Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:34

_Ella_ schreef:
Sjolvir schreef:
Mag best, eenpersoonspaard zijn, mits!
Wel goed opgevoed en fatsoenlijk luisterend naar anderen in geval van nood.
En niet in hongerstaking gaand als baasje keer in ziekenhuis of zo belandt.

ik vraag me af hoe je dit dan wil afleren?

Zorgen dat je ze vanaf het begin af aan goed opvoed en niet met 1 persoon laten opgroeien zou ik denken.
Iets afleren gaat zeer moeilijk. En het is beter om ze dat te leren vanaf het begin. Als je paard een probleem heeft met onbekende moet je ze juist niet weg houden bij andere maar juist zorgen voor die omgang met andere mensen dan alleen die ene persoon. De enige manier waardoor ze leren dat andere niet eng zijn of wat ze dan ook denken. Zorgen dat het normaal wordt.

Pashon

Re: Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:37

ik houd er helemaal niet van als iemand anders op mijn paarden zit, dit gebeurd dan ook zelden enkel mijn baas/ intructeur mag erop en verder niemand ook niet uitstappen of iets niks.

Ik heb er al een hekel aan als een ander mijn paard naar het land brengt (heb de paarden bij huis staan dus is niet echt aan de orde) wel moeten mijn paarden normaal doen als een ander ze in het land zet of er een borstel over trekt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:37

Ik geloof niet meer in eenpersoonspaarden. :) Ik denk wel dat paarden een voorkeur kunnen hebben voor een persoon, maar dat ie maar door een persoon hanteerbaar is, dan heb je zelf wat fout gedaan in mijn mening. :)

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:26

Juist wel leuk toch?! zo'n paardje :o

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:38

RoosxBill schreef:
Juist wel leuk toch?! zo'n paardje :o

Dat ben ik niet met je eens. Tuurlijk is het leuk als een paard
helemaal op jouw gericht is, maar je moet ook aan andere
dingen denken, zoals bijvoorbeeld de hoefsmid e.d.
Ik vind dat een paard, hoe erg hij ook op je gericht is, zich
wel moet gedragen bij anderen. En dan kan je paard nog
steeds wel heel erg naar je toetrekken hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:49

Monica_1987 schreef:
_Ella_ schreef:
Sjolvir schreef:

ik vraag me af hoe je dit dan wil afleren?

Zorgen dat je ze vanaf het begin af aan goed opvoed en niet met 1 persoon laten opgroeien zou ik denken.
Iets afleren gaat zeer moeilijk. En het is beter om ze dat te leren vanaf het begin. Als je paard een probleem heeft met onbekende moet je ze juist niet weg houden bij andere maar juist zorgen voor die omgang met andere mensen dan alleen die ene persoon. De enige manier waardoor ze leren dat andere niet eng zijn of wat ze dan ook denken. Zorgen dat het normaal wordt.

Zelfs dat geeft geen garantie.
Mijn pony is opgegroeid op een handelsstal waar veel mensen rondliepen.
Hij is als jonge pony door meerdere mensen gereden.
Helaas niet op een al te beste manier.
Ik heb hem nu 1,5 jaar en hij vertrouwt mij inmiddels door en door. Hij ziet best andere mensen, soms rijden ze er ook op (vriendin die op bezoek is bijvoorbeeld). Maar hij vertrouwt ze niet.
Wat momenteel best een probleem is, aangezien ik door een operatie een aantal maanden niet kan rijden.
Afgelopen vrijdag reed een vriendin van me hem. Gewoon basis. Ze heeft hem vorig jaar al vaker gereden en ik had niet evrwacht dat het een probleem zou worden.
Hij was de eerste 20 minuten echt paniekerig. Pas daarna kon hij een beetje normaal lopen en was hij te sturen.
Ik geloof wel dat het goed komt. Maar helemaal vertrouwen zal hij haar nooit, zolang ik in de buurt rondloop.
Zo ook met andere mensen die hem bijvoorbeeld poetsen of hem gewoon aaien. Hij kan er heel slecht tegen en raakt een soort van in paniek.
Alleen de stalbaas accepteert hij omdat hij daar zijn eten van krijgt. Maar andere mensen moet hij echt niets van hebben.
Natuurlijk is het voor mij heel fijn (egostrelend :D ), maar erg handig is het niet als ik niet in de buurt ben en andere mensen moeten iets met hem doen.

Kortom: ja, het mag. Maar het is niet altijd even handig. :)

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:59

Denk dat dit grotendeels wel te maken heeft met het verleden van jouw paard,
dat hij daarom niet zo snel iemand vertrouwt e.d.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:37

Mijn paard laat zich leiden, grondwerken en rijden door anderen, maar altijd met een wantrouwige blik en één oor op mij gericht. Hij is braaf en zal meewerken maar zich echt 'geven', nee :n.
Ik weet trouwens niet wie het meest eenkennig is... mijn paard of ik?! Want heel eerlijk gezegd: ik vind het maar niks als anderen met mijn paard aan de slag gaan.

Tresbien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:54

Ben blij dat een van mijn paarden niet zo'n allemans paard is!

en snap het probleem ook niet, want in princiepe hoeft er toch ook geen ander op..

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:56

Citaat:

hier ben ik het volledig mee eens

MM88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:34

De mijne is wel eenkennig met rijden. Heb ik geen problemen mee. In de verdere verzorging is hij heel sociaal en gemakkelijk. Ben ik erg blij mee, aangezien hij op een stalling staat.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:23

Vooral bij stress merk ik dat mijn merrie enkel naar mij toe trekt. Mijn vriend kan haar prima vast houden, strelen, borstelen,.. Maar als we op wedstrijd gaan is ze vaak zo nerveus dat enkel ik haar vast kan houden. Anders gaat ze rondjes draaien en wil ze niet stil staan. Door met een beurtrol de paarden binnen/buiten te zetten is ze wel gewend aan andere mensen.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:23

Het is beter voor de ontwikkeling ook kwa training, als er altijd maar dezelfde persoon op zit gaat hij opmegeven moment zich aanpassen aan de ruiter. En dat is echt heel erg. Ik heb een wat oudere man 60+ op stal staan die een springpaard heeft, en het is een KWPN dus geen sukkel ofzo, er zit behoorlijk wat bloed in en hij is bij andere heel fel en een ander kan niet normaal op hem rijden. maar dan gaat die man erop en dan is hij heel lief en rustig en hij schrikt nergens van en loopt alsof die 20+ is terwijl hij 12 is. Als je dit wilt voorkomen en het kan zal ik er dus geen eenmanspaard van maken, het lijkt wel leuk dat hij alleen op jou reageert, maar zeker voor sportpaarden is dit het slechtste wat je hem aan kan doen. Zelfs mensen zoals Edward Gal etc etc sturen hun paarden naar mensen die beter dan hun kunnen rijden. omdat ze daar van leren

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:16

mijn paard is ook erg eenkennig .
snel schikkerig als andere wat bij haar doen of op haar rijden .
nu rij ik er alleen nog zelf op .
maar als er andere opgingen draafde ze echt snel weg en duwde ze heel haar achterkant naar beneden .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 01:11

xSannnn schreef:
Het is beter voor de ontwikkeling ook kwa training, als er altijd maar dezelfde persoon op zit gaat hij opmegeven moment zich aanpassen aan de ruiter. En dat is echt heel erg. Ik heb een wat oudere man 60+ op stal staan die een springpaard heeft, en het is een KWPN dus geen sukkel ofzo, er zit behoorlijk wat bloed in en hij is bij andere heel fel en een ander kan niet normaal op hem rijden. maar dan gaat die man erop en dan is hij heel lief en rustig en hij schrikt nergens van en loopt alsof die 20+ is terwijl hij 12 is. Als je dit wilt voorkomen en het kan zal ik er dus geen eenmanspaard van maken, het lijkt wel leuk dat hij alleen op jou reageert, maar zeker voor sportpaarden is dit het slechtste wat je hem aan kan doen. Zelfs mensen zoals Edward Gal etc etc sturen hun paarden naar mensen die beter dan hun kunnen rijden. omdat ze daar van leren

Ben nu toch benieuwd naar wie Edward Gal zijn paarden stuurt eerlijk gezegd. :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:15

Het ligt er denk ik maar net aan wat je zelf voor type paard zoekt en wat voor doeleinden je ermee hebt. Ik heb een tijdje geleden zo'n 6 paarden voor iemand anders verzorgd en gereden, samen met mijn zussen. Er zat daar 1 paard tussen waar alleen mijn zus mee op kon schieten. Die tolereerde anderen wel op haar rug, maar alleen als mijn zus erbij in de bak stond (anders flipte ze hem). Daar stond ook een hengst die juist alleen maar naar mij toe kwam, zich door mij liet aanraken en de rest negeerde hij alsof ze niet bestonden.
De rest van de paarden, daar kon je iedereen op zetten en die beesten deden nog braaf hun ding (afhankelijk van het niveau van de ruiter natuurlijk). Daar is ook wel iets voor te zeggen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:16

Ayasha schreef:
dan is hij heel lief en rustig en hij schrikt nergens van en loopt alsof die 20+ is terwijl hij 12 is.

Ik heb het juist andersom, mijn paard van 21 loopt alsof ie een jonge blom van 10 is. Leeftijd heeft er eigenlijk niets mee te maken.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:31

Het is niet zo zeer dat je moet denken dat het voor je zelf prettig is als je paard erg op jouw gericht is, maar je kan je ook afvragen of je paard erg gelukkig is als het zo éénkennig is.
( als je zo´n éénkennig paard met een mens vergelijkt zou de mens meteen een psychisch probleem hebben en zou hulp bij de psychiater zoeken)

Waarom zou je je paard dan niet zo vrij maken zodat ze bij iedereen vol van zelfvertrouwen is en dus ook meer plezier in het leven.

Mijn paard was als jong paard zo verschrikkelijk éénkennig dat alleen ik in de buurt kon komen. Errug lastig want toen ik haar inreed en voor het eerst opstijgen wou was er niemand die haar vast kon houden. Ik ben gewoon opgestapt en weggereden en dat ging allemaal goed.
Maar ik ben zeker twee jaar bezig geweest om haar ook met andere mensen om te laten gaan. Nu kan echt iedereen met haar lopen ( rijden lukt niet meer vanwege een blessure) tuttelen, poetsen enz enz. Ze accepteerd echt iedereen en heeft ook plezier wanneer ze aandacht krijgt en het maakt niet uit van wie. Ze is er zelf gelukkiger bij want ze hoeft zich niet meer te stressen als er iemand anders komt.

Ze zal toch altijd mijn beste maatje blijven, dat merk ik in het gedrag de eerste twee weken dat ze een veulen heeft. Dan laat ze zich door niemand meer pakken alleen door mij. Zo merk ik toch dat ze met mij nog het meeste heeft, terwijl ze geen paniekerig stressig paard meer is.

Ik heb van haar een hengstveulen gehouden die inmiddels twee jaar is, en hij wordt een paar keer per week ook door een ander buiten gezet. Ik heb zeker drie mensen die met hem bezig zijn zo overdag. En dat is goed, zo leert hij bij iedereen luisteren en daar heeft hij later zelf gemak van. Het is een verschrikkelijke knuffelkont en voor hem maakt het niet uit wie er komt, als hij maar aandacht krijgt. Ik merk in zijn hele karakter en gedrag dat hij erg gelukkig is. Toch merk ik ook aan hem dat het mijn paard is. Ik kan er net iets meer mee als een ander.

Zelf ben ik gelukkiger als ik zie dat mijn paarden gelukkig zijn. Ik zie liever dat mijn hengst een echte allemans vriend is als toen de tijd mijn merrie die zo extreem op mij gericht was ( overigens was ik toen ook wel gecharmeerd hierdoor hoor :o )
Ik ben blij, dat mocht mij wat overkomen waardoor ik een tijd lang niks kan ik niet in de put hoef te zitten omdat mijn paarden wegkwijnen in stal.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:00

schorppie, dat is natuurlijk het andere uiterste. Maar je hebt ook mensen die eerst even de kat uit de boom kijken voor ze zich echt vrij voelen bij iemand. Daar is niets mis mee, zit gewoon in het karakter. Bij een paard zie ik dat ook zo, natuurlijk is het goed om er aan te werken, maar een paard wat 'gewoon' eenkennig is, laat ik het liefst gewoon zoals hij is.
Je hebt hete, koele, slimme, domme, pittige, makkelijke, eigenwijze, meewerkende, allemansvrienden en eenkennige paarden.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:10

Ayasha schreef:
xSannnn schreef:

Ben nu toch benieuwd naar wie Edward Gal zijn paarden stuurt eerlijk gezegd. :)

Dat was een voorbeeld :)
het gaat om het idee, dat zelf de beste ruiters hun paard naar ruiters sturen die beter dan hem/haar kunnen rijden

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:13

LuffB schreef:
Ayasha schreef:
dan is hij heel lief en rustig en hij schrikt nergens van en loopt alsof die 20+ is terwijl hij 12 is.

Ik heb het juist andersom, mijn paard van 21 loopt alsof ie een jonge blom van 10 is. Leeftijd heeft er eigenlijk niets mee te maken.

klopt, maar dit gaat om het idee, dat dit een paard is dat als andere mensen erop gaan zitten het echt niet is om aan te zien.
het is wel grappig om te zien dat als de man er zelf op rijd hij zich gedraagd als een 20+ paard en als er een keer iemand anders op zit, dat hij zich gedraagd als een 5 jarige die onstuurbaar is en door de bak rent.
Dit lijkt me geen handige oplossing, als je dit kan voorkomen tenminste.
Ik laat mijn paarden altijd berijden door mensen die beter dan mij zijn, simpelweg omdat je na een tijdje vast zit en niet meer verder komt. ik bedoel je gaat mij niet wijs maken dat hier zoveel wereldruiters zijn die zo goed kunnen rijden dat hun paard precies alles doet wat zij willen en ook braaf zijn als een ander erop zit en ze nooit uittest

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:59

Een paard is goed gereden wanneer een andere ruiter er zo op weg kan rijden. Wanneer dit een probleem is is dit een teken dat je paard niet goed aan de hulpen staat!

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:54

zealotic schreef:
Een paard is goed gereden wanneer een andere ruiter er zo op weg kan rijden. Wanneer dit een probleem is is dit een teken dat je paard niet goed aan de hulpen staat!

Ook helemaal mee eens

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:57

Daar ben ik het niet mee eens ;)

Mijn haflinger staat namelijk prima aan de hulpen en is prima te rijden.
Hij vertrouwt alleen geen andere ruiter. Dat zit in zijn koppie en heeft niets met rijtechnisch te maken.
De enige die hij op zijn rug accepteert en waar hij geen gevecht mee aan gaat is een vriendin van mij die hem vorig jaar gereden heeft toen ik ziek thuis zat.
Zij heeft hem vorige week en vandaag weer gereden, terwijl er een jaar tussen zat. Vorige week raakte hij in paniek, vandaag kon ze er zo mee wegrijden en was erg te spreken over hoe ik hem getraind heb.

Maar een bijrijdster of iemand anders gaat echt niet goed komen. Been there, done that :)

Dus dat ligt echt niet altijd aan het rijtechnische, maar kan ook met vertrouwen, karakter of ervaring te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:39

zealotic schreef:

totaal niet mee eens, op mijn jonge rijpaard kan bijna niemand goed wegrijden omdat hij zo elektrisch aan het been is, en zo goed aan de hulpen staat, dat veel mensen de hulpen veel te groot geven......

En ik wil niet dat iedereen er zo op wegrijdt, dan stompt hij af, wil dat hij zo lekker actief en gevoelig blijft.