Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:58

Ik denk dat springen wel iets meer lef vergt. Maar het leuk vinden speelt natuurlijk mee en dan zie je de risico's meer als uitdaging dan als risico.
Ik heb vroeger veel gesprongen, hoe hoger hoe beter. Drie dubbel sprong op korte lengtes en dan maar leren wenden. Elk paard ging ik op.
Na voltige en veel zonder zadel springen, zat ik als een huis.
Als ik terug kijk, had ik heel veel lef. Maar eigenlijk kwam de lef doordat ik het zo leuk vond. Nu een stukje ouder kijk iets huiveriger naar een sprong.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:59

Chefke schreef:
Ik denk het ook, maar ik denk ook dat dressuur paarden wel degelijk heeter zijn dan springpaarden. Ik heb met een stal gesproken die jonge paarden beleerd (als beroep) meestal zijn het KWPNers, hij zegt dat de dressuur gerichte paarden wel degelijk veel en veel moeilijker zijn dan springerichte paarden. Ik denk dat zo iemand wel recht van spreken heeft. Ik denk dat het in het type paard en type ruiter zit. Een bange ruiter kiest eerder voor dressuur dan voor springen.

Nee, dat denk ik ook niet.
Bij ons zijn degene voor dressuur gegaan omdat het paard toevallig meer uitblinkt in de dressuur.
De 2 anderen hebben juist de dressuur laten vallen omdat paard niet echt goed genoeg presteerde in de dressuur maar wel in het springen.

Dat speelt ook heel vaak mee.
Ik heb met de pony's altijd gesprongen en vond dat ook altijd leuker.
Nu heb ik een paard die wel kan springen, maar uitblinkt in de dressuur.
Dit wil ik dus eerst afmaken.

Het is ook maar net waar je hart ligt en waar je paard goed in is.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:01

Springruiters zijn vaak net wat handiger en weten veel beter om te gaan met allerlei onverwachtse bewegingen. Dan is het ook logisch dat zij minder zullen zitten met een bokje of een sprintje van hun paard. Dressuur gaat allemaal om het controleren en als die controle dan even kwijt is roept dat bij die ruiters vaak inderdaad een heftigere reactie op meestal.
Het is niet zo dat je kunt zeggen dat alle dressuurruiters banger zijn dan springruiters, maar de laatste groep gaat er over het algemeen wel een stukje luchtiger mee om als er iets foutgaat dan de eerste. En dat is geen vooroordeel, maar een constatering. :)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 22:08

Bunga schreef:
Sorry maar weet jij wat het verschil tussen een martingaal en een slof is? :)
De kans is bij een martingaal zooo vele maler kleiner.
Slof is om naar beneden te dwingen, en martingaal grofweg dat hij gewoon zijn hoofd niet in de lucht kan gooien.

Ja dat verschil weet ik. Maar ook bij een martingaal is zeker de kans
aanwezig. Heb het al meerdere keren zien gebeuren..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:31

Appelflapje schreef:
Springruiters zijn vaak net wat handiger en weten veel beter om te gaan met allerlei onverwachtse bewegingen. Dan is het ook logisch dat zij minder zullen zitten met een bokje of een sprintje van hun paard. Dressuur gaat allemaal om het controleren en als die controle dan even kwijt is roept dat bij die ruiters vaak inderdaad een heftigere reactie op meestal.
Het is niet zo dat je kunt zeggen dat alle dressuurruiters banger zijn dan springruiters, maar de laatste groep gaat er over het algemeen wel een stukje luchtiger mee om als er iets foutgaat dan de eerste. En dat is geen vooroordeel, maar een constatering. :)

Ik denk dat je als springruiter voornamelijk ook voorbereid bent op een gekke sprong.

Als mijn "dressuur" paard een keer bokt, dan doet hij dat heel onverwachts terwijl ik bijvoorbeeld heel geconcentreerd een overgang wil maken.

Als ik ga springen met mijn dressuur paard heb ik daar veel minder last van omdat je veel vaster zit en je bent ook met iets ruigers bezig.

Dat is net zoals als een braaf paard wat nooit wat doet een keer bokt!
Dat verwcht je niet en dan lig je er veel sneller af als dat je op een paard gaat zitten waarvan je weet dat hij nog weleens melig kan doen.
Daar ga je naar zitten en naar rijden.

Sjonniej

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:59

Mede doordat veel dressuurpaarden weinig meemaken, reageren ze heftiger op nieuwe dingen, waardoor de ruiter bevestigd wordt in het idee dat ze beter in een veilige bak kunnen blijven.

Het verschil tussen springruiters en dressuurruiters is goed te observeren op wedstrijden zoals de Achterhoekse Paardendagen.
Waar dressuurruiters zoveel mogelijk moeilijkheden uit de weg gaan, doen de springruiters gewoon wat ze van plan zijn.

Tsja, stereotype, vooroordeel??
Tuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel. Maar vooroordelen ontstaan niet voor niets toch? Ik denk dat het grootste gedeelte van de ruiters aan de vooroodelen voldoet.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:00

Ja dank dat het wel waar is springruiter vallen vaak ook harden meer risico enzovoort,zit ook meer acktie in ;)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:03

ik vind springruiters over het algemeen 'grover' dan dressuur ruiters, meer uitbundiger, meer 'vooruit!!'.
Dressuur ruiters vind ik subtieler, misschien ook meer twijfelend maar over dat laatste ben ik niet zeker.
Ik rij veel liever dressuur omdat ik vind dat deze 'perfectie' moeilijker te berijken is omdat je beoordeeld wordt door mensen. maar bang? Nee zeker niet!

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:05

ik denk ook wel dat springruiters iets meer pit hebben, die paarden van hun moeten ook de hele tijd 'vooruit' vooral op de stal waar ik sta merk ik het gauw hoor, het is winter de paarden komen minder buiten en gelijk word de slof eraan gehangen zodat ze 'rustiger' worden :')
ik denk ook wel dat elke dressuurruiter een B proefje springen moet kunnen , al is het alleen maar voor de lef :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:08

Wat een onzin. Omdat je dressuur leuker vind zou je dus ook banger zijn? Niet echt logisch lijkt me toch ;) Ik hou meer van dressuur vanwege de variatie. Bij springen is het gewoon telkens wat hoger en sneller :D

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:12

Dat klopt absoluut niet! Elk parcours is anders, in elke klasse moet je je paard weer beter voor elkaar hebben, en je moet altijd scherp zijn, een balkje kan je niet ophalen door ergensanders heel hoog overheen te springen. ;)

Dressuur heeft veel meer variatie in de oefeningen, maar de proefjes zijn steeds hetzelfde.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:12

Ik ben het eens met de titel van het topic. Hierboven post iemand dat dressuurruiters subtieler zijn dan springruiters. Nou, ik heb toch zeer regelmatig het tegenovergestelde gezien. Springruiters zijn handiger, vooral met jonge paarden. Voorbeeldje: daar de dressuurruiter vaak het jonge paard een uur longeert voor ze er uberhaupt op durven te stappen, stapt de springruiter bij stal er al op en loopt naar de bak. :D
Kijk maar eens naar mensen die hun beroep ervan gemaakt hebben om paarden zadelmak te maken, dat zijn meestal de springruiters :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:13

Henkjan schreef:
Dat klopt absoluut niet! Elk parcours is anders, in elke klasse moet je je paard weer beter voor elkaar hebben, en je moet altijd scherp zijn, een balkje kan je niet ophalen door ergensanders heel hoog overheen te springen. ;)

Dressuur heeft veel meer variatie in de oefeningen, maar de proefjes zijn steeds hetzelfde.

Nou ik denk dat je me geen 15 (sping geen cross) hindernissen kan geven terwijl dat bij dressuur wel is :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:14

Pascha schreef:
Ik ben het eens met de titel van het topic. Hierboven post iemand dat dressuurruiters subtieler zijn dan springruiters. Nou, ik heb toch zeer regelmatig het tegenovergestelde gezien. Springruiters zijn handiger, vooral met jonge paarden. Voorbeeldje: daar de dressuurruiter vaak het jonge paard een uur longeert voor ze er uberhaupt op durven te stappen, stapt de springruiter bij stal er al op en loopt naar de bak. :D
Kijk maar eens naar mensen die hun beroep ervan gemaakt hebben om paarden zadelmak te maken, dat zijn meestal de springruiters :)

:+
Sorry hoor, maar de meesten die ik tegenkom die dit doen zijn dressuurruiters.

robin_hood

Ik denk dat de basisopleiding van de ruiter ook een rol meespeelt. We zijn immers bijna allemaal begonnen op een manegepaard of -pony. Daar wordt het accent gelegd op dressuurrijden. De meeste ruiters hebben gewoon te weinig ervaring met springen en vaak ook met buitenrijden. En als je iets niet goed beheerst dan heb je daar van nature vaak ook een zekere angst voor.
Een springruiter is vroeger begonnen met dressuur(matig) rijden en heeft daarna ervaring opgedaan met het springen waardoor ze daar niet meer bang voor zijn. Een dressuurruiter mist die ervaring ( al dan niet vrijwillig voor gekozen) en is dus meestal geen held als het om springen gaat.
Kwestie van gewoon vaker doen. Net als met buitenrijden: de eerst 5 ritten zie je de bomen niet ( want dan ben je nog te druk met jezef bezig), daarna ga je er pas van genieten en durf je om je heen te kijken.
Daarom vind ik de samengestelde sport zo super, zowel onder het zadel als aangespannen. Dan moet je namelijk alle disicplines beheersen.

Anoniem

Henkjan schreef:

Nou, ook niet dus.... ;) Ook bij dressuur moet je je paard steeds beter voor elkaar hebben, het is niet echt een kwestie van even het kunstje aanleren hoor...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:15

Bizzybijtje schreef:
Pascha schreef:

:+
Sorry hoor, maar de meesten die ik tegenkom die dit doen zijn dressuurruiters.

verschilt per regio een beetje denk 'k

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:16

mijn vorige paard was ook door een springruiter aangereden, die klom er gewoon zo op. Terwijl ik zo'n paard eerst longeer voordat ik er opstap.
Het paard wat ik nu heb is door een dresuurruiter zadelmak gemaakt, en ook heel netjes.
Maar dressuurruiters zijn meestal degene die het paard doorrijd, het zadelmak maken laten ze aan iemand anders over * degene die ik ken dan ;) *

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:19

ja, ik dressuur, of doe een poging tot omdat ik dat leuker vind, maar ook omdat ik te schijterig ben om te springen. Overigens ben ik normaal niet zo snel van slag als mijn paard even gek doet hoor. Door een heftige val ben ik nu even wat angstig, maar normaal ga ik gewoon in mijn uppie naar buiten en ben niet zo snel onder de indruk als hij even weg schiet ofzo. Maar springen, nee daar heb ik het lef niet voor... Wel jammer, want mijn paard vind het hartstikke leuk!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:19

Bizzybijtje schreef:
Henkjan schreef:

Nou, ook niet dus.... ;) Ook bij dressuur moet je je paard steeds beter voor elkaar hebben, het is niet echt een kwestie van even het kunstje aanleren hoor...

Natuurlijk moet je je paard steeds beter voor elkaar hebben, ik heb ook nergens gezegd dat dat ook niet hoeft...

Als je 2 maand lang elk weekend op concours gaat, rijd je elke keer een ander parcours, bij dressuur een paar maand lang hetzelfde proefje, als je in die klasse blijft, elk jaar weer hetzelfde. De variatie van elke klasse is meer dan in het springen, maar in de klasse is er in het springen veel meer variatie, en in het crossen zeker!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:20

robin_hood schreef:
Kwestie van gewoon vaker doen. Net als met buitenrijden: de eerst 5 ritten zie je de bomen niet ( want dan ben je nog te druk met jezef bezig), daarna ga je er pas van genieten en durf je om je heen te kijken.

Denk dat dat nu net het probleem is.
We proberen een keer een buitenrit te maken = geen succes, spanning bij ruiter en paard.
Naja, vol goede moed, nog een keer proberen = weinig verandering. Okee, paard is blijkbaar niet zo geschikt om buiten te rijden, daarnaast is het ook risicovol; geen perfecte bodem, rare sprongen, takken, asfalt.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:20

Ik weet zeker dat je met de meeste springpaarden (nationaal niveau) ook moeiteloos een Z dressuurproef rijden kan. Andersom wordt lastiger.
Springen is veel meer dan alleen maar vol gas door een parcours knallen. Afstanden, controle over de lengte van de galopsprongen, ritme, versnellen, pas terug, enzovoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:23

Pascha schreef:
Ik weet zeker dat je met de meeste springpaarden (nationaal niveau) ook moeiteloos een Z dressuurproef rijden kan. Andersom wordt lastiger.
Springen is veel meer dan alleen maar vol gas door een parcours knallen. Afstanden, controle over de lengte van de galopsprongen, ritme, versnellen, pas terug, enzovoort.

Nee hoor. Die paarden hebben daar niet de goede bespiering voor... Zo ook andersom...
Snap ook wel dat het niet alleen vol gas is...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:23

Pascha schreef:

Zie jij nu serieus Cumano een perfecte serie om de pas springen zoals het moet en passageres/piafferen en appuyeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:24

Henkjan schreef:
Bizzybijtje schreef:

Natuurlijk moet je je paard steeds beter voor elkaar hebben, ik heb ook nergens gezegd dat dat ook niet hoeft...

Als je 2 maand lang elk weekend op concours gaat, rijd je elke keer een ander parcours, bij dressuur een paar maand lang hetzelfde proefje, als je in die klasse blijft, elk jaar weer hetzelfde. De variatie van elke klasse is meer dan in het springen, maar in de klasse is er in het springen veel meer variatie, en in het crossen zeker!

Ook niet waar... Per klasse zijn er geloof ik 4 verschillende proeven :)