superwoman schreef:Dus is de pony niet stout, maar moe(s)t jij meer leren om je pony voor te zijn en dus niet de ruimte te geven...
pony's/paarden kunnen idd wel eens stout zijn, maar een goede leider gebruikt die energie in zijn voordeel. Aangezien hier wat personen zijn die nog steeds denken dat het (jonge) paard stout is en gestraft moet worden, wou ik dat even rechtzettenwant dat werkt natuurlijk niet erg motiverend voor het (jonge) paard.
Straffen deed ik niet hoor, daar zorgde Kiwiko (mijn toenmalige instructrice) wel voor

Ik moest inderdaad leren om Levi niet de ruimte te geven om zijn grapjes uit te kunnen halen, maar op sommige dagen was hij wel echt stout hoor en dan ging Kim er eventjes op om ietwat duidelijker te zijn dat zulk gedrag niet getoleerd word/werd.
Dat is dan ook het grote voordeel van goede begleiding. Op deze manier kan het bijna niet fout gaan. Een goed grondpersoon bij je hebben die je constant begeleid, weet waar hij/zij het over heeft en ook zonodig even zelf kan opstappen om jouw en je dier op weg te helpen. Of om iets te laten zien als het niet wil lukken.

Maar als je mij vraagt of ik een ervaren paardenmens ben, dan weet ik niet wat ik daarop moet zeggen...
)
en dat komt meestal gewoon doodat ze nog niet zo ervaren zijn.
idd bewust zijn van is idd mooi omschreven
Maar dan gaat de Shet weg. Ik vind een paard/pony waar je niks meer doet/kan iets overbodigs. Misschien besluit ik dat wel te gaan doen. Dan hoef ik niks te beleren......
is dan nog altijd goedkoper dan goede, deskundige hulp!! Uiteindelijk ben je waarschijnlijk duurder uit als je met je vriendinnetje pony gaat beleren dan even verstandig doen en er ervaren (deskundige) hulp erbij te vragen.
Kan een ander puin gaan ruimen en de vraag of het dan nog wel helemaal goed komt.