Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:51

Het lijkt mij heel prettig als een instructrice even op je paard stapt. Niet zozeer van het paard beter rijden. Maar juist een keer je paard zien lopen. En te zien wat ze bedoeld met bepaalde opmerkingen.

Een goede instructrice/instucteur ziet veel vanaf de grond, maar het aanvoelen vind ik zelf ook wel erg belangrijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:51

Als je verwacht dat je instructeur je paard gaat "kapot slaan" dan stel ik me ernstig vragen in jouw vertrouwen in je instructeur. Imo moet je dan op zoek naar een andere. Een goede les kan enkel tot stand komen als er vertrouwen is in je lesgever. Dat heb jij duidelijk niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:54

Moontje1991 schreef:
Als je instructeur op je paard zit en hem kapot slaat om niks dan doet je paard echt niet iets met de dingen die de instructeur wel goed doet en vergeet hij dat hij kapot wordt geslagen.

Eeh sorry?
Ik vind deze insteek al heel raar. Waarom zou een instructeur je paard 'kapot slaan om niks'???

Je hebt les van iemand omdat je deze vertrouwt en dingen wil aannemen. Je wilt leren van deze persoon. Als je denkt dat je zelf je paard beter kan rijden moet je ook geen les nemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:56

Ik vind dat een beetje raar hoor, dat je dat van je instructeur verwacht. Ik ga er vanuit dat mijn instructeurs correct omgaan met paarden, dat vind ik toch wel het minste.

En ik zie mijn les niet als vrijblijvend, niet als klant en niet als instructeur. Als mijn instructeur zegt dat ik er achterstevoren op moet bij wijze van spreken, dan probeer ik dat, en als dat niet werkt zoeken we samen wel naar andere oplossingen. Dan ga ik niet doodleuk mijn eigen gang. Als een lesklant er maar wat uit zou pikken wat hem bevalt zou ik ook zeggen: ga maar op een ander waar je het wel mee eens bent. In basisprincipe ga ik er vanuit dat wat mijn instructeur zegt waar is. kan best zijn dat het met mijn paard niet werkt, dan proberen we iets anders. Paarden zijn niet allemaal hetzelfde, maar ik probeer altijd en als ik het idee heb dat mijn instructeur onzin verkoopt dan zou ik naar een ander gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:58

Urielle schreef:
Ik vind dat een beetje raar hoor, dat je dat van je instructeur verwacht. Ik ga er vanuit dat mijn instructeurs correct omgaan met paarden, dat vind ik toch wel het minste.

En ik zie mijn les niet als vrijblijvend, niet als klant en niet als instructeur. Als mijn instructeur zegt dat ik er achterstevoren op moet bij wijze van spreken, dan probeer ik dat, en als dat niet werkt zoeken we samen wel naar andere oplossingen. Dan ga ik niet doodleuk mijn eigen gang. Als een lesklant er maar wat uit zou pikken wat hem bevalt zou ik ook zeggen: ga maar op een ander waar je het wel mee eens bent. In basisprincipe ga ik er vanuit dat wat mijn instructeur zegt waar is. kan best zijn dat het met mijn paard niet werkt, dan proberen we iets anders. Paarden zijn niet allemaal hetzelfde, maar ik probeer altijd en als ik het idee heb dat mijn instructeur onzin verkoopt dan zou ik naar een ander gaan.

effe offtopic maar ik zie je al zitten :D :))

Vind het ook een erg rare insteek magoed.... Ik zou sowieso niet willen lessen bij iemand waarvan ik me kan inbeelden dat ie mijn paard in elkaar gaat rammen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-05-10 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Moontje1991

Zoals ik al zei mijn huidige instructeur geen probleem die vertrouw ik daarin omdat die mijn paard al vanaf de geboorte kent en ze haar hele leven al bij hem op stal staat.
Maar als ik ooit een ander heb nee nooit en niemand anders.
En weet je waarom?
Ik ga er niet van uit dat er iets slechte gebeurt maar je weet het nooit zeker.
Alleen bij mijn huidige instructeur weet ik het 100% zeker dat die niks slechts zou doen.
Maar instructeurs die ik vroeger heb gehad en in de toekomst ga krijgen nee nooit.

Dus nogmaals Ik heb vertrouwen in mijn instructeur als mijn paard ouder en ingereden was geweest had ik hem erop gelaten geen probleem ik weet dat mijn paardje daar veilig is.
Dus opzoek naar een andere moet ik niet. (voor geen goud ik heb nog nooit een instructeur gehad waarvan ik zeker weet dat hij niet alleen om vooruitgang geeft maar ook om het welzijn van de paarden)

Dus samengevat:
Ik vertrouw mijn huidige instructeur 100%
Van andere instructeurs verwacht ik niks maar je weet het nooit 100% zeker
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 02-05-10 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

jouke_h

Mijnese heeft pas ook op mijn ponie gereden. Ik vond het wel eens leuk als zij de dingen die ze constant naar mij roept nou zelf eens ging uittesten. Nu vind ze het erg leuk dat ze op zich wel vaker wil rijden. Vind ik helemaal best ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:00

Moontje1991 schreef:
Zoals ik al zei mijn huidige instructeur geen probleem die vertrouw ik daarin omdat die mijn paard al vanaf de geboorte kent en ze haar hele leven al bij hem op stal staat.
En weet je waarom?
Alleen bij mijn huidige instructeur weet ik het 100% zeker dat die niks slechts zou doen.
Maar instructeurs die ik vroeger heb gehad en in de toekomst ga krijgen nee nooit.

Dus nogmaals Ik heb vertrouwen in mijn instructeur als mijn paard ouder en ingereden was geweest had ik hem erop gelaten geen probleem ik weet dat mijn paardje daar veilig is.
Dus opzoek naar een andere moet ik niet. (voor geen goud ik heb nog nooit een instructeur gehad waarvan ik zeker weet dat hij niet alleen om vooruitgang geeft maar ook om het welzijn van de paarden)

Goed, ik snap echt je hele redenering niet. Je hebt nu een instructeur, die je eventueel wel zou vertrouwen om op je paard te stappen. Maar als je ooit een andere instructeur zou krijgen ,da zou die nooit op je paard mogen, omdat je niet weet wat zo iemand met je paard doet? Waarom zou je in hemelsnaam bij zo iemand willen lessen dan :?. Ik vind het gewoon een heel raar verhaal.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:02

Moontje1991 schreef:
zoals ik al zij rijtechnische tips kun je naar eigen inzicht gebruiken en verplichten je tot niks.
ALs je instructeur op je paard stapt dan kun je niks dan sta je machteloos als je paard dan kapot wordt geslagen dan kun je niks alleen toekijken.

Rijtechnische tips zijn vrijblijvend je bent niet verplicht er iets mee te doen je doet iets met de tips die je goed vindt en met de andere niet.
Als je instructeur op je paard zit en hem kapot slaat om niks dan doet je paard echt niet iets met de dingen die de instructeur wel goed doet en vergeet hij dat hij kapot wordt geslagen.

Ik zou geen tips van iemand willen waar van ik ook maar denk dat hij mijn paard kappot slaat als hij erop zit. Maar dat is mijn mening :)
Verder denk ik dat les nemen geen zin heeft als je zelf gaat kiezen welke aanwijzingen je wel en niet opvolgt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:03

Moontje1991 schreef:
En weet je waarom?

Jij en je instructeur zijn niet alwetend en hebben niet het alleenrecht op de juiste kennis...
Er zijn vele anderen die misschien wel veel beter zijn voor jou en je paard. Het is goed dat je vertrouwen hebt in je huidige instructeur maar om te zeggen dat er nooit een ander is die beter is en erop mag.... nee dat is heel naief. Lijkt nu net alsof jij en je instructeur een soort goden zijn en dat alle andere mensen je paard verrot gaan slaan....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:05

Moontje1991 schreef:
zoals ik al zij rijtechnische tips kun je naar eigen inzicht gebruiken en verplichten je tot niks.
ALs je instructeur op je paard stapt dan kun je niks dan sta je machteloos als je paard dan kapot wordt geslagen dan kun je niks

Ben ik het niet mee eens, je staat er altijd nog bij en kan zeggen dat je dat niet wilt of zelfs de zweep afpakken als je dat wilt.

Als jij dat gevoelt hebt bij je instructeur/trice zit denk ik de verstandhouding niet goed. Ik vertrouw haar volledig. Weet dat ze dat niet zomaar zal doen. Durf zelfs mijn paard bij haar achter te laten als ik op vakantie ga. Ik weet dat ze mijn paard (elk paard/dier) met veel respect zal behandelen
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 02-05-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:07

En een instructeur kan er toch ook naast zitten?
Een instructeur heeft toch niet altijd gelijk?
Een instructeur is ook een mens die maakt ook fouten.
Geen probleem maar niet op mijn paard.

Suzanne waar haal je dat vandaan?
Ik doe lang niet alles goed en mijn instructeur vast ook niet.
maar ik weet wat ik doe als ik bezig ben.
Ik weet niet wat een ander doet als ik er niet ben.
Er zijn vast veel goede instructeurs maar hoe weet jij 100% zeker dat je een goede hebt?
En ook al heb je een waarvan je zeker weet dat die goed is mensen kunnen veranderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:44

Er zit nog een verschil tussen fouten maken of een verkeerde aanpak kiezen en een paard verrot slaan.

En hoe ik weet dat ik een goede instructeur heb? Dat spiegelen mijn paarden me terug :j

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:09

Mijn instructeurs hebben nooit op mijn paarden gezeten en me toch altijd prima kunnen helpen. Van mij hadden ze erop gemogen, maar dat wilden ze niet. Hoe ze zelf rijden doet er voor mij ook niet toe, als ze me maar goed kunnen helpen.
Als ikzelf lesgeef dan vind ik het nog weleens makkelijk om te kunnen voelen hoe dingen het beste op te lossen zijn. Dit werkt voor mij en mijn lesklanten prima, echter vind ik het een gebrek van mezelf. Ik hoop over een tijd toch ook de ervaring te hebben dat ik vanaf de grond kan zien wat er moet gebeuren. Bovendien loop ik ook minder risico op vallen als ik niet op andermans paarden rijd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:47

een gebrek van je zelf? zelfs de grootmesters zoals een Von Neindorff stapte ook een Richard hinrichs stapt nog op, is het een tokortkoming, nee zeker niet, ik kan nog zoveel zeggen als ik op de grond sta echter kan ik ook voordoen en uitleggen waarop ik iets doe op een bepaald moment, en dit vinden de ruiters erg pretig en leerzaam, en nogmaals, het na rijden van een paard is heel erg leerzaam, plus als instuctie kan je voelen aan het paard of de ruiter los en zacht genoeg s in de hand en arm.

mol

carmenierola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:22

Mijn lesgeefster heeft één keer op mijn paard gereden, dat was omdat ze dan kon laten zien wat ze precies bedoelde, en dat heeft wel geholpen, dus ik vind het wel fijn, hoewel ik er niet van hou als andere op mijn paard rijden hoor :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:40

Het lijkt mij een heel erg slecht idee als mijn lesgeefmevrouw op mijn paard zou gaan zitten := Het klikt van geen kant tussen die twee. Mijn paard selectief in wie hij wel en wie hij niet aan boord duldt. Als hij je mag is er niets aan de hand, maar als hij je niet ziet zitten is het een vreselijke draak :o Ik heb mijn paard 1 keer meegenomen naar mijn instructrice voor les, nie wieder! Gelukkig heb ik les op haar paarden, vind het erg fijn om af en toe eens op een ander paard te zitten en ik leer ook heel erg veel van die paarden :)

Ik denk niet dat ik er veel problemen mee zou hebben om een instructeur - of iemand anders die goed rijdt - op mijn paard te laten rijden. Degene die hem gefokt heeft is een goede instructeur, zij zou er zo op mogen :j Maar da's logisch :D Maar dan heb ik het over iemand die mijn paard kan waarderen zoals hij is.

En er is ook een instructrice die heel goed moet uitkijken dat ze niet bij mijn paard of bij mij }> in de buurt komt. Toen ik mijn paard net had heb ik een maand of twee les gehad van een dressuurmevrouw die ook les gaf bij de stal waar ik mijn paard heel even heb hebben staan toen ik hem net had. Deze mevrouw vond mijn paard eigenwijs en ongehoorzaam terwijl het arme beest achteraf ontzettende kramp bleek te hebben in zijn rug en ene achterbeen. Ook had hij al zeker 4 jaar niet serieus iets gedaan in een rijbak en ineens kreeg hij het voor z'n kiezen. De lesgever is op een gegeven moment haar geduld verloren en heeft als een dolle aan de teugels staan rukken. En rukken en rukken en rukken en rúkken, wat niet voor het eerst was, een paar weken daarvoor had ze ook al zo'n actie. Moet je je zo voorstellen dat mijn paard toen ruim een week geen bit in kon, zijn mond was kapot. Dus ja, toen ze weer begon, en mijn paard steeds meer in paniek raakte (met mij erop) heb ik haar geslagen. Tot ze losliet. Is ze nou helemaal :( Gelukkig had ze zelf ook door dat ze niet meer terug hoefde te komen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:45

Ik heb er op zich geen problemen mee als ik de instructeur zelf vraag of ie wil. Ik heb wel eens een instructeur gehad die me te pas en te onpas van het paard afstuurde om er vervolgens zelf op te klimmen. Nou daar heb ik wel zo'n rothekel aan....

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:18

KiWiKo schreef:
ik stapte alleen maar op om OF iets voor te doen, OF als de leerling er zelf niet doorheen kwam bij het paard.

Dat klopt :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:26

ik ben van mening dat een goed instructeur kan ZIEN waar je tegen aan loopt en wat de problemen zijn van je paard.

Maar 't kan verhelderend zijn om je instructie eens te laten rijden:
1 als jullie beiden iets nieuws leren, dan kan het helpen om bij je paard het kwartje te laten vallen en dan kan je in het beste geval erna zelf aanvoelen hoe het "juist" voelt
2 het is duidelijker voor je instructie wat je "verkeerd" doet, niet elk paard reageert even goed op bepaalde dingen
3 om zelf eens te kijken hoe je paard nu juist loopt

ik vraag het wel meestal zelf, wanneer ik echt "vastzit" met iets en zou het ook niet appreciëren als ik constant terug gefloten wordt en de instructie overneemt.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:02

Ik ben het helemaal eens met je petitparis!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:45

Ik zie het nut er niet van in nee. Ruitergevoel is niet iets wat je kan trainen en menig ruiter is een 3 dagen later het gevoel kwijt en dan pakken ze het nog langzamer op.

Daarbij zal een instructeur het paard niet het een en ander kunnen leren in een paar minuten tijd. Een geklasseerd paard hoeft niks geleerd te worden en dan schort er gewoon wat in de communicatie.

Daarbij is het voor veel paarden erg verwarrend als het dier altijd door 1 ruiter wordt gereden.

Ik lees genoeg goede argumenten, maar ik denk dat er heel veel rand voorwaarden moeten zijn om het te laten werken.

SophieMPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:53

Mijn lesgeefster van vroeger heb ik wel eens een keertje erop laten rijden..
Zodat zij ook wist hoe hij op sommige dingens reageerde..
Maar ben er toch niet zo voor..
Ooit gaf er iemand les aan een meisje van de stal waar ik stond.. Ze nam altijd een halfuur les, waarvan zij een kwartier op haar paard zat en de lesgever ook een kwartier.. Dit vond ik echt niet kunnen..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:35

Mijn instructrice rijdt regelmatig op mijn paard. Veelal doordat ik in het verleden door dit paard nogal wat angsten opgebouwd heb. Veel instructrices hebben dat in het verleden geweigerd. Gevolg is dan dat ik door angsten niet verder kan met iets leren. De wil is er wel maar de rest lijkt dan te blokkeren.
Nu zie ik hoe mijn paard reageert op bepaalde momenten en leer ik op de grond al erg veel. Wel pusht ze mij wel steeds meer om zelf die momenten op te zoeken. Wat mij betreft is dat (voor mij en veel anderen) een ideale combinatie.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:56

Moontje1991 schreef:
Ik zou het niet toestaan.
ze is nu pas 1 jaar.
Maar ook als ze straks groot is en rij klaar.
Absoluut niet.
Ik vindt het idee dat ik op een gegeven moment waarschijnlijk naar een andere stal moet al vreselijk.
Het idee dat iemand anders dan degeene die haar heeft gefokt eten geeft en buiten zet vreselijk.
Het is nog lang niet zo ver maar ik heb er nu al slaapelose nachten van.
Dus laat staan iemand anders erop ook mijn instructeur/instructrice niet nooit.
Want weet jij wat degeene met je paard doet?
mischien ben ik wel te argwaanend maar liever dat en een blij en gezond paard dan te makelijk en een paard dat kapot wordt geslagen door anderen.

Als je zo'n idee hebt bij jouw instructie dan heb de verkeerde uitgekozen. :+

En wat denk je dat er gebeurt als jouw paard bijv lastig is op stal of bij iemand die hem buitenzet. Je kan moeilijk
24 uur per dag op een stoel bij jouw paard gaan zitten.

Mijn instructeur heeft mijn paard regelmatig gereden toen ik zwanger was en ook als ik gewoon leshad en het echt niet ging
of hij was super stout dan stapte hij er ook even op.