De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:32

Derma schreef:
Goed topic, ik wil dit ook graag goed leren.
Er zijn echter weinig instructeurs die hier echt aandacht aan besteden.
Dat mis ik best wel in de lessen van verschillende personen.
Misschien proberen ze het wel aan te geven maar het wordt iig niet zo benoemd.

Er zijn zelfs een heleboel instructeurs die het tegenovergestelde leren. Zo heb ik les gehad van een instructrice die van mij vroeg om heel veel druk op de teugels te nemen, tegelijkertijd heel veel been te geven en pas los te laten als het paard het hoofd naar beneden deed. Ik hield het niet eens vol, zo zeer deden mijn armspieren. Ik wil niet weten hoe de mond van het arme paard eruit zag. En dat op een fnrs-manege met gediplomeerde instructrice! Eerst deed ik wat ze vroeg. Je vertrouwt er toch op dat je instructrice het goed weet. Maar op een gegeven moment besloot ik dat dit niet de juiste manier kón zijn. En nu gaat het beter. Ik merk gewoon echt dat een paard ook zonder extra druk na kan geven. Ik ga dit topic nog eens extra goed doorlezen en ook de eerder genoemde sites eens bezoeken. Er valt voor mij op dit gebied nog een hoop te leren!

Dit topic is ge-wel-dig!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:03

shetjessweet schreef:
Derma schreef:
Goed topic, ik wil dit ook graag goed leren.
Er zijn echter weinig instructeurs die hier echt aandacht aan besteden.
Dat mis ik best wel in de lessen van verschillende personen.
Misschien proberen ze het wel aan te geven maar het wordt iig niet zo benoemd.

Er zijn zelfs een heleboel instructeurs die het tegenovergestelde leren. Zo heb ik les gehad van een instructrice die van mij vroeg om heel veel druk op de teugels te nemen, tegelijkertijd heel veel been te geven en pas los te laten als het paard het hoofd naar beneden deed. Ik hield het niet eens vol, zo zeer deden mijn armspieren. Ik wil niet weten hoe de mond van het arme paard eruit zag. En dat op een fnrs-manege met gediplomeerde instructrice! Eerst deed ik wat ze vroeg. Je vertrouwt er toch op dat je instructrice het goed weet. Maar op een gegeven moment besloot ik dat dit niet de juiste manier kón zijn. En nu gaat het beter. Ik merk gewoon echt dat een paard ook zonder extra druk na kan geven. Ik ga dit topic nog eens extra goed doorlezen en ook de eerder genoemde sites eens bezoeken. Er valt voor mij op dit gebied nog een hoop te leren!

Dit topic is ge-wel-dig!

Als je op het juiste moment en in de juiste dosering begrenst en ontspant, is het een prima manier...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:11

liesje1986 schreef:
shetjessweet schreef:

Dit topic is ge-wel-dig!

Als je op het juiste moment en in de juiste dosering begrenst en ontspant, is het een prima manier...

Je kan wel nagaan dat veel druk in de mond absoluut niet prettig is in de mond van een paard, het paard zal dus snel een krul aan gaan nemen... maar of het dan de juiste krul is weet je niet.
Geen goede methode dus.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:19

x_Marr: De 'moderne dressuur' is op dit principe gebaseerd.. Natuurlijk komt er meer bij kijken dan alleen een krul. Het paard moet perfect aan de hulpen staan en op de lichtste druk nageven. Maar het idee blijft wel dat als de ruiter druk op een teugel aanneemt, dan het paard hier dan op nageeft.
Je kan het goed vinden of niet, de hele top van de dressuur rijdt op deze manier, dus effect heeft het wel.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 09:08

liesje1986 schreef:

En... wanneer is het huiste moment dat je een paard pijnin de mond mag doen door extra druk te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:48

shetjessweet schreef:

Dit topic is ge-wel-dig!

Dat moet ik idd ook wel meegeven want op de maneges gaat het er 9 van de 10 keer wel zo aan toe. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer je van zo'n manege af komt, je gewoon niet weet dat het ook anders kan. Ik heb op verschillende Engelse maneges gereden en toen ik meer dressuurgericht les kreeg leerde ik ook dat je dmv druk en kneepjes je paard naar beneden moest rijden. Daarintegen heb ik ook nog nooit iemand zó boos zien worden als diezelfde instructeur, toen een meisje haar eigen paard in de les met opzet een ruk in z'n mond gaf. Meisje werd met een hoop kabaal zo de bak uit gestuurd! Ik denk ook dat het onwijs moeilijk is voor een instructeur om iemand die maar 1x per week lest, te kunnen leren voelen hoe een écht nageeflijk paard loopt en aanvoelt.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:42

Juangi schreef:
Phoe.. foto's? Zal eens kijken of er iets in de les gemaakt kan worden :) Ik rijd nu bij een prima instructrice die dus ook internationaal heeft gereden. Een paar dagen terug zei ze tegen mij, nou als ik wist wat jij nu weet had ik het allang hoog geschopt....

Ik ben blij dat jullie er iets aan hebben, durfde hem eerst niet te plaatsen :+

Nageeflijkheid is op zich niet moeilijk, zolang je de tijd en kennis hebt... En een goede instructrice natuurlijk, deze zijn echt zeldzaam aan het worden :)

Goe dat je dit geplaatst hebt! Het probleem is dat er op maneges bij mij in de omgeving geen één te vinden is..

Echt een super topic! *D

annebe

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:55

Goeie informatie, maar ik mis het een en ander.
Een paard word van achter naar voren gereden en als dit correct gaat (en soms wat tijd nodig heeft) dan laat een paard vanzelf los van voren.
Het skala der ausbildung geeft al duidelijk weer welke stapjes er te volgen zijn.

En... Het zijn niet alleen de teugelhulpen! Veel meer bereik je als je zit en houding correct is en daarmee kan je een paard ook laten nageven of wendingen laten rijden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:26

annebe schreef:
Een paard word van achter naar voren gereden en als dit correct gaat (en soms wat tijd nodig heeft) dan laat een paard vanzelf los van voren.
Het skala der ausbildung geeft al duidelijk weer welke stapjes er te volgen zijn.

En... Het zijn niet alleen de teugelhulpen! Veel meer bereik je als je zit en houding correct is en daarmee kan je een paard ook laten nageven of wendingen laten rijden.

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Staat ook in mijn post dat ik een hoop vergeten ben, maar werd zo gek van al die ruk en pluktopics....

Zal misschien binnekort nog een topic hierover starten die meer uitgebreid is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:24

Juangi schreef:
annebe schreef:

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Staat ook in mijn post dat ik een hoop vergeten ben, maar werd zo gek van al die ruk en pluktopics....

Als een paard correct van achter naar voor, zonder geruk en gepluk, gereden wordt, houdt een paard zich helemaal niet vast ;)
En hoeft dus ook helemaal nergens zich los te laten, het paard blijft gewoon los, dan nl *D
Als een ruiter er nu gewoon zelf voor zorgt, dat het paard de kans krijgt om helemaal zelf aanleuning te nemen, is het paard al vanzelf losgelaten in heel zijn lichaam.
Als de "tempo-controle" nu eens van achter begint, ipv halve en hele ophoudingen te geven, is er al een hele grote winst in de losgelatenheid.
Een paard gaat zich juist vasthouden van alle halve en hele ophoudingen.
Die halve en hele ophoudingen zijn ook maar een noodmiddel en geen doel.
Juist bij een paard wat zich om wat voor reden dan ook, wat vasthoudt, kan een halve of hele ophouding nuttig zijn.
Maar eigenlijk is men dan zijn/haar doel al voor een groot gedeelte voorbij geschoten.
Men heeft een paard dan nl al de mogelijkheid gegeven om zich vast te houden.

Noot: onder halve en hele ophoudingen versta ik eigenlijk al "geruk en gepluk", zij het in mindere mate

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:07

modie schreef:
annebe schreef:

Als een paard correct van achter naar voor, zonder geruk en gepluk, gereden wordt, houdt een paard zich helemaal niet vast ;)
En hoeft dus ook helemaal nergens zich los te laten, het paard blijft gewoon los, dan nl *D
Als een ruiter er nu gewoon zelf voor zorgt, dat het paard de kans krijgt om helemaal zelf aanleuning te nemen, is het paard al vanzelf losgelaten in heel zijn lichaam.
Als de "tempo-controle" nu eens van achter begint, ipv halve en hele ophoudingen te geven, is er al een hele grote winst in de losgelatenheid.
Juist bij een paard wat zich om wat voor reden dan ook, wat vasthoudt, kan een halve of hele ophouding nuttig zijn.
Maar eigenlijk is men dan zijn/haar doel al voor een groot gedeelte voorbij geschoten.

Noot: onder halve en hele ophoudingen versta ik eigenlijk al "geruk en gepluk", zij het in mindere mate[/quote] Tirza

De term loslaten in zijn gehele licham klopt dus niet!
Een paard ontspant zich en is nageeflijk in het rijden wanneer hij zo gereden wordt dat hij zich wilt ontspannen en daarbij nageeflijk wordt.
Alhoewel een paard die in die fase is, zien we toch altijd het liefst in een ontspannen aanspanning lopen, dan is het paard zowel krachtig, actief en ontspannen.

Zelfs een paar in vrijheid houdt zich meestentijds vast, of hij moet plat op de grond liggen slapen, verder houdt hij altijd heel veel spieren aangespannen anders zakt hij als een plumpudding in elkaar.
Zoals het hoofd van een paard, in de vrije natuur loopt hij meestal met de neus in de wind naar voren, hij houdt zijn hoofd dus vast, anders zou de wet van de zwaartekracht gelden en zou hij met zijn hoofd vertikaal losbungelend naar beneden afhangend lopen, en dat is iets wat we dus meestal van een vrij bewegend paard niet zien.

Maar inderdaad het nageeflijk zijn hoeft eigenlijk helemaal niet afgedwongen te worden, wanneer een paard zich ontspant bij je, en je rijdt het paard van achter naar voren, kan je paard als vanzelf de aanleuning die jij graag van hem ziet nemen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:19

vestasiana schreef:
modie schreef:

Noot: onder halve en hele ophoudingen versta ik eigenlijk al "geruk en gepluk", zij het in mindere mate
Tirza

De term loslaten in zijn gehele licham klopt dus niet!
Een paard ontspant zich en is nageeflijk in het rijden wanneer hij zo gereden wordt dat hij zich wilt ontspannen en daarbij nageeflijk wordt.
Alhoewel een paard die in die fase is, zien we toch altijd het liefst in een ontspannen aanspanning lopen, dan is het paard zowel krachtig, actief en ontspannen.

Zelfs een paar in vrijheid houdt zich meestentijds vast, of hij moet plat op de grond liggen slapen, verder houdt hij altijd heel veel spieren aangespannen anders zakt hij als een plumpudding in elkaar.
Zoals het hoofd van een paard, in de vrije natuur loopt hij meestal met de neus in de wind naar voren, hij houdt zijn hoofd dus vast, anders zou de wet van de zwaartekracht gelden en zou hij met zijn hoofd vertikaal losbungelend naar beneden afhangend lopen, en dat is iets wat we dus meestal van een vrij bewegend paard niet zien.

Maar inderdaad het nageeflijk zijn hoeft eigenlijk helemaal niet afgedwongen te worden, wanneer een paard zich ontspant bij je, en je rijdt het paard van achter naar voren, kan je paard als vanzelf de aanleuning die jij graag van hem ziet nemen.[/quote]

Begrijp hier niets van :7

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:29

Dat je aanspanning nodig hebt voor nageeflijkheid, in ieder geval al de aanspanning van de buikspieren.
Tenminste ik denk dat dat bedoelt wordt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:33

x_Marr schreef:
Dat je aanspanning nodig hebt voor nageeflijkheid, in ieder geval al de aanspanning van de buikspieren.
Tenminste ik denk dat dat bedoelt wordt.

Dat er een bepaalde aanspanning moet zijn, ben ik het wel mee eens.
Anders lijkt het me heel moeilijk om ook maar een oortje te bewegen, laat staan dat heel de paardenmassa in beweging komt.

Maar met losgelaten bedoel ik dus, een paard wat zich loslaat in de spieren wat losgelaten moet zijn ;)

Dus losgelaten met de juiste aanspanning :+

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:34

Gewoon lezen!

Ieder levend dier "houdt zich vast" in de meeste spieren, het spant spieren aan, maar kan ze ook ontspannen, net welke functies het zijn lichaam wilt laten doen.
Dus de term een paard is in vrijheid "totaal losgelaten" is heel vreemd, dan zou hij als een plumpudding in elkaar zakken.
Ook het hoofd fixeert het paard in vrijheid altijd op die wijze als hij zelf wilt, alleen bij slapen laat hij zijn hoofd totaal ontspannen, dus hangen, en dan hangt het vertikaal, wet van de zwaartekracht.

Zo moeilijk is dat toch niet, gewoon een kwestie van goed logisch doordenken!
Termen in een bepaalde context, zijn soms dus absoluut niet logisch, gewoon basic, wat biologie en wat nederlands, houdt je weleens in een recht spoor.
Stokpaardje en doordraven in eigen gedachten, geven weleens oogkleppen, wat blokkeert in gewoon simpel logisch denken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:42

Wilt u aub duidelijker quoten, het is al zo onduidelijk wat u schrijft, maar nu word alles nog onoverzichterlijker.Het nageven is al een wonder wat u allemaal beschrijft, lijkt net of men de klok heeft horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Raadseltje: Wanneer u auto rijdt, en moet langzamer rijden, dan laat men het gas los.
Wanneer men voor het stoplicht stoppen moet dan remt men.
Daarbij komt het gewicht voor meer als 70% op de voorwielen.
Een auto remt ook het meeste met de voorwielen, anders zou hij achter overstuurd raken.

Dit mag met een paard niet gebeuren, wanneer men hem op de achterhand wilt houden, dus het gewicht in horizontaal evenwicht wilt houden.
En dit punt slaat u allemaal over, langzamer gaan is nog lang geen verzameling.
Halthouden hoe functioneert dat dan biomechanisch?

Hoe houd u halt vanuit galop, en vanuit draf?
Hoe houdt u de achterhand aktief?
Hoe rijdt u een verzameling?
Hoe komt u in de verzameling?
Met de stem gaat dit niet, ook niet aan de longe wat sommige denken te doen, aangezien dat alleen langzamer gaan is.
Hoe rijdt u een schoolstap, en hoe leert u dat paard dat?
Hoe maakt u een pirouette, in stap, draf en galop?

En wat is nageven, en wat doet een paard dan, en hoe onstaat deze reaktie bij het paard?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:51

Het is helemaal niet onduidelijk!
Goed het quoten is iets rommelig, maar lezen vanaf quote Tirza dat zijn mijn woorden.
Ik heb het niet over expliciet een rijtechnische benadering, maar wanneer iemand zegt dat een paard in vrijheid totaal "losgelaten" is, dan denk ik even verder, en wat dieper door.
Is dat zo?
Laat het paard in vrijheid al zijn spieren die hij heeft los?
Antwoord is dus nee, dan zou hij in elkaar zakken.
Zelfs zijn hoofd welke in vrijheid meestal naar voren gehouden wordt houdt hij vast, anders die ook los bungelend vertikaal hangen.
Niets vreemds aan toch?
Alleen zie je hoe helder en duidelijk je iets moet kunnen omschrijven om iets echt goed te kunnen verklaren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:02

Lossgelassenheit is een fout vertaald iets.
Hier de Duitse versie zoals iedereen leert wanneer hij of zij op een wedstrijd wil starten.
Vertaling volgt morgen.
Als losgelassen bezeichnet man ein Pferd, wenn es körperlich und seelisch entspannt und freudig mitarbeitet. Nur so kann das Pferd die Hilfen des Reiters befolgen und auch etwas lernen.

Ob ein Pferd losgelassen ist, erkennt man an mehreren Faktoren:

Das Pferd ist in jeder Gangart bereit, sich nach vorne unten zu strecken. Überprüfen lässt sich das mit Zügel-aus-der-Hand-kauen-lassen. Dabei lassen sie unter dem Reiten den Zügel langsam immer länger werden. Das Pferd soll sich dabei nach vorne unten strecken und den Hals dehnen.

Der Schweif des Pferdes wird getragen und pendelt locker mit der Bewegung mit. Das heißt das Pferd klemmt den Schweif nicht zwischen die Schenkel und peitscht auch nicht aufgeregt damit.

Das Pferd hat das Maul geschlossen und kaut leicht schäumend auf dem Gebiss. Dabei zeigt es einen zufriedenen Gesichtsausdruck und ein entspanntes Ohrenspiel.

Das Pferd läuft mit gleichmäßigen Bewegungen und tritt über den Rücken. Dabei schwingt der Rücken des Pferdes mit.(Takt)

Losgelassenheit ist eines der ersten Ziele bei der Ausbildung eines jungen Pferdes. Erst wenn sich das Pferd an das Gewicht des Reiters und die Hilfen gewöhnt hat, kann die weitere Ausbildung beginnen.

Bei einem bereits ausgebildeten Pferd ist es Teil der Aufwärmphase die Losgelassenheit herzustellen. Dabei helfen eine feine Verbindung zum Pferdemaul und eine gleichmäßiges aber flottes Arbeitstempo.

Hieruit kan men lezen, dat lossgelassenheit geen Nederlandse uitdruk is, daar word nageeflijkheid apart genoemd, hier is het omvattender.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:25

Juist; daarom, juiste woorden en juiste termen op de juiste plaats!
Allerlei vertalingen die vernederlandst zijn kunnen een totaal verkeerde uitleg geven aan wat het feitelijk zou moeten zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 00:58

We wachten op morgen, want ik kan geen duits }> Schäumend auf dem Gebiss, ik dacht dat dat uit de mode was. Het kan zich zomaar verslikken in al dat schuim. Über den Rücken? Er zitten toch geen spieren op zijn rug om ons te dragen, dus hoe krijgt ons ros dat voor elkaar? Toch het opbollen van zijn wervels en aanverwante spieren? Er hat das Maul geschlossen und kaut? Wie geht das denn? Und das Pferd darf auch noch die Zügel aus der Hand kauen? Kauen ist nicht Maul zu, leider. Maul zu ist etwas anders. Bitte, eine Erklärung, Prof.
En dit verhaal bestaat echt wel in het Nederlands, anders zouden we mijlenver achterlopen. En dat doen we niet ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:35

Met losgelassenheit(onspannen) bedoeld men, als hetpaard fysiek en mentaal ontspannen en gelukkig samen te werken. Gewoon, zodat het paard de ruiterhulpen opvolgt zodat het ook iets kan leren.

Of een onspannen is, ziet men aan bepaalde dingen:

Het paard is in elke gang bereid zijn om naar voren en naar beneden te strekken. Neemt contact op met hals laten strekken.

De staart van het paard is los gedragen en pendelt met de beweging mee. Dat betekent dat het paard niet zijn staart tussen zijn benen klemt en ook niet opgewonden met de staart slaat.

Het paard heeft een gesloten mond en kauwt met iets schuim in de mond. Het toont een tevreden gezicht en ontspannen orenspel.

Het paard gaat in een gelijkmatige beweging (Takt) en beweegt zich wat wij noemen over de rug, de rug van het paard swingt.

Losgelassenheit(ontspanning) is een van de eerste doelstellingen van de opleiding van een jong paard. Alleen wanneer het paard gewend is aan het gewicht van de ruiter en de hulpen kan worden aan het verder africhten van het paard.

Bij een reeds afgericht paard, is het een onderdeel van de warming-up fase, de losgelassenheit te ontwikkelen. Daarbij helpt een fijne verbinding(subtiele) met de paardenmond en een gelijkmatig maar vlotte arbeidsdraf.
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-05-10 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:38

Is dit nu bokt of fokt, dames halen die 2 door elkander. Prachtige sprookjes, maar nu uw praktijk nog dames?
Modie, tirza, nonbrado, master quote's van fokt op bokt wie kan me uitleg verschaffen?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:16

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:49

Wat ik ooit geleerd heb, als een paard echt nageeft in nek en kaakgewricht, ontwikkelt een paard schuim op de mond. Dit ontstaat uit de speekselklieren die zich bevinden achter de kaak. Dus volgens mij bestaat er geen nageeflijk paard zonder schuimontwikkeling. Daarom kunnen dus paarden schuimen die niet op trens (bit) gereden worden. Een nageeflijk paard geeft na, dit is te voelen in je teugelvoering, het voelt alsof ieder hulpje doorkomt en je teugels niet eens meer bestaan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:54

setteke schreef:
Wat ik ooit geleerd heb, als een paard echt nageeft in nek en kaakgewricht, ontwikkelt een paard schuim op de mond. Dit ontstaat uit de speekselklieren die zich bevinden achter de kaak. Dus volgens mij bestaat er geen nageeflijk paard zonder schuimontwikkeling. Daarom kunnen dus paarden schuimen die niet op trens (bit) gereden worden. Een nageeflijk paard geeft na, dit is te voelen in je teugelvoering, het voelt alsof ieder hulpje doorkomt en je teugels niet eens meer bestaan.

Inderdaad, Setteke, een nageeflijk paard geeft (zelf) na en heeft zelf de aanleuning genomen.

Dat is waar het allemaal om draait, aanleuning door het paard zelf genomen.
Dan hoeft een paard ook nek/kaakgewricht niet vast te houden.

En dan is er, in mijn ogen, de juiste nageeflijkheid.
Want de juiste nageeflijkheid ontstaat vanuit het paard-zelf