Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:40

Ik begin er steeds meer achter te komen, dat ook discussie's niet helpen om een mening te veranderen.

Als iemand een standpunt ingenomen heeft, wordt daar meestal niet meer vanaf geweken.
Er kunnen nog zoveel argumenten of redenen aangedragen worden, maar het veranderd niets in de gedachtengang van iemand.

Ik merk het aan mezelf :+ van nog geen enkel argument voor bv het LDR-rijden is er iets in mijn denken veranderd daarover.

Dus net zoals met bv Clinic's, kunnen discussie's de meningen niet veranderen.
Het enige wat er veel vaker gebeurd, is dat er ruzie door ontstaat of vete's uitbreken.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 15-02-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:03

modie schreef:
En wat bedoel je met anti-rollkür-persoon?

Dat Gerd Heuschmann bij de FEI gaat mee discussiëren heeft volgens mij, niet zo heel veel van doen, met dit onderzoek?

Maar ook al, zou dit wel waar zijn. Als het wetenschappelijk aangetoond kan worden, wat is er dan mis mee?

Dr. Heuschmann was eerder voorstander, en vond het helemaal geweldig hoe Anky en collega's de paarden trainden.
Ergens waar is hij van mening veranderd en verdient nu de kost met het schrijven van boeken en het uitbrengen van dvd's de kost.
Een poos terug is er nog een rechtzaak geweest, van een amazone tegen de uitgever van Heuschmann vanwege uitspraken bij foto's en/of filmpje van die betreffende amazone, is terug te vinden op bokt.

Dan praat dr Heuschmann in het onderzoek/intervieuw in Cavallo over een vermoeden?? en of je dat wetenschappelijk moet noemen?

Daarnaast zijn er voor dat onderzoek schulpferden gebruikt, manegepaarden/schoolpaarden, wat een wat ruim begrip is in Duitsland, het kunnen paarden zijn die alleen gebruikt worden voor buitenritten, maar ook manegepaarden, gebruikt in rijlessen.

En dan heb je al wat fundering weg gehaald onder dat gehele wetenschappelijke onderzoek, zoniet de gehele fundering en moet je je afvragen wat je dan kunt met de uitslag van dat onderzoek.

Ik ben ervan overtuigd dat een goede discussie, zonder moddergooien en waarbij alle partijen openstaan voor de argumenten van de andere partijen, ja dan kunnen meningen veranderen.

Ik ben ervan overtuigd dat die aanvulling op een training niet slecht is, mits uitgevoerd door een deskundig persoon op een goed getraind paard....
Die methode op mijn paard is not done, en de methode uitgevoerd door mij op Salinero is eveneens notdone... maar daardoor is die methode niet gelijk not done...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:10

Dr Heuschmann is (waarschijnlijk) tegenstander geworden, van alle blessure's van paarden die in zijn kliniek kwamen en te wijten waren aan het rij-technische?
Tenminste, dat kan ik me voorstellen na zijn boek gelezen te hebben.

Dr Heuschmann heeft ook het voordeel, dat hij zelf ruiter/trainer is, naast zijn dierenarts zijn.

En het getuigt ook wel, van "een beetje veel gelijk", met die rechtzaak met die bekende Oostenrijkse dressuur-amazone, dat die zaak in de minne geschikt is.
Geen van beide heeft het op de spits gedreven en de DVD's mogen nog steeds verkocht worden :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:07

modie schreef:
Dr Heuschmann is (waarschijnlijk) tegenstander geworden, van alle blessure's van paarden die in zijn kliniek kwamen en te wijten waren aan het rij-technische?
Tenminste, dat kan ik me voorstellen na zijn boek gelezen te hebben.

Rest de vraag, wie waren de ruiters van die paarden? :)
en ook jij uit alleen maar vermoedens, waarschijnlijk en voorstellen....

modie schreef:
Dr Heuschmann heeft ook het voordeel, dat hij zelf ruiter/trainer is, naast zijn dierenarts zijn.

Voor de bevestiging van jouw mening is dat een voordeel, en jij hecht daar met jouw mening veel waarde aan... jij leest tussen de regels ipv de zinnen en woorden. Zeker is niemand echt objectief, maar een wetenschappelijk onderzoek met waarschijnlijk en vermoeden, is geen onderzoek en heeft niets met wetenschap te maken, of je automonteur bent of DA.

modie schreef:
En het getuigt ook wel, van "een beetje veel gelijk", met die rechtzaak met die bekende Oostenrijkse dressuur-amazone, dat die zaak in de minne geschikt is.
Geen van beide heeft het op de spits gedreven en de DVD's mogen nog steeds verkocht worden :+

Is meer het recht en het systeem...Heuschmann wordt niet aangepakt, omdat hij niet het boek/dvd heeft uitgegeven.
Daarnaast is niet de foto het probleem ansich met de combi foto met onderschrift, die doet vermoeden dat Heuschmann de combi kent, de traningen kent etc... en niets van dat is waar... en daarom moest het paard onherkenbaar gemaakt worden.in de volgende oplage.
en dan kun je je afvragen als iemand zich bedient van dat soort uitspraken wat de rest van zijn woorden dan nog voor waarde hebben?
Zijn er inderdaad paarden naar hem gebracht die verkeerd getraind waren in de bewuste methode, of schrijft hij dat om zijn mening te ondersteunen?
Als je daarmee al zijn hele fundering weggehaalt heb blijft er een kaartenhuis over...
Als het er allemaal zo dik boven op ligt volgens zijn zeggen, waarom je dan bedienen van dit soort uitspraken? Die heb je dan toch niet nodig?
lijkt mij tenminste.
Anky van grunsven zegt dat de methode niet paardonvriendelijk is,zij kan dat bewijzen door haar parden te alten zien, een Bonfire in goede gezondheid, en een Salinero die al jaren aan de top loopt...
Heuschmann kan het tegenover gestelde niet bewijzen met feiten, alleen met vermoedens, waarschijnlijkheden en uitspraken die nergens over gaan.. .. ..
Kan een discussie een mening veranderen? ja maar dan moet je er wel voor openstaan... openstaan voor feiten en niet alleen waarschijnlijkheden en vermoedens die je eigen gelijk ondersteunen/bevestigen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:26

Wederom, alles lijkt berust op "Broodje Aap"verhalen, niets is bewezen en het wordt doorverteld en doorverteld en aangesterkt en gaat zijn eigen verhaal leiden. En daarin doen discussies dus blijkbaar geen goeds en kan het de mening dus niet veranderen.

FaberSmid

Re: Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:35

Als het een broodje aap is, hoe verklaard u dan de "valse knik" en vermindering rug- en achterhand gebruik? Dat de oprichting en het zakken in de achterhand afwezig is? En dat juist meneer Baucher ook dat probleem ondervond en beschreven is?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:49

FaberSmid schreef:
Als het een broodje aap is, hoe verklaard u dan de "valse knik" en vermindering rug- en achterhand gebruik? Dat de oprichting en het zakken in de achterhand afwezig is? En dat juist meneer Baucher ook dat probleem ondervond en beschreven is?

Er is wel degelijk een valse knik en vermindering van rug- en achterhandgebruik mogelijk. Als het uitgevoerd wordt onder de mindere goden onder ons (oftewel de wannabe's, de mensen zonder gevoel, zonder motoriek, zonder te weten wanneer na te geven, etc). De natuurtalenten, de mensen die weten hoe dit systeem te gebruiken, de mensen die weten hoe en wanneer ze na moeten geven, deze mensen weten hoe ze hun paard erna in de oprichting kunnen laten(!) of rijden. Dit zijn er een handjevol. Dus vandaar de nare plaatjes op internet (alhoewel ik Gribaldi ook meermalen langs zie komen). En ik zie regelmatig nare plaatjes van klassiek geschoolde paarden, dus we kunnen nog wel even voortdiscussiëren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:20

Setteke de discussie was al ver voor onze tijd aan de gang.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:56

Help! En discussie over een discussie... Hoe krijg ik grijs haar :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:40

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:01

Ik heb zo'n petitie al getekend, en de beweegreden was gewoonweg logisch verstand. Als ik dit soort beelden zie, heb ik geen enkel onderzoek meer nodig.
Afbeelding

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:12

Ik ga niet meer op de kast, maar zou het wel heel fair vinden ten op zichte van alle paarden, om het niet alleen bij de dressuur te laten. Een kruisstocht alleen tegen de dressuur, vind ik een hele smalle aktie.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 06:33

Het gaat niet alleen om dressuur, het gaat om alle takken van de paardensport. Voorbeelden van niet alleen van dressuur, maar ook springen, Western riding, rensport alles en ieder.
Wonderbaarlijkerwijze, kan men zich dan bepaalde voorbeelden niet herinneren.
Gister heb ik daar ook wat over geschreven in een ander topic. Wat dan persoonlijk wordt opgevat, daardoor de werkelijke betekenis verdraaid.
De een zal eerlijk moeten zijn door zich niet alleen te uiten over dresuur. En zo zal de ander ook eerlijk moeten zijn, niet alleen te jammeren over dat dressuur wordt geschreven. Zodat de schrijvers die zich ook uiten over alles en ieder, niet over het hoofd worden gelezen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 07:40

setteke schreef:
Een kruisstocht alleen tegen de dressuur, vind ik een hele smalle aktie.

Kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Kent iemand Don Quichotte en zijn ros Rosinante?
Vechten tegen de windmolens, ach gossie :(:)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:55

MarcelDufour schreef:
Ik heb zo'n petitie al getekend, en de beweegreden was gewoonweg logisch verstand. Als ik dit soort beelden zie, heb ik geen enkel onderzoek meer nodig.
Afbeelding

Kijk en daar ben ik het nou eens volledig mee eens. Waarom nog dingen wetenschappelijk moeten onderbouwen als dit soort vreselijke foto's toch voor zichzelf spreken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:00

Al spreken de foto's voor zich, het is jammerlijk niet afdoende voor die het niet willen zien. Hoe verschrikkelijk ook de beelden, het is toch geen bewijs roepen die dan in het wild.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:02

Ik vraag mij dan echt af, is dat dan een gebrek aan empathisch vermogen bij die mensen? Of iets anders?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:21

genoeg empathisch vermogen hier, maar ik voor een vind het vreselijke beelden maar ik ben niet bereid om iemand daar op af te branden......... er is geen bewijs dat het schadelijk is, het ziet er niet uit, dat ben ik met iedereen eens.......... maar omdat het er niet uitziet hoeft niet te betekenen dat het slecht is voor het paard.

De onderbouwing snap ik namelijk wel, en die klinkt ook heel logisch

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:21

maar....zou dan het feit dat het er zo verschrikkelijk uitziet niet genoeg moeten zijn? Stel dat het lichamelijk goed zou zijn voor een paard, maar geestelijk erg naar om te ondergaan??

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:26

Hoe kan die overdreven (hyper) flex houding nu lichamelijk goed en aangenaam zijn voor een paard? Ook al verschillen wij van bouw van een paard, wij kunnen het toch ook ervaren hoe dat aan voelt? Zowel lichamelijk als geestelijk, een verschrikkelijk gevoel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:28

en daar gaat het dus verkeerd........ in het vermenselijken van ee dier........

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:30

Kiwiko, ik ben het met je eens, je moet een dier niet vermenselijken. Dat betekent natuurlijk niet automatisch dat wanneer wij misschien denken dat in bovengetoonde houding lopen niet prettig is, het juist wel is of niet erg is omdat wij het paard anders vermenselijken.
(fijn he, zo'n zondag om eens lekker te filosoferen en ouwe.oeren) :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:36

modie schreef:
Ik begin er steeds meer achter te komen, dat ook discussie's niet helpen om een mening te veranderen.

Onzin ik sta juist meer open voor de rolkur dan eerst.
Ik vind het er niet prettig uit zien, maar zoals de paarden van Anky het doen en nog steeds doen én nog een hoe goed ze het doen getuigd dit imo van bewijs dat het niet slecht voor ze is.
IK geloof dus ook dat de wannabee's juist wel makkelijk schade aan kunnen richten met die methode, want Anky zegt ook dat niet elk paard dat aan kan en zij is imo wel de expert.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:37

Dat heeft niks met vermenselijken te maken, maar met inleving van de mens zich te kunnen verplaatsen in de gevoelens lichamelijk en geestelijk van een paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:38

precies......... vermenselijking :)