Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:20

KiWiKo schreef:
esthetisch is het misschien wat minder........ maar persoonlijk heb ik liever een 100 kilo wegend mens die fijn meezit en het paard niet in de weg zit dan een 40 kilo wegend mens welke het paard elke pas tegenwerkt

Ik heb liever allebei niet ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:21

Maar dat is wel erg over een kam geschoren, ik ken namelijk ontzettend veel mensen ( recreatie ruiters) die wél les krijgen en werken aan een betere houding voor paard en ruiter.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:00

Kuggur schreef:
MontyRulezz schreef:
Weet je wat een negatief effect op een paard heeft, mensen zonder balans die niet weten wat ze doen en zo het paard hinderen in al zijn bewegingen. Dat heeft niks met gewicht te maken.

Weet je wat ook een negatief effect op een paard heeft? Een klap met een voorhamer. Dat heeft ook niets met gewicht te maken, en óók niets met deze discussie. Hoe meer gewicht, dus puur massa, een ruiter heeft (bij dezelfde rijkundige capaciteit) hoe meer belasting voor het paard. En of je het leuk vind of niet, daaraan zijn bovengrenzen.

Wat ik hiermee bedoelde te zeggen is dat ik liever iemand met overgewicht op een paard zie rijden die rijkundig ver is en zodoende het paard niet in de weg zit, als iemand met normaal gewicht die zijn evenwicht/balans niet kan houden en op die manier achter in het zadel klapt of aan de teugels hangt. En volgens mij heeft dat wel met deze discussie te maken.

Tuurlijk zijn er bovengrenzen, ikzelf zou bv nooit op een kleine pony gaan zitten, en als ik topzwaar zou zijn zou ik ook nooit op een paard gaan zitten. Waarom niet? Buiten dat het kei slecht is voor het dier, ga je ook gigantisch voor schut!!

Anoniem

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:32

Maar MontyRulezz, die komt elke keer terug, en het is een vreselijke dooddoener.
Iemand die te zwaar is, brengt het paard gewoon schade toe, zo simpel is dat. Dat kun je wel gaan vergelijken met een ruiter die lichter is, en niet kan rijden, maar dat is offtopic, daar gaat het gewoon helemaal niet over.
Bovendien is het 2 dingen die gewoon allebei slecht zijn voor het paard met elkaar vergelijken, en met zo'n vergelijking lijkt het een alleen maar beter als het ander, en dat is gewoon niet waar.

Met je tweede zin ben ik het wel eens.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:32

Ja ik denk zeker wel dat het nadelig kan zijn voor een paard.
Ik heb een tijdje geleden iets in de Phryso gelezen en dat vond ik eigelijk vrij logische klinken.
Een lange vrouw die zeg maar een gezond gewicht heeft zit alles strak bij een kleiner iemand die net zo zwaar weegt maar overgewicht heeft zit het vet los. En als je dus bv licht rijdt en je komt terug in het zadel gaat het vet langzamer en krijgt hij nog een nagewicht(weet niet hoe ik het anders uit moet leggen)

Nu wil ik niemand beledigen maar vond het zelf ergens toch wel logisch. Weet niet hoe het er precies instond en hoop dat ik het goed uitgelegd heb.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:39

Mindim schreef:
DDW1190 schreef:
ik vind van niet, maar daar zijn de meningen over verdeelt!
bij de dressuursport leert je paard wel om na te geven. en krijg je daarin les hoe je een betere houding krijgt bij de recreatie moet je het zelf maar zien te rooien..

Wat weer een vooroordelen en wat een onzin. Zolang je niet professioneel rijdt en je centen er mee verdient, rijd je recreatief. Genoeg recreatieruiters die met hun paard lessen volgen, dressuur rijden en noem het maar. Ook recreatieruiters hebben het beste met hun paarden voor en snappen wel degelijk dat dressuur van belang is, zodat het paard de spieren werkt welke je dragen.
En een recreatieruiter werkt niet aan een beeld, wat wil je daar mee zeggen?
Wat een arrogantie, bah.

helemaal geen arrogantie!
ik versta wat anders onder een recreatie ruiter dan jou denk ik?! ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:45

DDW1190 schreef:
bij de dressuursport leert je paard wel om na te geven. en krijg je daarin les hoe je een betere houding krijgt bij de recreatie moet je het zelf maar zien te rooien..

Sorry, maar mijn instructrice kijkt ten aller tijde het eerst naar mijn paard. En ook bij recreanten is het belangrijk dat je paard nageefelijk loopt. Ik weet niet hoeveel recreanten jij kent, maar ik vind dit nergens opslaan :n

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:49

gaat het over ruiters ONDER de 100 kilo of BOVEN de 100 kilo?
daar onder moet kunnen, daar boven vind ik dier onvriendelijk.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:52

IndianLady schreef:
DDW1190 schreef:

Sorry, maar mijn instructrice kijkt ten aller tijde het eerst naar mijn paard. En ook bij recreanten is het belangrijk dat je paard nageefelijk loopt. Ik weet niet hoeveel recreanten jij kent, maar ik vind dit nergens opslaan :n

okee jij hebt dan les, maar ik heb het over de mensen die nooit tot niet les hebben gekregen en maar wat gaan scheuren met hun pony/paard!
;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:53

Dan moet je je post aanpassen ;)
Want ik ken meer recreanten die gewoon les hebben dan recreanten die geen les hebben.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:58

Ik weet niet... ik vind het er eigenlijk niet uitzien.. :o Maar als die mensen een groot paard hebben en netjes kunnen rijden zie ik verder geen probleem!

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:59

Ligt maar net aan het paard. Ik vraag me af hoeveel deze meiden bij elkaar opgeteld wegen,het paard lijkt ze amper op te merken ;)

http://www.shirehorsesociety.com.au/ima ... egirls.jpg

Je hebt paarden: http://www.horses.nl/images/upload/Imag ... 34x326.jpg

en je hebt paarden: http://lizditz.typepad.com/photos/uncat ... thorse.jpg

Je kan volgens mij dus geen standaard gewicht geven voor wat er te zwaar zou zijn voor 'een paard' en het in de weg zou zitten. Toen ik nog paardreed werd er op mijn toenmalige manege ook gekeken naar welk mens ze op welk paard plantte. Stevigere dames kregen ook een steviger paard. Je kan moeilijk van ieder mens verwachten om 60 kilo te wegen of anders niet aan paardrijden te beginnen,elk type mens heeft weer een andere lichaams bouw (zoals er al eerder is gezegt). Afin, op elk potje past een dekseltje. Ik heb ook manege's gezien die een limiet stelden op het maximum lichaams gewicht van de ruiter,dit was afgesteld op hun paarden.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:00

Haha ja precies!

Maar ik was een keer met mijn tinker op een tinkerwedstrijd en er reed een tinkerTJE tussen van 140 ong, zo'n schatje maar er zat een ongelooflijk dikke vrouw op... te zielig... heb er ook een foto van maar zet ik hier niet op, zou banketstaaf zijn als ze het zou zien! haha ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:03

loes-freke schreef:
gaat het over ruiters ONDER de 100 kilo of BOVEN de 100 kilo?
daar onder moet kunnen, daar boven vind ik dier onvriendelijk.

Vind dat je ook met 99 niet meer op een paard hoort eigenlijk.

Ga eerst maar afvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:05

Je kunt niet verwachten dat ieder een 60 kilo weegt inderdaad. Maar ik denk niet dat je dat als argument kunt gebruiken om op een paard te gaan zitten als je een erg zwaar iemand bent. Ik kan me van een manege dan ook prima voorstellen dat ze een max limiet instellen.
Als je echt te zwaar bent, dan vind ik ook dat je zelf de verantwoording moet nemen om niet op een paard te gaan zitten.Ik vind 100 kilo op een paard ook best wel veel hoor, waarom dan niet wat afvallen? Je verwacht van je paard ook toch enige conditie.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:06

ja precies, wel onder de 100 kilo blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:12

Mindim schreef:
Je kunt niet verwachten dat ieder een 60 kilo weegt inderdaad. Maar ik denk niet dat je dat als argument kunt gebruiken om op een paard te gaan zitten als je een erg zwaar iemand bent. Ik kan me van een manege dan ook prima voorstellen dat ze een max limiet instellen.
Als je echt te zwaar bent, dan vind ik ook dat je zelf de verantwoording moet nemen om niet op een paard te gaan zitten.Ik vind 100 kilo op een paard ook best wel veel hoor, waarom dan niet wat afvallen? Je verwacht van je paard ook toch enige conditie.

Dat bedoel ik Mindim :j

We verwachten van onze paarden dat ze in goede conditie zijn, dat ze goed scoren op wedstrijden en weet ik wat allemaal, en buitenritten van uren maken, en ik ken maar weinig ruiters die hardlopen langer als 10 minuten volhouden..... Of zeer regelmatig naar de sportschool gaan, letten op wat ze eten, zodat ze gezond zijn en fit, en in een goede conditie. En je kunt mij niet wijs maken dat als je zeer bewust eet en sport, dat je dan 100 kilo weegt..... zo zwaar hoeft een mens (ook een man) gewoon niet te zijn. Voor een man van 190 is 80 kilo een uitstekend gewicht, om maar een voorbeeld te geven. Er zijn maar weinig mannen langer dan dat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:20

chaatje16 schreef:

Oh dus als ik 99,9 weeg (incl kleding) weeg ik onder de 100 en zou ik weer mogen paardrijden?
Ik ben inmiddels 11, nog wat afgevallen. Hebben jullie enig idee hoe zwaar dat is, hoe lastig inplannen dat is als je altijd mee eet op je werk (werk in de zorg en nee ik kan en ga niet apart koken)

Het is altijd zo makkelijk praten, ben je te zwaar? Val maar af.
Ja ik weet dat het slecht is voor mn paard, dat is juist de reden waarom ik er zelf weinig op rijd. Maar het is zo vermoeiend om altijd weer hetzelfde te horen.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:22

Ik ben het er ook mee eens om van een mens te verwachten wel op hun gewicht te letten en 100 kilo is inderdaad wel veel maar ik zie ook uitspraken langs komen van "ik vind het geen gezicht",dat vind ik nou weer een slecht argument en kwetsend bovendien ;)
Misschien ben ik naïef maar ik denk dat veel ruiters zelf vaak wel door hebben wanneer ze te zwaar worden om nog verder te rijden,niet alleen voor het paard maar ik kan me indenken dat het gewicht bij hunzelf ook behoorlijk in de weg zit. Ik verwacht alleen niet van ruiters dat ze allemaal fanatiek aan het sporten zijn bij een sportschool,dat vind ik dan weer het andere uiterste (al denk ik dat sportpaarden ruiters dat vaak uit zichzelf wel doen)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:22

IndianLady schreef:
DDW1190 schreef:

Iedereen in NL rijdt recreatief. Op het handjevol mensen na die hun geld verdienen in de sport, tot die tijd doet iedereen voor het hobby ;-) Laten we het niet interessanter maken dan het is ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:24

IndianLady schreef:
chaatje16 schreef:

Oh dus als ik 99,9 weeg (incl kleding) weeg ik onder de 100 en zou ik weer mogen paardrijden?
Ik ben inmiddels 11, nog wat afgevallen. Hebben jullie enig idee hoe zwaar dat is, hoe lastig inplannen dat is als je altijd mee eet op je werk (werk in de zorg en nee ik kan en ga niet apart koken)

Ja ik weet dat het slecht is voor mn paard, dat is juist de reden waarom ik er zelf weinig op rijd. Maar het is zo vermoeiend om altijd weer hetzelfde te horen.

Maar dat het zwaar is, maakt het niet minder nodig, toch? ;)

Vind het overigens erg knap van je, en nee, als je 99,9 weegt met kleren aan, mag je van mij nog niet paardrijden, het gaat namelijk om het gewicht wat het paard moet dragen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:27

Een te zware ruiter op een paard is natuurlijk niet mooi. De zwaarder gebouwde paarden kunnen imo makkelijk een zwaardere ruiter dragen. Je moet niet vergeten dat een paard geboren is als lastdier.

Wat ik vaker als een groot probleem zie is, het overgewicht van het paard zelf. Vooral in de dressuursport zie je veel paarden die 50 tot 100 kilo overgewicht hebben. Dat belast de gewrichten een stuk meer dan een ruiter die 20 kilo te zwaar is.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:28

Ik weet dat afvallen moeilijk is! Ik vind van mezelf dat er ook nog wel 5 a 10 kilo af mag ( ben 1.80 en weeg rond de 75 kilo ) dus weet echt wel dat het moeilijk is. Maar dat haalt nog niet weg dat ik 100 kilo echt max. vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:29

schoentje schreef:
Een te zware ruiter op een paard is natuurlijk niet mooi. De zwaarder gebouwde paarden kunnen imo makkelijk een zwaardere ruiter dragen. Je moet niet vergeten dat een paard geboren is als lastdier.

Wat ik vaker als een groot probleem zie is, het overgewicht van het paard zelf. Vooral in de dressuursport zie je veel paarden die 50 tot 100 kilo overgewicht hebben. Dat belast de gewrichten een stuk meer dan een ruiter die 20 kilo te zwaar is.

Maar word die 20 kilo niet op een relatief klein gebied gedrukt? Terwijl die 50 kilo over alle vier de benen worden verspreid (wat normaal al al het gewicht draagt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:29

IndianLady schreef:

Dat is zwaar inderdaad, maar het gaat er niet over hoe zwaar afvallen is toch? Het gaat erover hoe het voor een paard is om een ruiter te dragen van een x aantal kilo's.

Waarom kan eigenlijk een zwaarder paard een zwaardere last dragen? Het heeft toch geen zwaardere botten en een betere ruggengraat dan een ander paard?