Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Chefke schreef:Ik denk het ook, maar ik denk ook dat dressuur paarden wel degelijk heeter zijn dan springpaarden. Ik heb met een stal gesproken die jonge paarden beleerd (als beroep) meestal zijn het KWPNers, hij zegt dat de dressuur gerichte paarden wel degelijk veel en veel moeilijker zijn dan springerichte paarden. Ik denk dat zo iemand wel recht van spreken heeft. Ik denk dat het in het type paard en type ruiter zit. Een bange ruiter kiest eerder voor dressuur dan voor springen.
Bunga schreef:Sorry maar weet jij wat het verschil tussen een martingaal en een slof is?
De kans is bij een martingaal zooo vele maler kleiner.
Slof is om naar beneden te dwingen, en martingaal grofweg dat hij gewoon zijn hoofd niet in de lucht kan gooien.
Appelflapje schreef:Springruiters zijn vaak net wat handiger en weten veel beter om te gaan met allerlei onverwachtse bewegingen. Dan is het ook logisch dat zij minder zullen zitten met een bokje of een sprintje van hun paard. Dressuur gaat allemaal om het controleren en als die controle dan even kwijt is roept dat bij die ruiters vaak inderdaad een heftigere reactie op meestal.
Het is niet zo dat je kunt zeggen dat alle dressuurruiters banger zijn dan springruiters, maar de laatste groep gaat er over het algemeen wel een stukje luchtiger mee om als er iets foutgaat dan de eerste. En dat is geen vooroordeel, maar een constatering.
Ik hou meer van dressuur vanwege de variatie. Bij springen is het gewoon telkens wat hoger en sneller

Henkjan schreef:Dat klopt absoluut niet! Elk parcours is anders, in elke klasse moet je je paard weer beter voor elkaar hebben, en je moet altijd scherp zijn, een balkje kan je niet ophalen door ergensanders heel hoog overheen te springen.![]()
Dressuur heeft veel meer variatie in de oefeningen, maar de proefjes zijn steeds hetzelfde.
Pascha schreef:Ik ben het eens met de titel van het topic. Hierboven post iemand dat dressuurruiters subtieler zijn dan springruiters. Nou, ik heb toch zeer regelmatig het tegenovergestelde gezien. Springruiters zijn handiger, vooral met jonge paarden. Voorbeeldje: daar de dressuurruiter vaak het jonge paard een uur longeert voor ze er uberhaupt op durven te stappen, stapt de springruiter bij stal er al op en loopt naar de bak.
Kijk maar eens naar mensen die hun beroep ervan gemaakt hebben om paarden zadelmak te maken, dat zijn meestal de springruiters
Henkjan schreef:Dat klopt absoluut niet! Elk parcours is anders, in elke klasse moet je je paard weer beter voor elkaar hebben, en je moet altijd scherp zijn, een balkje kan je niet ophalen door ergensanders heel hoog overheen te springen.![]()
Dressuur heeft veel meer variatie in de oefeningen, maar de proefjes zijn steeds hetzelfde.
Ook bij dressuur moet je je paard steeds beter voor elkaar hebben, het is niet echt een kwestie van even het kunstje aanleren hoor... Bizzybijtje schreef:Pascha schreef:Ik ben het eens met de titel van het topic. Hierboven post iemand dat dressuurruiters subtieler zijn dan springruiters. Nou, ik heb toch zeer regelmatig het tegenovergestelde gezien. Springruiters zijn handiger, vooral met jonge paarden. Voorbeeldje: daar de dressuurruiter vaak het jonge paard een uur longeert voor ze er uberhaupt op durven te stappen, stapt de springruiter bij stal er al op en loopt naar de bak.
Kijk maar eens naar mensen die hun beroep ervan gemaakt hebben om paarden zadelmak te maken, dat zijn meestal de springruiters![]()
Sorry hoor, maar de meesten die ik tegenkom die dit doen zijn dressuurruiters.
* Bizzybijtje schreef:Henkjan schreef:Dat klopt absoluut niet! Elk parcours is anders, in elke klasse moet je je paard weer beter voor elkaar hebben, en je moet altijd scherp zijn, een balkje kan je niet ophalen door ergensanders heel hoog overheen te springen.![]()
Nou, ook niet dus....Ook bij dressuur moet je je paard steeds beter voor elkaar hebben, het is niet echt een kwestie van even het kunstje aanleren hoor...
robin_hood schreef:Kwestie van gewoon vaker doen. Net als met buitenrijden: de eerst 5 ritten zie je de bomen niet ( want dan ben je nog te druk met jezef bezig), daarna ga je er pas van genieten en durf je om je heen te kijken.
Pascha schreef:Ik weet zeker dat je met de meeste springpaarden (nationaal niveau) ook moeiteloos een Z dressuurproef rijden kan. Andersom wordt lastiger.
Springen is veel meer dan alleen maar vol gas door een parcours knallen. Afstanden, controle over de lengte van de galopsprongen, ritme, versnellen, pas terug, enzovoort.
Pascha schreef:Ik weet zeker dat je met de meeste springpaarden (nationaal niveau) ook moeiteloos een Z dressuurproef rijden kan. Andersom wordt lastiger.
Springen is veel meer dan alleen maar vol gas door een parcours knallen. Afstanden, controle over de lengte van de galopsprongen, ritme, versnellen, pas terug, enzovoort.
Henkjan schreef:Bizzybijtje schreef:
Nou, ook niet dus....Ook bij dressuur moet je je paard steeds beter voor elkaar hebben, het is niet echt een kwestie van even het kunstje aanleren hoor...
Natuurlijk moet je je paard steeds beter voor elkaar hebben, ik heb ook nergens gezegd dat dat ook niet hoeft...
Als je 2 maand lang elk weekend op concours gaat, rijd je elke keer een ander parcours, bij dressuur een paar maand lang hetzelfde proefje, als je in die klasse blijft, elk jaar weer hetzelfde. De variatie van elke klasse is meer dan in het springen, maar in de klasse is er in het springen veel meer variatie, en in het crossen zeker!