Inrijden 3 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:13

Arabesk schreef:
Over inrijden van paarden en op welke leeftijd heb ik eens een artikel geschreven, ik ga het niet weer recyclen, het is hier na te lezen :list:

http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

Oh interessant zeg, in welk wetenschappelijk tijdschrift is dat artikel gepubliceerd?

Ik vind het altijd zo jammer dat deze discussies verzanden in oeverloos gebral van mensen die zelf nog nooit een 3 jarige hebben ingereden en dus niet kunnen weten of het slecht is of niet.
Ik heb mijn haflinger als 3 jarige ingereden, en toen ze 3,5 was is ze al eens mee geweest naar drente en hebben we daar elke dag een buitenrit gemaakt. Verder heeft ze als driejarige wel een paar maanden op rust gestaan, dat kan nooit kwaad. Ze is nu vijf en heeft nog nooit kreupel gelopen en heeft nog nooit een dierenarts of fysiotherapeut oid van dichtbij gezien (behalve voor inentingen natuurlijk).
Mijn veulen laat ik ook inrijden als ze 3 jaar is. Je kunt wel gaan theoretiseren over niet volgroeide ruggenwervels, maar als je ziet dat het geen problemen oplevert, waarom dan zo stug er op blijven hameren?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:16

GStornado schreef:
Ik heb zelf een andalusier. Deze groeien door tot 6 jaar. Om ze met 3 al in te rijden is dus niet verstandig...

Toen ik 12 was was ik ook nog niet uitgegroeid en toch moest ik al een zware boekentas dragen. En ik ben toch kromgegroeid daardoor! :roll:

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:31

Hinke schreef:
GStornado schreef:
Ik heb zelf een andalusier. Deze groeien door tot 6 jaar. Om ze met 3 al in te rijden is dus niet verstandig...

Toen ik 12 was was ik ook nog niet uitgegroeid en toch moest ik al een zware boekentas dragen. En ik ben toch kromgegroeid daardoor! :roll:

Je zegt daar echt iets wat waar is. Belachelijk wat schoolgangers tegenwoordig aan gewicht mee moeten dragen. Dat zou echt verboden moeten worden!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:34

Hinke schreef:
Arabesk schreef:
Over inrijden van paarden en op welke leeftijd heb ik eens een artikel geschreven, ik ga het niet weer recyclen, het is hier na te lezen :list:
http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

Oh interessant zeg, in welk wetenschappelijk tijdschrift is dat artikel gepubliceerd?
Ik vind het altijd zo jammer dat deze discussies verzanden in oeverloos gebral van mensen die zelf nog nooit een 3 jarige hebben ingereden en dus niet kunnen weten of het slecht is of niet.
Ik heb mijn haflinger als 3 jarige ingereden, en toen ze 3,5 was is ze al eens mee geweest naar drente en hebben we daar elke dag een buitenrit gemaakt. Verder heeft ze als driejarige wel een paar maanden op rust gestaan, dat kan nooit kwaad. Ze is nu vijf en heeft nog nooit kreupel gelopen en heeft nog nooit een dierenarts of fysiotherapeut oid van dichtbij gezien (behalve voor inentingen natuurlijk).
Mijn veulen laat ik ook inrijden als ze 3 jaar is. Je kunt wel gaan theoretiseren over niet volgroeide ruggenwervels, maar als je ziet dat het geen problemen oplevert, waarom dan zo stug er op blijven hameren?

Regelmatig klets ik met mn dierenarts, en hij zegt dat een van de meest voorkomende problemen die hij tegenkomt tegenwoordig, problemen in de rug zijn. Ook hij is van mening dat dat te maken heeft met te jong te veel werk doen. Vaak weten de mensen niet eens dat hun paard die problemen heeft, maar klagen ze over dat het paard te druk is (vooral als er gesprongen gaat worden) of vaak bokt of van galop wisselt. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar meer in het algemeen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:47

Ja dat klopt. En de reden dat dat "vroeger" nooit zo was heeft een hele simpele reden. Namelijk dat men vroeger nog niet de technieken en kennis van de rug had zoals men dat nu wel heeft. Steeds meer DA gaan zich daar in verdiepen en er komt steeds betere apparatuur hiervoor.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:59

superwoman schreef:
Vie schreef:
Eerlijk gezegd begrijp ik persoonlijk het nut niet zo goed van inrijden en dan weer weg zetten...

Het nut:
Op 3 jarige leeftijd zijn paarden nog niet zo sterk en dominant. Makkelijk dus om daar gebruik van te maken als leider om ze makkelijk wat te leren.
Wanneer je ze dan weer weg zet, worden ze lichamelijk en geestelijk ouder en meer volgroeid.
Je geeft ze dus de tijd om zich te ontwikkelen, maar de basis zit er al wel in.
Wanneer je ze later weer op pakt, weet het paard al wat de bedoeling is en is hij door zijn verdere ontwikkeling klaar voor het werk.

Uhhh? Wat voor paard heb ik dan :D
Mijn bijna 3 jarige staat heeft tot een paar maanden terug in de opfok gestaan, gemengde kudde, in leefdtijd en geslacht. Ik vind het belangrijk dat ze al ontwikkeld IS wanneer ik er op ga. Het is eigenlijk totaal tegen de natuur in om op een paard te gaan zitten. Dus vind ik het persoonlijk erg belangrijk dat ze geestelijk en lichamelijk al totaal volgroeid zijn voordat ik erop ga, juist zodat ze dit kunnen verwerken, en ook goed aan kunnen geven waar ze wel of niet van gediend zijn. Ja een paard moet voor je werken, maar heeft ook nog een eigen mening. Vanuit de basis die je opbouwd tijdens het inrijden kun je weer verder gaan. Mijn merrie wordt in mei 3, en wil er eigenlijk pas volgend jaar zomer op gaan zitten, mits ze er dan klaar voor is.
Ze geeft mij erg duidelijk aan waar ze wel en niet aan toe is, en vind het dan ook belangrijk daar naar te luisteren.
En ben er zeker van overtuigd dat dit verschild per paard :j

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:00

Libera schreef:
superwoman schreef:
1 maand waarvan je de helft longeerd en de andere helft erop gaat zitten en het gas en de rem erop zet en een beetje stuur (dus maar enkele keren per week! in die maand)

En ik zou dus nooit op een paard gaan zitten dat geen spieren heeft opgebouwd. Ik longeer altijd minstens 3 maanden voordat ik er op klim. Blessures worden juist veroorzaakt doordat paarden niet fit zijn. Daarom vind ik het ook onzin om ze een hele zomer op het land te zetten. Zo'n paard staat echt niet in de wei, de hele dag te denken en te verwerken dat je even op z'n rug hebt gezeten ;)
Als je je paard z'n spieren en conditie correct opgebouwd hebt, heeft je paard helemaal geen rust nodig, dat is juist nadelig!

Waarmee je maar voor het gemak voorbij gaat aan het feit dat voor het hele botwerk het slecht is om jong het gewicht van een ruiter te moeten dragen! Jij benedert het alleen maar vanuit het punt van of het goed is voor de herinnering aan het zadelmak gemaakt zijn. Spieren hebben ook nog steeds niks te maken met het botwerk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:03

Mallow schreef:
Uhhh? Wat voor paard heb ik dan :D
Mijn bijna 3 jarige heeft tot een paar maanden terug in de opfok gestaan, gemengde kudde, in leefdtijd en geslacht. Ik vind het belangrijk dat ze al ontwikkeld IS wanneer ik er op ga. Het is eigenlijk totaal tegen de natuur in om op een paard te gaan zitten. Dus vind ik het persoonlijk erg belangrijk dat ze geestelijk en lichamelijk al totaal volgroeid zijn voordat ik erop ga, juist zodat ze dit kunnen verwerken, en ook goed aan kunnen geven waar ze wel of niet van gediend zijn. Ja een paard moet voor je werken, maar heeft ook nog een eigen mening. Vanuit de basis die je opbouwd tijdens het inrijden kun je weer verder gaan. Mijn merrie wordt in mei 3, en wil er eigenlijk pas volgend jaar zomer op gaan zitten, mits ze er dan klaar voor is.
Ze geeft mij erg duidelijk aan waar ze wel en niet aan toe is, en vind het dan ook belangrijk daar naar te luisteren.
En ben er zeker van overtuigd dat dit verschild per paard :j

Ik geloof dat jouw denkwijze er voor zorgt dat je een veel gezonder paard zult hebben dan het gemiddelde.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:19

ik maak vaak drie jarigen zadel mak maar gaan die zomer gewoon het land weer in. heb dat met mijn eigen paardt ook gedaan en dat is goed uitgevallen
ik heb nu een buffel van een paardt.
met zijn 170 groot en niet zo rank als ik zou willen.
ben blij dat ik hem toen zadelmak heb gemaakt en voor het land heb gekozen en niet met vier zadelmak heb gemaakt. had er dan een best kluif aangehad. :D

zandor2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:21

Als je een heel groot paard hebt, is het wel goed om hem nog langer door te laten groeien.:P
maar als je gewoon een normaal vormaat paard hebt dan heeft het niet veel nut om hem dan weer in het land te zetten,
want dan kan je net zo goed 2 maanden later hem zadelmak maken..
Want het heeft echt geen nut om je paard een week te beleren,
en dan is hij/zij zadelmak en dan dump je hem weer het land in.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:57

MarcelDufour schreef:
Hinke schreef:

Je zegt daar echt iets wat waar is. Belachelijk wat schoolgangers tegenwoordig aan gewicht mee moeten dragen. Dat zou echt verboden moeten worden!

:P Ik ben er niet slechter van geworden hoor!

MarcelDufour schreef:
Hinke schreef:

@arabesk:Oh interessant zeg, in welk wetenschappelijk tijdschrift is dat artikel gepubliceerd?

Regelmatig klets ik met mn dierenarts, en hij zegt dat een van de meest voorkomende problemen die hij tegenkomt tegenwoordig, problemen in de rug zijn. Ook hij is van mening dat dat te maken heeft met te jong te veel werk doen. Vaak weten de mensen niet eens dat hun paard die problemen heeft, maar klagen ze over dat het paard te druk is (vooral als er gesprongen gaat worden) of vaak bokt of van galop wisselt. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar meer in het algemeen.

Zoveel mensen zoveel meningen. Hoe kan die dierenarts aantonen dat die rugproblemen komen door te vroeg inrijden, en niet door bijv. slecht rijden/stuiteren/scheefzitten van de ruiter? Of door een te zware ruiter, bijv? Er wordt nogal wat afgestuiterd nl.

Libera schreef:
superwoman schreef:
1 maand waarvan je de helft longeerd en de andere helft erop gaat zitten en het gas en de rem erop zet en een beetje stuur (dus maar enkele keren per week! in die maand)

En ik zou dus nooit op een paard gaan zitten dat geen spieren heeft opgebouwd. Ik longeer altijd minstens 3 maanden voordat ik er op klim. Blessures worden juist veroorzaakt doordat paarden niet fit zijn. Daarom vind ik het ook onzin om ze een hele zomer op het land te zetten. Zo'n paard staat echt niet in de wei, de hele dag te denken en te verwerken dat je even op z'n rug hebt gezeten ;)
Als je je paard z'n spieren en conditie correct opgebouwd hebt, heeft je paard helemaal geen rust nodig, dat is juist nadelig!

Je rijd er toch niet meteen een uur op, hoogstens een kwartier als ze net ingereden zijn. Ik weet niet hoe zwaar jij bent, maar mijn haflinger kon me prima dragen een kwartier lang, ook al had ze geen getrainde spieren.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:02

maan2010 schreef:
Als je een heel groot paard hebt, is het wel goed om hem nog langer door te laten groeien.:P
maar als je gewoon een normaal vormaat paard hebt dan heeft het niet veel nut om hem dan weer in het land te zetten,

Waarom heeft dat geen nut? Ze vergeten het niet hoor. Erna kun je hem zo weer oppakken.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:32

Hinke schreef:
maan2010 schreef:

Waarom heeft dat geen nut? Ze vergeten het niet hoor. Erna kun je hem zo weer oppakken.

klopt ze zijn het niet vergeten ,het gaat just makelijker :o

paardenfan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:34

ik zou nog een jaartje wachten en dan inrijden op 4jarige leeftijd

piezze

Re: Inrijden 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:51

Het inrijden op de derde is volgens mij het probleem niet maar wat ga je daarna ermee doen, en bovenal hoe pak je het aan?
Gewoon rustig opbouwend bezig zijn is volgens mij geen enkel probleem. Je hoeft er toch geen uren op te zitten, hoeft niet in een zware bak te rijden of andere hele zware dingen mee te doen? Ook zijn er paarden die echte laatbloeiers zijn, die er mentaal of lichamelijk nog niet aan toe zijn om aan te rijden. Ik denk dat je daar wat ervaring voor moet hebben om dat te herkennen en in denk dat je daar ook geduld mee moet hebben en er nog niet op moet gaan zitten.
Wetenschappelijke onderbouwing is er naar mijn weten niet echt van maar als je een beetje gezond verstand hebt, zal je weten dat je met een jong paard anders omgaat dan eentje van 10.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:01

Ten eerste zou ik persoonlijk eerst kijken of het paard er met 3 jaar wel klaar voor is, Zo ja zou ik hem na het 'inrijden' indd weer terug op de wei zetten dat hij nog even paard kan wezen ;)

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:57

ik zou hem denk toch terug op de wei zetten. Voor zoo'n paardje is het ook nieuw, een zadel een hoofdstel een ruiter.

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:08

Door rijden, maar niet iederedag intensief trainen

marvanill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:16

Ik ben met drie gaan inrijden, en heb hem daarna de hele winter rust gegeven om hem daarna weer op te pakken, heb er natuurlijk wel wat mee gedaan, zoals beetje op de weg en wandelen enz

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:36

Ik ga mijn bijna 4 jarige nu beginnen met zadelmak maken/inrijden. Ik doe hem niet terug naar de wei maar dat is omdat hij overdag het hele jaar door buiten staat in de kudde. Dus van het voorjaar/zomer vooral het bos in en van de winter pas in de bak.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:47

Doen ze ook bij een ijslander stal die ik ken, daar worden ze isgereden en daarna mogen ze er een jaar over nadenken en daarna worden ze verder door gereden, vindt het wel grappig dat ze de paarden laten 'nadenken over wat ze willen'. Ik vind het zowizo belangrijk niet te vroeg in te rijden, vooral omdat de groeischijven ook nog niet dicht zitten.

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:31

wij zijn nu echt bezig met het inrijden en die van ons wordt in juni al 5. Wel heeft ze veel meegemaakt, mishandeld en ondervoed. Hebben der gekocht toen ze 1,5 bijna 2 was. Echt nog een klein hummeltje met geen respect en geen manieren. We hebben der echt gered, toen ze op stal kwam d88 we ook echt wat hebben we op onze hals gehaald. Het heeft veel tijd en geduld gekost voor ze ons vertrouwde... Maar we zijn er! Nu wil ze alles voor ons doen, ze vertrouwd ons. We hebben nu een nieuwe instructeur, een hele fijne, super rustig. Vandaag voor t eerst met haar 'les' gehad. Sterre aan de longeerlijn en hij hield haar vast (wat ze normaal niet zou pikken) maar ze was ontzettend rustig. Weer een nieuwe manier van longeren geleerd vandaag, voorwaarts neerwaarts, ze liep zo ontzettend ontspannen. Linksom/rechtsom en toen was t moment daar... erop... eerst hangen, deed ze goed, zei ie ga er maar op. En toen meteen weer de aan de longeerlijn, wat voor haar de eerste keer was met iemand erop, hadden steeds ernaast gelopen. En ze was braaf, leek wel een ander paard, en nog steeds zo ontspannen, ze schrok ff van iets in de bosjes, ze schiet vooruit en toen was ze meteen weer terug in haar ontspannenheid, echt geweldig.
Wij hebben dus bewust gewacht met inrijden maar daar plukken daar nu wel de vruchten van.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:45

piezze schreef:
Het inrijden op de derde is volgens mij het probleem niet maar wat ga je daarna ermee doen, en bovenal hoe pak je het aan?
Ik vind dat je daar ook een heel goed punt hebt... Die van mij word volgende maand drie en sinds twee weken onder de man... Stuur, rem en een beetje gas zitten er op en vanaf dat moment gingen we lekker naar buiten. Half uurt - drie kwartier. Lekker stappen, drafje meenemen en we zien wel waar we stranden. We bouwen het lekker op zo. Heb geen haast en hoef niet gelijk een proef te gaan rijden... Relaxed beginnen, kijken naar m'n paard, wat geeft ie aan...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:41

Mijn ruin wordt in juli drie, dan mag hij eens rustig aan het 'werk', dat wil zeggen aan een longeerlijn leren op stemcommando's stap/draf/galop op te volgen, wat spieren op te bouwen en te leren dragen. En dan zien we wel. Zoals hij er nu uit ziet kruip ik er nog laaaaang niet op, het is nog zo'n gup. Groot, zwaar en best heel 'af', maar toen ik er laatst een zadel op legde bleek maar weer eens dat hij écht nog maar twee is :')

Ik heb geen haast, hij staat lekker 24/7 het hele jaar door in het land samen met zijn mams en andere paarden. Hij gaat zo'n 1x per week een uur mee wandelen, soms met zijn mams mee, soms alleen. Verkeersmak, koemak, hertjesmak, kindertjesmak, hij is het allemaal al. Wandelen vindt hij fantastisch, lekker aan een lange lijn samen ontdekken.

En als hij deze zomer er nog niet klaar voor is, dan kijken we volgend voorjaar wel weer. En anders mag hij nog langer doorkleuteren. Ik heb de tijd :)

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:08

iedereen heeft er idd een andere mening over. Mij lijkt het t beste om gewoon rustig verder te rijde en hem niet te veel te belasten gewooon 1 tot 2 keer in de week rijden zo blijft het paard gewent en ontwikkeld toch de spieren meer