Vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:56

FaberSmid schreef:
setteke heb ik geschreven dat ik niet persoonlijk gezien en gesproken heb? U gaat daar net als anderen van uit, waarom is een raadsel.
Wat bedoeld u met u laatste zin?

Paardentango u kan alles wat u schrijft blijven goed schrijven, maar u blijft geheel mis schieten.

Als je het zelf schrijft, ga ik ervan uit dat je de waarheid schrijft (zie stuk hierboven), mijn quote van jouw geschreven tekst en mijn antwoord. Nu ga ik me afvragen, wat er allemaal waar is van je geschreven tekst. Je schrijft nooit op een (dressuurpaard) te hebben gezeten en geeft Perenboompje de "schuld". Je schrijft koffie te drinken bij mw. van Grunsven en dhr.Jansen en ontkent ze persoonlijk gezien en gesproken te hebben, heel moeilijk, tenzij je met het overige personeel apart je koffie te hebben gedronken (zie hierboven). Bij mij val je gigantisch door de mand, ze zeggen, geen gel"l, klets maar wat. Waarom ga ik ervan uit, net als anderen, omdat je net doet alsof. Daarna ga je ontkennen, maar er staat geschreven tekst, door jezelf, FS in dit geval.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:20

Zippje, wat is tekst en schrijven toch leuk. Zou rechten gaan studeren, was al ingeloot, maar haalde net mijn VWO niet. Even off-topic, maar vind je reacties leuk. Desondanks kan ik niet reffereren aan de grootse uitvinders van de klassieke dressuur, wat FS, de Proffesor, Ka..., Clarence, Modie, HC, Paardentango, etc wel kunnen. Maar niet getreurd, ik wacht op mijn beurt. Logisch nadenken is volgens mij het grootste goed, in de praktijk iets doen, wat bijna niemand je nadoet, is van deze tijd. De moderne tijd, van haat en nijd, waaronder menigeen lijdt, de tijd van verleden tijd, klassiek is ouderwets, het moderne "dressuurpaard" inmiddels nieuwerwets. Met andere gebruiksaanwijzing, waarom zouden we bij het paard achter moeten blijven op de ontwikkeling?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:06

Mooi verwoord Setteke....daar zit nog eens wat in.
Logisch en vriendelijk nadenken. Refereren kan helpen, maar wees authentiek.
Sinds vrouwen zich met paarden zijn gaan bemoeien is er wel wat veranderd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:19

Paardentango, het hedendaagse dressuurpaard is (gelukkig) ontwikkeld tot een soms wat te heet paard, maar daardoor wel door een vrouw te bedienen. En over het algemeen hebben vrouwen meer geduld (kinders). En wie niet sterk is, moet slim zijn...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:38

Precies !

Vrouwen kunnen meerdere dingen tegelijk, b.v. denken èn voelen.
;)

KiWiKo

Re: Vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:42

vrouwen zijn veel gevoeliger dan mannen :) , vandaar dat de boeken geschreven in de prehistorie vandaag de dag absoluut niet meer ter zake doenend zijn :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:52

Nou of ze niet ter zake doend zijn weet ik niet zo zeker.

Maar dat wij wel beter zijn in 'tussen de regels doorlezen' weet ik héél zeker !
;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:27

Ben misschien tikkeltje eigenwijs (hebben vrouwen meer? last van), heb een boek van Ernest van Loon, iets over hoef en beenafwijkingen, iets over gymnastieken met je paard en plenty hengstenboeken. Blader het wel door, maar lees liever tijdschriften van nu, luister liever naar (bijgeschoolde) dierenartsen, clinics of ga kijken bij het losrijden op nivo. Probeer zelf dingen uit, voel ze aan. Meegaan met de tijd en niet blijven hangen in het verleden. Met alle respect voor de grootmeesters van toen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:50

Mijn interesse voor meer wilen weten kwam ook pas veel later toen ik me meer dingen ging afvragen, meer naar het waarom?
Ik was een pony rijder, kon dingen in volle galop van d egrond oprapen,maar dat werd niet gewaardeerd in Deurne. Daar kwamen de eerste vragen naar het waarom?
Waarom doet men iets op een bepaalde wijze, waarom moet ik zo trekken en het paard zo raar lopen, waarom ? En jaren later hoe leer ik die piaffe aan en waarom moet dat zo?
In combinatie met levende paarden, die de beste antwoorden gaven op wat ze wel en niet begrepen, èn wat ze er van vonden, blijf ik op zoek naar aanleiding van steeds weer nieuwe vragen, waarom doet men het zo? En hoe zie ik dat.
Waar komt het vandaan, en aangezien paarden niet echt heel veel zijn veranderd sinds pak 'm beet het jaar 0. Ga je vanzelf terug als je meer wil weten.
Daarom werd ik pas later, na mijn 35ste nieuwsgierig naar de oudere beschreven praktijk werken. Er zijn er waar ik niet doorheen kom. Bij Francois Baucher gaan mijn nekharen als na 20 pagina's omhoog, en bij herr. Steinbrecht denk ik :O maar toch, ik wilde weten en begrijpen hoe zijn dat dan zagen.

Ik was, ben...ook vrij eigenwijs, een lastige leerling en heel sceptisch (geworden). Nu weet ik dat het wiel al lang uitgevonden is, er zijn vele 'moderne' varianten die niks nieuws zijn. Maar oude ideën in een commerciele jas.

Wat ik nooit hoop kwijt te raken is mijn gevoel, want ik leef nu en de paarden hier ook. Dagelijks leren we van elkaar, en ik ervaar het aLs een geschenk met hun samen te mogen leven. Van en met hun te leren, hun vriendelijkheid, hun bereidheid om samen te 'spelen' en zo onze persoonlijkheden te ontwikkelen.
Ja dat vind ik mooi, en heel veel andere mensen doen ook hele mooie dingen. Voor mij zijn paarden echt een paradijs om mee om te gaan.
Wij hier met zijn vijven. Elke dag opnieuw, in rust. De drie jonge jongens (lévende hengsten), de merrie en ik..(= wat te veel)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:48

He Paardentango, moest glimlachen om je bericht, gebeurt helaas niet zo vaak op Bokt. Uiteindelijk gaat het er toch om hoeveel plezier (maar ook zorgen, voor het tegengewicht) je hebt met deze machtige beesten. Ze kunnen je doodslaan of bijten in een oogwenk, maar ze zijn oh,zo bereid om met je samen te werken. We werken wel samen met een dier (vluchtdier) van 4, 5, 600 kilo. Ze mogen ons alles kosten, maar wij hebben ze maar gedeeltelijk op "Boktvoorwaarden". Ik zie moderne dressuur ook niet als "commercieel", maar als iets wat nu gewoon gebeurt (of het oud is en in een nieuw jasje is gegoten, maakt mij niet uit). Als je gaat citeren en dat kan je, doe ik niet mee. Maar geniet van je sport en je beesten!

Kiwiko, wij hebben absoluut meer gevoel, of dat altijd in ons voordeel werkt, betwijfel ik.

Waar blijft eigenlijk de TS?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:31

Peerd aan het beslaan? Zou een leuke smiley op willen hangen aan dit bericht, maar weet niet hoe?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 02:34

Tot morgen...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 07:56

Setteke u kunt in de berichten terug lezen dat het onder anderen perenboompie was, die schreef dat ik als hoefsmid nooit op een paard heb gezeten. Dat is geen kwestie van schuld geven, dat maakt u er van.
Waar ontken ik dan niet persoonlijk gesproken te hebben? Dat werkt nog al moeilijk voor een hoefsmid, geen persoonlijk contact? En waarom zou een hoefsmid geen persoonlijk contact en koffie kunnen drinken "buiten" zijn werk om?
Ik kan er niks aan doen dat keer op keer de verkeerde conclusies en veroordelingen worden geveld. En dat er maar voor mij maar wordt bepaald wat de waarheid wel of niet is, die waarheid zijn vaststaande feiten. Het maakt mij dan ook geen sier uit of u de waarheid zal geloven of niet. U schrijft tegenstrijdig in uw tekst, u gaat uit dat ik de waarheid schrijf en dan komt uw maar.
Heeft u contact opgenomen met de sportbonden Nederland, Duitsland en USA om gegevens op te vragen en te controleren? Heeft u zwart op wit dat de gegevens niet kloppen van geen kant? Is het u niet opgevallen dat juist in en na dat tijdsbestek, steeds persberichten komen? Is op de nieuwspagina en forum na te gaan welk tijdbestek dat is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 07:59

FS jij bent niet de smid van Anky :)

ik weet niet of je ooit op een paard hebt gezeten, zo ja dan is het treurig gesteld met je praktijk kennis.

de cyclus van persberichten hangt nauw samen met de wedstrijdkalender.......... das heel normaal lijkt me :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:14

Vind het enorm knap die autodidaktische mensen, allen dat is naapen, en het gevoel kan zeker bij rijden en andere technische sporten weldegelijk de boel bedonderen.
Met gevoel tegenover u paard, maar wel een richtlijn, en moderner en met de tijd meegaan, heeft niets met de hulpengeving en de reflexen van de paarden te doen.
Juist het losrijden is blijven steken tot verkruppeld, daar is niemand aan het rekken en strekken, of bijna niemand.
Hup de bak in en rondje stap en draven.
Dat wisten de Grootmeesters al, Baucher en Fillis Flexion.
Steinbrecht begin in stap te "werken".
Zo gek als de hedendaagse mens waren ze werkelijk niet, alleen allemaal willen ze het wiel nieuw uit vinden.
Is de mens verander de laatste 200 jaar??
Het enige ze worden ouder, maar helaas niet wijzer, laten nog over een langere tijd rotzooi achter.
Wij mensen hebben niets maar ook niets uit het verleden geleerd, voeren nog altijd oorlog.
Alleen met Kerst moet dat allemaal even terzijde geschoven worden.
En met rijden is dat dito, opeens voldoen de biomechanische wetten niet meer, en is het paard naar uw zeggen anatomisch veranderd, dus wij moeten anders rijden????
Nee de mens is gewoon om dingen te willen veranderen, of dat goed is, nee zeker niet voor de paarden.
Vaststaande dingen kan men niet veranderen, net zo als 1 + 1 Twee is.
Men heeft Klassieke Dressuur, die gemodeniseerd modern Klassiek heet Circus dressuur/Vrijheidsdressuur.
Alle hebben wat met elkaar verenigd, en dat is het paard.
En de dressuur die tegenwoordig in de "Piste" gereden wordt is een slechte Circus dressuur, poedeldressuur.
Waarom, omdat de paarden met de voorbenen meer aktie aantonen dan de achterbenen, en dat wordt omschreven als het gevolg van poedeldressuur.
Dat is "ouderwets" dat weet ik, maar ben er trots op dat te zijn, en heb geen angst daarvoor, wie het oude niet eert is het nieuwe niet weert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:18

en kan derhalve in de huidige sport niet meer meekomen waardoor men er maar tegenaan gaat schoppen, das altijd makkelijker dan toegeven dat het niet meer lukt toch?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:47

setteke schreef:
Zippje, wat is tekst en schrijven toch leuk. Zou rechten gaan studeren, was al ingeloot, maar haalde net mijn VWO niet. Even off-topic, maar vind je reacties leuk. Desondanks kan ik niet reffereren aan de grootse uitvinders van de klassieke dressuur, wat FS, de Proffesor, Ka..., Clarence, Modie, HC, Paardentango, etc wel kunnen. Maar niet getreurd, ik wacht op mijn beurt. Logisch nadenken is volgens mij het grootste goed, in de praktijk iets doen, wat bijna niemand je nadoet, is van deze tijd. De moderne tijd, van haat en nijd, waaronder menigeen lijdt, de tijd van verleden tijd, klassiek is ouderwets, het moderne "dressuurpaard" inmiddels nieuwerwets. Met andere gebruiksaanwijzing, waarom zouden we bij het paard achter moeten blijven op de ontwikkeling?

Goed gezegd Setteke!! Ik trek me de aanvallen van FS en de Prof ook zeker niet persoonlijk aan. Ik weet wel beter hoe ik met paarden omga. Ik ben het zeker niet met alles en iedereen eens maar pik van iedereen iets mee, of het nu Anky, michael Whitaker of een oude meester is.
Ik heb alleen zo'n vreselijke hekel als er neerbuigend wordt geschreven door de heren. Hun waarheid is volgens hen de enige.

Off topic: Je kan toch ook HBO-recht gaan studeren? Ik werk als griffier in strafzaken op de rechtbank in Amsterdam en heb geen meestertitel.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:54

Gaan de heren FS en Prof nog naar jumping amsterdam a.s. zondagavond? Uitgelezen kans om edward en HP te bekijken in een clinic die ze geven.
Ik ga sowieso genieten van alle spring en dressuur en tuigpaarden die weer voorbij komen in de Rai en ook zeker van de ruiters en amazones die er op/achter zitten.
En ook in de Rai is het losrijden voor iedereen toegankelijk..... dus heren grijp uw kans

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:00

Naapen is alles wat met paarden te maken heeft.

Nadenken is iets anders.

Wat me ook in de afgelopen 40 jaar paarden is opgevallen is dat die mensen die ik goede trainers/ruiters vond werkten met een hart voor paarden. Alles deden vanuit hun hart en in de samenwerking met het levende paard met verstand en beleid. Vanuit een passie voor het paard als paard. Zoekend naar wat bij dat ene paard paste.

Dat zijn vaak sympatieke mensen die zeker niet veroordelend zijn zoals sommige verstokten dat wel zijn. Diegenen die zich superieur opstelden kwamen en komen zichzelf vanzelf tegen. Bijvoorbeeld als ze een meer gevoelig paard troffen of een mens die zich niet laat kleineren.
Daar komt ruzie van ja, alleen ik snap dat wel, de superieuren zelf niet.

Doe mij maar de mensen die ècht wat kunnen en die net als ik, nieuwsgierig en blijven een brede belangstelling hebben voor alles wat met paarden te maken heeft. Paardjes in de krul rijden, omdat het zo hoort daar kan ik geen bewondering voor opbrengen. Dat is inderdaad dom en onnadenkend naaapen.

Ik blijf er gevoelig voor, de superieuren en zichzelfoverschattenden die roepen IK WEET HET ALLEMAAL, of de èchte wijzen.

Het klopt ook wel, want als je een paard tot op het hoogste niveau wil opleiden trainen kun je niet doorlopend zeggen dat het paard het niet snapt of verkeerd doet. Daar komt ruzie van en het paard zal op den duur gaan staken.

Autodidakt grinnik... :+ Eerst vragen, dan concluderen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:50

Er wordt steeds gesuggereerd dat men star is, omdat men overtuigd is van de moderne dressuur dat die alle mogelijkheden aanbiedt met de hulpen en de varianten daarvan.
Alles weten doet men nooit, uitgeleerd is men nooit aangezien er geen paard gelijk is, dus daarom vind ik het vreemd dat velen zeggen ik moet iets anders verzinnen en leer het met trucjes, dan is voor mij het paardrijgevoel er niet.

Alleen de moeilijkheden die men tegen komt zijn alle op te lossen, dat staat buiten kijf.
Het gevoel ontwikkelen en oplossingen vinden met de mogelijkheden van de moderne klassieke dressuur, de hulpen die men geleerd heeft die goed toe te passen en op het juiste moment.
Dat is het verschil tussen de "normale" ruiter en de betere ruiter het aanvoelen van het paard.
Ieder paard reageerd iets anders of gevoeliger of ongevoeliger en dat nog verschillend bij verschillende oefeningen.
En daar ligt nu juist het verschil, de intonnatie van de hulpen en het tijdpunt van deze.
Maar het rijtechnische is het gelijke(de hulpen).
Men dient eerst de techniek te beheersen en dan komt het gevoel met rijden.
Het komt niet vanzelf aanwaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:53

Interessant :)

Ik denk dat zowel vrijheidsdressuur als moderne dressuur en circusdressuur veel op gehoorzaamheid werken.

Dit is mijn ogen (qua rijden) niet de bedoeling.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:10

O, nee niet iedereen is star, dat is zuiver persoonlijk naar u en uw trouwe dienaar FS toe.

Reagerend op een, voor mij, wat vreemde instelling die ik niet bepaald 'wijs' vind maar helaas sterk aanvoelt als star.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:26

Paardentango schreef:
O, nee niet iedereen is star, dat is zuiver persoonlijk naar u en uw trouwe dienaar FS toe.

Reagerend op een, voor mij wat vreemde instelling die ik niet bepaald 'wijs' vind.

U verondersteld steeds wat velen doen, uw kent niet wat ik doe met paarden, en waarom steeds dat vergelijk met mijnheer FaberSmid.
Rijden is geen Black Magic, iedereen kan leren om op een paard te zitten, weinige leren echt rijden.
Arrogant zijn die, die denken uitgestudeerd te zijn en van andere methoden overal het "goede" eruit te pikken.
Waarom zijn er zoveel "stromingen"?
Dat komt naar mijn inziens omdat er nog weinige zijn om de lange weg te bewandelen, en vooral het geduld niet op kunnen brengen.
En het paard te veel gezien wordt als een sportinstrument net als een tennisracket of iets dergelijks en niet als een levendwezen.
Dan vermenselijke velen weer de paarden, dat is dan weer de extreme tegenhanger.
Goedrijden is een gevoelszaak, maar rijden is ook zijn gevoelens in toom houden.
Men kan beter zijn paard op de wei zetten, als hem te rijden wanneer men innerlijk er niet voor bereid is, men kan niet zeggen ik ga een uurtje rijden, vaak is het korter, vaak is het langer.
Het aanvoelen van het paard.
Maar rijden de hulpen zijn totaal op het biomechanisme van het paard aangepast, en passen ook bij ons.
En deze moeten uit een onafhankelijke zit gegeven worden, en wanneer men dat heeft of kan, dan komt er een grote dosis gevoel bij of men werkelijk het kan aanvoelen.
Maar dat is logisch, dat is juist het boeiende.
Geen mens is gelijk, en geen paard, en met die twee werk ik dagelijks, en daar leert men nooit uitgeleerd.
Alleen als ruiter en paard met elkaar werken zou men toch duidelijke afspraken moeten maken.
En deze afspraken zijn de hulpen.
En die kan iedereen leren, alleen de meeste kunnen het naar jaren slechts op 1 paard of met 1 paard.
Het verschil van een nadenkende en gevoel volle ruiter/amazone is dat deze aanvoelt hoe snel, hoe weinig of hoeveel men kan vragen.
Daarna is het net als met een jong paard, van grove hulpen werken naar steeds kleinere en effectievere hulpen en combinaties daarvan.
En dat kan niet iedereen, daar zijn er maar weinige van die dat kunnen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 19:33

Paardentango schreef:

Reagerend op een, voor mij, wat vreemde instelling die ik niet bepaald 'wijs' vind maar helaas sterk aanvoelt als star.

Lucht het u nu op dat natrappen? Waar blijven uw goede voorbeelden doet goed volgen? U schrijft steeds tegen uw eigen principes en overtuigingen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 08:51

FaberSmid schreef:
Paardentango schreef:

Lucht het u nu op dat natrappen? Waar blijven uw goede voorbeelden doet goed volgen? U schrijft steeds tegen uw eigen principes en overtuigingen.

En waar blijven uw antwoorden op al onze vragen? Ben nog steeds erg benieuwd naar u theeleutjes met Anky en consorten