Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:17

Professor schreef:
rina schreef:
Professor doe uzelf dan een lol en ga naar een goede westernstal en probeer het zelf uit. Dan kunt U het verschil in de hulpen en het waarom voelen. Met alleen uitleg hier op bokt gaat U nooit genoegen nemen.

Vroeg niet of ik ervaren wil, wat ik weleens gedaan heb het rijden op een western afgericht paard, maar zou van de experten eens willen weten hoe de hulpen van western de reflexen van het paard opwekken.

Alleen voor het spinnen?
Voor het spinnen is het al vaak genoeg uitgelegd. Het ligt eraan of je een 'klaar' paard hebt of een paard dat het nog moet leren..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:19

Iris82 schreef:
Als u eens begint met de hulpen voor een correcte pirouette en Rina die van een spin neer zet, kunnen we ze mooi vergelijken. :)

Dit lijkt me een uitstekend idee, dan hebben we 'van beide kanten' goede input.
Prof: begint u met een toelichting op de piroutte?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:23

Misschien voor de uitleg: dit is wel een leuk filmpje, gecombineerde stills van de spin

http://www.youtube.com/watch?v=nXbhTc1ejwQ

Uit deze winnende reiningproef

http://www.youtube.com/watch?v=F-ufZStf ... re=related

Verder zijn er ook in de western verschillende rijstijlen, en afhankelijk daarvan worden de hulpen ook anders gegeven. Ik heb zelf geen dressuur op hoog niveau gereden, maar wat ik weet van de verschillen tussen western en dressuur, is dat je bij western het paard wegduwt met het buitenbeen, terwijl je het paard in de dressuur om het binnenbeen buigt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:24

altijd leuk
ik heb op het moment les van een dressuur ruiter die verschillende ruiters tot op hoog niveau heeft opgeleid
dus ik denk dat ik wel een beetje weet waarover ik schrijf, het kan hooguit zijn dat mijn geschrevene niet duidelijk is

verder is het larie om te denken dat een western ruiters zijn teugels maar los heeft hangen
ook die heeft een minimaal contact met de mond
hooguit bij de snelle cirkels dat de mond vrij gegeven wordt maar het paard blijft zelfs dan opgesloten tussen teugels en benen

ik heb trouwens de hulpen al beschreven dus als je mijn hele tekst leest weet je het nu

vertel mij dan maar eens hoe je een galop pirouette doet kwa hulpen?
ben wel benieuwd of dat uitgelegd kan worden in jip en janneke taal :P

Cassidy

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:32

Ik ben op dit moment op zoek naar het filmpje van de paardenwissel tussen Jean Claude Dysli en Isabelle Werth, stond op www.pferdefernsehen.eu, maar die doet het op dit moment niet. Ook wel leuk om een keer te zien hoe het gaat als de ruiters niet van tevoren geoefend hebben en blanco op een paard van de andere discipline stappen. Opvallend in dat filmpje vond ik dat Jean Claude Dysli redelijk uit de voeten kon met het dressuurpaard, terwijl het westerngereden paard op hele kleine aanwijzingen reageerde en niet altijd deed wat Isabelle Werth van plan was.

Jammer dat het filmpje het niet meer doet. Heeft iemand een werkende link?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:33

als ik de stap voor stap film bekijkt lijkt de spin een achterwaardse beweging te zijn en geen voor waardse beweging het, en zo voelt het ook, altans is mijn ervaring, het binnen achterbeen blijft staan en het dier gaat min of meer zitten, het voorbeen blijft druk uit oefenen naar de achterhand toe in plaats dat het achterbeen de voorhand optilt in een voorwaardse beweging.

mol

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:35

De weg naar bijv. de levade toe, is toch een voorwaartse beweging? De levade zelf is statisch, toch?

Bij de spin wil je dat de benen van het paard voorlangs kruisen. Dat bereik je door voorwaarts te trainen. Uiteindelijk wil je dat het paard de schouders opheft, op de achterhand gaat zitten en overstapt, en dat zo snel mogelijk.

Ik snap alleen het verschil met een Pirouette niet. Spin en Pirouette zijn twee verschillende oefeningen, geen appels met peren gaan vergelijken.

Overigens wordt er hier op gehamerd dat het binnenbeen blijft staan. Dat is geen vereiste, ieder paard heeft zijn eigen stijl. Hij mag een klein driehoekje stappen, en krijgt daar geen puntenaftrek voor.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-05-10 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:38

Cassidy schreef:
De weg naar bijv. de levade toe, is dat ook een voorwaartse beweging?

Er naar toe wel, maar het moment "van" niet.
Het paard zet zich op de achterhand dit is altijd een beweging naar achteren.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:39

Rumpleteaser schreef:
Iris82 schreef:
Als u eens begint met de hulpen voor een correcte pirouette en Rina die van een spin neer zet, kunnen we ze mooi vergelijken. :)

Dit lijkt me een uitstekend idee, dan hebben we 'van beide kanten' goede input.
Prof: begint u met een toelichting op de piroutte?

Ben toch echt benieuwd naar de toelichting op de pirouette, dan kunnen we (zoals wordt gevraagd door de Prof ) 'vergelijken'.
Ook al is het inderdaad appels en peren :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:42

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:45

Rumpleteaser schreef:
Ben toch echt benieuwd naar de toelichting op de pirouette, dan kunnen we (zoals wordt gevraagd door de Prof ) 'vergelijken'.
Ook al is het inderdaad appels en peren :j

Vreemd dat u nu ineens intresse heeft, was u niet diegene die mij een antwoord zou geven over de hulpen?
Pirouette en spin zijn twee totaal andere bewegingen die het paard maakt.
Pirouette is een wending op de achterhand in galop van 180 graden.
De spin is een draai om het binnen achterbeen, waarbij er eigenlijk helemaal geen galopbeweging te
erkennen is.
Appels en peren hebben een gelijkenis het is beide fruit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:47

spinnen en een pirouette hebben ook een gelijkenis, ruiter en paard gaan beide rond

nou kom nu maar op met de hulpen in jip en janneke taal

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:49

het ene ziet er alleen mooier uit als het ander :+
vind die hele westernsport maar niks..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:50

@ Prof

Nounou, dat is niet zo vreemd hoor. En ik zou idd een antwoord geven, maar de hulp voor het spinnen is al gegeven door een collega bokker.
U omschrijft wat een pirouette is, maar niet de exacte hulpen. Kun u die eens omschrijven en hoe die worden gegeven?

@ DDW1190: hihi, ach ja: ieder z'n hobby, toch?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:51

western is ook geen kijk-sport maar een doe-sport :P

eerlijk gezegd is een dressuurproef ook niet veel aan om naar te kijken behalve de kur op muziek

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:54

lees even verder mee,ik ben nu nog maar tot de eerste pagina en ik wil alles gelezen hebben voor ik echt reageer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:57

Professor schreef:
Mijn vraag is omdat u klassiek en western rijdt, wat zijn de graveerende verschillen tussen de hulpen voor de spin en de pirouette.

Dit was toch de vraag imho?
Daar moet toch het antwoord op komen? Of we er linksom of rechtsom komen, maakt niet uit.
Dus wie er nou precies op wie antwoord geeft, maakt in dit opzicht niet uit.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:01

Dan nogmaals mijn vraag naar de hulpen voor en tijdens een pirouette:

Rumpleteaser schreef:
@ Prof.
U omschrijft wat een pirouette is, maar niet de exacte hulpen. Kun u die eens omschrijven en hoe die worden gegeven?

Voor de hulpen voor de spin verwijs ik graag naar het gegeven antwoord een pagina terug.

Even tussendoor: ik vind het wel erg leuk om zo van beide kanten iets te horen!
Er zijn veel overeenkomsten, maar ook veel verschillen tussen dressuur en western.
Ook vooroordelen van beide kanten :+
DIt kan een heel leerzaam topic worden!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:04

Rumpleteaser schreef:
Voor de hulpen voor de spin verwijs ik graag naar het gegeven antwoord een pagina terug.

Even tussendoor: ik vind het wel erg leuk om zo van beide kanten iets te horen!
Er zijn veel overeenkomsten, maar ook veel verschillen tussen dressuur en western.
Ook vooroordelen van beide kanten :+
DIt kan een heel leerzaam topic worden!

Helaas geen antwoord wat ik werkelijk wil weten, heb dat gelezen.
Wat zijn de uitwerkingen van de hulpen op de reflexen van het paard. (biomechanik)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:08

Professor: Laten we 1 vraag tegelijk behandelen, voor de orde van het topic. Nu onze vraag: we zijn nog in blijde afwachting van de hulpen tijdens een pirouette. Dan kunnen we er daarna weer nieuwe vragen bij halen (dus over biomechanik). Anders wordt het allemaal wat verwarrend.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:13

Lijkt me een goed plan Rumpleteaser. Eerst helder hebben wat de verschillende hulpen zijn. Ondanks dat het inderdaad een lastige vergelijking is, omdat de energie van een pirouette volgens mij meer opwaarts dan zijwaarts gebruikt wordt en de energie van een spin meer zijwaarts.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 13:51

Bij dressuur voorwaarts en opwaarts en western zijwaarts en vlak, begrijp ik u zo goed?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:54

DDW1190 schreef:
het ene ziet er alleen mooier uit als het ander :+
vind die hele westernsport maar niks..

Als we allemaal hetzelfde mooi zouden vinden, zou het een saaie boel op aarde worden...:D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:59

Rumpleteaser schreef:
Professor: Laten we 1 vraag tegelijk behandelen, voor de orde van het topic. Nu onze vraag: we zijn nog in blijde afwachting van de hulpen tijdens een pirouette. Dan kunnen we er daarna weer nieuwe vragen bij halen (dus over biomechanik). Anders wordt het allemaal wat verwarrend.

Dat is 1 vraag, wat doen de hulpen bij de spin op de reflexen van het paard. (dit is biomechanik)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:09

Sjongejonge, ik begrijp niet waarom u geen antwoord geeft op een al meermalen gestelde vraag!
Maar goed, ik hoef het ook niet te begrijpen, maar ik constateer dat er geen antwoord gegeven wordt door de Prof, erg vervelend voor de voortgang van dit topic..

Om het topic helder te houden en het de professor wat makkelijker te maken beantwoord bij deze de gestelde vraag zelf maar even (als westernruiter :+ ):
Nee, ik heb er geen verstand van. Maar lang leve internet; onderstaande is rechtstreeks gekopieerd van http://www.paardenbegrijpen.nl
Misschien dat iemand met verstand hiervan dan tenminste wel even wil controleren of de hieronder aangegeven hulpen voor de pirouette correct zijn.

Zo ja, dan kunnen we weer verder met de vergelijking.

HISTORIE
De pirouette werd in de tijd van de tweegevechten gebruikt om het paard vlot op de plaats te laten draaien. De ruiter kon zo aanvallen van achteren vermijden door face-to-face te blijven met de tegenstander. Wilde men in de strijd overleven dan was de beheersing van pirouettes noodzakelijk. In de Barokke tijd werd de rijkunst tot kunst verheven. Bij de pirouette werden de vaardigheden van ruiter en paard gedemonstreerd.

DEFINITIE
De pirouette is de kleinste vorm van een volte in travers. De achterbenen blijven in het centrum van de volte en de schouders maken een grotere circel. Zo vormt de pirouette een wending om de achterhand. Het paard blijft in de oefening door de hele wervelkolom van nek tot staart gelijkmatig gebogen en de buiging is daarbij in de richting van de beweging. De achterbenen bewegen op een kleiner oppervlakte dan de voorhand, waardoor de achterbenen buigen en het paard zich verzamelt en opricht.De pirouette kan in stap, galop, piaf en terre à terre uitgevoerd worden. Er worden kwart, halve en hele pirouettes gereden. De galoppirouette wordt in twee, drie, vier of acht galopsprongen uitgevoerd. De perfecte pirouette in de Academische Rijkunst bestaat uit acht sprongen die corresponderen met de acht geometrische richtingen van de rijbaan.

HET ONTWIKKELEN VAN DE GALOPPIROUETTE
Door de systematische opbouw van de Academische Rijkunst geeft het paard tijdens de arbeid zelf aan wanneer het toe is aan de volgende oefening. Echter niet ieder paard kan tot de zwaardere oefeningen zoals de galoppirouette opgeleid worden. Om stress en blessures te voorkomen dienen altijd de geestelijke en fysieke grenzen van het paard in acht te worden genomen. De ruiter kan de eisen alleen opvoeren als hij een tegemoetkoming van het paard bemerkt. De onderstaande oefeningen kunnen als leidraad dienen ter ontwikkeling van de galoppirouette.

1. Volte verkleinen in travers
Rijdt travers op de volte en maak deze volte steeds kleiner. Bij deze oefening wordt snel duidelijk wanneer de kracht en de wil van het paard zijn grens heeft bereikt. De volte moet niet kleiner gereden worden dan dat het paard aan kan. Als het paard gecontroleerd en verzameld kan galopperen kan het gevraagd worden een volte te verkleinen in travers. Verlang van het paard slechts enkele passen, beloon het paard en vergroot de volte weer. De galoppirouette kan ontstaan doordat de ''push'' van het buitenachterbeen (blauwe pijl) verkort en verminderd wordt. Voor het verzamelen in de galop is het noodzakelijk dat het paard met zijn buitenachterbeen de stuwkracht verminderd (blauwe pijl) en met zijn binnenachterbeen meer gaat dragen (rode pijl).

2. Carré in travers met kwartpirouettes
Een carré is een vierkante volte gereden op twee hoefslagen. De ruiter rijdt daarbij in travers en bij elke hoek van het vierkant maakt de ruiter een kwartpirouette (90° draai). In totaal rijdt de ruiter vier kwartpirouettes en rijdt zo een hele pirouette in fases. Oefen eerst in stap en dan in verzamelde galop.

3. Keertwending in stap
Een keertwending is een 180° wending om de achterhand in stap op de hoefslag en wordt ook wel halve stappirouette genoemd. Het is belangrijk dat de ruiter het aantal passen bepaalt en niet het paard. Ook is het belangrijk dat het paard de juiste lengtebuiging behoudt.

4. Appuyeren met halve pirouette
Heeft het paard in de loop van zijn africhting geleerd de appuyementen in galop op beide handen correct uit te voeren, dan zal hij steeds meer kracht ontwikkelen in de achterhand en is hij in staat om aansluitend halve pirouettes te rijden.

5. Hele pirouette
Wanneer het paard de kwart en halve pirouettes goed uitvoert kan de pirouette uitgebreid worden tot een driekwart pirouette. Uiteindelijk is het paard fysiek en geestelijk in staat om de hele pirouette van 360° moeiteloos uit te voeren.

RUITERHULPEN
Het paard dient te reageren op voorwaarts drijvende hulpen, zijwaarts leidende buitenhulpen en begrenzende binnenhulpen. De galoppirouette verlangt een exact samenwerken van deze hulpen:
* De buitenteugel (groen) leidt de buitenschouder (zwart) in de wending. De buitenteugel mag daarbij niet terugwerken en de buiging reduceren.
* Het buitenbeen (groen) van de ruiter vraagt het buitenachterbeen (zwart) onder het zwaartepunt.
* Het zwaartepunt (rood) wordt naar achteren en naar binnen verschoven met het bovenlichaam, zodat het binnenachterbeen meer belast wordt en de voorhand vrijer wordt.
* De binnenzitbeenknobbel, de binnenteugel en het binnenbeen (blauw) zorgen ervoor dat de lengtebuiging behouden blijft.

Indien het paard de schouders te snel wil wenden moet de binnenteugel dat verhinderen. Als de schouders te langzaam meekomen, moet de buitenteugel duidelijker de schouders naar binnen leiden. Bij onvoldoende buiging in de achterhand, moet het buitenbeen van de ruiter het buitenachterbeen meer onder het zwaartepunt vragen. Wanneer het paard zich omgooit moet het binnenbeen van de ruiter dit opvangen.Uiteindelijk moet het paard leren om alleen op een draai van het bovenlichaam van de ruiter te reageren en tussen de hulpen te blijven.