Wat is dat toch met die dikke ruiters...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:35

Ik vind dat je er echt ontzettend mooi oppast hoor PSM.. en idd stevig, maar niet dik !

Bij mij mag er ook wel wat af.. maar, dat zou een ander mij niet hoeven zeggen, want dan sla ik er in door..
Als een forum dat al tegen mij zou zeggen, wildvreemde mensen.. hoe dik moet ik dan wel niet zijn.
Althans, dat zijn mijn gedachten..

devi786 schreef:
Wat de oorzaak ook mag zijn : ruiter & paard horen in balans te zijn.

dat vind ik overigens een hele goede

__PSM__

Re: Wat is dat toch met die dikke ruiters...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:37

Ik weet dat ik stevig ben :D Daar heb ik ook geen problemen mee, al zou ik het graag minder zien :P Ik heb daar echter wel een paard voor uitgekozen waarbij de combinatie nog klopt en het paard er ook niet daadwerkelijk hinder van heeft....

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:38

Ik vind dat jullie hard van stapel lopen.
Pagina 4, en wie heeft het idee dat ze er iets mee opgeschoten zijn?
Misschien moest je je mening kwijt.

Maar persoonlijk vind ik dat je ook iedereen in z'n waarde kan laten, zoals ik eerder schreef

Iedereen is uniek, niemand is hetzelfde! De een is wat dikker dan de ander, De ander is weer wat dunner.
Ikzelf ben ook te licht. Maar niemand ziet het, zo kan het dus ook.;)

Ik rijd trouwens ook op een heel breed paard, erg sterk.
Mijn paard is er niet op uitgekozen . Maar je leert er wel veel van;)
Laatst bijgewerkt door xMazzel op 04-05-10 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:38

Vroeger kreeg ik dus allemaal opmerkingen dat ik anorexia had enzovoorts... Dat is net zo kwetsend als tegen iemand opmerkingen maken dat ze te dik zijn.

Pas sinds een jaar of 2 ben ik 'normaler' qua gewicht, maar het niet zo dat ik nooit at. Ik at me 3 slagen in de rondte, maar het kwam er gewoon niet bij. Nog steeds heb ik hele dunne arme, een hele smalle taille. ;)

Tegenwoordig sport ik wel 2 a 3 keer in de week, omdat ik, net als mijn paard, graag ik goede conditie ben. Vind namelijk dat niet alleen paard in goede conditie moet zijn maar ik ook. :j

(hebben er beide een jaar uitgelegen dus moeten allebei weer opbouwen)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:39

Tallie1979 schreef:
Nou, iemand gratenpakhuis, sprinkhaan of twiggy noemen vind ik persoonlijk not done..

Maar de mensen met een maatje minder, wat is voor jullie de reden dat jullie zo zijn? Heeft dit te mken met een overactieve schildklier? Heeft dit te maken met de stofwisseling? Sporten jullie 7 dagen in de week? Eten jullie nooit suiker of vetten? Of kotsen jullie alles uit?

Kijk, een mens die een maatje meer heeft, kan dit ook hebben door meerdere redenen. Emnotie eter, luie schildklier of stofwisseling of gewoon ieder pondje door het mondje..

Om even een voorbeeld te stellen he! :D

Gewoon ieder pondje door het mondje vind ik een heel wat minder geldige reden dan bijvoorbeeld stress, een depressie ect ... ;)

Liiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:39

Moontje: Dat kan! Ik begrijp je standpunt.. En waarschijnlijk ligt het volledig aan mij dat ik me zulke dingen aantrek.
Toch heb ik er (vooral in mijn middelbare schooltijd) veel last van gehad..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:40

intral schreef:
Tallie1979 schreef:
Nou, iemand gratenpakhuis, sprinkhaan of twiggy noemen vind ik persoonlijk not done..

Maar de mensen met een maatje minder, wat is voor jullie de reden dat jullie zo zijn? Heeft dit te mken met een overactieve schildklier? Heeft dit te maken met de stofwisseling? Sporten jullie 7 dagen in de week? Eten jullie nooit suiker of vetten? Of kotsen jullie alles uit?

Kijk, een mens die een maatje meer heeft, kan dit ook hebben door meerdere redenen. Emnotie eter, luie schildklier of stofwisseling of gewoon ieder pondje door het mondje..

Om even een voorbeeld te stellen he! :D

Gewoon ieder pondje door het mondje vind ik een heel wat minder geldige reden dan bijvoorbeeld stress, een depressie ect ... ;)

Ik ook, maar kan jij het aan de buitenkant zien wat de reden is dat iemand steviger is? Ikke niet!! :P

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:42

Iedereen is uniek, niemand is hetzelfde! De een is wat dikker dan de ander, De ander is weer wat dunner.

Zo heeft de een ondergewicht, de ander overgewicht
en is de ander precies goed!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:44

Ik merkte dit als ''dunner '' persoon ook op mijn 16 17 e. Op ene gegeven moment was ik dit soort opmerkingen zo zat dat ik mijn aardappels door 4 eetlepels mayonaise ging prakken. Ik kilo's snoep en vette snacks ging eten. Er gebeurde maar 1 ding mijn huid werd vet mijn haar werd slap en mijn ouders werden boos.

Inmiddels ben ik 21 en gewoon op gewicht maar het was zeer kwetsend. Mensen oordelen altijd over elkaar. Als we allemaal dik of allemaal slank waren geweest dan gingen we wel zeuren of iemand grote teen in combinatie met het ruitergevoel. :+

TS zet je eroverheen, niemand is perfect

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:45

Citaat:
maar kan jij het aan de buitenkant zien wat de reden is dat iemand steviger is? Ikke niet!!
en dat zie je ook niet bij een dun persoon :D. ondertussen weer bijgelezen. En de mensen die zeggen dat met dit topic niets opgeschoten wordt...Ik vind van wel, mensen reageren over het algemeen bewust en doordacht. En eigenlijk is iedereen er ook wel mee eens om een ander in zijn of haar waarde te laten :). En dat is wat ik probeer duidelijk te maken, dit topic is niet voor welles / nietus , dik tegen dun. Maar gewoon over algemeen fatsoen en inlevingsvermogen in anderen..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:47

Mensen mensen mensen, het gaat er hier niet om of dik zijn nou goed is of niet, maar of het eerlijk is als je te zwaar bent voor je peerd.

Er is een heel simpel antwoord, als je te zwaar bent voor je paard, stap er dan niet op totdat je bent afgevallen, of neem een paard wat bij je gewicht past als je niet kunt afvallen.

Wat iedereen verder doet moet hij/zij zelf weten imo

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:49

Tallie1979 schreef:
intral schreef:

Ik ook, maar kan jij het aan de buitenkant zien wat de reden is dat iemand steviger is? Ikke niet!! :P

Ik ook niet maar dan moet je niet oordelen over dunne mensen als je dat ook niet over dikkere mensen doet :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:50

MyWishMax schreef:
Tegenwoordig sport ik wel 2 a 3 keer in de week, omdat ik, net als mijn paard, graag ik goede conditie ben. Vind namelijk dat niet alleen paard in goede conditie moet zijn maar ik ook. :j

Dat ben ik zoiezo met je eens. Ongeacht je gewicht.
Ik heb zelf ook overgewicht. Hier kan ik deels zelf wat aan doen en deels niet.
Het deel waar ik zelf wat aan kan doen ben ik hard mee bezig en ik ben intussen ruim 15 kilo kwijt. Het deel waar ik niets aan kan doen is genetisch bepaald en wordt nu via de medische weg iets aan gedaan (voor de nieuwsgierigen, google even op lipoedeem).

Ik zorg dat mijn conditie goed is en dat ik mijn spieren train, zodat het niet alleen vet is, wat over het algemeen wat meer in de weg zit dan spieren.
Maar juist door die spieren weeg ik wel zwaarder dan mensen vaak doen vermoeden.
In mijn slechte dagen woog ik over de 100 kilo. Inmiddels ben ik gezakt naar 87.
Maar nog steeds te zwaar voor een lengte van 1.65.
Ik heb een haflinger, en samen ziet dat er zo uit: http://img159.imageshack.us/img159/4440/img0857a.jpg
Zonder paard zo: http://i40.tinypic.com/4ghs6.jpg

Wat betreft de kwetsende opmerkingen, dat is zoiezo not done. Of het nu om gewicht gaat, je kleur haar, een bril, of wat dan ook.
Waarom iemand de grond in stampen? Dat is toch nergens voor nodig?
Aan de andere kant, waarom trek je het je aan? Jij weet toch hoe de vork in de steel zit? Jij moet er toch mee leven?
Laat een ander lekker kletsen ;)
En ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar degene die het zegt zit er niet mee. Jij wel. En dat is het niet waard.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:51

TS, ik begrijp precies wat je bedoelt! Toen ik in de 1e van de middelbare school zat was ik erg dun (heb de tijd ervoor veel heftige dingen mee gemaakt, stress en mijn familie is ook bijna iedereen dus/normale bouw) en toen zei een klasgenoot tegen mij (een meisje met erg veel overgewicht, weet niet met welke rede en zij wist de mijne ook niet) Ieh jij bent mager! :roll: Had ik nou gereageerd met: Zoo en jij bent dik! Dan was zij wss zwaar gekwetst geweest en ik zou dit moeten opvatten als een compliment ofzo?
Maar dit heb je met wel meer dingen, ik heb meerdere donkere vriedinnen die blanke mensen bleekscheet, kaaskop oid noemen, maar zeg je wat over hun huidskleur ben je rasist..
Maar dit hou je toch denk ik..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:53

Ik woog toen mijn paard nog leefde iets van 80 kilo. Mijn paard was een vrij rank damespaardje en ik vond het dan ook echt op het randje. Na de dood van mijn paard ben ik in een hele slechte periode nog veel zwaarder geworden tot zo'n 145 kilo. Dan moet je absoluut niet op een paard gaan zitten vind ik.
Inmiddels ben ik na een ruim jaar lijnen weer zo'n 75 kilo, maar nog vind ik dat ik niet op alle paarden moet gaan zitten.

Er is een verschil tussen iemand attenderen op dat deze persoon wellicht te zwaar is voor een paard ipv denigrerende opmerkingen, maar je moet iemand wel advies kunnen geven vind ik. Het ligt er alleen aan de manier waarop dat advies wordt gegeven.
Een tijd geleden heeft er op de voorpagina van bokt een artikel gestaan over wat overgewicht van ruiters met een paardenrug en paardenbenen doet. Misschien is dat artikel interessant om te lezen :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-05-10 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:54

Moggsy schreef:
Heel simpel, mensen die niet tevreden zijn met zichzelf reageren pittig op de kritiek van hun uiterlijk.
Ik heb heb zelf aanleg om zwaar te worden, zit in de familie, maar na een stevige lijnperiode ben ik 26 kilo afgevallen, dit voor de gezondheid en mijn eigengevoel.
Mijn paard loopt nu een stuk soepeler, duidelijk te merken en alles gaat me veel makkelijker af dan eerst.
Toen ik nog zwaar was vond ik het best kwetsend als iemand er een opmerking over maakte, ik voelde me aangesproken.
Nu denk ik soms als ik een zwaar medemens zie 'val toch af, even consequent zijn met een dosis zelfdicipline, wat ik kan, kan jij ook'. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.
Voor dunne hetzelfde, het is de onvrede over jezelf als je je gekwetst voelt.
Nu voel ik me nergens meer door gekwetst, ik ben tevreden over mezelf, dat verschil is enorm en dat alleen maar door die gesmolten kilo's.

Overigens gaat wel degelijk ieder pondje door het mondje, ondanks medicatie, ziektes, aanleg etc.
Maar soms zijn er geen mogelijkheden om af te vallen.
Of je dan op een paard moet gaan zitten is een ander verhaal.

Toch vind ik in de beginne de ts op geen enkele manier beledigend of kwetsend is, ze heeft wel gelijk.
Mensen reageren altijd vrij heftig op dit zo gevoelige punt.

Ben het helemaal met je eens :))

Het is algemeen bekend dat een paard een x% van zijn eigen gewicht aan gewicht van de ruiter kan dragen.
Als je een sport of hobby beoefend waar een LEVEND dier (geen machine) wordt gebruikt dan dien je dat LEVENDE dier (met spieren, gewrichten, benen, voeten, hart, longen) zo min mogelijk te belasten.

Dat doe je door 1) een goed ruitergevoel te ontwikkelen en een onafhankelijke zit te hebben en 2) rekening houden met de draagkracht van het paard.

Wat is daar nu zo kwetsend en belachelijk aan?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:54

klopt purple, maar mijn vraag is waarom het taboe is om iets te zeggen over iemand die te dik is. En waarom niet bij iemand die te dun is.

voorbeeld:
steviger persoon: Zou je die laatste koekjes niet laten liggen. Zeg helemaal niemand.

dunner iemand: Och joh eet jij maar heel die schaal op is goed voor je! Dat
daarin tegen weer wel.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:55

Als maatje 40 dik/steviger word genoemd zal ik dus ook dik zijn :+. Rijbroeken maat 38 passen alleen als ze wijd vallen maar anders een maatje 40 ivp dat ik breede heupen heb en een te strakke broek op dat bot me vel er helemaal afschuurd.

Ik moet wel zeggen dat ik het vaak tegen kom(niet alleen op bokt) dat er een soort Taboe op rust om "commetaar" te hebben op stevige/dikke mensen en je dat bij slanke/dunne mensen dat minder ziet. Het is jammer maar ik denk dat het niet snel zou veranderen.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:57

randie schreef:
klopt purple, maar mijn vraag is waarom het taboe is om iets te zeggen over iemand die te dik is. En waarom niet bij iemand die te dun is.

voorbeeld:
steviger persoon: Zou je die laatste koekjes niet laten liggen. Zeg helemaal niemand.

daarin tegen weer wel.

Ja idd!
Maar bij die vragen is het natuurlijk ook wel moeilijk omdat je de rede van het overgewicht (en ondergewicht eigenlijk ook) niet weet..

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:57

randie schreef:

voorbeeld:

daarin tegen weer wel.

Eh, hoe weet jij nou dat niemand dat tegen mensen zegt? Dat wordt anders wel tegen mij gezegd en ik ken meerdere mensen waar het tegen gezegd wordt. :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:58

Dat ken ik ook ja. Ik ben nog steeds aan het lijnen maar zodra ik een koekje pak kijkt het halve huis me verwijtend aan en komen de voorzichtige opmerkingen := nou ja zeg.
Af en toe moet gewoon kunnen hoor, zolang je je eigen grenzen kent en weet tot hoeverre het ook verantwoord is naar je paard of pony toe om daar nog op te gaan zitten.

Moiryn

Re: Wat is dat toch met die dikke ruiters...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:59

Ja daarom, omdat het niet tegen jou gezegd wordt randie, betekent niet dat het tegen anderen niet wordt gezegt.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:00

Ik merk een groot verschil bij mijn paard, die 26 kilo maakte wel degelijk heel veel uit, besef ik nu.
Toentertijd dacht ik dat het wel mee viel, hij zakte echt niet door zijn benen was mijn mening, mijn zelfverdediging.

Maar helaas zie ik ook maar al te vaak dat vele paarden gehinderd worden in hun beweging door allerhande dames en heren, iets waar geen kilo'tje mee te maken heeft, maar wel het ontbreken van enig rijkunstig gevoel.

En zo blijven we altijd wel iets te zeggen hebben.
Alleen heel vervelend dat sommige mensen zo nodig grof moeten gaan worden, nergens voor nodig, al is dit wel typisch 'Bokt'.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:00

phormicola schreef:
Mensen mensen mensen, het gaat er hier niet om of dik zijn nou goed is of niet, maar of het eerlijk is als je te zwaar bent voor je peerd.

Er is een heel simpel antwoord, als je te zwaar bent voor je paard, stap er dan niet op totdat je bent afgevallen, of neem een paard wat bij je gewicht past als je niet kunt afvallen.

Wat iedereen verder doet moet hij/zij zelf weten imo

Kort maar krachtig de kern van het hele verhaal in een paar zinnen uitgelegd!

Weglopen voor de waarheid omdat de waarheid kwetsend kan zijn voor je, moet je toch echt bij jezelf zoeken en niet bij een ander...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 16:01

het lijkt bij dikkere mensen in mindere mate te zijn. Vaak zie je bij dikkere mensen wel dat mensen het
achter de rug om gezegd wordt. En misschien dat bij dunnere mensen minder stiekem?