Je hebt meer aan een springpaard dan aan een dressuurpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:44

kelly_Utah schreef:
Maar het ligt er ook aan wat je paard leuk vind, als hij dressuur nou geweldig vind, en springen dus helemaal niks, dan zal, ook al is hij er speciaal coor gefokt, minder goed zijn, als dat hij het keileuk vind...

Of heb ik het nou mis??
Maarja, ieder paard heeft zijn specialiteiten ;)

Mee eens, mens en paard moeten het leuk vinden ;)

Anoniem

Re: Je hebt meer aan een springpaard dan aan een dressuurpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:45

Leuk vinden kun je als ruiter/opvoeder erg veel aan sturen, is mijn ervaring :)

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:35

ieder paard kan beide, maar als je maar 1 paardje mag en je hebt een springgerd moet je heel goed je best doen voor die wp in dressuur maar ben je daar door kun je weer verder met springen ( heb er zelf ook een heb geluk gehad met 1 wp en nu wil die niet meer over de 1ste hindernis in de wedstrijden )

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:40

Cookie2222 schreef:
ieder paard kan beide, maar als je maar 1 paardje mag en je hebt een springgerd moet je heel goed je best doen voor die wp in dressuur maar ben je daar door kun je weer verder met springen ( heb er zelf ook een heb geluk gehad met 1 wp en nu wil die niet meer over de 1ste hindernis in de wedstrijden )

Dit is echt de grootste flauwekul. Ik ken genoeg spring paarden hier in de omgeving die succes in de dressuur boven aan eindigen. Dressuur is voor een springpaard niet anders dan voor een dressuur paard. Helemaal in de basis niet. Andersom zal het wel moeilijker worden.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:45

Dat ligt er maar net aan wat voor niveau je rijdt Cookie. Een goede ruiter of amazone rijdt een springpaard met "gemiddelde" bewegingen met gemak naar het Z. Een dressuurpaard met prachtige bewegingen haalt meestal het M-springparcours niet eens omdat het dier de capaciteiten niet heeft.
Maar ik ben het niet met jouw mening eens. De laatste tijden is het bewezen bij het kwpn stamboek danwel de KWPN-paarden, dat topruiters er geen enkel probleem mee hebben om een nationaal springpaard om te scholen tot dressuurpaard OMDAT een springpaard meestal wel de capaciteiten heeft om te dressuren. Denk aan de hengsten Riverman of Ferro die Nationaal niveau hebben gesprongen en Lichte Tour of hoger in de dressuur hebben gelopen door omscholing naar de dressuur.

Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld in Duitsland met de hengst Diarado. Prachtige cijfers (meerdere 10-en op zijn verrichtingsrapport) kan goed springen maar toont ook zeer mooie bewegingen. Dat soort hengsten zien we 1 keer in de 8 jaar bij een verrichtingsonderzoek???

Het valt mij op dat hier niet gesproken wordt over de kwpn verrichtingsonderzoeken voor 3-jarige hengsten waaruit blijkt dat als een dressuurgefokte hengst zijn verrichtingen moet doen op de hindernis, ze hiermee vaak 4-en of een 5 halen hiervoor. (zie de verrichtingsverslagen van de afgelopen 15 jaar)
Een dressuurpaard is meestal gefokt op basis van exterieur (mooi paard in de ring) en zeer goede bewegingen. Daar voldoet een dressuur gefokte hengst (goedgekeurde hengst) meestal wel aan.

Maar ik ken ook springpaarden die absoluut geen hindernis willen ZIEN, laat staan erover heen springen en diezelfde springgefokte paarden lopen in de dressuur de sterren van de hemel! Het ligt er ook maar net aan wat voor ruiter erop zit en wat voor streven de ruiter/amazone heeft met het paard.

Mijn persoonlijke voorkeur, als dressuurliefhebber, gaat naar een springgefokt paard.

Cookie2222 schreef:

quartermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:20

voila het paard moet het zelf leuk vinden ik heb zelf en ex draver paard dus en paard da juist kan draven ik heb hem nu 1 jaar en is top in springen hij zou nog de top springers kunnen verrassen. denk ni da het te maken heeft met en springer minder kwaliteit in dressuur het hangt af zoals er meerdere zeggen van wat het paard graag doet. de mijne hoe meer hij springt hoe beter hij zich voelt en dressuur loopt ook redelijk goed. ietske minder dan springen maar hij leert zo danig rap da hij alles zou kunnen doen. :))

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:46

Jup, bij ons op stal was een springgefokt paard die er niks van kon, maar een best proefje kon lopen, en dat hebben we anderssom ook wel eens gehad.
Zelf heb ik meer aan allrounders, alhoewel die ook hun minpunten en sterkepunten hebben.

Hoe het paard ook gefokt is, het wil nog niks zeggen over zijn toekomstige sportcarriere, denk ik dan maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:54

Dat is een klein beetje onzin, meid ;)

Je gaat met een Quarter geen Lichte tour dressuur rijden, en met een Fries zal je best eens een pleasurewedstrijd winnen, maar in de top? Nah......

Talent is best handig, hoor.

quartermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:10

Yamcha schreef:
Dat is een klein beetje onzin, meid ;)

Je gaat met een Quarter geen Lichte tour dressuur rijden, en met een Fries zal je best eens een pleasurewedstrijd winnen, maar in de top? Nah......

Talent is best handig, hoor.

ja in dressuur zal het minder zijn maar ze kunnen het wel aanleren met veel gedult da hangt ook af van t'een na d'ander paard.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:12

Verdiep me niet zo erg in dit soort dingen, maar het paard dat ik op het moment rij is springgefokt en loopt ZZ-licht. Maar hoe hij springt zou ik eigenlijk niet weten :')

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:13

Spring of dressuurgefokt... dat zegt op zich niets. Veel springgefokte paarden doen het prima in de dressuur, veel topdressuurpaarden zijn 'spring' gefokt. Dat komt omdat er tot enkele jaren geleden er geen onderscheid was tussen spring en dressuurpaarden bij het KWPN. Pas sinds een jaar of wat worden beide fokrichtingen onderscheiden. Het KWPN fokte voorheen voornamelijk rijpaarden, die beide moetsten kunnen.

Je moet vooraf bedenken wat je doel is met een paard, en daar een geschikt paard bij zoeken. Als je een spring-gefokt paard koopt betekent dat niet automatisch dat je ook een goed paard koopt. En wat een goed paard is hangt af van wat je er mee wil, en ook van je eigen capaciteiten.

Ik heb een junior (dressuurhengst) uit een gelderse merrie en voor mij is dat een goed dressuurpaard (ZZ-licht).
Ik heb ook een paard waarmee ik dressuur rijd (Z) nakomeling van Jackson (springhengst V. Ecuador en die heeft ook GP dressuurpaarden voortgebracht uit een PuriosoXZuidhorn moeder. Purioso heeft top spring paarden voortgebracht, maar ook dressuurpaarden, waaronder Cocktail, de vader van Jazz, de dressuurvererver van het moment)

Een goed dressuurpaard moet 3 goede gangen hebben en een functioneel exterieur. Hoe dat paard gefokt is, maakt dan weinig uit. In elke fokrichting zijn goede en slechte exemplaren te vinden.

quartermoon schreef:
denk ni da het te maken heeft met en springer minder kwaliteit in dressuur het hangt af zoals er meerdere zeggen van wat het paard graag doet.

Over het algemeen doet een paard net als met mensen graag de dingen die hem gemakkelijk af gaan. Dus m.a.w. waar het talent voor heeft. Dus het is vrij onwaarschijnlijk dat een Fries het leuk gaat vinden om een Z parcours af te leggen, of dat een draver het leuk gaat vinden om Z proeven te moeten lopen, of dat een kwpn-er het leuk gaat vinden om heel hard te moeten draven voor een sulky. Waar een paard talent voor heeft is afhankelijk van zijn bouw en zijn natuurlijke aanleg, en die wordt wel bepaald door de manier waarop het paard gefokt is. Andersom is de fokrichting en afstamming geen garantie voor instant succes. Maar over het algemeen verschillen de huidige kwpn dressuur en springpaarden nog niet dusdanig veel in de wijze waarop zij gefokt zijn dat je per definitie kunt stellen dat een springpaard omgeschikt is voor dressuur, en een dressuurpaard geen parcours af kan leggen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:15

Wanneer je een paard dingen aan moet leren, zal hij het uiteindelijk misschien wel gaan kunnen, maar een topper zal het nooit worden. Bij een springpaard kan je de techniek voor een deel verbeteren maar ze moeten om goed te worden wel degelijk aanleg hebben, en ik heb nog nooit een dressuurpaard zien springen waarvan ik dacht, Goh dat wordt een topper. Terwijl er wel degelijk springefokte paarden in de grandprix lopen. Ik blijf dus nog steeds bij mijn standpunt dat de stelling klopt....

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:17

ik persoonlijk ga voor een goed paard.
die dan vervolgens nog bij mij gaat passen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:21

quartermoon schreef:
ja in dressuur zal het minder zijn maar ze kunnen het wel aanleren met veel gedult da hangt ook af van t'een na d'ander paard.

je kan geduld hebben tot je een ons weegt, maar de kans dat je met een quarterhorse een wp gaat halen in de lichte tour is vrijwel nihil/ daarvoor is de gemiddelde quarter toch te veel op de kop gebouwd. Zij zijn gefokt om snelle sprints te trekken, wendbaar te zijn. Daar zijn ze op gebouwd. Hun bouw is niet geschikt voor een hoge graad van verzameling die men wil zien in de reguliere dressuur. Hun gangen hebben van nature te weinig afdruk etc.

Het is naief te denken dat je met ieder paard kun bereiken wat je maar wil en dat het paard het dan ook nog leuk gaat vinden als je maar geduld hebt. Een paard zal het nooit leuk vinden als je van hem dingen gaat verlangen die niet binnen zijn fysieke mogelijkheden liggen. Maar goed, ik denk dat er in de praktijk ook maar weinig mensen zijn die met ene quarter lichte tour ambities hebben.

in de regel hebben de meeste getalenteerde dressuurruiters ook wel een goed oog voor getalenteerde dressuurpaarden en zullen ze zich ook niet zo snel wagen aan een niet-geschikt dressuurras. Een getalenteerde springruiter zal ook niet bij zichzelf denken: oh wat heeft die fries toch een lief koppie. Nou, als ik maar gewoon geduld heb, dan gaat hij vanzelf een 1.50 parcours foutloos afleggen.

het zijn doorgaans mensen met geen verstand van (paarden) zaken die in ieder paard een toppaard zien.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:24

jasmijn78 schreef:
quartermoon schreef:

je kan geduld hebben tot je een ons weegt, maar de kans dat je met een quarterhorse een wp gaat halen in de lichte tour is vrijwel nihil/ daarvoor is de gemiddelde quarter toch te veel op de kop gebouwd. Zij zijn gefokt om snelle sprints te trekken, wendbaar te zijn. Daar zijn ze op gebouwd. Hun bouw is niet geschikt voor een hoge graad van verzameling die men wil zien in de reguliere dressuur. Hun gangen hebben van nature te weinig afdruk etc.

Het is naief te denken dat je met ieder paard kun bereiken wat je maar wil en dat het paard het dan ook nog leuk gaat vinden als je maar geduld hebt. Een paard zal het nooit leuk vinden als je van hem dingen gaat verlangen die niet binnen zijn fysieke mogelijkheden liggen. Maar goed, ik denk dat er in de praktijk ook maar weinig mensen zijn die met ene quarter lichte tour ambities hebben.

in de regel hebben de meeste getalenteerde dressuurruiters ook wel een goed oog voor getalenteerde dressuurpaarden en zullen ze zich ook niet zo snel wagen aan een niet-geschikt dressuurras. Een getalenteerde springruiter zal ook niet bij zichzelf denken: oh wat heeft die fries toch een lief koppie. Nou, als ik maar gewoon geduld heb, dan gaat hij vanzelf een 1.50 parcours foutloos afleggen.

het zijn doorgaans mensen met geen verstand van (paarden) zaken die in ieder paard een toppaard zien.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:24

Die van mij is springgefokt maar koel in het hoofd is die absoluut niet. Toen die van haar springruiters kwam was ze nagenoeg niet te rijden omdat ze elke twee meter wel ergens van schrok :roll: Inmiddels is het al een heel stuk minder, dus dat springruiters per definitie "koeler" zijn en daardoor hun paarden ook is bullshit want ik ben toch echt op en top dressuurruiter :')

Verder ga ik mee met Jasmijn, ik denk niet dat de afstamming van een paard er toe doet, de mentaliteit en het talent van het paard zelf zijn aan de orde... Niet wat mammie en pappie kunnen. Op een papiertje kan je niet rijden. :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:37

Ayasha schreef:
Verder ga ik mee met Jasmijn, ik denk niet dat de afstamming van een paard er toe doet, de mentaliteit en het talent van het paard zelf zijn aan de orde... Niet wat mammie en pappie kunnen. Op een papiertje kan je niet rijden.

Ik wil je toch even corrigeren; afstamming/papier zegt niet alles, maar wel wat. Als ik een quarterhorse papier in handen krijg, hoef ik het paard geen eens te zien om te weten dat het nooit een dressuurtopper zal worden. Als ik een Fries papier in handen krijg hief ik het dier ook niet te zien om te weten dat het nooit een spring topper zal worden. Alleen bij KWPN paarden ligt dit genuanceerder. Als ik een vol papier krijg met sport predikaten in 3 generaties, dan is de kans wel groter dat dat papier bij een goed getalenteerd sportpaard hoort, maar geen garantie. Als pappie en mammie goed gepresteerd hebben, is de kans wel groter dat je paard het ook kan, maar geen garantie. Een garantie heb je nooit. Ik moet een paard altijd eerst in het echt zien. Als wat ik in het echt zie mij aanstaat, dan wil ik ook weten wat voor papier er bij zit. En als het om een merrie gaat, vind ik het papier en de afstamming niet onbelangrijk. Maar ik ben een dressuurruiter, dus voor mij is een eerste voorwaarde dat het paard goed in elkaar zit en goed kan bewegen. Kleur en afstamming zijn dan van ondergeschikt belang.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:41

Ja goed daar heb je een punt, maar ik bedoelde meer stel dat je voor een KWPN'er/BWP'er gaat, dan moet je toch naar het paard an sich kijken, of het nou een Gribaldi is of een Darco. :)

Bij een goed spring of dressuurpaard denk ik niet meteen aan een quarter. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:11

Eens met Ayasha en Jasmijn, weer niets aan toe te voegen :)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:27

Een springgefokt paard dat functioneel gebouwd is, kan prima dressuur lopen op een hoog niveau. Bovendien horen ze dapperder te zijn dan dressuurpaarden om hindernissen te durven overwinnen. Vor een ruiter een prettige eigenschap.En ook een springpaard moet in balans lopen, een goede galoppade hebben, enz enz.
Het probleem is, dat er veel springpaarden zodanig op de kop zijn gebouwd, dat je er geen dressuurproef mee kunt rijden. Dat vind ik geen goede ontwikkeling, omdat deze paarden moeilijker te rijden zijn voor veel ruiters. Bovendien is de balans en de mond dan ook al snel minder. Het ligt dus niet zozeer aan de afstamming of een paard geschikt is voor de- hogere- dressuur, maar meer aan het exterieur en de bewegingen en niet te vergeten het karakter.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:16

Maar sportfokker, ik zie het liefst een springpaard met een lang en lenig en snel achterbeen (goed bedoeld, garnaaltype) en een dressuurtype met een normaal achterbeen (ook snel, actief en gebogen) en een evenredig langer voorbeen? Hangt dit ergens in het midden, kan een springgefokte echt wel dressuur worden, zie alle toppaarden die grandprix dressuur lopen met springafstammingen. Wel een volgende vereiste, electriciteit.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:17

Setteke,
Inderdaad, electrisch moeten ze zijn, de dressuurpaarden en de springpaarden. Een lang achterbeen is geen must voor een springpaard, al zie je het vaak wel vanwege bv de Holsteinse invloed op de springpaardenfokkerij.
En die kortbenige springpaarden lopen al snel op de kop. Dat is dus niet functioneel gebouwd. Functioneel is m.i. in balans, langgelijnd met een goede bovenlijn en een correct fundament en voldoende bloed.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:59

Klopt Sportfokker, er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik vind een springpaard vooral mooi, als ik hem binnen zie rijden en denk, die zou niet misstaan in de dressuurring. Holsteiners hebben mij ook altijd aangesproken, lossigheid, beetje knie, goede galloppade. Ik vind Sandro Boy geweldig, maar dit even terzijde.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:03

Er zit wel een kern van waarheid in, de meeste kwpn dressuur paarden die ik ken kunnen voor geen meter springen, de meeste kwpn springpaarden die ik ken kunnen naast springen ook heel goed dressuren.
Maar ik denk dat dat gewoon aan de afstamming ligt, tegenwoordig heb je ook veel springpaarden waar dressuurhengsten een belangrijke rol in de stamboom gespeeld hebben

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:39

xSannnn schreef:
Er zit wel een kern van waarheid in, de meeste kwpn dressuur paarden die ik ken kunnen voor geen meter springen, de meeste kwpn springpaarden die ik ken kunnen naast springen ook heel goed dressuren.
Maar ik denk dat dat gewoon aan de afstamming ligt, tegenwoordig heb je ook veel springpaarden waar dressuurhengsten een belangrijke rol in de stamboom gespeeld hebben

Dat laatste zie je denk ik verkeerd om. Veel springpaarden zijn uiteindelijk dressuurpaarden en verervers geworden... Dus waar eigenlijk de springehengsten een belangrijke rol bij de dressuurpaarden heeft gespeeld