secricible schreef:Het ligt er aan, zit er echt niet op te wachten om even advies te krijgen, zeker niet van een jonkie dat het zielig vind als ik mijn paard een keer een knal verkoop, als hij loopt te etteren. Ben me er van bewust dat iemand anders dat ook van mij kan vinden, als ik er iets van zeg, dan neemt de ander het toch niet aan en dan krijg je alleen maar ruzies op stal, waar niemand wat aan heeft.
Daarentegen, als iemand echt over een langere periode gemeen is tegen een paard, grof doet of wat dan ook, zal ik er wel iets van zeggen als ik denk dat dat zin heeft. Anders ga ik met een stalhouder of iemand anders met meer autoriteit praten.
Bij een eenmalige gebeurtenis vind ik dat je als buitenstaander je mond dicht moet houden, iedereen kan wel eens zijn beheersing verliezen, heeft geen zin daar bovenop te duiken, tenzij iemand echt z'n paard aan het mishandelen is. Grens is moeilijk te bepalen.
Iemand die z'n paard een keer een knal teveel geeft omdat het niet lukt, daar zou ik niets over zeggen. Iemand die een paard een knal op het hoofd geeft omdat hij weigert, zou ik dan weer wel aanspreken... Moeilijk, moeilijk. Als ik zie dat een zadel problemen geeft of iets in die zin, zou ik proberen te peilen in hoeverre iemand het zelf weet. Als iemand het door heeft, maar er niets aan wil doen, dan houdt het voor mij over. Daar bemoei ik me dan verder niet meer mee. Als iemand het niet weet, kan je er rustig wat van zeggen, maar zou op een subtiele manier proberen te ontdekken hoeveel kennis iemand er zelf over heeft.
ik ben het hier wel mee eens, ik rijd nu al heel lang waarvan nogsteeds 10 jaar op een manege je merkt gewoon heel goed het verschil tussen je eigen paard/verzorgpaard en paarden van een manege als die dan een keer iets fout doen wat jij als manegemeisje(of jongen) niet gewent bent hoef jij je paard daar niet gelijk voor uit te moorden als ik echt zie van dat ze erachteraan gaan rennen met een zweep omdat jij van je paard valt omdat hij schrikt van een vogel snap ik dat neit ik zou er dan we iets van zetten maar bvb een corigerende tik moet kunnen vind ik! (paarden moeten ook op gevoed worden kinderen mag je ook neit mishandelen (als ik het zo even mag noemen) die mag je ook een corigerende tik geven!