Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moontje1991 schreef:Als je instructeur op je paard zit en hem kapot slaat om niks dan doet je paard echt niet iets met de dingen die de instructeur wel goed doet en vergeet hij dat hij kapot wordt geslagen.
Urielle schreef:Ik vind dat een beetje raar hoor, dat je dat van je instructeur verwacht. Ik ga er vanuit dat mijn instructeurs correct omgaan met paarden, dat vind ik toch wel het minste.
En ik zie mijn les niet als vrijblijvend, niet als klant en niet als instructeur. Als mijn instructeur zegt dat ik er achterstevoren op moet bij wijze van spreken, dan probeer ik dat, en als dat niet werkt zoeken we samen wel naar andere oplossingen. Dan ga ik niet doodleuk mijn eigen gang. Als een lesklant er maar wat uit zou pikken wat hem bevalt zou ik ook zeggen: ga maar op een ander waar je het wel mee eens bent. In basisprincipe ga ik er vanuit dat wat mijn instructeur zegt waar is. kan best zijn dat het met mijn paard niet werkt, dan proberen we iets anders. Paarden zijn niet allemaal hetzelfde, maar ik probeer altijd en als ik het idee heb dat mijn instructeur onzin verkoopt dan zou ik naar een ander gaan.

Moontje1991 schreef:Zoals ik al zei mijn huidige instructeur geen probleem die vertrouw ik daarin omdat die mijn paard al vanaf de geboorte kent en ze haar hele leven al bij hem op stal staat.
Maar als ik ooit een ander heb nee nooit en niemand anders.
En weet je waarom?
Ik ga er niet van uit dat er iets slechte gebeurt maar je weet het nooit zeker.
Alleen bij mijn huidige instructeur weet ik het 100% zeker dat die niks slechts zou doen.
Maar instructeurs die ik vroeger heb gehad en in de toekomst ga krijgen nee nooit.
Dus nogmaals Ik heb vertrouwen in mijn instructeur als mijn paard ouder en ingereden was geweest had ik hem erop gelaten geen probleem ik weet dat mijn paardje daar veilig is.
Dus opzoek naar een andere moet ik niet. (voor geen goud ik heb nog nooit een instructeur gehad waarvan ik zeker weet dat hij niet alleen om vooruitgang geeft maar ook om het welzijn van de paarden)
. Ik vind het gewoon een heel raar verhaal. Moontje1991 schreef:zoals ik al zij rijtechnische tips kun je naar eigen inzicht gebruiken en verplichten je tot niks.
ALs je instructeur op je paard stapt dan kun je niks dan sta je machteloos als je paard dan kapot wordt geslagen dan kun je niks alleen toekijken.
Rijtechnische tips zijn vrijblijvend je bent niet verplicht er iets mee te doen je doet iets met de tips die je goed vindt en met de andere niet.
Als je instructeur op je paard zit en hem kapot slaat om niks dan doet je paard echt niet iets met de dingen die de instructeur wel goed doet en vergeet hij dat hij kapot wordt geslagen.

Moontje1991 schreef:Zoals ik al zei mijn huidige instructeur geen probleem die vertrouw ik daarin omdat die mijn paard al vanaf de geboorte kent en ze haar hele leven al bij hem op stal staat.
Maar als ik ooit een ander heb nee nooit en niemand anders.
En weet je waarom?
Ik ga er niet van uit dat er iets slechte gebeurt maar je weet het nooit zeker.
Alleen bij mijn huidige instructeur weet ik het 100% zeker dat die niks slechts zou doen.
Maar instructeurs die ik vroeger heb gehad en in de toekomst ga krijgen nee nooit.
Dus nogmaals Ik heb vertrouwen in mijn instructeur als mijn paard ouder en ingereden was geweest had ik hem erop gelaten geen probleem ik weet dat mijn paardje daar veilig is.
Dus opzoek naar een andere moet ik niet. (voor geen goud ik heb nog nooit een instructeur gehad waarvan ik zeker weet dat hij niet alleen om vooruitgang geeft maar ook om het welzijn van de paarden)
Moontje1991 schreef:zoals ik al zij rijtechnische tips kun je naar eigen inzicht gebruiken en verplichten je tot niks.
ALs je instructeur op je paard stapt dan kun je niks dan sta je machteloos als je paard dan kapot wordt geslagen dan kun je niks
Het klikt van geen kant tussen die twee. Mijn paard selectief in wie hij wel en wie hij niet aan boord duldt. Als hij je mag is er niets aan de hand, maar als hij je niet ziet zitten is het een vreselijke draak
Ik heb mijn paard 1 keer meegenomen naar mijn instructrice voor les, nie wieder! Gelukkig heb ik les op haar paarden, vind het erg fijn om af en toe eens op een ander paard te zitten en ik leer ook heel erg veel van die paarden
Maar da's logisch
Maar dan heb ik het over iemand die mijn paard kan waarderen zoals hij is.
in de buurt komt. Toen ik mijn paard net had heb ik een maand of twee les gehad van een dressuurmevrouw die ook les gaf bij de stal waar ik mijn paard heel even heb hebben staan toen ik hem net had. Deze mevrouw vond mijn paard eigenwijs en ongehoorzaam terwijl het arme beest achteraf ontzettende kramp bleek te hebben in zijn rug en ene achterbeen. Ook had hij al zeker 4 jaar niet serieus iets gedaan in een rijbak en ineens kreeg hij het voor z'n kiezen. De lesgever is op een gegeven moment haar geduld verloren en heeft als een dolle aan de teugels staan rukken. En rukken en rukken en rukken en rúkken, wat niet voor het eerst was, een paar weken daarvoor had ze ook al zo'n actie. Moet je je zo voorstellen dat mijn paard toen ruim een week geen bit in kon, zijn mond was kapot. Dus ja, toen ze weer begon, en mijn paard steeds meer in paniek raakte (met mij erop) heb ik haar geslagen. Tot ze losliet. Is ze nou helemaal
Gelukkig had ze zelf ook door dat ze niet meer terug hoefde te komen. Moontje1991 schreef:Ik zou het niet toestaan.
ze is nu pas 1 jaar.
Maar ook als ze straks groot is en rij klaar.
Absoluut niet.
Ik vindt het idee dat ik op een gegeven moment waarschijnlijk naar een andere stal moet al vreselijk.
Het idee dat iemand anders dan degeene die haar heeft gefokt eten geeft en buiten zet vreselijk.
Het is nog lang niet zo ver maar ik heb er nu al slaapelose nachten van.
Dus laat staan iemand anders erop ook mijn instructeur/instructrice niet nooit.
Want weet jij wat degeene met je paard doet?
mischien ben ik wel te argwaanend maar liever dat en een blij en gezond paard dan te makelijk en een paard dat kapot wordt geslagen door anderen.