Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
rasta_love schreef:nu borrelt er weer een andere vraag naar boven
en wat nou als je een 10/11/12 jarig paard koopt die vanaf zijn 4e altijd met zijn hoofd omhoog gelopen heeft? moeilijk afleren...
Anoniem schreef:ik ben van mening dat als je het paard aan de teugel leert lopen door druk je toch redelijk verkeerd bezig bent.. Nagefelijkheid komt voort uit het achterbeen. En niet van voor. Je moet het paard eerst van achter trainen en rechtrichten en daarna kun je bezig zijn met nagefelijkheid. Die een goed getraint paard zelf aanbied.
En een goed getraint paard zal ook zelf zijn oprichting houden tijdens een piaffe zonder dat daar teugel druk voor nodig is
http://www.bentbranderup.dk/img/huginpiaff.jpg

noekje schreef:Anoniem schreef:ik ben van mening dat als je het paard aan de teugel leert lopen door druk je toch redelijk verkeerd bezig bent.. Nagefelijkheid komt voort uit het achterbeen. En niet van voor. Je moet het paard eerst van achter trainen en rechtrichten en daarna kun je bezig zijn met nagefelijkheid. Die een goed getraint paard zelf aanbied.
En een goed getraint paard zal ook zelf zijn oprichting houden tijdens een piaffe zonder dat daar teugel druk voor nodig is
http://www.bentbranderup.dk/img/huginpiaff.jpg
![]()
@Sonja; oh maar het gaat hier juist wel om. De nageeflijkheid kan niet zonder rechtrichten, wel zonder teugeldruk. Dus dit is ook zeker deel van de discussie. Zo natuurlijk is het niet voor veel mensen.
Coby schreef:@ Nini roosje slecht enkele onder ons zullen zich realiseren dat Anky niet geweldig rijd en de Hollandse school gewoon gel*l is. En met enkelen bedoel ik zo'n 3 tot 5% van serieus dressuur rijdend nederland..
Even een kleine quote uit je bericht gehaald. Dat is een mening die jij hebt. Uit geen enkel onderzoek is op dit moment nog gebleken dat deze vorm van rijden ernstige schade kan aanrichten in het paardenlichaam. Ieders eigen mening natuurlijk, maar respecteer dan in ieder geval ook de mening van andersdenkende ruiters.
Het hebben van enige druk op de teugels is overigens weer een geheel ander onderwerp dan de hyperflexie die jij nu noemt.
Overgens heeft de FEI hyperflexie verboden en ja daar zijn onderzoeken naar gedaan.
Weet waar je over praat als je dan perse zulke dingen er bij wil halen.
KiWiKo schreef:aan de teugel is geen kunstje en word ook niet aangeleerd........
aan de teugel is gewoon het gevolg van correct rijden........
Anoniem schreef:Ayasha schreef:Hyperflexie en LDR is nog wat anders. LDR mag nog gewoon.Weet waar je over praat als je dan perse zulke dingen er bij wil halen.
En wat is dan het gigantisch grote verschil tussen LDR en hyperflexie?

KiWiKo schreef:Contact heb je altijd....... zonder contact kan je niet communiceren met je paard.
bij sommige paarden is alleen de activatie van de achterkant genoeg om nageeflijkheid te bewerkstelligen....... bij andere paarden zal je eens je hand moeten sluiten......
actieve achterhand is altijd een voorwaarde, net zoals contact
Ayasha schreef:Anoniem schreef:
Volgens de FEI is het ene zonder dwang en het ander met. Kortom: Het mag nog gewoon
En er is geen enkel degelijk onderzoek gedaan naar hyperflexie/LDR en al zeker geen objectief onderzoek.
Ayasha schreef:Anoniem schreef:
Volgens de FEI is het ene zonder dwang en het ander met. Kortom: Het mag nog gewoon
En er is geen enkel degelijk onderzoek gedaan naar hyperflexie/LDR en al zeker geen objectief onderzoek.
Citaat:Goh, ik dacht toch echt dat bij het skala der ausbilding begint met tact en ontspanning, en meteen daarna de nageeflijkheid en aanleuning.
Maar als dit allemaal klopt en je paard is er klaar voor dan volgt vanzelf dat je paard aan de teugel gaat lopen (wel graag met neusje op of uit de loodlijn) Anoniem schreef:Maargoed wat is dwang? Lijkt mij nogal een punt van discussie.. De ene vind druk dwang de ander niet. De ene vind gezaag(of "spelen") dwang de ander niet.. Lekker vaag dus

Je wilt niet weten hoe vaak ik dat al gehoord heb
Niemand is happy dat ik mijn naam veranderd heb
Het is ook nooit goed, als Pharagirlke zien ze me niet graag komen, verander ik mijn naam, is het weer niet goed
beantsje schreef:Nini_roosje; ik denk dat je te snel bent met je oordeel over Anky. het zijn juist de wannabees die 'truukjes' toepassen om een mooie krul te krijgen.
Anoniem schreef:beantsje schreef:Nini_roosje; ik denk dat je te snel bent met je oordeel over Anky. het zijn juist de wannabees die 'truukjes' toepassen om een mooie krul te krijgen.
Tsja misschien wel, Natuurlijk word mijn oordeel "verergerd" door alle wannabees. Maargoed ik heb ook foto's van anky gezien waarop ze gigantisch zit te trekken en te plukken..