Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:07

En daar merk ik dus niks van... Mijn paarden zijn alledrie buiten net zo fijn als in de bak en de 4 jarige die ik vorige zomer reed idem dito. :)
Waarom is de controle willen buiten niet handig? Voor je omgeving lijkt me dat net heel handig dat je die 500kg bij je houd. :=

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:13

Ayasha, controle over je paard/pony is ten alle tijde handig. Alleen buiten elke pas controleren maakt, zoals ik het gemerkt heb, de paarden vaak meer opgefokt, drukker en minder relaxt. Als je buitenrijd vraag je toch ook heel iets anders van het paard dan normaal? Ten minste, ik wil in de bak dat mijn paard werkt, buiten moet het ook genieten en is mijn eis dat het loopt waar ik wil in het tempo dat ik wil, doet het dat, dan stop ik met prutsen.

Iemand die in de bak ten alle tijden de controle behoud, in aanleuning exacte tempo, lengte en buiging etc etc vraagt iets anders dan de ruiter die buiten die 500kg vanuit een heerlijke rengallop keurig op tijd weer tot stilstand heeft gebracht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:15

Als je daarvoor elke pas opnieuw controle moet nemen kan je imo gewoon beter nog effe in de bak blijven. ;) Die van mij mag buiten ook genieten maar wel samen, als ik zeg draf is het draf en dan probeert ze ook gewoon niet om in galop te gaan of harder te gaan dan ik wil. En als je die basiscontrole niet hebt, heb je buiten niets te zoeken vind ik persoonlijk. :)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:19

1Boefje schreef:
Snoevie schreef:
want blijkbaar is ze wel erg bang,en helemaal na de streek van jouw paard.

Die Brabander is niet van mij hé!

Cisco heeft gisteren juist bij mij een streek geleverd doordat hij vorige keer bij haar niet wou. Hij heeft toen gewonnen en ze is omgedraaid. Nu zit ik met een paard die ik niet meer de straat op kreeg.

Hmm...om maar met je eigen woorden te spreken.....Met een beetje "ballen"krijg je je eigen paard toch zeker wel de weg op alszijnde niet bakrijdster 8-)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:19

Ik ben zelf een 'bakruiter' :j
Ik moet zeggen dat ik erg bang ben om naar buiten te gaan. Ik heb 3 jaar een leasepony gehad, doodbraaf op buitenrit, alleen af en toe een beetje fris. In de bak ging het allemaal. Durfde ik hem ook goed te rijden, maar buiten, no way! We vroegen dan ook aan een ander meisje om met hem de buitenrit te doen. Waarom ik bang ben? Geen idee. Ik denk omdat ik het buiten 'gevaarlijker' vind. Buiten kan je met je hoofd op beton vallen of tegen een boom vliegen, dat kan je in de bak niet. Heb in m'n hele leven slechts een paar buitenritjes gemaakt en die waren op Falke. Falke hebben we al van voor mijn geboorte, doodbrave fries die nooit een been verkeerd zou zetten. Zat ik al op toen ik een jaar of 3 (?) was. Echt het enige paardje die ik 101% vertrouwde, ben nogal onzeker.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:21

Ayasha schreef:
Als je daarvoor elke pas opnieuw controle moet nemen kan je imo gewoon beter nog effe in de bak blijven. ;) Die van mij mag buiten ook genieten maar wel samen, als ik zeg draf is het draf en dan probeert ze ook gewoon niet om in galop te gaan of harder te gaan dan ik wil. En als je die basiscontrole niet hebt, heb je buiten niets te zoeken vind ik persoonlijk. :)

en die basiscontrole blijken sommige goede ruiters buiten opeens niet meer te hebben over het paard.

Nu spreek ik uit ervaring die ik heb opgedaan tijdens ponykampen waar ik een hoop meiden zie rijden en dan beoordeel of ze wel of niet op een bepaald paard kunnen. Ik weet van die tijd nog een meisje die in de bak niet zo goed leek te rijden, maar buiten echt prima reed. Ze was extreem duidelijk naar haar pony (zonder geruk en gepluk). Die duidelijkheid missen de meisjes soms die in de bak wel heel netjes lijken te rijden, maar echte 'bakruiters' zijn en niet veel buiten komen.
Laatst bijgewerkt door Fenn op 03-03-10 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:21

Ik ben ook een echte bakruiter, maar maak elke week toch een buitenritje.
Aantal jaar geleden had een springpony die buiten overal bang voor was, toch nam ik haar telkens mee naar buiten.
Controle was er zeer zeker wel, ze was alleen overal bang voor.
Uiteindelijk ging dit steeds beter, en ik ging ook alleen met begeleiding naar buiten.

Met mijn dressuurpony nu vond ik het de eerste keer ook spannend, omdat ik niet wist hoe hij buiten kon zijn.
Rijd gewoon aan een lang teugeltje buiten, hij is echt heel erg braaf.

Er zijn ook zat paarden waarbij ik dat onverantwoord vond en het daarom niet deed.

Ook zou ik niet zomaar zo snel naar buiten gaan op een vreemd paard. Zeker niet als ik niet 100% vertrouw dat hij/zij braaf is.
Ongeluk zit in een klein hoekje.
Verder ga ik mee met Ayasha, vind dat controle hebben een van de belangrijkste dingen is.

Eentje die in de bak al het bit vastpakt en gaat rennen ga ik echt niet mee naar buiten.
Heeft niks met angst te maken, maar meer met de verkeersveiligheid :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:26

Fenn: Dat zegt meer over het individu dan over de bakruiters in het algemeen. :)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:30

Daarom leg ik mezelf dus geen beperkingen op als het stigmatiserende etiketje 'bakruiter' :O

Ik ben blij dat mijn paarden gewoon 'alles' kunnen :j

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:35

Ik wil ook zeker bakruiters niet generaliseren oid. Het is vooral om het verschil aan tegeven tussen buitenrijden en in de bakrijden en dat ik best snap dat je in het één goed kan zijn en in het ander niet.
Omdat veel mensen hier reageren met: 'ze is gewoon bang, daar komt ze overheen als ze het paard kent' 'je denkt wel makkelijk, omdat ze niet buiten durft te rijden kan ze niet rijden.' 'Als je goed dressuur rijdt hoor je ook buiten te kunnen rijden.' Daar geloof ik niet helemaal in. Nu ga ik misschien te ver door op het discussiepunt, maar wat ik eigenlijk ook wil zeggen is dat goed rijden niet per definitie betekent in alles goed zijn. Wie weet komt ze er wel overheen, maar buitenrijden moet je ook leren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:41

Als je goed dressuur rijd kán je ook buiten rijden. Of je dat wíl is een tweede. :) Ik ken een meisje dat enorm goed dressuur kan rijden, die krijgt elk paard fijn aan het lopen... Maar die gaat voor een goud van de wereld naar buiten... Voelt ze zich niet goed onder... Nou da's prima toch? Betekent niet dat ze het niet kan maar daar liggen haar ambities niet. :) Ik rijd ook niet graag buiten met vreemde paarden terwijl je me in de bak vrijwel alles onder de kont mag schuiven.... Mijn eigen paarden mogen buiten dan weer zo idioot doen als ze willen :+ Niet buiten rijden heeft vaak niets met onkunde te maken, gewoon met niet willen/je er niet goed bij voelen. :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:51

Ik rijd echt practisch nooit buiten...vind ik saai :D , vind het rijden in de bak gewoon leuker, maar om het leuk te houden voor mijn paard doe ik het zo nu en dan voor hem. Maar mijn paard is even makkelijk in de bak als buiten, ondanks dat meneer toch best fris is. Maar ik kan gerust de straat op, langs toeters en bellen, het strand of de bossen in, no problemo. Je kunt dus niet stellen dat bakruiters niet naar buiten zouden durven. Lekker scheuren vinden we erg leuk :D

Ik denk dat je het meisje vooral de kans moet geven om de vertrouwensband te laten groeien, lekker tutten met het paard en in de zomer zal het wel beter gaan na wat oefenen samen.
Leg haar uit wat jij doet in bepaalde situaties, zodat zij hetzelfde reageert als jij, jouw paard kent jouw hulpen en reacties. :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:57

Ayasha schreef:
Mijn eigen paarden mogen buiten dan weer zo idioot doen als ze willen :+

En dit is het punt wat ik duidelijk wilde maken naar TS!
Even algemeen hoor :D maar inderdaad Ayasha, jij kent je paarden en hun "momentjes, gedragingen",
die moet het meisje nog leren van TS haar pony, vind het dan ook
logisch dat ze nu nog niet durft aan te pakken, ze kent immers nog niet de reacties van het paard.
Geef het de tijd, das al :)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:54

Ik durf eigenlijk ook niet zo goed buitenrijden. Een paar keer op hol geslagen en sindsdien ben ik met ieder paard bang dat ik ze niet meer zal kunnen houden. Daarom blijf ik ook in de bak rijden, hoewel ik niks liever zou willen dan buiten rijden. Gewoon een mak paardje zoeken en terug vertrouwen opbouwen.
Maar het is niet omdat je goed kan rijden in de bak, dat je daarom ook een goede ruiter bent buiten, al moet je natuurlijk wel goed in de bak kunnen rijden vooraleer je buiten gaat, er zijn toch technieken die je daar leert die buiten ook heel nuttig zijn

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:17

de meeste bakruiters die ik ken willen juist heel graag een keer een buitenrit maken dan heletijd in de bak lopen en rondjes te maken

maar wat je ook kan proberen moet je wel even geld sparen
een bodyprotector kopen, dat heb ik als je dan valt heb je niet zo snel iets en het is stuk veiliger maar je kan ook met haar mee lopen meshien een keer dan voelt ze al een stuk beter volgens mijn want als hij er dan verdoor gaat heb jij nog in de hand

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:10

tja ook weer een bak ruiter :P die toen mijn paard jong was in de zomer zeker 3 tot 4 ritten per week maakte. en in de winter nog steeds wel een stuk of 2. Het zou best kkunnen dat wanneer je niet veel op buitenrit gaat je overal gevaar in ziet en angstig word. Maar dat heeft denk ik otch ook zeker heel veel met je karakter te maken.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:11

Roosje1995 schreef:
de meeste bakruiters die ik ken willen juist heel graag een keer een buitenrit maken dan heletijd in de bak lopen en rondjes te maken

Ja, het is erg fijn voor de afwisseling. Paard vind het leuk, dus kan erg postief werken op de volgende keer dat je weer gaat bakrijden. Dus logisch.
Daarom, heeft gewoon met karakter te maken denk ik.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:14

hier spreekt een bakruiter :+
rijd volop dresuur maar een boscross op zijn tijd is niet verkeerd. vertrek dan ook zometeen met een vriendin naar het bos ;)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:30

Lastig probleem.... en herkenbaar.
Ik heb met mijn vorige paard veel pogingen gedaan tot buitenrijden, maar zij was buiten zo'n draak dat de lol er snel afging. Omdraaien, steigeren, bokken, drammen, naar huis kletteren, staken...Ik heb het allemaal meegemaakt en door haar ben ik ontzettend bang geworden om buiten te rijden.

En toch wil ik, ondanks mijn angst, buiten rijden! Ik heb nu een schat van een paard, die buiten alleen nog wat schrikachtig is. (logisch natuurlijk als ze zelden in het bos komt) Ik ben het met haar langzaam op aan het bouwen, eerst buiten in de bak rijden, later buiten op een veldje rijden Stom, maar op een of andere manier heb ik dan wel het gevoel van controle. Zodra ik het bos inga is dat gevoel weg en wordt ik bang. Maar toch ben ik al een paar keer met een groepje anderen het bos in geweest. Als ik met anderen kan kletsen dan ontspan ik en hierdoor dus paardlief ook. Ik let dan niet op elk geluidje of elke beweging van haar oren. Ik ben nu zover dat ik met iemand ernaast 'alleen' het bos indurf en als paard echt braaf is en ik een goed gevoel heb, dan durf ik helemaal alleen een klein rondje bos te doen.

Ik denk dat het voor je bijrijder vooral belangrijk is om het gevoel van controle te hebben/houden. Laat haar eerst rustig aan het paard wennen in een bak of op een veldje. Zodra ze elkaar een beetje kennen kun je voorstellen om in het bos een stapritje te maken. Ga zelf mee en klets met haar zodat zij ontspant en paard ook. Zo kun je het langzaam opbouwen en krijgt zij vertrouwen.

Rendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:40

Wij hebben een kleine rijstal in Zeeland, en doen uitsluitend buitenritten, met name naar het strand. Het zijn ritten van bijna 3 uur en je moet gewoon goed kunnen rijden. Dat staat op de site, in de folders en ik vraag altijd goed door als er zich klanten aanmelden.
Maar je raad het al; het valt me op dat de manege ..ruiters er weinig van bakken..ze zitten krampachtig in het zadel, trekken veel in de mond (moet je met die van ons nou net niet doen..) en schrikken zich het lens als er een eend uit de sloot vliegt en het paard 2 stappen opzij zet...
Rij-technisch is er niet veel mis aan, maar het duurt vaak gewoon een tijd voor ze zich ontspannen en er dus ook van kunnen genieten.
Daarentegen moet ik toegeven dat ik zelf gruw van rondjes draaien in de bak, alhoewel ik wel inzie dat dit natuurlijk wel de basis is...

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:53

Eventueel meelopen met haar, en enkel en alleen stappen,
misschien krijgt ze er wat vertrouwen in om met jou paard naar
buiten te gaan? Toch nog wat bang?
Weet proberen, meegaan, weer stappen, klein drafje met jou erbij?

Kijk hoe ze hierop reageert, mischien durft ze de volgende keer zelf.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:09

Ik vind het eigenlijk een lastige vergelijking, Gewoon omdat sommige hun intresse er totaal niet ligt.
Maar ik ben van mening dat een 'Bak' ruiter net zo goed naar buiten kan als iemand die alleen maar buitenrijd. En deze kan net zo goed haar/zijn rondje doen in de bak, Mits deze beide het zelf willen en het juiste paard ervoor hebben ;)

Worteltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:53

Jou paard is bang op de weg omdat hij het vertrouwen daar weg is.
Die bijrijdster was bang en daardoor kan hij ook bang zijn geworden.
Nu moet jij hem dat vertrouwen dus terug geven. ;)
En ga eens met dat meisje op je paard en jij ernaast naar buiten.
Laat haar zien dat hij niets doet. En dat hij zo braaf is als jij zegt.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:35

Laat je bijrijdster, desnoods met jou er naast wandelend, even een kléin stukje langs de weg stappen. 10 meter, omdraaien, en weer naar huis. En ook al protesteert je paard omdat hij mogelijkheden om te klieren ziet,laat haar er doorheen rijden. Ze gaat immers niet ver.
10 meter en weer terug, lekker na het rijden als hij z'n energie al een beetje kwijt is en zij heeft kunnen aanvoelen hoe hij die dag is.
En iedere keer, na het rijden, weer even een stukje langs de weg. 15 meter, 50 meter, 100 meter... Steeds een stukje verder. Gewoon net zo ver als dat het voor je bijrijdster goed/veilig voelt. Ze komt vanzelf wel een stukje verder en wie weet zit die échte buitenrit er dan ook wel in in de toekomst.
Zij leert dat haar weinig gebeurt, je paard leert dat hij moet luisteren en jíj kan het terrein ook gewoon weer afkomen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:18

Tuurlijk kunnen bakrijdens buiten rijden zou niet weten waarom niet.
Een paard is een paard zowel in de bak als daar buiten.
De vraag is of ze het willen en of leuk vinden.
Voor mij heeft het dus echt met karakter en/of vertrouwen te maken.
Denk dat jouw bijrijdster nog geen vertrouwen heeft juist door een vervelende ervaring.
Maar dat geeft toch niet?
Juist fijn voor je paard met jou naar buiten en met je bijrijdster bakrijden.
Ik ben overigens een recreatie ruiter.