aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:05

Ben ik helemaal met je eens Coby...

met zo'n paard zul je grotendeels helemaal opnieuw moeten beginnen denk ik, maar ik heb dat nog nooit aan de hand gehad...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:10

rasta_love schreef:
nu borrelt er weer een andere vraag naar boven :P

en wat nou als je een 10/11/12 jarig paard koopt die vanaf zijn 4e altijd met zijn hoofd omhoog gelopen heeft? moeilijk afleren...

Mits het lichaam goed is, zou ik beginnen met longeerwerk. Om zo de rug, buikspieren en achterhand sterker te maken. Wanneer dit voorspoedig verloopt zou ik dit paard net als een ander paard gewoon gaan rijden zoals hierboven beschreven. Een tienjarig paard kan immers nog jaren mee.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:05

Anoniem schreef:
ik ben van mening dat als je het paard aan de teugel leert lopen door druk je toch redelijk verkeerd bezig bent.. Nagefelijkheid komt voort uit het achterbeen. En niet van voor. Je moet het paard eerst van achter trainen en rechtrichten en daarna kun je bezig zijn met nagefelijkheid. Die een goed getraint paard zelf aanbied.

En een goed getraint paard zal ook zelf zijn oprichting houden tijdens een piaffe zonder dat daar teugel druk voor nodig is

http://www.bentbranderup.dk/img/huginpiaff.jpg

_/-\o_ _/-\o_

@Sonja; oh maar het gaat hier juist wel om. De nageeflijkheid kan niet zonder rechtrichten, wel zonder teugeldruk. Dus dit is ook zeker deel van de discussie. Zo natuurlijk is het niet voor veel mensen.

annebe

Re: aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:10

Mijn hemel dat meen je niet! En dat moet dan een voorbeeld functie hebben voor zo'n pony kamp?
Nee... een paard leer je zeker niet aan de teugel lopen door druk.
Daar gaat heel wat aan voor af voor dat een paard zijn atlas kan laten zakken en met het neusje eruit aan de teugel loopt.
Skala der ausbildung...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:14

noekje schreef:
Anoniem schreef:
ik ben van mening dat als je het paard aan de teugel leert lopen door druk je toch redelijk verkeerd bezig bent.. Nagefelijkheid komt voort uit het achterbeen. En niet van voor. Je moet het paard eerst van achter trainen en rechtrichten en daarna kun je bezig zijn met nagefelijkheid. Die een goed getraint paard zelf aanbied.

En een goed getraint paard zal ook zelf zijn oprichting houden tijdens een piaffe zonder dat daar teugel druk voor nodig is

http://www.bentbranderup.dk/img/huginpiaff.jpg

_/-\o_ _/-\o_

@Sonja; oh maar het gaat hier juist wel om. De nageeflijkheid kan niet zonder rechtrichten, wel zonder teugeldruk. Dus dit is ook zeker deel van de discussie. Zo natuurlijk is het niet voor veel mensen.

Idd de meeste van ons zijn begonnen op een manege, Bij een manege paard waar ieder uur iemand anders op rijd leer je niets over rechtrichten en op je zit rijden. Omdat dit simpel weg niet mogelijk is. Op een manege leerje zaag zaag zaag en je paard loopt aan de teugel! ook van de meeste gediplomeerde(!!) privé instructrice's leer je dit. Waarom? omdat het werkt op wedstrijden. En het het snelste gaat. Vele malen sneller dan een paard dat eerst rustig word voorbereid en rechtgericht.
slecht enkele onder ons zullen zich realiseren dat Anky niet geweldig rijd en de Hollandse school gewoon gel*l is. En met enkelen bedoel ik zo'n 3 tot 5% van serieus dressuur rijdend nederland.. Maargoed de definitie van fout rijden is bij mij dan ook totaaal anders als bij de meeste. Veel mensen vinden dat ik maar rond hobbel en geen idee heb waar ik mee bezig ben. Maargoed ik weet dat als ik op mijn manier blijf rijden ik over 20 jaar nog steeds een paardje heb waar ik van kan genieten. Iets wat een gemiddeld dressuur paard niet kan hoor..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:16

Goh, ik dacht toch echt dat bij het skala der ausbilding begint met tact en ontspanning, en meteen daarna de nageeflijkheid en aanleuning.
Aanleuning: De licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen.

rechtrichten komt pas later in het rijtje.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:22

@ Nini roosje slecht enkele onder ons zullen zich realiseren dat Anky niet geweldig rijd en de Hollandse school gewoon gel*l is. En met enkelen bedoel ik zo'n 3 tot 5% van serieus dressuur rijdend nederland..

Even een kleine quote uit je bericht gehaald. Dat is een mening die jij hebt. Uit geen enkel onderzoek is op dit moment nog gebleken dat deze vorm van rijden ernstige schade kan aanrichten in het paardenlichaam. Ieders eigen mening natuurlijk, maar respecteer dan in ieder geval ook de mening van andersdenkende ruiters.
Het hebben van enige druk op de teugels is overigens weer een geheel ander onderwerp dan de hyperflexie die jij nu noemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:42

Coby schreef:
@ Nini roosje slecht enkele onder ons zullen zich realiseren dat Anky niet geweldig rijd en de Hollandse school gewoon gel*l is. En met enkelen bedoel ik zo'n 3 tot 5% van serieus dressuur rijdend nederland..

Even een kleine quote uit je bericht gehaald. Dat is een mening die jij hebt. Uit geen enkel onderzoek is op dit moment nog gebleken dat deze vorm van rijden ernstige schade kan aanrichten in het paardenlichaam. Ieders eigen mening natuurlijk, maar respecteer dan in ieder geval ook de mening van andersdenkende ruiters.
Het hebben van enige druk op de teugels is overigens weer een geheel ander onderwerp dan de hyperflexie die jij nu noemt.

Idd dit is een mening ja, Maargoed ong. alles wat op bokt word gezegd zijn meningen ;) Overgens heeft de FEI hyperflexie verboden en ja daar zijn onderzoeken naar gedaan.
En idd het nemen van druk op de teugels is iets anders dan hyperflexie. Maar om weer even terug te komen op die prof. ruiter/paardenhandelaar zo iemand heeft geen tijd om een paard fatsoenlijk op te leren. Mensen willen snel resultaten zien en hoelang een paard bij hem staat hoe minder hij er aan verdient.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:45

Hyperflexie en LDR is nog wat anders. LDR mag nog gewoon. ;) Weet waar je over praat als je dan perse zulke dingen er bij wil halen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:47

Ayasha schreef:
Hyperflexie en LDR is nog wat anders. LDR mag nog gewoon. ;) Weet waar je over praat als je dan perse zulke dingen er bij wil halen. :)

En wat is dan het gigantisch grote verschil tussen LDR en hyperflexie?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:48

aan de teugel is geen kunstje en word ook niet aangeleerd........

aan de teugel is gewoon het gevolg van correct rijden........

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:54

KiWiKo schreef:
aan de teugel is geen kunstje en word ook niet aangeleerd........

aan de teugel is gewoon het gevolg van correct rijden........

Inderdaad een gevolg van correct rijden. Maar wat is dan dat correct rijden. Nageeflijkheid vragen door een lichte druk op de teugel met een actieve achterhand? Of rijden met een losse teugel zonder contact?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:57

Anoniem schreef:
Ayasha schreef:

Volgens de FEI is het ene zonder dwang en het ander met. Kortom: Het mag nog gewoon ;)
En er is geen enkel degelijk onderzoek gedaan naar hyperflexie/LDR en al zeker geen objectief onderzoek.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-02-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:57

Contact heb je altijd....... zonder contact kan je niet communiceren met je paard.

bij sommige paarden is alleen de activatie van de achterkant genoeg om nageeflijkheid te bewerkstelligen....... bij andere paarden zal je eens je hand moeten sluiten......

actieve achterhand is altijd een voorwaarde, net zoals contact :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:58

KiWiKo schreef:
Contact heb je altijd....... zonder contact kan je niet communiceren met je paard.

bij sommige paarden is alleen de activatie van de achterkant genoeg om nageeflijkheid te bewerkstelligen....... bij andere paarden zal je eens je hand moeten sluiten......

actieve achterhand is altijd een voorwaarde, net zoals contact :)

Dan zijn wij het op dit punt eens :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:59

Ayasha schreef:
Anoniem schreef:

Volgens de FEI is het ene zonder dwang en het ander met. Kortom: Het mag nog gewoon ;)
En er is geen enkel degelijk onderzoek gedaan naar hyperflexie/LDR en al zeker geen objectief onderzoek.

nou komt die ava mij al zo lang bekend voor, maar kon de naam er niet bij plaatsen............... wil je de volgende keer graag een verzoek tot naamswijziging in drievoud bij voorbaat bij mij indienen!!!!! :( :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:00

Ayasha schreef:
Anoniem schreef:

Maargoed wat is dwang? Lijkt mij nogal een punt van discussie.. De ene vind druk dwang de ander niet. De ene vind gezaag(of "spelen") dwang de ander niet.. Lekker vaag dus

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:01

Citaat:
Goh, ik dacht toch echt dat bij het skala der ausbilding begint met tact en ontspanning, en meteen daarna de nageeflijkheid en aanleuning.

Uiteraard!!! :Y) Maar als dit allemaal klopt en je paard is er klaar voor dan volgt vanzelf dat je paard aan de teugel gaat lopen (wel graag met neusje op of uit de loodlijn)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:03

Anoniem schreef:
Maargoed wat is dwang? Lijkt mij nogal een punt van discussie.. De ene vind druk dwang de ander niet. De ene vind gezaag(of "spelen") dwang de ander niet.. Lekker vaag dus

Daar kan je idd over discussiëren maar lijkt me hier niet aan de orde, feit is dat het dus gewoon nog mag maar niet op brute wijze. ;)

KiWiKo: :)) Je wilt niet weten hoe vaak ik dat al gehoord heb :') Niemand is happy dat ik mijn naam veranderd heb :') Het is ook nooit goed, als Pharagirlke zien ze me niet graag komen, verander ik mijn naam, is het weer niet goed :')

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:16

Het gaat hier niet over hyperflexie of LDR.

Er worden hier wel twee andere begrippen door elkaar gehaald; nageeflijkheid en aan de teugel.
Dit is niet het zelfde!
Elk paard geeft na als reactie op druk. Pas als de ruiter gaat trekken, trekt het paard terug.
Bewijs?
Knup er maar een bijzetteugel aan. Binnen no time ontdekt het paard dat het hoofd naar beneden doen tot resultaat heeft, dat de druk weg is. dus gaat het paard zó lopen, dat hij geen druk meer op de bijzetteugel heeft, want dat is een stuk prettiger. met andere woorden; het paard geeft na.
Kind kan de was doen...zonder trekken zonder zagen. Want dat doet een bijzetteugel niet.

Maar...is dit 'aan de teugel' ? Nee.
Want daarvoor zijn meer dingen nodig, het paard dient nl aanleuning te zoeken.
Nageven zonder aanleuning is meestal: achter de teugel lopen. Dat gebeurt gauw, indien het paard wél de begrenzende teugel ervaart, maar niet voorwaarts gereden wordt. De ruiter zegt dan meestal dat hij niet trekt, want 'hij heeft niets in de hand'.

In feite is 'aan de teugel' een evenwicht tussen nageeflijkheid en aanleuning; het paard geeft na op een ophouding van de ruiter maar als de ruiter nageeft, zoekt het paard het bit meteen weer op. (en ja, voor die aanleuning is een actief paard nodig)

Nini_roosje; ik denk dat je te snel bent met je oordeel over Anky. het zijn juist de wannabees die 'truukjes' toepassen om een mooie krul te krijgen.

Om terug te keren bij de TS. De ruiter in kwestie legt idd uit dat begrenzen zonder trekken leidt tot nageeflijkheid.
Dat klopt.
Persoonlijk vind ik het bij een jong paard belangrijk dat hij eerst zijn balans leert te houden onder de ruiter. daarna moet hij vertrouwen krijgen in het bit en aanleuning durven te zoeken. En dan is in mijn ogen het moment gekomen, dat je nageeflijkheid kan vragen, al vind ik dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn bij een jong paard.
Of dat na 24 rijuren kan? Hangt van het paard af, denk ik. Maar over het algemeen zie ik ze graag wat langer, omdat er dan nog geen enkele sprake kan zijn van verzameling. Dus zeker niet op of zelfs achter de loodlijn laten lopen.

Tenslotte is hier al opgemerkt dat het heel slecht is dat een paard met de kop in de lucht loopt.
Van nature loopt een paard niet met de kop in de lucht; kijk maar wat hij doet als je de teugels losgooit.
Een paard met de kop in de lucht is ofwel verreden (die trekt terug zodra hij het bit voelt; meestal het gevolg van een trekkende ruiter), ofwel hij heeft pijn.
M.a.w. dat is een brevet van onvermogen van de ruiter!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 17-02-10 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:17

Zagen in de mond is een van de grofste manieren van "teugelhulpen" die er zijn.
Naast dat je daarmee het tere tandvlees en de mondhoeken mee dood maakt is het voor de balans van een paard zeer storend.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:19

Niemand heeft het over zagen, dat is in deze discussie niet aan de orde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:22

beantsje schreef:
Nini_roosje; ik denk dat je te snel bent met je oordeel over Anky. het zijn juist de wannabees die 'truukjes' toepassen om een mooie krul te krijgen.

Tsja misschien wel, Natuurlijk word mijn oordeel "verergerd" door alle wannabees. Maargoed ik heb ook foto's van anky gezien waarop ze gigantisch zit te trekken en te plukken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:23

Anoniem schreef:
beantsje schreef:

Tsja misschien wel, Natuurlijk word mijn oordeel "verergerd" door alle wannabees. Maargoed ik heb ook foto's van anky gezien waarop ze gigantisch zit te trekken en te plukken..

kan je van mij en jou ook wel schieten hoor........... das niet zo moeilijk. IEDERE ruiter komt wel eens onbedoeld groffer in dan gewenst....... leg dat moment vast op de plaat, et voila!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:25

Citaat:
Niemand heeft het over zagen, dat is in deze discussie niet aan de orde

Toch iets beter lezen Beans :Y)

Het is niet zo zeer een Anky of een bartels die het voorbeeld geven, rijden rijden naar wat de jury vraagt.
Het probleem ligt hem bij de FEI.