Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
liljebo schreef:Hoewel jasmijn wat boos werd om dit plaatje, vind ik dit toch een mooi voorbeeld om de discussie op door te breien Niet om de huidige dressuur af te breken, maar om mijn vraag te verduidelijken.
liljebo schreef:Wat de tijd betreft die mensen in paarden steken, is wat afgeweken van het oorspronkelijke discussiepunt, denk ik. NL de tijd die genomen wordt om een paard terdege op te leiden. En dan denk ik niet zozeer in hoeveel uren dat iemand in de stallen aan het werk is per dag, maar aan de uren, dagen, weken, maanden en vooral jaren dat iemand aan de opleiding van het paard werkt...
liljebo schreef:Stiekem vraag ik mij dan ook af of het ermee te maken heeft dat trainen op de moderne manier sneller gaat en dat er minder kennis voor nodig is dan op de klassieke manier... maar misschien zit ik verkeerd...
liljebo schreef:Klassiek dressuur werd dus ooit ontwikkeld voor het paard, opdat het de mens kon dragen.
liljebo schreef:Is dat omdat tegenwoordig de rollen omgedraaid zijn en het paard er is voor de dressuur ipv andersom of is er een andere reden voor de verschuiving?
liljebo schreef:Desalnietemin, neem ik aan dat jijzelf ook klassieke dressuur/akademische dressuur hebt bekeken, net als ik. En dan bedoel ik idd geen plaatjes, maar de uitvoering ervan. Gewoon gekeken bij de hedendaagse grote mensen van de klassieke/academische dressuur.
liljebo schreef:En die vind ik zelf uitgesproken mooi. De paarden ogen atletisch, sterk, trots en hebben een goed zichtveld.
Dus in die zin baseer ik mijn vragen niet op plaatjes.
liljebo schreef:Maar ik hou toch een beetje gevoel dat het accent bij de KD/ED meer nog dan bij de moderne dressuur bij het soepel en sterk maken van het lichaam ligt, die het dragen van de mens makkelijk moet maken.
liljebo schreef:Heeft het jouw inzien dan dus echt met smaak te maken, waardoor de moderne dressuur in de OS komt en niet de KD/AD
Of met het verschil in aard van de mensen die het een of het ander uitoefenen
KD/AD ruiters zijn misschien niet geinteresseerd in wedstrijden? Zou dat kunnen?
Moll schreef:dat er tactfouten voorkomen is in elke vorm van dressuur het geval, waarom er in het klassieke minder aandacht aan gegeven word, is omdat het gebrek aan kracht is wat zich zelf met juiste training oplost,
Anoeska schreef:Uiteindelijk is dan ook dressuur er voor de ruiter, en pas in tweede instantie voor het paard.
Professor schreef:En dressuur is wel degelijk ontwikkeld om het paard langer houdbaar te maken.
Moll schreef:dan de wissels om de pas, ik weet B.V, dat in wenen er op de diogenaal 24 wissels worden gereden, in de sport zie ik dit niet gebeuren.
Moll schreef:dat wat u doet is eigelijk ook een voor ordeel, ken een antal barokke paarden die een zeer evenwichtig en correcte midden en uitgestrkte draf laten zien, daar in tegen ook genoeg warmboed paarden die dit niet kunnen, dus het is om het even, dat barokke type paarden die kort zijn in de rug meer moeite hebben met lengte buiging zonder meer, maar deze kunnen in tegen stelling tot de langgerekte warmbloeden, verschrikkel goed verzamelen.
Moll schreef:en ben het geheel met u eens dat het draait om het doel, maar meer om de weg er naar toe, er is niks mooiers dan het opleiden van een paard.
Moll schreef:want wanneer dat het geval is, is de doelstelling van de dressuur en het behoud van het paard uit het oog verloren, het maakt mij dan ook eenigzins treurig dat veel van de huidige ruiters de geschiedenis van dit alles niet kennen.
jasmijn78 schreef:Professor schreef:En dressuur is wel degelijk ontwikkeld om het paard langer houdbaar te maken.
Onzin. Als je hem gewoon lekker in het land laat lopen en er nooit op gaat zitten blijft hij net zo lang, en misschien nog wel langer houdbaar.
Citaat:ook hierbij is het maar net wat je wil zien. Of je nu 17 of 24 wissels op de diagonaal rijdt; mij gaat het om de kwaliteit van de uitvoering. En de gemiddelde lippizaner is 1.55, en het gemiddelde dressuurpaard is 1.75. Een groot paard neemt ook minder galopsprongen tussen een dubbel dan een kleine. En in de wedstrijddressuur willen we zo groot mogelijk bergop gesprongen wissels zien, iets wat de natuurlijke aanleg van sportpaarden ook mogelijk maakt. Ik heb vele uitvoeringen van de spaanse rijschool gezien en die rijden ze toch anders. Vlakker, krabbeliger, ponyachtiger. Heel knap binnen de mogelijkheden van die paarden, maar anders.
Arabesk schreef:
Hier hoef je zelfs geen verstand van paarden voor te hebben om dit te zien

Professor schreef:Dat van de lengte van de galopsprong is niet geheel waar, een paard moet in een dubbelsprong wel zeker dezelfde aantal van galopsprongen rijden, bij een dubbel met 1 galopsprong of met een dubbel voor 2 galopsprongen, anders is het op afstanden.
Professor schreef:Maar een paard van 1.75m of een van 1,55m is er bijna geen verschil in lengte van de galopsprong, telt u deze maar eens op een lange zijde in de diverse tempi.
Professor schreef:De dressuur is op wedstrijden verbasterd daar ze de techniek beoordelen maar het spectucalaire, daarbij staat er in de regelgeving, dat zij het paard niet moeten beoordelen maar de maximale mogelijkheden van het paard.
Professor schreef:De dressuur sport word een circus, waar technisch rijden verdoezeld word door optische dingen.
liljebo schreef:Maar het belangrijkste zou idd de weg erheen moeten zijn en ik denk dat in iedere tak daarin fouten worden gemaakt door mensen die te veel te snel willen.
liljebo schreef:]Misschien niet in dezelfde mate, maar dan heeft dat wellicht te maken met het feit dat AD misschien meer bewust wordt gekozen en dat dan niet voor het wedstrijdwezen wordt gekozen waarbij meer druk tot prestatie om de hoek komt kijken?
liljebo schreef:Daarbij komt dat een volgende vraag? Hulpteugels/pessoa/slof... Zoals ik heb begrepen (als ik het goed heb begrepen) is iedere vorm van dressuur mogelijk zonder dat men hiernaar grijpt (ik bedoel dan ook tijdens grondwerk).
Toch is het een algemeen goed geworden.
FaberSmid schreef:Wat ik niet kan begrijpen, is dat de betere moderne ruiters de vaktaal niet beheersen en bijvoorbeeld tempi en overgangen niet weten?
FaberSmid schreef:En het fijne van oefeningen zoals sbw niet weten en kunnen?
FaberSmid schreef:En de ouderwetse ruiters als slecht veroordeeld worden, omdat de
dressuurproeven anders waren dan in deze tijd in de huidige tijd niet mee zouden kunnen rijden?
FaberSmid schreef:Vergeten wordt wat de geschiedenis en herkomst is van het rijden, helemaal van het Nederlandse rijden?
jasmijn78 schreef:FaberSmid schreef:Wat ik niet kan begrijpen, is dat de betere moderne ruiters de vaktaal niet beheersen en bijvoorbeeld tempi en overgangen niet weten?FaberSmid schreef:En het fijne van oefeningen zoals sbw niet weten en kunnen?
Moet ik mij als moderne ruiter door jou nu aangesproken voelen? want dat is vooralsnog niet het geval....
Ik verplicht u en anderen tot niks, in die keuzes laat ik u vrij in.FaberSmid schreef:En de ouderwetse ruiters als slecht veroordeeld worden, omdat de
dressuurproeven anders waren dan in deze tijd in de huidige tijd niet mee zouden kunnen rijden?
Als je op mij doelt; dan heb je mijn post niet goed gelezen. Lees nog maar een keer na. Niets meer dan respect voor de heer uit het filmpje wat ik aanhaalde. Ik toon enkel met het filmpje aan dat het algemene niveau van de wedstrijddressuur en de sportpaarden zich in positieve zin heeft ontwikkelt n.a.v. al het geidealiseer over vroeger.
Blijkbaar voeld u zich wel aangesproken, anders zou u zo niet reageren? Juist om deze rede, laat ik daar en anderen geheel vrij in die keuzes.FaberSmid schreef:Vergeten wordt wat de geschiedenis en herkomst is van het rijden, helemaal van het Nederlandse rijden?
Die wordt niet vergeten. Sommige mensen doen echter niet alleen maar aan achterom kijken, maar ook aan vooruit kijken.
Wordt niet vergeten, hoe verklaard u dan mijn eerste vragen?
FaberSmid schreef:Wat ik niet kan begrijpen, is dat de betere moderne ruiters de vaktaal niet beheersen en bijvoorbeeld tempi en overgangen niet weten?
En het fijne van oefeningen zoals sbw niet weten en kunnen?En de ouderwetse ruiters als slecht veroordeeld worden, omdat de
Vergeten wordt wat de geschiedenis en herkomst is van het rijden, helemaal van het Nederlandse rijden?
Wordt van een discussie eendooddoener veroordeeld, dat die het ouderwetse rijden in ere behouden het ouderwetse beter vinden dan het moderne?
Moderne zelfbenoemde zogenaamde fake "grootmeesters" zich gelijk stellen, aan de officiele benoemde erkende grootmeesters die werkelijk het rijden verrijkt hebben?
En als je dan de waarheid in de beweringen en mooie verhalen gaat achterhalen, blijkt niets waar te zijn en de harde waarheid contra te zijn?
Wie dit alles kan beantwoorden, mag het mij doen uitleggen.
.