Hoe rij je goed los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xXLiekeXx

Re: Hoe rij je goed los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:16

Ik rij los door veel wendingen te rijden.
Ik rij in een wei, ik kruis dan een aantal keer de wei door doormiddel van slangenvoltes, gewoon voltes, kleine voltes.
Eerst lang en laag, daarna oppakken en wat meer wijken en dergelijk.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:17

Ik begon met lang instappen, stelling vragen terwijl ik de teugels losjes hield.
Veel draven, voltes rijden, gebroken lijnen, buigingen enz.
En het belangrijkste vind ik toch wel het uitstappen ;)

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:59

Lang en laag! 5 min. instappen, 15 min. draven en daarna oppakken.
Ondertussen wel inbuigen en aan het been maken. :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:04

Lang en laag instappen zo'n 5 minuten, dan langzaam aan het schakelen erbij pakken en wat meer stelling vragen. Dan een paar rondjes lang en laag draven en dan rustig aan oppakken maar nog wel lager in stellen dan anders. Dan wat schakelen, zijgangen etc etc. Als dat allemaal fijn gaat, zo snel mogelijk over na de galop en vanaf dan kan ik haar lekker oppakken en de training uitbreiden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:57

Ik&mijn paard rijden nu B dressuur en ik stap altijd 10 minuten aan de lange teugel.
Dan pak ik haar op en rij ik nog 5/7 minuten voltes, slangenvoltes, pasje wijken enz.

Dan draaf ik aan en maak ik veel overgangen stap/draf draf/stap. En weer
veel voltes. Dan na 5 min. draven al galoperen. Ze komt goed los in galop dus
daar begin ik snel mee. :) Galop ook op de volte, met tempowisselingen naar
voren en terug. Dan even 2/3 rondjes stappen en dan echt aan het werk.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:13

ontspannen en lekker stappen. als ik op ander terein ben vind ik het niet erg als ze de eerste paar minuten met haar hoofd in de lucht loopt, kan ze mooi even alles bekijken:). daarna natuurlik wel aan de teugel, lekker veel figuren rijden (vooral slangenvoltes) zodat ze lekker los word en daarna lekker draven en galoperen:). ook met veel figuren

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:04

Eerst stap ik even 10 minuten en rij veel achten, volte's en slangenvolte's om hem los en soepel te krijgen. En daarna draaf ik even met een losse teugel en rij nog altijd veel figuren om hen soepel en los te krijgen. En daarna ga ik in stap en rij ik hem rustig aan de teugel.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:26

Ik rijdt mijn paard vaak lang en laag los. Lekker over de rug.
veel voltes en 8-jes rijden. Veel stelling en buiging.
Dat doe ik in stap, draf en galop. ongeveer 20 min.
Daarna begin ik pas met de oefeningen en verdere training

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:58

Ik wandel eerst een stukje aan de hand met paard (anders krijg ik hem niet aangesingeld :+ ) Dan ga ik erop en in stap lekker ontspannen krijgen, keertje wat lager, keertje iets hoger, stelling links/stelling rechts, binnenhoefslag stappen, 8en stappen. Probeer 10 tot 15 minuten in te stappen en continu van hand te veranderen. Dan aandraven en een beetje schakelen terwijl hij lang en laag loopt, paar voltes en van hand veranderen en na ongeveer 5 minuten galopeer ik aan. Dan in galop schakelen, tijdens het halsstrekken en beetje grote voltes, dit op beide handen. Daarna weer even draven en scherp maken. Dan terug naar stap en even lange teugel stappen. En dan aan het werk.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:13

ik begin altijd met 5 min stappen aan de lange teugel, daarna oppakken en lekker ontspannen stappen, veel voltes en achtjes rijden, een paar keer van hand veranderen. ik stap altijd zon 15 tot 20 minunten in en dan aandraven, paar schijn overgangen maken en veel schakelen. ongeveer 10 minuutjes. dan nog even 5 minuten stappen en daarna hard aan de bak :P

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:34

Ik stap met lange teugel , Daarna wat draven aan nog wel langere teugel . Vooral overgangen . wat voltes

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:24

Voor ik opstap laat ik mijn paard eerst haar nek naar links en rechts en naar beneden buigen. Dan stappen aan lange teugel, ongeveer 10 minuten, dan pak ik de teugels iets op maar laat het nog wel redelijk lang, zo nog ongeveer 5 minuten stappen en dan op dezelfde manier draven.
Dan rijd ik veel overgangen en sinds ik dit topic heb gelezen enkele dagen geleden neem ik ook meer wendingen mee, slangevoltes etc. Gewone voltes deed ik al, maar slangevoltes en achtjes etc had ik nog niet echt aan gedacht om mee los te rijden. (Goed topic dit!) Komt vooral doordat mijn bijrijdpaard "makkelijker" los te rijden is dan mijn eigen paard die ik net heb en welke ik nog goed moet leren kennen en het meer maken van wendingen lijkt te helpen.
En langzaamaan neem ik de teugels korter.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:02

ik rij los door oefeningen te doen. wel afhankelijk van het paard natuurlijk.
de ene keer doe ik wat meer oefeningen als stelling vragen, schouderbinnenwaarts etc.
dat is vooral bij paarden die vast zitten in hun nek, hals en kaken.
bij een al wat losser paard maak ik wat voltes, vraag ik wat stelling aan op de lange zijde etc.
van uit daar werk ik meer naar nagevelijkheid toe.
en natuurlijk tempowisselingen.
voor meer op het achterbeen verzamel ik en voor een slomer paard ga ik strekken.
sowieso rij ik veel vooruit want een paard wat niet actief en voorwaats aan je been is kun je ook niet verzamelen.
eigenlijk ben ik heel simpel in het losrijden.
en als het paard fijn los is vraag ik meer oefeningen. wat moeiljkere oefeningen gecombineerd met makkelijkere
oefeningen.
zodat het ook leuk blijft voor mijn paard.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:31

Eerst rustig stappen met lange teugel, verander je van hand en daar ook rustig stappen met lange teugel.
Zorgen dat hij goed aan je been is en je teugels rustig op maat maken, Allebei de kanten draven, en dan aan de slag.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:48

ik rijd mijn paard meestal los is stap (raar he?? haha) maar veel voltes en slangenvoltis om het paard lekker soepel te maken ook schouderbinnenwaars helpt goed! daarna rustig draven en weer veel voltes rijden!

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:59

Losrijden duurt bij mij zo'n 30 minuten ofzo en langzaam pak ik steeds meer op:
- 5 min. stappen aan een lange teugel
- 5 min. lang en laag stappen, heel veel recht stellen (ik rij alleen op de binnenhoefslag en de hoeken als HOEK dis 1/4 volte van ong. 4 m.) ondertussen ga ik rij ik wat tempowisselingen in stap. En wat stelling/buiging oefeningen op de lange zijde, ik rij weinig voltes omdat mijn paard van nature wat scheef loopt.
- 5 min. lang en laag overgangen stap-draf-stap-halt-draf waarbij ik steeds iets meer oppak.
- 10 min. lang en laag draven, hierbij wel voltes en slangenvoltes maar vooral wendingen en weer goed recht stellen.
- 5 min. lang en laag galopperen 2 voltes ofzo.
- 5-10 min. oppakken d.m.v. tempowisselingen in draf tot ik het gevoel heb dat ze super aan mijn been op de achterhand loopt te marcheren.

Nu begint het echter werk }>

_L0ura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:38

ik rij altijd minstens 10 minuten los. eerst met een lange teugel en terwijl mijn pony met haar hals lang loopt probeer ik al wat oefeningen te rijden gewoon met mijn benen, zodat ze wat actiever aan het been wordt na ongeveer vijf minuten neem ik haar rustig op en rij weer oefeningen, zodat ze actief blijft en als ik voel dat ze op alles goed reageert dan doe ik gewoon verder met andere dressuuroefeningen :)

Marritk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:40

Met de western klop je je paard los.
heb het laatst met dressuur paard geprobeerd maar dat werkte niet! :P
Ook flexen we in de western. dat lukt ook met dressuur paarden.
Het is de bedoeling dat het paard naar links of rechts kijk maar de rest van zijn lichaam recht blijft.

Met dressuur rijd ik vooral veel voltes overgangen vooral met losse teugel. zeker zo'n 15 minuten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:44

Loskloppen? :?

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:46

Ik rijd met de hengst Lang en laag los en ondertussen moet ie inbuigen en veel voltes elke kant op en figuren die niet bestaan!

stap,draf,galop

dan pak ik hem langzaam op en begin met wijken,en rijd ik heel veel tempowisselingen.

Dan pak ik hem helemaal op en gaan we hem echt aan het werk zetten! :D

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:56

Ik rijd zelf geen niveau om heel eerlijk te zijn, maar wilde toch eventjes mijn manier hier neergooien :D

De eerste twee rondjes laat ik mevrouw even op eigen benen, aan de lange teugel losstappen. Dan pak ik haar op en begin ik in stap op de linker- of rechterhand stelling te vragen en rijd ik veel voltes, vooral voltes halve baan. Daarna een paar rondes op de hoefslag met stelling naar binnen. Dan de andere hand, herhalen. Dan even lang geven en draven met weer stelling naar binnen. Dit keer wel met meer hoefslag tussendoor om haar hals even te laten strekken.
Daarna pak ik meer op en begin ik met de 'training' wat min of meer hetzelfde is maar met meer tempowisselingen/uitdaging.

De stelling en buiging doe ik vooral omdat Noa erg stijfjes is. Je merkt ook dat als je haar niet goed door de voltes heen 'begeleidt' in het begin, dat ze ze bij wijze van spreken vierkant maakt. Later is dit véél minder :)

Dap_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:33

We beginnen meestal wat langer en lager. Daarna maken we hem iets ronder en dan ook wat voltes rijden. Dit allemaal in stap/draf/galop. Daarna even stappen aan een lang teugeltje. En dan oppakken. Dit duurt bij elkaar 20 - 25 min

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:44

Mijn paard rij ik nu volledig lang en laag wegens behandelingen bij de fysio ( door een waarschijnlijke val van vroeger.)

Mijn andere pony waarmee ik het M2 start, rij ik niet al te rond los, omdat ze vanzichzelf al iets nijgt naar overbouwd heid, gaat ze zo alleen maar de grond in lopen, ik stel haar wat lager in, en zet een volte in , en blijf non stop overgangen rijden, overgangen is naar mijn mening samen met het lang en laag gewoon de beste manier om je paard lekker los te krijgen. n de overgangen varieer ik van stap naar een explosieve overgang naar draf en van stap naar een hele klein gereden overgang naar draf,zo ook om meteen mn pony goed gehoorzaam te krijgen aan mn hulpen en zit. Als ze na 10 a 15 minuten losdraven lekker los is,pak ik haar op en begin ik met wat simpele zijgangen als wijken zodat ze nog losser word, en daarna begin ik met schouderbinnen en wat appuyementen aangezien travers voor haar echt de moeilijkste zijgang is, neem ik deze als laatste pas mee als ze helemaal lekker los is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:46

anoushka schreef:
wij rijden los, met het paard lang en diep, eerst een tijd stappen, vaak doen we dan al wat zij gangen, scouderbinnewarts, travers... dan begin ik met draaven, met het paard nog steeds lang en diep, en dan veel overgangen, zowel in de draf zelf als naar stap, en uiteindelijk naar halt, en meer zijgangen ,dan beginnen we met de galop met veel overgangen, geduurende hele tijd doen we aan poll flexies. Als het opwarmen gedaan is, stap ik even en ga dan weer verder in de draf, en begin hem dan langzaamhand op te pakken. Geduurende het los rijden heeft mijn paard minstens drie keer dat ik hem even laat rusten in stap met een lange teugel om darnaa weer verder te gaan met iets anders.

Vraagje: Wat zijn Poll flexies?

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:05

vilouma schreef:
Mijn andere pony waarmee ik het M2 start, rij ik niet al te rond los, .., gaat ze zo alleen maar de grond in lopen, ik stel haar wat lager in, en zet een volte in , en blijf non stop overgangen rijden, overgangen is naar mijn mening samen met het lang en laag gewoon de beste manier om je paard lekker los te krijgen. .

Die van mij precies hetzelfde. :) Dan krijg je bij mij het duikboot effect.. :Y)

Ik begin door eerst lekker aan de lange teugel te stappen, daarna pak ik hem wat op. Hij mag absoluut niet te diep lopen, dan gaat hij zich vreselijk opkroppen en op de voorhand lopen. Ik zorg dat hij los in zijn kaak is met een open houding (maar wel diep en ontspannen). Dan ga ik gebroken lijntjes wijken, of een zigzag op de A-C lijn. (paar pasjes naar links wijken, rechtstellen, naar rechts etc) Om hem zo beter voor mijn been te krijgen. Daarna andere oefeningen zoals stap-halt(vierkant), SB en travers. Hierna draaf ik aan, eerst wat rechte lijnen rijden, paar x van hand veranderen en dan ga ik op de volte en hem activeren in de draf. Paar pasjes verruimen en weer terug (dan let ik er goed op dat hij zijn achterbenen actief blijft gebruiken) en zo een paar x achter elkaar dat hij lekker elektrisch op mijn been is en wissel ik om naar de andere kant. En dit herhaal ik. Dan ga ik overgangen rijden en daarna in de galop hetzelfde. Naar voren, terug. Hierna een rondje stappen met lange teugel, en dan pak ik hem op voor het "echte" werk. :D

Of het de beste manier van losrijden is weet ik niet, voor mijn paard en mij werkt dit wel het beste :)

edit; typo