20

Liever een slomere
das beter eeb slomere is meestal niet zo schrikachtig ;)
maar ik heb een slomere paard en die schrikt niet maar een vriendin van mijn moeder haar paard is actief en die schrikt |(

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:00

Ik heb ervaring met beide.
Mijn pony is vrij flegmatiek.
Mijn paard is erg sensibel.

Op mijn pony kon ik fijner 'inwerken', hem met bepaalde oefeningen oppeppen en toch bleef de basis rustig&kalm.
Daarbij moest ik wel hard aan het werk, ik kon niet 'rustig' zitten. Constant bezig blijven met het actief houden & maken.

Mijn paard moet ik constant terugrijden. Echter blijft ze daarin nog redelijk heftig wat het moeilijk maakt de juiste controle te vinden.
Ik moet zelf volkomen rustig&kalm blijven. Zo min mogelijk doen. En hoe raar het ook klinkt, dat is ook hard werken.

Voor het 'hogere' werk is het voordeliger een actief paard te hebben. Een met voorwaartse drang.
Indien je hier goed mee om kunt gaan is het fijn om te zetten naar impuls. Dat is makkelijker als impuls erin rijden.

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:03

Liever te actief eerlijk gezegd..
Ik haat het als een paard niet vooruit te branden is, dan lijkt het net alsof ze er geen zin in hebben haha.

Brainless

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:05

Liever een houwer dan een douwer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:34

Slome paarden vind ik niks, paard moet willen lopen.

Mijn ros heeft ook soms dat douwerige, dan wil hij alleen maar rennen. Mijn remedie: naar het bos, in het bos langs het ruiterpad is een spoorlijn. Dan rijd ik daar langs tot er een trein richting huis aan komt, dan gauw paard omdraaien en been geven. Kijken hoe lang hij langs de trein kan blijven :P Wanneer hij in zo'n bui is vindt hij dat prachtig, en daarna is het rennerige ook weer een paar weken over :Y) Peerd heeft gewoon te veel energie, maar dat kan ik wel waarderen :D

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:41

Ik geloof niet meer zo in slome paarden. Dan is er vaak iets mee.
De mijne werd in het begin ook flegmatiek genoemd, nou, daar is niets meer van over hoor! Ik krijg hem nu ook zonder sporen goed aan het werk en laatst had hij even een gastruiter op zijn rug die hem toch wel vlot voor het been vond :D
Echt werkwillig zal hij nooit worden denk ik, maar met voldoende afwisseling en consequent zijn houd ik hem er toch mooi bij.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:29

Ik heb zelf een vreselijk voorwaartse pony, waar ik af en toe wel eens moe van word, omdat ze eigenlijk alleen maar hard wil. Ze wil dolgraag voor je werken, maar dan graag op haar eigen manier en dat is op de hoogste snelheidsstand. :D
Af en toe wel eens frustrerend, maar toen ik laatst op een ander paard zat dat zeker de stempel 'sloom' opgedrukt mag krijgen, was ik toch erg blij dat mijn eigen pony zo voorwaarts is.

Het is allebei werken, maar heb liever een paard die je soms even op de rem moet zetten ipv de hele tijd naar voren moet schoppen....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:32

Borg schreef:
Ik geloof niet meer zo in slome paarden. Dan is er vaak iets mee.
De mijne werd in het begin ook flegmatiek genoemd, nou, daar is niets meer van over hoor! Ik krijg hem nu ook zonder sporen goed aan het werk en laatst had hij even een gastruiter op zijn rug die hem toch wel vlot voor het been vond :D
Echt werkwillig zal hij nooit worden denk ik, maar met voldoende afwisseling en consequent zijn houd ik hem er toch mooi bij.

Klopt, zoeentje hebben wij ook, maar als ik moet kiezen dan kies ik vrijwel altijd toch die overdrukke troela boven die relaxte jongen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:33

Ik ben zelf heel rustig dus heb liever een wat actiever paard.
Maar ik rijd juist een te rustig paard. :')

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:34

Geef mij maar voorwaarts. Ik ben handiger in het terugrijden van een druktemaker dan andersom. Vroeger klaagde ik altijd en dacht ik had ik maar een slomere. Heb 1 1/2 jaar op een slome knol gereden en werd er super chagrijnig van :( wat we ook deden totaal niet vooruit te branden. Dat wil ik dus nooit meer.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:38

Ik denk dat je beter een te vlug paard kan hebben net zoals jij. Jou paard wil waarschijnlijk niet dat je er aan komt met je been dan gaat hij alleen maar vlugger en vlugger, je moet gaan proberen dat je paard je been gaat accepteren. Dat hij niet continu weg blijft rennen. Als hij jou been accepteert zal hij daar ook rustiger worden en niet steeds weg blijven rennen. De overgangen rijden wat je al doet is ook erg goed dan leert hij terug te komen en weer op jou been naar voren te gaan laat hem na dat hij terug moet komen niet zelf weer naar voren te gaan maar op jou hulpen miss dat hij dan minder rennerig word en meer naar jou hulpen gaat luisteren. Succes. Maar het is wel fijner om een actief paard te hebben :D

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:40

Geef mij dan maar actiever. Daar kun je wat mee, het probleem met slome paarden is dat ze meestal sloom blijven of er is wat anders aan de hand. Wordt van sloom ook chagerijnig trouwens.
Heb liever een paard waarvan ik merk dat ie voor me wilt werken (te actief), dan een paard die ik vooruit moet schoppen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:41

sloom vind ik ook niks,zo een die je de hele tijd vooruit moet duwen........
maar TE actief hoeft voor mij ook niet meer, ben net herstellende van een ongeval met een errug actief paard, ik verloor de controle en mn balans, en ben eraf gekukeld en onder n achterbeen terecht gekomen, 6 gebroken ribben, een gescheurde lever en gekneusde long, 4 dagen intensive care,en 2 weken ziekenhuis.......ben door t oog van de naald gegaan.
ga vandaag voor het eerst weer te paard, stiekem best spannend!!
maar mijn keus wordt voortaan; voorwaarts maar goed hanteerbaar(of hoe ik dat dan ook uit moet leggen,miss snappen jullie t)
met 2 jonge kids heb ik ontdekt en besloten dat ik mn lijf in ere moet houden, en dat een uitdaging het niet waard is om zo een hoge prijs te betalen. vanaf nu ben ik dus echt een recreatie ruiter.(die moet beginnen met 10 minuutjes stap want mag verder nog niet veel........)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:03

Ik wil een te actief paard !
ik hou niet van slome paardn !

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:10

zap schreef:
En ik heb liever slim en loperig dan sloom en lompig (dat is wel zo waardeloos :P)

ik heb een slim,loperig en lompige(soms dan) pony :D

ik riep altijd dat ik niet van hele vlotte/hete paarden/pony's hield

nu heb ik een fjord,die zo pittig voorwaarts is in het rijden,dat iedereen die haar voor het eerst ziet,zegt dat ze zelden zo'n pittige fjord hebben gezien.

toch is ze ook echt enorm braaf,en daarom maakt het me niet uit dat ze voorwaartser is,vind ik nu zelfs wel fijn eigenlijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:16

Ik had ook een zeer sensibel paard veel mensen konden er niet mee overweg omdat hij er gelijk vandoor sprintte als hij dat voelde. Echter voelde ik niet eens meer dat hij zo actief was omdat ik op de één of andere manier zo reed dat ik er totaal geen last van had. Overigens vond ik dat vlotte heerlijk bij het springen liever een paard dat te hard gaat in een parcour dan één die niet op de hindernis aantrekt.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:20

mijn paard is nu 5 jaar,en ook zo'n ADHD paard :D
veel looplust, en een heel dominant karakter.
we zijn nu van stalling veranderd en zit in een hele vervelende periode . . . (is na het zadelmak maken een jaar goed gegaan)
ze bokt en steigerd alleen maar, ik probeer het voorwaarts op te lossen, wat als gevolg heeft dat ik dan een half uur kan galoperen en madam echt niet moe wordt en of opgeeft!!! -:(-
spieren van mij die verzuren, komt me heel bekend voor!
toch heb ik graag voor waartse paarden, blijft toch lekker!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:33

ik heb nu toevallig van beide soorten een paard. Ze hebben beide ook dezelfde problemen (niet voor t been), alleen uit t bij de ene in giga heet gedrag en de andere gaat gewoon stilstaan, als t m niet zint...
Ik moet zeggen dat ik 100 x liever de hete heb, dan de luie. Dat afremmen op je been, je krijgt me er echt mee op de kast, helemaal als ze dan ook nog stil gaat staan.
De andere gaat op t been bokken en stuiteren en je hebt ellenlang geduld nodig (iets wat ik niet echt heb), maar ik moet zeggen dat ik daar lang niet zo gefrustreerd van raak.
Nee, geef mij maar zo'n stuiterbokje, waar wat extra energie in zit....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:35

ik vind dat ook weer 2 uitersten,een extra energieke stuiterbok of een slome die niet vooruit te krijgen is

doe mij maar wat meer de gulden middenweg :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:38

Snoevie schreef:
ik vind dat ook weer 2 uitersten,een extra energieke stuiterbok of een slome die niet vooruit te krijgen is

doe mij maar wat meer de gulden middenweg :D

tja, die heb ik ook liever... maar die heb ik momenteel ff niet op stal staan ;)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:04

Ik heb precies zo'n paard als TS omschrijft.

Als je altijd een paard hebt gehad dat je eigenlijk bij elk rondje 10x opnieuw moest motiveren om tempo te maken dan wordt je daar uiteindelijk wel een beetje zat van.
Voordeel dat er tegenover stond was wel dat hij buiten en op vreemd terrein ook altijd zo'n koele kikker was dat ik er een blinde op zou durven zetten.

Aanvankelijk was ik dus heel blij met de werklust en de energie van mijn huidige paard, maar ik merkte ook dat ik daar soms ook wel een sik van krijg. Maar dan denk ik: Annebelle, dit is wat je wilde!

Eigenlijk houd ik er wel van dat loperige, ik probeer haar gewoon heel erg aan te leren dat ze op mijn hand en zit terugkomt.
Als ze eronderuit loopt is er weinig zitten aan, maar ja, dat leer ik vanzelf.
En als ze echt heel erg aan de gang gaat en ook niet meer aan de hulpen staat (lopen mag, zeer zeker, maar wel op de momenten dat ik het aangeef en wel aan de hulpen blijven, niet lopen om weg te komen van die hulpen) dan rijd ik haar op een kleine volte en als ze gaan ontspannen en weer kalm loopt dan maak ik die volte steeds groter en gaan we weer verder.

Ook rijd ik veel slangenvoltes om haar aan het werk te houden, rechte lijnen zijn funest want dan gaat ze zelf wat bedenken, ze moet aan het werk blijven.

Jeetje.....heel verhaal :=
Bottomline: ja, dat loperige heb ik liever :j hahaha

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:35

Heey

Mijn paard(niet echt mijne) die past zich aan aan mij :+ als ik druk en is hij druk als ik boos ben is hij boos als ik sloom ben is hij sloom. Ik denk dat elk paard dat heeft als je er al op gaat zitten oooh nee hij is zo snel of zo sloom dan zijn ze dat ook omdat jij ze dat onbewust met je eigen energie doorgeeft je zegt eigenlijk oke, wees maar snel of oke, wees maar sloom omdat je het accepteert dat hij dat is doet hij dat ook :D Er zullen ongetwijfelt mensen zijn die zeggen dat ze geen energie rond hun lichaam hebben dat het zweverig is en zolang je dat blijft denken en niet open staat voor een stapje verder blijf je steeds op het zelfde niveau hangen, maar als je daar tevreden mee bent is dat oke. (don't shoot me) dus ik ken geen loperig of sloom paard :+ de eerste 5 minuten misschien omdat we even van elkaar moeten voelen ey wat gaan we vandaag is doen.....en daarna niet meer

Groetjes

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:05

Ik heb liever een snel paard.
Deze zijn niet alleen snel, maar leren ook snel.
Ik heb een tijdje een paard gereden die niet vooruit te branden was, en dan ben je na een tijdje zo druk bezig met het vooruit krijgen van je paard, dat je andere dingen gaat vergeten.
Dus wat mij betreft: actief paard!!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:13

Ik vind het altijd vervelend wanneer een paard niet goed voorwaarts is. (meestal reageren ze dan ook slechter aan het been). Ik ga me hier erg aan irriteren.
Ik zeg dan ook altijd, een paard wat niet voorwaarts is, hoef ik niet te rijden, die krijg ik niet dusdanig voorwaarts zoals ik zou willen. Een snel paard daarintegen kun je terugrijden. Dat vind ik makkelijker.

Ik denk dat je een snel paard, en een teveel kracht en energie gevoerd paard niet met elkaar moet verwarren.
Hoeveel mensen vechten wel niet tegen zijn/haar eigen brok?
Ik denk dat het er stiekem nogal veel zijn. Ik vind dat een paard zelf over looplust moet bezitten.
Maar mij zul je niet tegen mijn eigen brokken zien vechten!