Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:09

Nooit. Op mijn paardje iig niet. Dat is totaal niet nodig!
Voor een ander paard zou ik ze (met toestemming als het niet mijn paard is) pakken wanneer hij gewoon níet aan het been is! Eerst zou ik het wel zonder proberen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:13

Ik zou dus nooit met sporen rijden om m meer aan het been te krijgen. Maar da's voor iedereen persoonlijk. Ik gebruik ze om hulpen te verfijnen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:15

Het is toch wel heel erg sneu dat mensen sporen gebruiken om hun paard aan het been te krijgen, dan is er iets niet goed gegaan met de basis, vooral 'jouw' basis. Het getuigt van weinig ruitergevoel en rijkunst.
Als je je paard beleerd moet hij vooral op zit reageren, ondersteunend met stem, been en teugel. Een 'ouder' paard wat niet aan het been is ga je rijden alsof je hem aan het beleren bent. Niet sporen aandoen omdat een mens een fout heeft gemaakt en je het zo snel mogelijk recht wilt breiden. Het is geen fout van het dier.

Als ik buiten rij, spring, cross rij of gewoon een beetje aan het rommelen ben zoals slalommen om pionnetjes heen, over zeiltjes heen en meer van dat soort 'onzin', rij ik zonder sporen, paarden staan prima aan het been. Train ik voor wedstrijden rij ik met gekartelde wielsporen. Ahhh zielig? In tegendeel. Een knopspoor schuift over de huid en zelfs bij correct gebruik niet prettig en kunnen de huid open trekken, vooral omdat degene die ermee rijd denkt dat het vriendelijke sporen zijn. Mijn wieltjes rollen een stukje over de huid, bij onkundig gebruik (het zogenaamde prikken ofwel 'hakken' in het paard) kunnen deze sporen zeer veel schade toebrengen dus weet wel waar je mee bezig bent. Zoals met alle hulpmiddelen; in verkeerde handen/benen kunnen ze veel meer kapot maken dan dat ze goed doen...
Ik gebruik mijn spoor nauwelijks, alleen om mijn hulpen te verfijnen en op het juiste moment (kleinere beenbeweging nodig), op de juiste plek (dat kan ik fijner afstemmen dan met mijn in vergelijking grote kuit) en met de juiste dosering (heeel klein dus) de juiste hulp te geven. Ik heb dan ook nooit commentaar gehad op mijn spoorgebruik en ik rij ook zo (ook thuis) dat ik dat nooit hoop/verwacht te krijgen.

Het maakt overigens niet uit dat je vanaf het M sporen om moet, je hoeft ze niet te gebruiken he! Als je M rijd mag ik hopen dat je je benen dusdanig stil kan houden dat je niet per ongeluk prikt of duwt en dus hangt je onderbeen dan rustig af en je spoor ook? Ik rij regelmatig een uur terwijl ik in dat uur mijn spoor 2 keer aanleg. Veel dingen doe ik nog zonder spoor omdat ik mijn been nog wel eens te fel in laat komen (vooral bij wissels), daar ben ik aan aan het werken. Eerst controle dan verfijnen met de spoor.

Ik zou me kapot schamen als ik wat spoor zou geven en mijn paard zou vooruit schieten...

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:16

Ik snap dat nooit helemaal om de hulpen te verfijnen en niet voor aan het been te krijgen. In principe verfijn je je beenhulpen toch?? Zijgangen e.d. gaan toch aan adhv beenhulpen??

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:17

euh ja??

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:19

Ik snap je post niet helemaal jouke_h

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:20

Dus als je paard aan het been is dus ook voor zijgangen e.d heb je ze dan nodig?? IMO is een paard aan het been als ie op alle mogelijke manier op je been reageert.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:20

Dus wat heb je dan nodig om te verfijnen??

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:24

Wat is jouw probleem dat men ze gebruikt? Ik vind het bijvoorbeeld fijn om met sporen te rijden, fijner dan zonder. En daarbuiten. Ik mag op wedstrijd niet eens zonder rijden

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:26

Nee ik zeg niet dat ik het een probleem vind zeker niet. En dat weet ik aangezien ik ook wedstrijden heb gereden en heb ze zelf ook gehad. Maar dr wordt zo snel aan sporen gedacht terwijl er nog een hele hoop aan de basis veranderen zodat je paard op de hulpen kan reageren

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:26

Natuurlijk, gaat ie ook zijwaarts/appuyeren/SB op mijn kuit, daar gebruik ik mijn spoor ook niet voor, meestal wel voor de werkpirouettes en dergelijke. En bijvoorbeeld bij een oefening waarbij je het binnenachterbeen wilt 'laten staan'.
Je moet het zo zien, tenmisnte dit is een vrij begrijpelijk voorbeeld zoals mijn instructeur het ooit aan mij heeft uitgelegd: je neemt een A4-tje met allemaal ruitjes (wiskunde blaadje) dit stelt de buik van het paard voor. de beste hulp zou zijn als je je been aan zou drukken op het 12-de vakje van de 9-de rij, zo klein zou je hulp moeten zijn, in plaats daarvan druk je je kuit op vakjes 4 t'm 20 van de 4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14, en 15de rij. Met je spoor kan je vakje 11 en 12 aanraken op de 9de rij. Dan is je hulp toch veel effectiever? Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb vertelt...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:32

Met een spoor kan ik tenminste mijn paard even goed voorwaards maken, of juist hem even extra opzij zetten..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:23

voorwaarts moet ie voor je kuit zijn, daisies. als dat niet zo is, moet je even een pas op de plaats maken zonder spoor en door middel van overgangen en tempowisselingen zorgen dat je paard alert en vlug wordt. dat doe je niet door met je spoor te porren.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:26

Mijn paard is goed voor mijn kuit, maar als ik net dat extra eruit wil halen rijd ik met sporen. En ik ridj niet dagelijks met sporen. Zonder sporen krijg ik er ook alles uit wat ik wil. Maar mét sporen gaat het voor mijn gevoel altijd net even wat fijner. En ik por niet met mijn sporen, nergens voor nodig hij is actief genoeg. Maar soms mag hij nog wel wat sneller voor mijn been

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:33

Zeg dat dan direct ;)
Om m sneller voor t been te krijgen, krijgt de mijne gewoon kuithulp.. Als dat niet genoeg is, krijgt ie een tikje met de zweep. Komt geen spoor bij kijken.
Ik gebruik de spoor praktisch alleen tijdens oefenigen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:36

Mijn paard heeft echt een vreselijke hekel aan de zweep. Dat komt doordat ik zijn slechte been vaak bij tikte. Daarom rijd ik alleen met groffe gladde wieltjes. En je kan ook kuithulpen geven ook al rijd je met sporen, ik prik niet in zijn huid met de sporen.

Ik ben soms niet zo duidelijk :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:41

Nee, dat beweer ik ook niet. Hak is altijd laag, dus je raakt m niet constant. Ik rij mijn paard ook met sporen hoor. Gewoon van die normale 30mm sporen. Paard is praktisch altijd met sporen gereden. Ze is nu 19. Probeer af en toe nog wel zonder. Lukt ook prima hoor, maar merk tijdens oefeningen dat het spoortje beter werkt (verfijnder).

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:45

Zo hoort het ook. En wat voor last zal een paard er van hebben als je het correct gebruikt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:48

Mag ik vragen waarom je met wieltjes rijdt? Wat is het voordeel t.o.v. gewone sporen? Ik heb er namelijk niet zoveel verstand van en heb altijd met deze of kortere gereden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:51

Naar mijn idee prik je minder. Mensen vinden het vaak onvriendelijk. Ik vind groffe wielspoortjes (6 mm) juist vriendelijker dan staafjes. De druk wordt meer verdeeld :j

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:52

hmm ok.. maar dan moet je wel een heeuull stil been hebben toch?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:54

Het is en blijft mijn mening. Als je een hele onrustige been ligging hebt kan je beter niet met sporen rijden. Iedereen vindt wat anders fijn. Ik zweer bij wielsporen. En mijn sporen zien er heel wat uit, maar het stelt niks voor..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:57

ilse86 schreef:
Mag ik vragen waarom je met wieltjes rijdt? Wat is het voordeel t.o.v. gewone sporen? Ik heb er namelijk niet zoveel verstand van en heb altijd met deze of kortere gereden.

Ik quote mezelf maar even:

Train ik voor wedstrijden rij ik met gekartelde wielsporen. Ahhh zielig? In tegendeel. Een knopspoor schuift over de huid en zelfs bij correct gebruik niet prettig en kunnen de huid open trekken, vooral omdat degene die ermee rijd denkt dat het vriendelijke sporen zijn. Mijn wieltjes rollen een stukje over de huid, bij onkundig gebruik (het zogenaamde prikken ofwel 'hakken' in het paard) kunnen deze sporen zeer veel schade toebrengen dus weet wel waar je mee bezig bent.
Zoals met alle hulpmiddelen; in verkeerde handen/benen kunnen ze veel meer kapot maken dan dat ze goed doen...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:58

O, ik val je ook niet aan hoor! Ik ben alleen nieuwsgierig naar de mogelijkheden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:59

Dank je bonita. Er zijn zoveel verschillende soorten sporen dat ik gewoon niet meer kan beoordelen wat voor mij het meest geschikt is.