Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:30

op mijn vorige manege had ik les van iemand die nog maar net haar diploma had en ze was maar 3 jaar ouder dan ik ik vond het ook niet echt leuk om les van haar te hebben ze gaf ook niet eens goed les ik leerde er helemaal niks van en daarom ben ik daar ook weg gegaan nu krijg ik les van iemand die me wel wat kan leren

Noortjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:30

Er zijn idd van die mensen, maar instructeurs die meer ervaring hebben kunnen dat ook wel eens zeggen, en niet alle jonge instructeurs zijn zo achteloos

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:34

ik kreeg les van iemand die nog maar net les gaf en net haar diploma had ik heb het eerst een tijdje aan gekeken maar toen iik achteruit ging met rijden en dat ik merkte dat het steeds minder ging ben ik weg gegaan daar nu krijg ik les van iemand met meer ervaring en leer ook steeds beter rijden gelukkig

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:53

Ik ben het helemaal met je eens, de meeste jonge instrucrices vind ik nog niet ervaring genoeg om les te geven.
Wij hebben ook een jonge meid, en dat gaat niet altijd goed, vooral bij onze pubergroep. :+

Femke16

Re: Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:00

Ik denk dat het heel erg bepalend is wat het karakter en de achtergrond van de persoon is. Als degene van jongs af aan al met paarden is opgegroeid en altijd hard mee bezig is, denk ik echt wel dat ze genoeg ervaring hebben. En wanneer ze sterk in hun schoenen staan kunnen ze ook best voor een stelletje pubers. Maar t valt me wel op dat er een hele hoop blanco personen ook Orun gaan doen en eigenlijk dan pas nog eens van alles leren. Hun ervaring begint dan pas. Of misschien een paar jaartjes daarvoor. maar niet hun hele leven.
Maar, t is wel lastig te oordelen. Sommige 'ouderenn' hebben wel een schat vol ervaring. maar kunnen het absoluut niet over laten komen.
Maar, het zal dus inderdaad wel zijn. Dat vooral die groentjes die net klaar zijn, nog erg weinig ervaring hebben.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:13

Hallo iedereen,

In sommige opzichten ben ik het wel met jullie eens. Maar zoals Femke16 ook zegt; het is ook bepaald wat het karakter en de achtergrond van deze persoon is.

Zelf heb ik vorig jaar mn orun diploma gehaald. Ik rijd al sinds mn 3 1/2 jaar. Met mn 4e verjaardag kreeg ik mn 1e pony omdat ik niet te houden was door mn ouders. Ook in mn pubertijd ben ik vol voor de paarden gegaan. Ook mn huidige man weet; paarden zijn heel belangrijk voor me, en hij hoeft mij nooit voor de keus te stellen om te kiezen :).

In de Orun heb ik veel uiteenlopende personen meegemaakt. Zelf heb ik altijd gezegd. Ik ga pas die opleiding doen als ik zelf goed Z niveau bevestigd ben. Dan kan ik ook meer uitleggen als alleen B/L niveau en heb ik zelf ook meer rijervaring die ik in mn lessen kan gebruiken. Zelf les ik ook 2x per week, want dit vind ik belangrijk voor mn ontwikkeling.
Daarentegen zijn er dus ook mensen die de Orunopleiding gaan doen die net een winstpuntje in het L1 gehaald hebben. Persoonlijk merk je goed dat zij niet zoveel ervaring hebben als ik. Ookal zijn zij ouder dan mij. Zelf ben ik 21 en geef nu privélessen op mn eigen locatie. Het enige wat ik moet leren door veel te doen, is meer ervaring opdoen. Maar ben vooral niet het type dat snel een oplossing zoekt voor problemen door aan het paard te gaan trekken. Nee, de ruiter zit er op en die moet het juist doen. Ook ben ik veel met het gevoel van de ruiter bezig. Dit staat bij mij ook zeer hoog!

Maar ik hoop dat het algemene niveau van de jongere personen wat opgetrokken wordt. En zoals ik aangeef, zijn er wel verschillen. Mijn lesklanten zijn in ieder geval zeer tevreden en gaan veel vooruit.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:48

Goed lesgeven word niet bepaald door hoe hoog je klasse is.
Ik heb al zeker 8 jaar geen wedstrijdring van binnen gezien.

Iemand in de L met veel gevoel en de juiste achtergrond kan ook prima lesgeven. Alleen dat gevoel mist heel vaak bij mensen.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:04

Ik heb ook af en toe les gehad van een jonger iemand.
Ik vond het altijd wel leuk want ze lieten ons dan altijd heel andere dingen doen. En leerden andere dingen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:07

Ik vind net als veulen84 dat de hoogte van klassering niet zo belangrijk is. Het lijkt me belangrijker dat een instructeur ervaring heeft in het rijden/ begeleiden van veel verschillende paarden. Al is het natuurlijk niet handig als een L ruiter iemand op Z niveau wil lesgeven. Maar ook na veel oefening moet dit denk ik wel mogelijk zijn.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:10

liesje1986 schreef:
Ik vind net als veulen84 dat de hoogte van klassering niet zo belangrijk is. Het lijkt me belangrijker dat een instructeur ervaring heeft in het rijden/ begeleiden van veel verschillende paarden. Al is het natuurlijk niet handig als een L ruiter iemand op Z niveau wil lesgeven. Maar ook na veel oefening moet dit denk ik wel mogelijk zijn.

Ben ik het ook mee eens. Soms kan iemand zelf super goed rijden en het totaal niet overbrengen of andersom.
Ik kreeg zelf ooit eens les van een mevrouw, toen deze een keer niet kon heeft haar dochter me lesgegeven. Zij is wel 5 jaar jonger dan ik, maar vond het erg goed! Moet er wel bij zeggen dat de dochter zelf op dat moment ook Z2 reed.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:30

rocksyboy schreef:
liesje1986 schreef:

Ben ik het ook mee eens. Soms kan iemand zelf super goed rijden en het totaal niet overbrengen of andersom.
Ik kreeg zelf ooit eens les van een mevrouw, toen deze een keer niet kon heeft haar dochter me lesgegeven. Zij is wel 5 jaar jonger dan ik, maar vond het erg goed! Moet er wel bij zeggen dat de dochter zelf op dat moment ook Z2 reed.

Hoi allemaal,

Ik ben het allemaal wel met jullie eens. Iemand die L rijdt en het goed kan overbrengen, kan ook goed lesgeven. Maar persoonlijk vind ik als je Z niveau rijdt, je vaker meer ervaring hebt. En je merkt het verschil vaak wel. Ook in onze orun groep kon je verschil merken met mensen die veel verder waren in niveau. Ik heb gewacht dat ik bevestigd Z1/Z2 niveau was zodat ik ook zekerder zou zijn. Ik vind persoonlijk dat dit wel in mn voordeel werkt. Maar ik zeg niet dat iemand die L-niveau is niet goed les zou kunnen geven.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:09

Natuurlijk ben je in het voordeel als je verder bent in de africhting van je paard. Maar ik vind het veel belangrijker dat je meerdere paarden kunt africhten! Elke combinatie die je moet begeleiden is anders, dus dan is het wel handig als je ervaren bent in het trainen van veel verschillende paarden.

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:20

Ja, ik vind het idd ook.
Ze zijn niet allemaal zo, maar ik zie ze soms ook.

Joepjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:01

Leeftijd en papieren zegt niet altijd wat
Want iemand van de leeftijd tussen 16 en 23 kan al vele wedstrijd en lesgeef ervaringen hebben
En dat vormt toch al gouw de instructeur/instructrice
Ik ben wel van mening dat een instructeur/instructrice zich moet blijven ontwikkelen en open staan voor opbouwende kritiek wbt lesgeven

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:06

Ik krijg les van iemand van 22.
Ik kan het buiten de lessen goed met haar vinden.
En in de lessen.
Ik heb ook wel eens lessen gehad van iemand die wat ouder was.
En dat vond ik minder fijn.
Het gaat nu goed.
Ik kan al op vele paarden en pony's.
En daar ben ik super blij mee.
Dus wat mij betreft.
Houden zo! ;)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:28

phormicola schreef:
Dat ouderen dingen eerder zien of makkelijker bij de kern van een probleem kunnen komen lijkt mij nog al logisch, hoeveel meer ervaring hebben ze? Maar vergeet niet dat de instructeurs waar je nu op afgeeft wel de instructeurs van de toekomst zijn.

Dat laatste is nu juist wat me zorgen baart ;)

Ik ben het met je eens dat ervaring natuurlijk een grote rol speelt bij het doorzien van problemen, maar bij een lesje aan vier kinderen vind ik dat ook een jongere instructeur de problemen die zich al voor kunnen doen (ik heb het dus niet over een hoog rijtechnisch niveau) gewoon bij de kern moeten kunnen aanpakken. Een pony die met het hoofd negentig graden naar buiten loopt, dat moet toch eerst aangepakt worden voordat er gesprongen wordt? Of een verkeerde houding (handjes in de lucht, achterover zitten), moet toch eerst veranderen voordat er aan de teugel gereden wordt? Ik vind dit nu niet bepaald problemen waar je ervaring voor moet hebben om die bij de kern aan te pakken. Zoiets leer je toch op een opleiding?

Het zijn maar voorbeelden van dingen die ik voorbij heb zien komen, maar na veel gezien te hebben zijn dat soort dingen voor mij toch wel typerend geworden voor jonge instructeurs, hoe spijtig ook.

Ik hoop dat het wel duidelijk is dat ik niet iedereen over één kam scheer, ik heb tenslotte niet alle jonge instructeurs in Nederland eens even bekeken. Ik vind het dan ook goed om te lezen dat er ook mensen zijn die de lesgeving van jonge instructeurs in hun omgeving als postief ervaren. Maar als ik lees dat de opleidingen voor instructeur van tegenwoordig ook al zo weinig voorstellen, zie ik daar toch wel een soort verklaring in.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:21

@Palouse: ik ben het met je eens dat een jonge ruiter eerst goed moet leren zitten voordat er gesprongen wordt. Maar, ik ben ervan overtuigd dat lesgeven aan een groep kinderen wel een vak apart is. Net als het lesgeven aan volwassene die wedstrijden rijdt en graag verder wil komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:34

Ik doe nu zelf de cursus, en er wordt verteld dat een ruiter aan de voorkant wat druk moet opbouwen en goed van achter bij moet drijven, vervolgens zitten al die ruiters te zagen maar er mag niets van gezegt worden. Loopt er een door pijn met zijn tong uit zijn mond moet je daar maar niet teveel aandacht aan besteden. Zit de ruiter met een weggedrukte rug waardoor het paard niet naar voor kan, moet hij scherper aan het been worden gezet en worden er rake klappen uitgedeelt. Als je de toekomstige instructeurs niet goed opleid kun je ook niet verwachten dat ze het goed kunnen doorgeven.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:50

sorry, reactie verwijderd

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:46

ik ben het een klein beetje met je eens ! maar ook zeker niet aangezien ik ook les krijg van een vrij jonge instructice en ze geeft super les ! tuurlijk zullen er wel mensen zijn die idd niet echt goed les geven maar ja je moet ook ergens beginnen ik heb het nog nooit echt gemerkt dat als ze jong zijn dat ze dan niet kunnen les geven eerlijk gezegd die diploma haal je namelijk niet zomaar dan moet je het wel goed gedaan hebben denk ik ! maar ja ik snap je wel beetje ! :o

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:39

Lesgeven is echt een vak.
Als instructeur heb je met verschillende paarden en ruiters te maken.
Mensen die het leuk vinden om gewoon lekker een uurtje te rijden, mensen die wedstrijden willen winnen. Mensen die eigenwijs zijn, paarden die niet willen of kunnen.
Een boel mensen die langs de bakrand of vanuit de kantine een boel commentaar geven.
Beginners en kinderen zijn helemaal personen die een eigen aanpak nodig hebben.
Ik vraag me af of bij de instructeursopleiding veel aandacht is voor het vak lesgeven. Hoe je mensen iets leert kun je namelijk best leren. De een heeft het wat sneller in de vingers dan de ander.
De Pabo is een opleiding van 4 jaar daarna mag je les geven aan kinderen van 4 tot 12.
Hoe lang is de instrukteursopleiding en aan wie mag je dan lesgeven?
Soms vraag ik me af waarom instructeurs eigenlijk lesgeven, vinden ze het wel leuk om aan mensen les te geven of willen ze gewoon met paarden werken.
Ik denk dat de opleiding wel wat vernieuwing kan gebruiken. Volgens mij kun je lessen zoveel gevarieerder maken dan wat er nu wordt gegeven.
De instructeurs die in dit topic reageren hebben hart voor hun vak dat merk je aan de manier waarop ze reageren.
Ze zijn er echt wel en leeftijd speelt dan volgens mij geen rol.
Volgens mij onderschatten mensen gewoon het vak lesgeven, als het dan niet zo goed lukt gaan ze misschien wel zomaar wat roepen of worden stil of raken geïntimideerd door de klanten.
Je moet wel een bepaalde persoonlijkheid hebben om daar te gaan vertellen wat mensen goed kunnen en niet goed kunnen en hoe het beter kan.

JuullovesAsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:49

Soms geld het wel, maar lang niet bij iedereen.
Ik ken wel een paar jonge instructeurs die zo zijn. Maar ik heb zelf ook een best wel jonge instructeur en die is helemaal niet zo.
Maar bij sommige wel.

xCharlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:17

Ik vind dat het soms idd wel zo kan zijn. Ik heb nu een fijne les en zit er op mijn plek, leer veel dus maakt het mij niet uit wat de leeftijd van de instructise is. Ik vind trouwens wel dat je ook steeds vaker hoort dat mensen les krijgen, danwel prive, van iemand zonder diploma( soort van bijbaantje zeg maar. ). maar ja dat is een beetje offtopic ;)

Elke_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:15

voor zover ik het heb meegemaakt valt dat toch wel mee???

GStornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:13

Soms staan de beste stuurlui aan wal. Zo ook in lesgeven.
Natuurlijk is het fijner als iemand die lesgeeft zelf een enorme ervaring heeft. Maar dat wil niet zeggen dat ze hun ervaring ook kunnen overbrengen naar anderen.
Ik ken ook een trainer die fantastisch les kan geven. Zijn uitleg is perfect en klopt ook voor 100%. Maar hij heeft zelf nooit een dressuurwedstrijd gereden....