Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:32

de vraag van ts is waarom nou juist alleen de dressuursport onder een vergrootglas ligt. ze probeert daar antwoord op te krijgen ;) Dus als jij daar een antwoord op hebt, wil ze dat denk ik graag weten.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:41

Maar ik denk niet dat iemand daar antwoord op heeft, behalve de mensen die daarvoor zorgen..;)
Er zijn hier al een aantal redelijk logische antwoorden gegeven, maar zeker weten doe je het nooit natuurlijk..;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:08

FaberSmid schreef:
jasmijn78 de halsriem met "spijkers werkt ook, die paarden presteren ook net als die van meneer janssen?

Ik heb geen verstand van western, dus dat zou ik niet weten. Verder kan een buitenstaander (mensen met enig verstand van dressuur die de achtergronden van de ruiters niet kennen) nog altijd in de proef een LDR gereden paard nog niet onderscheiden van een 'klassiek' gereden paard, dus om dan te concluderen dat LDR gereden paarden zo presteren omdat ze mishandeld of onderdrukt worden vind ik eigenlijk een beetje kolder.... Voor mij is dat in ieder geval te weinig grond om de methode te veroordelen.

Waarom wordt bijvoorbeeld in LDR discussies met name Anky en EG afgekamt? Terwijl o.a. Imke, Marlies, Adelinde ook bij SJ trainen? Zelfs enkele duitse topdressuurruiters trainen bij SJ, maar die worden nooit ter discussie gesteld...

Adelinde Cornelissen is nu ook super bezig (onder begeleiding van SJ), maar over haar valt geen onvertogen woord. Is dat omdat zij de natte pennydroom is? Het meisje dat zonder giga financiele middelen aan de top is gekomen? (ik vind haar super hoor, voor alle duidelijkheid) Dus dan moet zij wel goed bezig zijn? Ook al traint ze bij Sjef? Of staat haar nu ook dezelfde sh*t te wachten nu ze mijlenver boven het maaiveld uitsteekt? Echt ik heb in de vele LDR discussies voornamelijk het gevoel dat er vooral op de man gespeeld wordt, en niet dat er op objectieve wijze een trainingsmethode ter discussie wordt gesteld.

Wat er volgens mij ook mee te maken heeft in de hele hetze is het volgende; als je maar een hele grote mond kan hebben over wat topruiters verkeerd doen terwijl je zelf enigzins een no-no bent... Gebruik veel termen, dure woorden, plaatjes van ontleedde paarden, maak een website, schrijf een boek... Dan zullen mensen haast wel gaan denken dat diegene er dan echt kijk op heeft en zo kan diegene mooi (op negatieve) wijze een graantje meepikken van het succes dat deze ruiters boeken. Want iedereen wil graag alles weten over ruiters die succes boeken, zij staan in de spotlights, en zo zorgen deze 'critici' dat zij ook een beetje in de spotlights komen (wat commercieel gezien heel handig is, want al die boeken, clinics, lessen etc. die ze er aan over houden leveren hen mooi een aardig centje op). Echt, ik word daar zo misselijk van. Ik zou zeggen tegen dat soort mensen: zorg nou eens dat je (of evt.leerlingen) met jou kennelijk betere methode (want beter weten hoe je aan de top moet komen, hoe je knap dressuur moet rijden, DAT weten ze) aan de top komen. Stel dan eens tentoon hoe het wel moet. Maar nee, verder dan een hoop geblaat komen de critici niet. Daarvoor hebben ze allerlei excuses, een mega calimero-syndroom (ja maar de ik krijg toch geen punten van de juryleden...) etc. etc.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:39

Jasmijn78, je hebt alles echt heel mooi verwoord. Alles wat mijzelf bezig houdt en doet nadenken, heb jij opgeschreven.
Waarom lijkt de dressuur vrijwel altijd de gebeten hond? Allereerst de populariteit, het hoge meisjesgehalte in de dressuur, het via de nu mogelijke media van alles los kunnen laten op internet, het zichzelf vooral beter vinden, het niet weten waarom iets werkt en dus dan maar ongezouten er boven op duiken.
Maar wat ik dus het vreemdste vind, waarom juist mensen uit de dressuurwereld zich zo massaal storten op/tegen de dressuurwereld?
Misschien gebeurt dat niet in andere takken, dat mensen hun eigen sport zo aanvallen en dat een misstand dan idd een veel minder besproken onderwerp wordt.
Je hoeft het niet altijd met iedereen eens te zijn, je mag je idolen hebben of mensen, die je minder fijn vindt rijden. Misstanden zijn natuurlijk not done. Maar of van al dit gesneer de dressuursport nou leuker wordt? Naar mijn idee niet, alleen weet ik niet of dit op hol geslagen paard nog te stoppen is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:47

setteke schreef:
Maar wat ik dus het vreemdste vind, waarom juist mensen uit de dressuurwereld zich zo massaal storten op/tegen de dressuurwereld?

Ik weet het ook niet... Het lijkt juist wel dat als je het niet doet, als je geen, een genuanceerde of juiste een positieve mening hebt over dressuurtoppers, dan wordt je meteen beschuldigd als dom, naief, niet kritisch etc. Hoe goed je je mening dan ook onderbouwd, dat maakt niet uit.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:49

setteke schreef:
Je hoeft het niet altijd met iedereen eens te zijn, je mag je idolen hebben of mensen, die je minder fijn vindt rijden. Misstanden zijn natuurlijk not done.

Mee eens... Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Maar ik mis vaak gewoon een stukje relativering.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:00

Henkjan schreef:
Over LDR gesproken, ik ben een paard aan het zadelmak maken, er zit nog geen stuur op, maar ze loopt toch het liefst laag diep en rond :+

Even zonder gekheid, de dressuur gaat om de sier om het maar zo uit te drukken, als er een trainingsmethode is om je paard te dwingen om zo te lopen (wat sommige mensen dus vinden) lijkt het erg dieronvriendelijk, zeker omdat dit niet in het ideaalplaatje past van een dressuurpaard, ook is het maar 5 minuutjes in de training. (tong uit de mond, kin op de borst enz.)

Springen en eventing bijv. zijn sporten waar het er iets minder netjes aan toe gaat.(voor het oog) Als daar een keer een ruiter goed aan de teugels sjort is het niet erg, valt het niet zo op, maar in de dressuur wel. :)

Weet u wat u vergeet, dat dressuur paarden uren en uren zo gereden worden.
En dressuur is zeker geen ideaal plaatje maken, dan heeft u nog nooit iets gelezen in de regelementen dat de houding en de beweging bij het paard moeten horen.
En dat is juist wat de tegenwoordige dressuurruiter en jury wel doet, een plaatje een sjabloon ervan maken wat totaal tegen alle dingen in gaat.
Wist u trouwens dat bij de topsport en juist bij de dressuur de meeste medikamenten worden ingezet?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:43

Paardentango schreef:
Vandaar de internationale aandacht, allemaal afgunst. :+

Naja wil niet zeggen dat het alleen daardoor komt. 't Is in elk geval iets wat ik wel opvallend vind ;)
Maar als er één iemand begint met heel hard schreeuwen, volgen er meer. Wat ik ook al aan had gegeven: negatieve berichten worden doorgaans sneller opgepikt dan positieve berichten.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:45

In mijn ogen is het zo dat een ieder die dit systeem gebruikt, niet vol kan houden dat hij/zij van paarden houdt. Het dwingen van een paard in deze houding ontneemt hem letterlijk de adem. En ondanks dat deze gebruikers dit echt wel weten, gaan ze er stug mee door, want de paarden worden er zo lekker rustig van. Logisch als je bijna geen zuurstof meer krijgt! http://www.xing.com/net/klassischereite ... 6/27431180
Deze personen doen dit met maar een doel, namelijk presteren in de ring. Linten cq prijzen winnen. Dit alles onder het mom dat het doel de middelen heiligt. Er is niet een niet-wedstrijdruiter die het ook maar in zn hersens zal halen om een paard zo langdurig te kwellen als dat deze zgn 'kenners' doen.
Mijn overtuiging is dan ook dat als er geen wedstrijden zouden bestaan, ruiters nooit zo zouden trainen. Inmiddels is er een anti-rollkur petitie online, waar in een dag meer dan 10.000 handtekeningen verzameld zijn. http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/13 ... en-rollkur
Ik roep dan ook iedereen op die liefde voor het paard heeft, en dus tegen dit systeem is, om deze petitie te ondertekenen. Deze zal dan voor de FEI vergadering over dit onderwerp worden overhandigd aan de voorzitster.
Dit is de link naar de petitie-site http://spreadsheets.google.com/viewform ... OTc2Nnc6MA
Dan, als antwoord op de vraag waarom de dressuursport zo onder vuur ligt, wil ik zeggen dat dit in het geheel niet het geval is. De Rollkur methode licht, terecht, onder vuur. Maar de dressuursport als zodanig helemaal niet.
En alle onderzoeken die negatieve conclusies hebben, worden afgedaan als stemmingmakerij en niet goed uitgevoerd. Maar waarom kom ik niet een onderzoek tegen waar de conclusie is dat het geen kwaad kan? Ik daag de voorstanders uit me ook maar 1 linkje te sturen waarin een onderzoek positief is over deze methode. Behalve dan de uitlatingen, zonder onderzoek, van zgn 'ervaringsdeskundigen'.
En ik reken er dan ook op dat de FEI wel degelijk zijn oren zal laten hangen naar het gewone publiek, daar ze in grote mate afhankelijk zijn van sponsoring van bedrijven waar veruit het grootste deel van de inkomsten toch ook echt van het gewone publiek komt.
En als die bedrijven zich terug gaan trekken vanwege de negatieve publiciteit, dan zal het gauw gedaan zijn met de dressuursport.
Het beste voorbeeld is Edward Gal, een tegenstander van dit systeem, die bewijst dat het geheel overbodig is om je paard te martelen om toch de beste van de wereld te worden.
Laatst bijgewerkt door Springert op 04-02-10 16:01, in het totaal 7 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:47

ik mag hopen dat een instituut zoals de Fei de oren niet laat hangen naar de mening van de doorsnee ruiter.........

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:49

Ik schrik eigenlijk ook als ik naar springwedstrijden ga van het geruk, gepluk en gesleur. Weet niet wat ik erger vind.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:49

Westernrijden vind ik eigenlijk nog het vriendelijkst ogen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:50

Professor schreef:
Weet u wat u vergeet, dat dressuur paarden uren en uren zo gereden worden.
En dressuur is zeker geen ideaal plaatje maken, dan heeft u nog nooit iets gelezen in de regelementen dat de houding en de beweging bij het paard moeten horen.
En dat is juist wat de tegenwoordige dressuurruiter en jury wel doet, een plaatje een sjabloon ervan maken wat totaal tegen alle dingen in gaat.
Wist u trouwens dat bij de topsport en juist bij de dressuur de meeste medikamenten worden ingezet?

Proffessor, je geeft een goed voorbeeld van de reacties die ik bedoel... Stemmingmakend en zonder enige onderbouwing. Over jouw achtergrond, deskundigheid en eigen ervaring op het gebied van dressuurrijden is weinig te vinden. Maar ja, het is bokt he? Iedereen MAG (lijkt wel te moeten zelfs) zijn mening geven. En eigen aantoonbare kennis, ervaring en deskundigheid mag zeker niets afdoen aan de geloofwaardigheid van die mening. Dus daarom wordt daar vooral altijd erg geheimzinnig wanneer daarnaar gevraagd wordt. Dat is taboe. Want tenslotte hoeft niemand zelf (enige)ervaring ergens mee te hebben om er wat van te vinden. Het mag vooral ook geen argument zijn om zijn of haar geloofwaardigheid in twijfel te trekken.

Wat mij betreft; kom maar terug als je wel op een volwassen manier een trainingsmethode kunt bediscussieren. Met onderbouwing, vanuit je eigen ervaring en met een open blik ook eens proberen de argumenten van de 'tegen'partij eens te begrijpen. Of plaats een filmpje van jezelf waarin ik kan zien dat jij het beter kan. Dan zul je mij ala minute de mond snoeren, kun je rekenen op mijn interesse, aandacht en respect. Tot die tijd blijf je wat mij betreft een no-no die ook even interresant wil doen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:03

pasdedeux schreef:
(LDR komt trouwens vanuit de springsport)

Hoe komt u bij die onzin? Ik ken maar zeer, zeer weinig springruiters die dit systeem gebruiken!
Daarbij wil ik ook opmerken dat het werkelijk van de gekke is dat je in de hogere proeven dressuur verplicht bent om met stang en trens te rijden. Zelf al zou een ruiter op een gewone trens willen rijden, de reglementen verbieden dit?!?!? Dat is toch een krankzinnigheid die zijn weerga niet kent? En is er iemand die me uit kan leggen waarom dat is?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 16:13

MarcelDufour schreef:
Het dwingen van een paard in deze houding ontneemt hem letterlijk de adem. En ondanks dat deze gebruikers dit echt wel weten, gaan ze er stug mee door, want de paarden worden er zo lekker rustig van. Logisch als je bijna geen zuurstof meer krijgt!

Dat geloof ik gewoon niet. Ik kan mij daar niets bij voorstellen... Ik kan mij niet voorstellen dat je goede prestaties behaald meet een paard dat je half verstikt/versuft door de ring moet trappen. Ik kan mij niet voorstellen dat je als dressuurruiter daarbij gebaat bent. Mijn paard had van de zomer bloed armoede (en dan krijg je bij grote inspanning ook zuurstof tekort) en in die conditie zie ik hem echt geen superproeven lopen. En die loopt nog geen eens GP, dus de lichamelijke inspanning die hij moet leveren is nog eens vele malen kleiner ook dan die van een GP paard.

Dan kun je wat mij betreft allerlei artikelen en plaatjes aanhalen, maar ik ga dan gewoon relativeren en ik kan mij daar echt niets bij voorstellen.

MarcelDufour schreef:
Deze personen doen dit met maar een doel, namelijk presteren in de ring. Linten cq prijzen winnen. Dit alles onder het mom dat het doel de middelen heiligt. Er is niet een niet-wedstrijdruiter die het ook maar in zn hersens zal halen om een paard zo langdurig te kwellen als dat deze zgn 'kenners' doen.

Dus eigenlijk zijn de 'thuis-in-de-eigen-bak-ruiters' volgens jou de echte kenners?

MarcelDufour schreef:
Het beste voorbeeld is Edward Gal, een tegenstander van dit systeem, die bewijst dat het geheel overbodig is om je paard te martelen om toch de beste van de wereld te worden.

???? Die traint (trainde) bij Anky en Sjef hoor....

MarcelDufour schreef:
Hoe komt u bij die onzin? Ik ken maar zeer, zeer weinig springruiters die dit systeem gebruiken!

Dan ben je slecht geinformeerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:17

ik heb ook meer LDR in de losrijringen op het internationale springinrijterrein dan op dressuurterrein ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:18

Citaat:
Dan ben je slecht geinformeerd
Ik denk dat u slecht geinformeerd bent, anders zou u nooit met droge ogen tegen mij kunnen zeggen dat ik niet geinformeerd ben.
Maar welke ruiter gebruikt dit systeem dan? Ik ken niet een springruiter die zijn paard met de kin op de borst trekt. En ik ken ze vrijwel allemaal persoonlijk!
Maar zoals ik al zei, zodra een onderzoek niet de gewenste uitslag geeft, zullen de die hards het altijd afdoen zoals u doet, met de woorden; Ik geloof het niet, want....
Edward trainde inderdaad bij Sjef, en wat was de reden dat hij wegging? Dat hij geen heil zag in dit martelsysteem en dat Sjef toen vond dat hij dan dus aan zijn training niets meer had!!! Wel weten waar u het over heeft, is heel belangrijk in discussies.
Maar....er worden hier twee dingen door elkaar gehaald. LDR is acceptabel, met de kin op de borst dwingen is een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Springert op 04-02-10 16:26, in het totaal 5 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:20

Alwin Shockemohle, om maar een zijstraat te noemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:24

MarcelDufour schreef:
Citaat:
Dan ben je slecht geinformeerd
Ik denk dat u slecht geinformeerd bent, anders zou u nooit met droge ogen tegen mij kunnen zeggen dat ik niet geinformeerd ben.
Maar welke ruiter gebruikt dit systeem dan? Ik ken niet een springruiter die zijn paard met de kin op de borst trekt. En ik ken ze vrijwel allemaal persoonlijk!
Maar zoals ik al zei, zodra een onderzoek niet de gewenste uitslag geeft, zullen de die hard het altijd afdoen zoals u doet, met de woorden; Ik geloof het niet, want....

als jij ze allemaal persoonlijk kent, dan moet ik je ook kennen :)

en vooralsnog doe je geen belletje rinkelen ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:29

Citaat:
als jij ze allemaal persoonlijk kent, dan moet ik je ook kennen en vooralsnog doe je geen belletje rinkelen

Dat komt er van als je voordoet dat je wat van de springsport weet, maar dit eigenlijk niet zo is. Ongeacht welke springruiter in Nederland, ik ken ze allemaal persoonlijk en heb met de meesten ook wel in het team gereden!
Maar klik maar op het linkje, dan is deze discussie ten einde http://www.youtube.com/watch?v=fUApop-irUE
Laatst bijgewerkt door Springert op 04-02-10 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:31

Citaat:
Alwin Shockemohle, om maar een zijstraat te noemen.
Goh, Alwin Schockemohle....dat is 40 jaar terug!!

Lielle

dus? dan zou er toch al wat meer bekend moeten over eventueel slechte gevolgen ;)

KiWiKo

dan moeten wij elkaar tegen gekomen zijn ......... links of rechtsaf :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:32

Zeg ik nou iets heel geks wanneer ik zeg dat imo de dressuursport onder de vergrootglas ligt omdat deze niet zo constant is als bijv. de springsport? Natuurlijk hebben beide veel veranderingen ondergaan, maar voor mij lijkt de dressuurwereld nooit vast te liggen...Continu andere personen, andere trainingsmethoden, andere paarden....wat ook voor heftige discussies binnen de dressuurwereld zelf zorgt...

Dressuur lijkt zich steeds verder te ontwikkelen (ik wil niet zeggen dat dit altijd positief is...) en daarmee is het automatisch een punt van discussie....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:34

ach, ik heb als eventer regelmatig het idee dat juist die discipline zo enorm onder vuur ligt. Zal ook met je eigen focus te maken hebben.