Priya schreef:Ik moet er een beetje om lachenMensen die van mening zijn dat schuimen slecht is en dat het veroorzaakt wordt door een bit, rijden waarschijnlijk bitloos. Als ze bitloos rijden en ze hebben hun paard nog nooit zien schuimen, zijn ze dus niet rijvaardig genoeg om hun paard bitloos nageeflijk (in balans) te laten lopen. Als ze het paard wel hebben zien schuimen, zijn ze volgens hun eigen theorie fout bezig. Dus wat ze ook zeggen, ze zitten altijd in een dooie hoek in deze discussie.
Fijn dat je toch nog 'es lol hebt op Bokt.
Toch zou je je erin kunnen verdiepen hoe het slikken bij een paard precies gaat en welke aspecten het slikken opwekt bij een paard, voordat je een dergelijke zinloze reactie plaatst.
Verder is het inderdaad zo dat een paard met een bit in gewoon kan slikken. Maar nièt kan slikken met een bit dat de tong afknelt. Dat is een anatomisch gegeven die je niet kunt ontkennen.
Feit is ook dat veel paarden op het bit lopen te kauwen (wat helemaal geen positief teken is), daardóor meer speeksel aanmaakt en daardóor noodgedwongen meer moet slikken. En dan heb je weer het feit dat slikken en activiteit niet tegelijkertijd kan plaatsvinden. Het vele speeksel en dus het vele slikken heeft nadelige invloed op de activiteit die het paard moet verrichten. Het is namelijk of-of. Feit waar je niet omheen kunt.
Priya schreef:Arabesk, heel leuk hoor, maar heb je weleens bedacht dat de anatomie van een paardenhoofd heel anders is dan die van een mensenhoofd...? Een vergelijking is niet te trekken.
Die vergelijking is prima te trekken.
Bovendien reageer je nu op Arabesk, maar de link die Arabesk geplaatst heeft, is een link naar de website van een gerenommeerd gebitsverzorger die ontzèttend veel kennis van de anatomie van de paardenmond heeft. Lees die website eens, zou ik zeggen, en doe wat meer anatomische kennis op. En kom dan 'es weer met je "onderbouwde" mening.
Zal ik je nog even ophemelen, of staat je voetstuk stevig genoeg?