Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ninthe schreef:Naar mijn mening helpt tactmatig drijven alleen als het betreffende paard ook goed aan het been is, dus goed op je kuithulpen reageert.
Citaat:Het is een moeilijk iets, meningen zijn er ook aardig over verdeeld maar ik ben van mening dat het zeker wel een goede manier is om je paard attent te maken voor het been.
setteke schreef:Shadow, je vergeet de laatste zin, waarbij ik zeg, dat het wel een goede voorbereiding kan zijn (STEMHULPEN). Hoe wil je ooit op een jong, onbeleerd paard stappen en automatisch aannemen, dat het snapt dat bij een 2 zijdige beenhulp het aan moet draven, bijv, en pas moet stoppen bij ho. Dat is een leerschool en daarbij zal je het paard best wel eens moeten helpen door wel te moeten drijven. Wij hebben wel ervaring met jonge paarden en soms duurt het best lang voor het muntje valt. Maar het uiteindelijke doel is een paard, dat niet ondersteund hoeft te worden door een drijvend been.
Shadow0 schreef:Als je paard doof is voor je beenhulpen, heeft het ook geen zin om deze methode toe te passen omdat het dus niet snel genoeg reageert op je hulp, heeft de hele hulpgeving geen zin meer omdat het paard dan niet meer inspeelt op het juiste moment, snap je? Het is zo wat moeilijk uit te leggen maar ik hoop dat je me begrijpt.Ninthe schreef:Naar mijn mening helpt tactmatig drijven alleen als het betreffende paard ook goed aan het been is, dus goed op je kuithulpen reageert.
Waarom eigenlijk? Zou je het paard niet veel makkelijker voor het been krijgen als je de hulp op het moment geeft dat het paard het makkelijkst kan reageren?
Jessix schreef:setteke schreef:Jessix, heel fijn zulke paarden, dus je hoeft ze niet tactmatig te onderhouden?
!
Nope. Ben zowiezo niet zo van de onderhoudende hulpen.. daar kom je dan weer achter als je weer eens een keer op een ander paard zit. (die vallen dus steeds "stil")
setteke schreef:FS, ik zie verkorten en terugrijden als een noodzakelijk iets (bijv voor een sprong die niet gaat passen), en daarbij kan je dus tact en soms impuls verliezen. Hoeft niet en het blijft prettig als een paard dan alsnog wil vertrekken op het been, maar dit staat volgens mij compleet los van verzameling. Bij verzameling is het een must om tact en impuls te houden
Goofy44 schreef:Tactmatige hulpen worden niet in elke gang of beweging voortdurend gegeven, alleen wanneer het noodzakelijk is.
Goofy44 schreef:De essentie van goede hulpen is dat ze naadloos aansluiten op de gangen en bewegingen van het paard. Het paard reageert met fysiologische reacties, die door herhaling worden aangeleerd en bevestigd. Die reacties zitten van nature in het paard. Door herhalen ontstaat vertrouwen, door vertrouwen ontstaat ontspanning van het paard (fysiek en mentaal), echte ontspanning maakt het gevraagde werk voor het paard en de ruiter eenvoudiger en betrouwbaarder. Het paard is ontvankelijker voor kleine hulpen.