Zelf als onervaren een paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:31

superwoman schreef:
Dus is de pony niet stout, maar moe(s)t jij meer leren om je pony voor te zijn en dus niet de ruimte te geven...
pony's/paarden kunnen idd wel eens stout zijn, maar een goede leider gebruikt die energie in zijn voordeel. Aangezien hier wat personen zijn die nog steeds denken dat het (jonge) paard stout is en gestraft moet worden, wou ik dat even rechtzetten ;) want dat werkt natuurlijk niet erg motiverend voor het (jonge) paard.

Straffen deed ik niet hoor, daar zorgde Kiwiko (mijn toenmalige instructrice) wel voor ;)
Ik moest inderdaad leren om Levi niet de ruimte te geven om zijn grapjes uit te kunnen halen, maar op sommige dagen was hij wel echt stout hoor en dan ging Kim er eventjes op om ietwat duidelijker te zijn dat zulk gedrag niet getoleerd word/werd.

Dat is dan ook het grote voordeel van goede begleiding. Op deze manier kan het bijna niet fout gaan. Een goed grondpersoon bij je hebben die je constant begeleid, weet waar hij/zij het over heeft en ook zonodig even zelf kan opstappen om jouw en je dier op weg te helpen. Of om iets te laten zien als het niet wil lukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:39

Ik heb er niets op tegen als je een pony op jonge leeftijd wat basis bijbrengt, maar dan wel met beleid. De waarde of aanschaafsprijs van de van de pony maakt daar helemaal niets ui, elk dier verdient de beste opleiding. En om van begin af aan een plan B achter de hand te hebben mocht het mislukken betekend al dat je niet zeker van je zaak bent.

Dus op jongere leeftijd beginnen: niets mis mee, mits je weet wat je doet. En iemand zonder ervaring weet niet wat hij doet. Afblijven dus.

Een vergelijkbare discussie is al eerder geweest, kijk even hier:

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-12-09 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zelf als onervaren een paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:41

Ik denk maar zo, wat kun je als onervaren iemand aan een paard leren dan? Je weet er niets van, dus kun je het de ander ook niet leren.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:49

Onervaren... Wat is onervaren?

Ik ben een enorme sch*tert als het op paarden aankomt. Erop en ernaast, als een paard een beetje gek doet, hou ik het voor gezien. Daar ben ik héél eerlijk in... Zadelmak maken en mee inrijden, heb ik wel enkele keren gedaan. Ondanks dat ik dus 7 kleuren sch**t. :+ Maar als je mij vraagt of ik een ervaren paardenmens ben, dan weet ik niet wat ik daarop moet zeggen...

En wat koop je dan als eerste paard? Juist ja, een veulen. Ben ik gek? Eigenlijk niet... Als je mij voor ik Tapioka kocht vroeg wat m'n plannen waren was het resoluut: opfok en dan laten beleren... Tapi heeft nooit in de opfok gestaan en zoals het er nu naar uitziet, ga ik haar ook zelf beleren.

Opfok heb ik haar niet naartoe gedaan omdat dat mij niet lekker zat. Ik had wat nare verhalen gelezen, Tapioka was een heel onzeker en bang veulen en ik wilde toch wel af en toe wat met haar doen. Ze heeft overigens wel altijd met andere paarden gestaan hoor, voor iemand daar over valt. :)

Leuke is dat ik en Tapioka samen zijn gegroeid. Mijn paard kan bv. zo gek doen als ze wil, bang ben ik nog nooit van haar geweest. Van andere paarden nog steeds btw. :+ Ja, ook ik heb vast foutjes gemaakt in de opvoeding van mijn paard, maar als mensen bij mij langs komen vinden ze het allemaal geweldig a. hoe braaf mijn 2,5 jarige paard wel niet is en b. hoe geweldig onze band samen is. Voor ons is dat beleren niet zo 'n 'big deal'. Het is een logisch gevolg van de weg die we samen volgen. Ik zie dat beleren bij ons meer als het aanleren van een nieuw VD kunstje, dan dat ik het zie als 'het beleren van mijn paard'... Als je begrijpt wat ik bedoel. :)

Voor ons was bv. het zadel opleggen niet meer dan een dekje, deken, zeiltje, of whatever ik op haar rug drop... Longeren doe ik nog niet echt, maar de voorbereiding daarvan zit al in ons grondwerk. Wijken voor druk idem. Binnenkort gaan we een keertje hangen en dat blijft dan ook enkel hangen. Een tijdje later erop en dat blijft ook even daarbij. Omdat het mijn eigen paard is, heb ik geen haast en gaat het dus allemaal rustig aan.

Het fijne vind ik dat ik mijn paard ken. Hierdoor zal ik haar niet overvragen, want ik weet wanneer het te veel is...

Ik las hier ergens wat kun je als onervaren iemand een paard leren... Grappige is dat mijn vriend nougabollen van paarden weet, voor onze tijd wist ie amper hoe het eruitzag bij wijze van. En toch is hij degene die mijn paard ook dingen bijbrengt. Hij bekijkt alles op een praktische manier, los van het paard. En soms komt ie met héle goeie ideeën. :+ En het is ook geweldig om te zien hoe die twee met elkaar zijn.

Dus mijn idee is: het kan wel. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Veel info verzamelen en als je even niet weet hoe en wat, wel hulp vragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:52

Ineke2 schreef:
Straffen deed ik niet hoor, daar zorgde Kiwiko (mijn toenmalige instructrice) wel voor ;)
Ik moest inderdaad leren om Levi niet de ruimte te geven om zijn grapjes uit te kunnen halen, maar op sommige dagen was hij wel echt stout hoor en dan ging Kim er eventjes op om ietwat duidelijker te zijn dat zulk gedrag niet getoleerd word/werd.

Dat is dan ook het grote voordeel van goede begleiding. Op deze manier kan het bijna niet fout gaan. Een goed grondpersoon bij je hebben die je constant begeleid, weet waar hij/zij het over heeft en ook zonodig even zelf kan opstappen om jouw en je dier op weg te helpen. Of om iets te laten zien als het niet wil lukken.

Ik had ondertussen wel door dat jij het al wel begrijpt. (imo alleen een wat mindere woordkeuze :o )
Goede begeleiding is idd een "must". Ook vind ik dat deze begeleiding het al eens moet zijn met de aankoop van een jong dier.. (eerst kopen en dan de juiste begeleiding zoeken is véél moeilijker) En dan nog kan niet iedereen het (zelfs met goede begeleiding.) Basis/gevoel van de ruityer is ook belangrijk en wat ook heel belangrijk is, is het karakter van het paard.
Er zijn echt wel paarden waar ik niet aan zou beginnen, zelfs met goede begeleiding niet... Veel mensen weten hun eigen beperkingen niet :n en dat komt meestal gewoon doodat ze nog niet zo ervaren zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:57

Vie schreef:
Dus mijn idee is: het kan wel. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Veel info verzamelen en als je even niet weet hoe en wat, wel hulp vragen.

gevoel is ook heel belangrijk, want ik ken ook mensen die na jaren ervaring nog niet weten wanneer ze hun paard die ze denken te kennen overvragen en de signalen niet zien.
Zoals ik jouw verhaal lees, weet je juist meer dan je denkt/dacht.
BTW zou ik een onzeker en bang veulen ook niet in de opfok gezet hebben ;)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:59

Ja, gevoel valt bij mij een beetje onder denken/weten waar je mee bezig bent. Bewust zijn van... zal ik maar zeggen. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:03

Vie schreef:
Ja, gevoel valt bij mij een beetje onder denken/weten waar je mee bezig bent. Bewust zijn van... zal ik maar zeggen. :)

:j idd bewust zijn van is idd mooi omschreven :j

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 12:42

Ik denk wel dat we even het verschil nog moeten noemen. Het gaat hier om voor de kar zetten, NIET om zadelmak maken.
Ik heb haar nu 1 jaar en bijna volledig met rust gelaten. Ze was al gewend aan poetsen en aan een halstertje. Ik heb ze in een jaar tijd geleerd voetjes te geven en kappen en meelopen aan het halster over de weg (wel OF met mijn paard erbij OF met een extra volwassene of hooguit 500 meter alleen) Nu heb ik ze de eerste keer aan de longe laten wennen en dat gaan we zo langzaam opbouwen dat ze de commando's kent stap, draf, galop. Dan gaat ze (als het niet meer zo glad is) nog vaker mee aan de hand een wandeling maken, een 3x per week en pas als ze de commando's goed kan gaat er een hoofdstelletje om met een bitje om te kijken hoe ze daar op reageert. Op die manier wordt het langzaam opgebouwd en pas in de zomer verwacht ik er een keer een tuigje op te doen.
Het is dus niet zo dat ik er gelijk met 2 jaar een tuig op mik met alle gevolgen........Het gebeurd wel op het tempo dat ZIJ aangeeft!
Ik doe met mijn andere paard ook grondwerk en weet dat je geduld moet hebben. Uiteindelijk loont dat het beste. Als je nu gaat staan te drammen snappen ze er gewoon geen hout van wat je nu precies wilt.
Als ik op vragen kom dan zal ik ze aan mn vriendin vragen, zo niet, dan wel via het forum, alleen van het laatste verwacht ik meestal niet meer dan het antwoord: je moet een fiets kopen of je verpest het beestje, of oooh jee, weer een paard verpest of je moet proffesionele hulp zoeken. Ik hoop dat er dan mensen zijn die me wel ECHT willen helpen ;)
Daarnaast ga ik een mooi boekje kopen waar ook hele duidelijke dingen in staan. :D
Let maar op, over een jaar staan hier mooie fototjes van mn Shet voor de kar :D

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:08

Beleren voor de kar of onder het zadel is idd niet hetzelfde, maar je blijft wel bezig met het beleren van... Onder het zadel kan je je paard verpesten, voor de kar kan je je paard verpesten. Daar zit geen verschil in... En info zoeken is goed, maar met één boekje kom je niet ver. Kilo's lectuur, daar kom je nog ergens mee. ;)

Over het voor de kar zetten, ik heb een tijde een oude shet gehad. Weet niet of ie het kende (vorige eigenaren hadden hem al een aantal jaren en bij hen was het nooit gebeurd), wilde het met een pro uitproberen maar aangezien ik daar op voorhand al een aanvaring mee had en mijn kar+tuig er al een half jaar stond mooi te wezen was ik het zat. Iemand anders kon ik zo direct niet vinden en toen heb ik em zelf ingespannen.

Enige ervaring die ik had was sinds een paar maanden wekelijks met iemand mee gaan rijden + inspannen. Slim vind ik het niet van mezelf, had er eigenlijk te weinig verstand van. Het is goed gegaan, het was leuk... Maar soms deed de shet me toch twijfelen of ie het echt wel kende, ook al deed ie het 9/10 keer braaf. Er is nooit wat gebeurd, ik vertrouwde de pony, pony deed wat ik vroeg en ging met de oortjes erop mee. Maar helemaal 100% lekker voelde ik me er niet mee, vind dat ik qua mennen echt te weinig ervaring heb wat dit betreft en zal dus ook nooit iemand 'even helpen' om z'n pony in te spannen... Wat dat betreft help ik soms wel mensen met hun enter of twenter, daar voel ik me 'zekerder' over, of moet ik zeggen ervarener.

Waarom ik de shet dan toch zelf ingespannen heb terwijl ik eigenlijk beter weet? Ik ben wel iemand van mijn paarden, als er een probleem is zijn het ook mijn problemen... Maar met een ander z'n paard zou ik dan toch niet aan gaan prullen... Beetje vreemd geformuleerd, want nu lijkt het net of ik prul maar wat aan met mijn paarden. :+ Maar zo bedoel ik het niet. Ik ga heel bewust om met mijn paarden, ik ken ze, weet hoe ze 9/10 keer reageren (zijn en blijven dieren). Maar dat ik met mijn paarden vanalles kan bereiken, wil niet zeggen dat ik dat met andermans paarden ook kan.

Laat me het zo zeggen: ik ben ervaren, met mijn eigen paarden. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:26

Beleren voor de kar lijkt me eerlijk gezegd tien keer zo moeilijk, omdat je veel minder hulpen tot je beschikking hebt om een paard te controleren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:26

superwoman schreef:
Ook vind ik dat deze begeleiding het al eens moet zijn met de aankoop van een jong dier.. (eerst kopen en dan de juiste begeleiding zoeken is véél moeilijker) En dan nog kan niet iedereen het (zelfs met goede begeleiding.) Basis/gevoel van de ruityer is ook belangrijk en wat ook heel belangrijk is, is het karakter van het paard.
Er zijn echt wel paarden waar ik niet aan zou beginnen, zelfs met goede begeleiding niet... Veel mensen weten hun eigen beperkingen niet :n en dat komt meestal gewoon doodat ze nog niet zo ervaren zijn.

De begleiding was er niet bij aankoop van mijn pony, simpelweg omdat het niet mijn bedoeling was zo'n jong dier te kopen. :o
Hij kwam op mijn pad en ik kon hem niet laten staan... superfout zo'n impulsieve actie (ik was wel opzoek naar een paard overigens, dat dan weer wel...) maar ik was verkocht zodra ik hem zag. Qua karakter kon ik natuurlijk niet veel erover zeggen, maar wel dat hij erg "koel" in zijn koppie was. Hij schrok niet van een onverwachte klap op zijn kont, deed hooguit een oor naar achter. Verbaasd over wat er nu toch gebeurde. Liep braaf mee, gaf redelijk braaf zijn voetjes etc... Met de klinische keuring liep hij braaf zijn rondje op de volte aan de lijn, wat hij nooit eerder had gedaan. Hij snapte het ook niet best, maar deed toch braaf maar een poging en was helemaal blij toen de mensen om hem heen hem zo knap vonden :D :P

Door zijn karakter en de tijd die ik had om helemaal te leren kennen durfde ik dit wel aan. Tja ik heb echt wel met mijn handen in het haar gezeten soms, ook voor het zadelmak maken van hem. Het eerste jaar is hij niet in de opfok geweest. Van 3 tot zijn 4de jaar is hij wel de opfok ingegaan en in die tijd heb nog een oudere pony gekocht en daarmee heb ik prive les genomen bij Kim. Die tip kreeg ik van een vriendin die ook een jong paard had en die samen met haar aan het beleren was.

Die eerste les zal ik niet snel meer vergeten. Ik lag er binnen 10 minuten naast (van mijn oudere pony dan, was 16 toen ik haar kocht en had Z2 dressuur gelopen, gekocht als leerpony)... maar het klikte wel tussen Kim en mij, ik had iemand nodig die echt "mee reed" en mij daarbij aanmoedigde vooral als het spannend werd/word.

Overingens 1Boefje:

Mennen is imo "gevaarlijker" dan berijden, omdat je alleen de leidsels, je stem en een zweep hebt om te sturen als het (bijna) misgaat. Dat is veel minder dan als je erop zit en dit word wel eens onderschat. Er kunnen echt hele nare ongelukken voorkomen met mennen. Gevaarlijker omdat er een kar achterhangt.
Wat je allemaal opnoemt klinkt qua tempo wel oke denk ik, maar zoek alsjeblieft echt naar een instructtrice/instructeur om lessen te volgen en om je echt bij te staan mocht je tegen probleempjes oplopen. Het liefst iemand die dingen ziet voordat het een probleem word. Dat is waardevoller dan advies vanaf een forum of vanuit een boek.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 15:00

Ineke2 schreef:
Overingens 1Boefje:

Mennen is imo "gevaarlijker" dan berijden, omdat je alleen de leidsels, je stem en een zweep hebt om te sturen als het (bijna) misgaat. Dat is veel minder dan als je erop zit en dit word wel eens onderschat. Er kunnen echt hele nare ongelukken voorkomen met mennen. Gevaarlijker omdat er een kar achterhangt.
Wat je allemaal opnoemt klinkt qua tempo wel oke denk ik, maar zoek alsjeblieft echt naar een instructtrice/instructeur om lessen te volgen en om je echt bij te staan mocht je tegen probleempjes oplopen. Het liefst iemand die dingen ziet voordat het een probleem word. Dat is waardevoller dan advies vanaf een forum of vanuit een boek.

Mijn vriendin heeft in het begin er enkel een plank achter gehangen zodat haar paard de druk voelt. Nu loopt hij soms voor de eg. Het enige wat ze tot nu toe doet is de slee erachter. Er is nog geen karretje achter gehangen. Ze doet het overigens ook alleen maar in de wei. Ze raad aan straks iets heel lichts te maken waar je makkelijk vanaf kan, mocht het fout gaan. Als ik haar zo bezig heb gezien (zie foto beginpost) weet ze dus echt wel wat ze doet. Ik vraag haar ook hulp, ze komt maandag en gaat me ook vaker helpen.
Ik ben echt niet van plan opeens de weg op te gaan, daar wacht ik zeker nog wel een jaar of 2 mee! Maar in de weide oefenen lijkt me redelijk safe.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 15:08

Trouwens,

Ik zit wel in tweestrijd. Ik heb een prachtige draver staan die waarschijnlijk zo voor de kar kan :( Maar dan gaat de Shet weg. Ik vind een paard/pony waar je niks meer doet/kan iets overbodigs. Misschien besluit ik dat wel te gaan doen. Dan hoef ik niks te beleren......

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:09

Pony kostte maar 100 euro :( Dus och `kapot` dan zo een nieuwe _-:( is dan nog altijd goedkoper dan goede, deskundige hulp!! Uiteindelijk ben je waarschijnlijk duurder uit als je met je vriendinnetje pony gaat beleren dan even verstandig doen en er ervaren (deskundige) hulp erbij te vragen.
Dingen die in het begin fout gaan kunnen levenslang bij je pony voor narigheid blijven zorgen :( Het is geen speelgoed maar een levend wezen, vergeet dat niet!

Damariis schreef:
als je je shet goed genoeg kent en genoeg vertrouwen hebt in elkaar dan kan het heel goed lopen .. ik zou zeggen probeer het gewoon gaat het met veel tegenslagen dan zou ik er iemand bij halen !!

als het kalf verdronken is dempt men de put 8)7 Kan een ander puin gaan ruimen en de vraag of het dan nog wel helemaal goed komt.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 15:24

Margreth schreef:
Pony kostte maar 100 euro :( Dus och `kapot` dan zo een nieuwe _-:( is dan nog altijd goedkoper dan goede, deskundige hulp!! Uiteindelijk ben je waarschijnlijk duurder uit als je met je vriendinnetje pony gaat beleren dan even verstandig doen en er ervaren (deskundige) hulp erbij te vragen.
Dingen die in het begin fout gaan kunnen levenslang bij je pony voor narigheid blijven zorgen :( Het is geen speelgoed maar een levend wezen, vergeet dat niet!

Damariis schreef:
als je je shet goed genoeg kent en genoeg vertrouwen hebt in elkaar dan kan het heel goed lopen .. ik zou zeggen probeer het gewoon gaat het met veel tegenslagen dan zou ik er iemand bij halen !!

als het kalf verdronken is dempt men de put 8)7 Kan een ander puin gaan ruimen en de vraag of het dan nog wel helemaal goed komt.

Als je zo gaat praten ben je vast van mening dat 80% van bokt zijn paard maar gauw moet verkopen?
Waarom zou iemand het niet mogen proberen? Geef daar eens een goed antwoord op.
En daarnaast, misschien vind ik het wel erg leuk om met het diertje bezig te zijn?? Ik zie niet in wat je eraan kan verpesten. Ik mishandel het dier toch niet door er achter te lopen met een tuigje erop?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:50

1Boefje schreef:
Als je zo gaat praten ben je vast van mening dat 80% van bokt zijn paard maar gauw moet verkopen?
En daarnaast, misschien vind ik het wel erg leuk om met het diertje bezig te zijn?? Ik zie niet in wat je eraan kan verpesten. Ik mishandel het dier toch niet door er achter te lopen met een tuigje erop?

Als die 80 % zo aanklooit wel :P
Mijn partner en mijn dochter maken samen paarden zadelmak voor anderen (mijn dochter heeft dit onder deskundige begeleiding van mijn partner geleerd en mijn partner heeft hiermee al ca 30 jaar ervaring mee en hij heeft het ook weer geleerd van deskundige en ervaren paardenmensen) Wij krijgen hier ook wel eens paarden waarvan de mensen eerst zonodig zelf aan moesten klooien omdat ze geld wilden besparen :( en is er dubbel werk aan die dieren. Vaak blijven ze ook de rest van hen leven, als zich een situatie voordoet waarin zij zich weer die slechte ervaring herinneren (en dat hoeft vaak maar een kleinigheidje te zijn of een samenloop van omstandigheden)
Zelfs als mensen van te voren al "behulpzaam "hebben willen zijn en al zadel hebben geprobeerd en daar is dan al wat fout gegaan (singel te snel aangetrokken oid) dan kan dat al behoorlijk wat problemen opleveren.
Dus wij hebben liefst paarden die net groen van de wei komen en waarmee de mensen zo min mogelijk hebben gedaan. Erge is dan ook nog, als mensen al zonodig eerst aangerommeld hebben en er dingen fout zijn gegaan, ze dit er niet bij vertellen en zeggen dat er nog nooit wat mee is gebeurd :( Dat kan voor degenen die dan met paard beginnen vaak onnodige risico volle en gevaarlijke situaties opleveren mede omdat bepaald gedrag/reactie van paard dan op dat moment moeilijk te verklaren is.
Daarom ben ik er absoluut niet voor dat mensen zelf aanmodderen en achteraf anderen hun puin op laten ruimen.

Je laat een kind van de basisschool toch ook geen les geven op de universtiteit.

Die basis is het meest belangrijke bij paard/pony, gaat het daar fout, dan heb je kans op levenslange (terugkerende) problemen.
Of mensen dat risico willen lopen, moeten ze uiteindelijk zelf weten. (wie ben ik?)
Vergeet alleen niet dat je met een levend wezen te maken hebt en niet met een weggooi artikel van máár 100 euro die het dus blijkbaar niet waard is om even wat te investeren.

Bij voor de kar beleren kunnen net zo goed dingen flink fout gaan als bij zadelmak maken.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 16:10

Ik denk dat dat een andere discussie is of het een weggooi artikel is. Ik ken mensen die endurance rijden en de afgelopen 8 jaar al zeker 6 verschillende paarden (dan wel samen) hebben gehad omdat het paard niet aan hun perfectie voldeed.
Ik heb als rijpaard een draver, ik heb hem de afgelopen 2,5 jaar 6x vervloekt en 2x willen verkopen. Uiteindelijk ben ik nu CR-lessen gaan doen en mooi dat ik hem niet wegdoe!
De Shet heb ik totaal geen band mee, die is als gezeldschap, maar verder kan ik er niks mee.
Als ik er nu wat mee kan oefenen zoals met de draver dan mag de Shet blijven. Anders koop ik liever een 2e rijpaardje waar mijn dochter nog op kan zitten.
Dus het is OF er iets mee doen, of in het voorjaar toedeloe Shet!
Voor een Shet moet ik een fort van mijn weiland maken, elke avond van het gras afhalen omdat je hem anders kan omrollen.
Ik denk dat het beter is als het beestje wat beweging gaat krijgen. Met alleen een wandelingetje hou je hem niet slank.
Volgens mensen die het zelf gedaan hebben het beleren is het peanuts. Als ik jou moet geloven is het een hel.
De waarheid zal wel in het midden liggen.
Hoe dan ook is het een vermogen om je paard weg te brengen!
En ik weet uit ervaring dat er bij een volwassen paard nog van alles kan misgaan. Ook al kent hij alles, bij een onervaren ruiter gaan ze van allerlei gekkigheden uithalen.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:31

1Boefje schreef:
Ik denk dat dat een andere discussie is of het een weggooi artikel is. Ik ken mensen die endurance rijden en de afgelopen 8 jaar al zeker 6 verschillende paarden (dan wel samen) hebben gehad omdat het paard niet aan hun perfectie voldeed.
Ik heb als rijpaard een draver, ik heb hem de afgelopen 2,5 jaar 6x vervloekt en 2x willen verkopen. Uiteindelijk ben ik nu CR-lessen gaan doen en mooi dat ik hem niet wegdoe!
De Shet heb ik totaal geen band mee, die is als gezeldschap, maar verder kan ik er niks mee.
Als ik er nu wat mee kan oefenen zoals met de draver dan mag de Shet blijven. Anders koop ik liever een 2e rijpaardje waar mijn dochter nog op kan zitten.
Dus het is OF er iets mee doen, of in het voorjaar toedeloe Shet!
Voor een Shet moet ik een fort van mijn weiland maken, elke avond van het gras afhalen omdat je hem anders kan omrollen.
Ik denk dat het beter is als het beestje wat beweging gaat krijgen. Met alleen een wandelingetje hou je hem niet slank.
Volgens mensen die het zelf gedaan hebben het beleren is het peanuts. Als ik jou moet geloven is het een hel.De waarheid zal wel in het midden liggen.
Hoe dan ook is het een vermogen om je paard weg te brengen!
En ik weet uit ervaring dat er bij een volwassen paard nog van alles kan misgaan. Ook al kent hij alles, bij een onervaren ruiter gaan ze van allerlei gekkigheden uithalen.

Citaat:
Ik denk dat dat een andere discussie is of het een weggooi artikel is. Ik ken mensen die endurance rijden en de afgelopen 8 jaar al zeker 6 verschillende paarden (dan wel samen) hebben gehad omdat het paard niet aan hun perfectie voldeed
dit was vanwege jouw uitspraak dat hij maar 100 euro had gekost en je er dus niet meer in wilde investeren dan dat hij maar "waard" was, nl die 100 euro, niet vanweg het feit dat je hem misschien weg doet.

Heb nergens geschreven dat het een hel is, als er niets aan is verklooit door goed bedoelende eigenaren, is dat heel fijn werk , mits het deskundig gebeurd.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 16:47

Margreth schreef:
dit was vanwege jouw uitspraak dat hij maar 100 euro had gekost en je er dus niet meer in wilde investeren dan dat hij maar "waard" was, nl die 100 euro, niet vanweg het feit dat je hem misschien weg doet.

Heb nergens geschreven dat het een hel is, als er niets aan is verklooit door goed bedoelende eigenaren, is dat heel fijn werk , mits het deskundig gebeurd.

Klopt, je gaat toch geen 400 tot 1000 euro uitgeven om haar te beleren? De pony is letterlijk niks waard. Ook het geld wat je erin steekt haal je er noooooit uit! Wow ik wou dat ik zoveel verdiende voor een paar weekjes spelen met een pony! Logisch toch dat mensen het zelf willen proberen?

Nee voor de mensen die het zelf proberen komt niks goed van, dat bedoelde ik met als ik jou moet geloven is het een hel. Jij bent stellig van mening dat iemand zonder ervaring niet kan. Dat is jammer.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:59

1Boefje schreef:
Margreth schreef:

Klopt, je gaat toch geen 400 tot 1000 euro uitgeven om haar te beleren? De pony is letterlijk niks waard. Ook het geld wat je erin steekt haal je er noooooit uit! Wow ik wou dat ik zoveel verdiende voor een paar weekjes spelen met een pony! Logisch toch dat mensen het zelf willen proberen?

Nee voor de mensen die het zelf proberen komt niks goed van, dat bedoelde ik met als ik jou moet geloven is het een hel. Jij bent stellig van mening dat iemand zonder ervaring niet kan. Dat is jammer.

Jammer dat jij een paard/pony beleren ziet als "paar weekje spelen"

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:08

Margreth schreef:

Damariis schreef:

En daarnaast, misschien vind ik het wel erg leuk om met het diertje bezig te zijn?? Ik zie niet in wat je eraan kan verpesten. Ik mishandel het dier toch niet door er achter te lopen met een tuigje erop?[/quote]

als je geen geld (overhebt) voor een pony, moet je hem niet kopen. of een beleerde kopen.
zoals jij het nu hebt over het gedl eruit krijgen klinkt het alsof je aan het inversteren bent in een pony, die kosten gewoon geld, en leveren niets op. dus dat kun je maar beter vergeten.

en als jij graag wilt weten wat je aan een pony kunt verpesten: welkom in het handelswereldje. kom een keer langs, dan kun je het andersom meemaken. een vreselijk vals kreng blijkt een schat van een paard te zijn als je maar concequent bent.
we hebben ze hier genoeg gehad. en als ik dan op bokt zo'n topic tegenkom van die zielige handelspaarden, vraag ik me af of ze wteen hoe veel paarden op de markt komen. verkloot door iemand die geen verstand van zaken heeft.......... :)
laat het gewoon door iemand doen die weet hoe het moet. jij plezier als hij terugkomt, en pony ook plezier :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:23

1Boefje schreef:
Wow ik wou dat ik zoveel verdiende voor een paar weekjes spelen met een pony!

Spelen met een pony?!!! Ooit al eens geprobeerd om op een paard van dik 1.80 te klimmen waarbij het thanks to de vorige ruiter ooit mis is gegaan met opstijgen? Ooit een paard of pony moeten rechtbreien die uit een verleden van mishandeling komt? Ooit een voormalig flessenveulen zadelmak gemaakt wat in plaats van meestappen alleen maar in je nek probeert te springen? Zo leuk KAN zadelmak maken zijn hoor, vergis je niet!
Uitgaande van die 400 Euro, hou je voor jezelf zo'n 100-50 Euro over per paard, stel dat je er 8 hebt staan want veel meer red je niet qua tijd in je eentje. Dan hou je pakweg zo'n 600 Euro over per maand. Dat is niet eens een normaal inkomen. Maar daarvoor riskeer je wel dagelijks je leven en je gezondheid :?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 17:50

Ten eerste, ik heb nog niks verkloot, dus rustig maar.
Ten tweede, mijn vriendin kan het ook, daar krijg ik alle hulp van die ik maar wil.
Jullie trekken naar het alleruiterste over mishandelde paarden.
Wie zegt dat ik een goede koop doe op MP? Dat meerdendeel is ook allemaal afgedankt vee en de helft mankeert daar ook vanalles.
Wanneer maak je de juiste keuzes?
Zoals jullie hier lezen zijn er zat die het zelf doen en geen problemen ondervinden.
Als ik al dat gemauw van bokt me moest aantrekken had ik nu inderdaad 2 nieuwe fietsen en geen paard.
Sorry, ik trek me niet zoveel van jullie argumenten aan want ze zijn niet helder. Ik vraag wat ik verkeerd kan doen en krijg alleen maar een anekdote over valse pony's/paarden.
Ik vraag WAT kan er dan misgaan?
Mijn pony gaat van longeren echt niet opeens vals worden of bijten. Sterker nog, ze vind het leuk en komt juist die aandacht vragen.
Haar links laten liggen lijkt mij erger.
Overigens sta ik echt wel open voor hulp. Dus degene die het aanbied is welkom!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:22

Ik als zadelmakmaker viel over de uitdrukking spelen met een pony en de suggestie dat je dik knaken verdient met zadelmak maken terwijl je in feite nauwelijks droog brood op tafel krijgt met je activiteiten.

Het feit dat je er zo licht over denkt (spelen met een pony) , zegt gewoon genoeg. Prima dat iemand er zelf aan begint met begeleiding, maar dan wel met in het achterhoofd alles wat er mis kan gaan en alle mogelijke manieren om erop te reageren, ZODAT je niet in de problemen komt als je een pony treft die niet volgens het boekje reageert. En ieder beest heeft gewoon zijn eigen gebruiksaanwijzing. Mijn pony (zelf) was opstappen en wegrijden en heeft bij mij nooit iets verkeerds gedaan, mijn zwarte heeft drie dagen niet in beweging willen komen en gooide zich na twee weken braaf lopen ineens tegen de kant op, mijn merrie (was licht zadelmak) kreeg ineens out of the blue een periode dat ze dagelijks zo hoog bokte dat je bijna in de dakspanten hing, een van de hengsten die met zadelmak maken en nu weer doodbraaf was/is, koerste met zijn kaken op slot ineens de andere kant op. Zo heeft ieder paard wel iets. Allemaal geen probleem als het eens een keer gebeurd, maar als je ermee in een patroon komt, zijn de rapen gaar.

Als je een voorbeeld wilt qua mennen: mijn doodbrave pony die onder het zadel haar stiel wel kent, is de eerste twee keer voor de kar heel braaf geweest en gooide zich erna in het laatste deel van de bocht ineens om (kont naar buiten, schouder naar binnen). Nou is die dame die haar beleert heel ervaren en die vangt het op tijd op, bij mij had ze vermoedelijk al naast het karretje gestaan omdat ik geen ervaren menner ben en het niet op de juiste manier zou oplossen.

Maar hee, het is jouw paardje. Jij stelt een vraag waarbij je niet openstaat voor alle antwoorden die gegeven worden. Prima, want het is jouw dier en jouw keuze. Misschien gaat het goed en vind je ons stuk voor stuk overbezorgde trutten. Misschien gaat het niet goed en dan zijn deze overbezorgde trutten niet degenen die nog willen adviseren. Maar het is en blijft jouw beestje, jouw keuze. Dus who cares wat anderen zeggen en waarom nog een topic openen als je beslissing al vast staat?