hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:36

@ waves wil je alles van de kern aan pakken en wil je ongelukken met je paard voorkomen.
weet je wat je dan moet dan moet je, je levende paard verkopen en een hoppel paard kopen
want op deze manier is alles gevaarlijk

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:36

schoentje schreef:
Asyaa schreef:
Das nog steeds 1%
Als een slof het verschil kan maken tussen een ziekenhuis bezoek van jou, of erger, andere, in die 1%? Als je een slof correct gebruikt, dan heb je in de 99% helemaal niks mee te maken, maar in die 1% kan het een giga verschil maken.
Wat ga je dat 12 jarige kind vertellen als ie onder je paard terecht komt en voor de rest van ze leven in een rolstoel beland? 'Sorry ik vertrouwde hem voor 99 procent'?

Tja, dat vind ik dan ook wel weer heel ver gezocht.
Als je van je paard weet dat hij een goed rem heeft, dan heeft ie dat ook in geval van nood zonder slof.
Je moet een slof natuurlijk ook weer niet als wondermiddel gaan zien.

Jij begrijpt me!

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:37

Brittje schreef:
@ waves wil je alles van de kern aan pakken en wil je ongelukken met je paard voorkomen.
weet je wat je dan moet dan moet je, je levende paard verkopen en een hoppel paard kopen

Je kan ook van je hobbelpaard vallen en je arm breken oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:38

elias schreef:
Brittje schreef:

Je kan ook van je hobbelpaard vallen en je arm breken oid.

[VN] Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat ;)
Risico uitsluiting is onzin, en onmogelijk. Wat we proberen te bereiken is risico beperking.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:39

De meeste van jullie maken geloof niet zo'n relaxete buitenrit als ik het zo lees.
Daarom snap ik niet waarom je dan nog buiten gaat rijden, want het enige waar hier nog aan gedacht word is als mijn paard dit en als mijn paard dat, maar er word niet aan gedacht dat je een buitenrit maakt voor ontspanning, ook voor het paard.
Als je al met het idee van als er iets gebeurt op je paard stapt dan is er al spanning, al denk je zelf van niet, maar je paard voelt die spanning wel en dan heb je al een probleem.
En stel dat je paard schrikt, inplaats van ontspannen blijven zitten en rust houden, denken jullie aan slof aan aantrekken waardoor je nog meer spanning gaat veroorzaken en je paard echt op ontploffen staat en er dan inderdaad vandoor gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:42

uudje schreef:
De meeste van jullie maken geloof niet zo'n relaxete buitenrit als ik het zo lees.
Daarom snap ik niet waarom je dan nog buiten gaat rijden, want het enige waar hier nog aan gedacht word is als mijn paard dit en als mijn paard dat, maar er word niet aan gedacht dat je een buitenrit maakt voor ontspanning, ook voor het paard.
Als je al met het idee van als er iets gebeurt op je paard stapt dan is er al spanning, al denk je zelf van niet, maar je paard voelt die spanning wel en dan heb je al een probleem.
En stel dat je paard schrikt, inplaats van ontspannen blijven zitten en rust houden, denken jullie aan slof aan aantrekken waardoor je nog meer spanning gaat veroorzaken en je paard echt op ontploffen staat en er dan inderdaad vandoor gaat.

Als ik het zo lees ben jij behoorlijk helderziend. :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:43

Waves schreef:
Ayasha schreef:
Waves: Dat zijn dingen die kunnen gebeuren, ook met dat dier wat je voor 99% onder controle hebt (1% zijnde het feit dat het nu eenmaal een dier is)

Klopt, ik kende helaas iemand die echt verongelukt is op een buitenrit. Situatie waar een slof niks aan had kunnen veranderen. Ze had geen cap op.... Maar dat terzijde.

Er zijn zoveel factoren.

De eerste is dat mensen in hun eentjenaar buiten gaan op bloednerveuze, niet goed verkeersmakke paarden. Dan is een slof niet de oplossing, sterker nog, denken dat het met een slof wel kan en dus naar buiten gaan is onverantwoordelijk. Paard moet eerst maar eens samen naar buiten, iemand er naast, schriktraining etc.

Andere factor is dat mensen niet leren hoe ze in noodsituaties hun paard op kunnen vangen. Ze voelen zich machteloos. Ook daar is een slof niet de eerste oplossing. Neem eerst maar eens een les bij een instructrice over noodsituaties.

Nog een factor: "gedwongen" over hele gevaarlijke stukken moeten. Je kan bijvoorbeeld niet bij het bos komen zonder over een smalle dijk met langsrazende auto's en landbouwverkeer te moeten. En liefst nog twee sloten aan weerszijden. Is de oplossing dan een slof? Of is dat een lapmiddel voor een situatie die je helemaal niet in moet gaan? Paard op de trailer of iemand op de grond ernaast laten lopen zou pas echt verantwoordelijk zijn!

Kortom: kijk nou eens écht naar de risico´s en pak ze bij de kern aan. Een slof kan een schijnzekerheid bieden waardoor mensen dus eerder in situaties gaan rijden waar je in de eerste plaats al niet in zou moeten belanden.

AMEN!!!!!!
Eindelijk iemand die het wel begrijpt.

loriene

Zo vlug pak ik de slof er niet bij,alleen in uiterste nood.
En ja de 1ste paar buitenritjes zijn niet echt ontspannen meestal.
Maar wanneer ze wat meer gewend is gaat alles wel ontspannen.
Ik zit er wel ontspannen op maar madam ziet soms dingen die er niet zijn. :D

Waves

Brittje schreef:

Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:44

Hoe gaat het er bij jou buitenritten aan toe dan ayasha?
Bij mij zijn ze een mix tussen relaxet en even laten uitrazen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:45

@Ayasha.
Nee al iets meer ervaring met paarden waarschijnlijk.

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:46

jawel om ongelukken te voorkomen moet je de plekken verwijden die deze kunnen veroorzaken

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:47

Ik vermijd niets,leren ze van. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:48

elias schreef:
Hoe gaat het er bij jou buitenritten aan toe dan ayasha?
Bij mij zijn ze een mix tussen relaxet en even laten uitrazen.

Niet Ayasha, maar m'n naam lijkt er toch genoeg op? O:)
Buitenritten hierzo zijn over het algemeen vrij ontspannen. Soms heb ik wel eens een paard dat wat nerveuzer is, en op de wacht is voor enge spoken. Nietemin blijf ik me bij bijde 'soorten' paarden me bewust ervan dat het nog steeds paarden zijn. Dat de ene wat eerder schrikt dan de andere weet ik, maar ze kunnen allebei schrikken. Vrijwel altijd gaat het goed, maar als ik terug denk aan jaren terug naar enkele herinneringen, dan met de kennis die ik nu heb, weet ik dat een slof heel wat verschil had kunnen uitmaken. Het is geen wondermiddel, en bij sommige keren dat ze aan de kletter gingen had ik ook met slof niks. Maar bij sommige keren had het wel verschil gemaakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:51

uudje schreef:
@Ayasha.

Oh dus JOUW ervaring met paarden leert je dat mensen die wel kunnen begrijpen dat iemand er een slof rond hangt per definitie ook met slof rijden en heel gespannen zijn? :') Dan zou ik nu nog een beetje ervaring met mensen gaan op doen. :)

uudje

Re: hoe denken jullie over deze uitspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:54

Ayasha, ik geloof dat je me niet begrijpt of wil begrijpen, maar dat maakt niet uit.
Een zinloze discussie met jou heb ik geen zin in.
Dus bij deze.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:55

elias schreef:
schoentje schreef:

Tja, dat vind ik dan ook wel weer heel ver gezocht.
Als je van je paard weet dat hij een goed rem heeft, dan heeft ie dat ook in geval van nood zonder slof.
Je moet een slof natuurlijk ook weer niet als wondermiddel gaan zien.

Jij begrijpt me!

Even ter verduidelijking :D
Ik ben absoluut niet tegen het gebruik van de slof, ik knup er zelf ook meestal 1 om bij een buitenrit. Maar het moet ook weer niet verheerlijkt worden.

Ik vind ook dat je de slof niet moet zien als een levensgevaarlijk martelmiddel. Het kan wel zeker goed als een noodrem gebruikt worden.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:55

Ayasha schreef:
uudje schreef:
@Ayasha.

Oh dus JOUW ervaring met paarden leert je dat mensen die wel kunnen begrijpen dat iemand er een slof rond hangt per definitie ook met slof rijden en heel gespannen zijn? :') Dan zou ik nu nog een beetje ervaring met mensen gaan op doen. :)

Er is een reden dat je dat ding er aan hangt.
Als je dat ding er aan hangt zodat je ontspannen kunt rijden dan betekent dat dat je neit ontspannen bent als je zonder rijd..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:56

Brittje schreef:
jawel om ongelukken te voorkomen moet je de plekken verwijden die deze kunnen veroorzaken

Nee hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:57

elias schreef:
Ayasha schreef:

Als je dat ding er aan hangt zodat je ontspannen kunt rijden dan betekent dat dat je neit ontspannen bent als je zonder rijd..

Als je een slof nodig hebt voor ontspanning gaat er idd ergens iets fout. Dat is het doel ook van een slof niet, is het ook nooit geweest.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:58

Goed zo Elias jij snapt het!!! :D

Anoniem

Brittje schreef:

Op stal gebeuren ongelukken, dus ik moet stal mijden?
Je kan nooit weten waar er een ongeluk gebeurt, je kan inderdaad bijvoorbeeld gevaarlijke wegen vermijden, maar je kan het nooit helemaal uitsluiten.

Arabesk

ah nou weet ik wat ik altijd vergeet op buitenrit :)* 8)7 zou alleen niet weten hoe een slofteugel aan een touwhalster vast zou moeten _O-

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:59

wat dan wel ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:59

elias schreef:

He kijk, nog een voorspeller, en een slechte lezer. :)